m.k | maandag 7 februari 2011 @ 02:15 |
![]() alle jezus wie zit er daar achter de schuiven? schiet em neer snellll ![]() | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 02:16 |
![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 02:16 |
Nah, ik ben het zat. Ik ga snurken. Truste lui! | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 02:16 |
Ja een eet de laatste doritos en de andere likt de vingers van degene die de doritos at. | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 02:16 |
Weltrusten. ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 02:17 |
Slaap ze AJ | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 02:17 |
Ja ik zat echt even "......wut?" toen ik dat hoorde ![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 02:18 |
haha de kat flikkert van het dak hier ![]() ![]() | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 02:19 |
Truste achja Waarom bij elk 'groot' usa evenement komt de BEP langs... Leuke muziek alleen live zuigen ze zwaar | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 02:19 |
ik volg het trouwens via deutschland eins | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 02:20 |
Esses:![]() Hoogvlieger: ![]() En die van mij: ![]() | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 02:20 |
Pre-recorded ![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 02:20 |
wat? | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 02:20 |
Welterusten Ach Ja ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 02:24 |
In de daarop volgende reclame trok hij een andere de broek uit omdat de man zijn dorito vingers aan zijn broek had afgeveegt ![]() | |
ErwinRommel | maandag 7 februari 2011 @ 02:24 |
Wie kent deze nog ? | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 02:25 |
is er nog een reden voor de zwarte camo onder die gasten hun ogen of is het gewoon omdat het cool is? | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 02:25 |
Denk dat vrons play-backen bedoelt. Ze proberen het steeds live maar ze zuigen gewoon. Cobra wat heb je aan die plaatjes? | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 02:26 |
ze waren echt niet aan het playbacken ![]() | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 02:26 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_black | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 02:27 |
Helemaal niks. ![]() | |
ErwinRommel | maandag 7 februari 2011 @ 02:30 |
Deze blijft zo mooi!! X-1 | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 02:35 |
Op 0:50 zie je een Russische BMP uit 1967, die waren erg goed. en op 1:15 zie je de ZSU -57/2 dat is Russische luchtdoelartillerie | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 02:37 |
![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 02:40 |
zo camera minder ![]() | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 02:41 |
En hij pijn aan ze au ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 02:41 |
Lache Ozzy Osbourne en family "What is 6G?" ![]() | |
ErwinRommel | maandag 7 februari 2011 @ 02:42 |
ik ga m'n rukbunker maar eens bezoeken, dadelijk vroeg op. Trusten mannen! | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 02:43 |
Truste korp | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 02:44 |
Welterusten ER, ik denk dat ik ook maar eens naar bed ga, welterusten allemaal | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 02:44 |
Truste ER en Clan. ![]() | |
ErwinRommel | maandag 7 februari 2011 @ 02:45 |
laatste, slaap lekker, wel afkijken deze vid. | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 02:47 |
De Steelers komen goed terug. ![]() | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 02:48 |
Steelers ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 02:48 |
Nacht ER en Clan | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 02:54 |
Voorspelling: packers pakken winst met 3punten verschil | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 02:55 |
Net een leuke Coca Cola reclame gezien voor def. ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 02:56 |
Greenbay wint. ![]() | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 03:00 |
tivo die handel en op yt | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 03:00 |
Fudgepackers, pffft. Steelers. ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 03:01 |
Over een uurtje of zo zullen ze allemaal wel op het net te zien zijn ![]() | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 03:02 |
Maar wij weten niet welke jij bedoelt ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 03:02 |
Trouwens een mooie intercept. ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 03:04 |
Dat zie je vanzelf, alle reclames zullen namelijk net als de afgelopen jaren onder een link te vinden zijn | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 03:05 |
Ze hebben dit jaar geen nieuwe film trailers laten zien volgens mij? Was ook altijd leuk om te zien erbij. Toch wel! ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 03:06 |
Jawel hoor bv van Cowboys vs Aliens, Transformers, Pirates of the Caribbean etc | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 03:07 |
Ik zie het morgen wel ik ga inliggen | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 03:07 |
Is ook wel een beetje traditie.. superbowl, en dan gelijk alle grote blockbuster trailers er tussen knallen. edit: Godverdomme, wallace! ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 03:12 |
Nacht Thaboel | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 03:24 |
Ik gok dat de fudgepackers winnen ![]() | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 03:31 |
17-2728 ![]() | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 03:44 |
25-28! GO STEELERS ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 03:48 |
The Bridgestone beaver commercial is funny | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 03:50 |
Steelers mogen van mij part verliezen. Detroit heeft zo veel geld gekregen en ik zit hier naar commercials van buitenlandse autos te kijken. ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 04:02 |
Eindelijk weer een Chevy reclame. | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 04:07 |
Packers Win!!!!!!! ![]() ![]() ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door Cobra4 op 07-02-2011 04:12:50 ] | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 04:13 |
Damn de Justified reclame was lache ![]() ![]() ![]() | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 04:14 |
Je gaat toch wel een lijst posten met de youtube linkjes van die reclames? | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 04:18 |
Ik heb even gekeken en heb dit zonder verder zoeken gevonden, http://www.superbowl-commercials.org/ | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 04:19 |
![]() | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 04:57 |
Mogguh ![]() | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 04:57 |
Good meuning. ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 04:59 |
Mogguh Erasmo | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 05:00 |
Net iemand op Schiphol gedropt ![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 05:14 |
![]() | |
Lotusss | maandag 7 februari 2011 @ 05:21 |
Ola ![]() 't Is tegenwoordig moeilijk slapen zonder ER naast me.... | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 05:26 |
Heb je geen opblaaspop met een foto van hem op het gezicht dan? | |
Lotusss | maandag 7 februari 2011 @ 05:43 |
Helaas. Heb ook al met de poezen geknuffeld, maar die zijn wat hariger dan hij. Het is toch niet hetzelfde *snik* ![]() | |
Lotusss | maandag 7 februari 2011 @ 05:51 |
Enniewee... toch maar weer een poging doen. Truste! ![]() | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 05:53 |
![]() | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 07:18 |
mogge! ![]() er vandaag weer met frisse tegenzin tegenaan! | |
Maitje | maandag 7 februari 2011 @ 08:21 |
Moge ![]() | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 09:04 |
Mogge | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 10:28 |
![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 10:36 |
.50 novice.. ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 11:22 |
Wat kan er aan de hand zijn? Gewoon een vraag om de kennis ff te testen! | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 11:49 |
Ik vermoed dat de loop niet goed vast zat? ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 12:03 |
Fout, dan was er meer gebeurd dan alleen de loop die eruit flikkert. | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 12:15 |
Schijt hebben aan de No Go.. ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 13:31 |
Dan was het wsl anders afgelopen (explosie), ik gok zelf op schijt hebben aan de Go. Vrijslag te klein waardoor het staartstuk gebroken is. Maar het is niet met zekerheid te zeggen natuurlijk. Het kan ook een brakke loop zijn waar het schroefdraad gedeelte spontaan van gebroken is. (Heb ik ook al eens zien gebeuren). | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 13:54 |
Afsluiter klem waardoor er een te hoge gasdruk in de loop ontstaat? | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 14:02 |
Afsluiter moet juist vast zitten (gegrendeld wapen). Net zoals de MAG, Diemaco etc. | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 14:36 |
Iets te heet gedouched. Doe de badkamer deur open gaat het brandalarm af ![]() | |
ErwinRommel | maandag 7 februari 2011 @ 14:39 |
Zo, een stukje dichterbij bij het echte samenwonen, net een gezamelijke rekening geöpend voor de vaste lasten. | |
Maitje | maandag 7 februari 2011 @ 14:43 |
Gaan jij en Lotus samenwonen? | |
Bouke-p | maandag 7 februari 2011 @ 14:52 |
hehe die gezamenlijke rekening heb ik 2 weken voor ik vertrok naar de zandbak gedaan. En toen waren we al 5,5 jaar samen waarvan 3 jaar samenwonend en 2,5 jaar getrouwd ![]() @Thaboel Dat word betalen dus? In garderen betekend dat op zn minst 500,- en als t niet je eerste keer is 2000,-. maar wij hebben t veel op de kazerne, ook mafkezen die nog roken op de kamer ![]() | |
ErwinRommel | maandag 7 februari 2011 @ 15:12 |
yep ![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 15:43 |
Ja ik had het eigenlijk over de gehele vrijslag.. ![]() Miischien een idee voor een nieuw topic? ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 16:04 |
Roken mag hier nog gewoon op de kamer! ![]() ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 16:23 |
![]() Misschien wel een leuk idee. Zal het filmpje nog eens analyseren. | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 16:48 |
Misschien wel een leuk idee.. ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 16:50 |
Die-hard .50 skills topic! | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 17:09 |
Meer de DEF-Herkenningsquiz omdopen tot de DEF-Kennisquiz. ![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 17:09 |
net "Warriors" gekeken, wat een film | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 17:10 |
![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 17:12 |
Die met maj. Winters? | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 17:14 |
Is dat niet die Nieuw-Zeelandse film? | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 17:14 |
yep | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 17:15 |
Ik bedoel, die sovietkarretjes uit 51 geloof ik onderhand wel.. ![]() | |
gerco94 | maandag 7 februari 2011 @ 17:15 |
Goed plan! | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 17:16 |
Idd. een goeie film! ![]() | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 17:16 |
http://www.imdb.com/title/tt0119873/ Deze dus. Ooit als miniserie gezien, volgens mij, iig alleen het laatste deel. Dat iedereen met dik PTSD thuis zit.. Of in Ierland.. | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 17:18 |
Ja, dat is waar. Volgens mij hebben we ook alles al gehad in de herkenningsreeks... ![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 17:19 |
zouden ze misschien ook verplicht moeten laten zien op scholen, net zoals "The Pianist" | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 17:26 |
Savior is trouwens ook een aanradertje. | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 17:26 |
die ga ik dan ook maar eens van het net halen ![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 17:28 |
A requiem for a dream moet standaard tot het lespakket behoren. | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 17:30 |
Btw, je hebt een PM. | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 17:31 |
Leugens. | |
gerco94 | maandag 7 februari 2011 @ 17:31 |
http://www.defensie.nl/la(...)ining_naar_Noorwegen | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 17:35 |
Leugens, eckte bazen waren er al een tijdje of vertrekken volgende week.. ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 17:36 |
Het is NEP zeg ik je! | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 17:45 |
ben geen militair meer ![]() | |
EllaN | maandag 7 februari 2011 @ 18:35 |
Oh no ik word ziek ![]() | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 18:39 |
Die 'Wariors' ( Britse pantserwagens ) deden in Bosnië voor de het Nederlands/Belgische TBat de wegen en kruisingen veiligstellen, dan gingen ze ergens op een hoek staan uit te kijken en konden wij veilig voorbij rijden. ![]() | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 18:41 |
Gewapende overval op drogist in Aalten Jaja, in de Achterhoek gebeurt het ![]() | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 18:57 |
Is dat omdat de fudgepackers hebben gewonnen? ![]() | |
EllaN | maandag 7 februari 2011 @ 18:59 |
Haha, ik denk dat dat mij net over de rand heeft geholpen inderdaad ![]() | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 19:15 |
Steelers hebben echt keihard terug gevochten daarna, op een bepaald was het 25-28 voor fudgepackers en toen scoorde de packers een touchdown ![]() | |
EllaN | maandag 7 februari 2011 @ 19:21 |
Volgend jaar weer eens kans ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 19:22 |
We gaan het hier toch niet over die USA football mietjes hebben? Dat doen de Aussies toch een stuk beter. | |
EllaN | maandag 7 februari 2011 @ 19:23 |
De TT is Super Bowl dus JA football mietjes ![]() | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 19:25 |
Ik wou al zeggen, beetje breed doen met je padding ![]() En Football speel je met je voet. | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 19:25 |
Bowl is toch zo'n wijvendrank met vruchtjes? ![]() | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 19:26 |
Ligt eraan hoeveel wodka je erbij mietert. ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 19:28 |
Wodka mieter je zo naar binnen, dat ga je niet bederven met een zooi mandarijnen. | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 19:29 |
Liever mandarijnen dan peper of knoflook, zoals bij mij aan boord... ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 19:30 |
Oh, je kent de "wazige mixen" avonden? | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 19:31 |
Nee, nog nooit van gehoord.. Ik kan trouwens prima muf worden zonder al die tinus toestanden. ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 19:34 |
Wat voor koelvloeistof gekleurde dranken ik wel niet achterover gegoten heb op zo'n grijs cafe... ![]() Misschien was het wel koelvloeistof... ![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 19:41 |
American 'Football'.. ![]() Rugby! ![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 19:47 |
rugby is duidelijk baziger idd | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 19:53 |
Skittle wodka ![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 19:55 |
Superbowl ![]() Six Nations Cup.. ![]() | |
EllaN | maandag 7 februari 2011 @ 19:56 |
Door de Fransen gewonnen toch? American Football en Superbowl ![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 19:56 |
het zijn mooie dingen die "warriors". in hoeverre zijn ze vergelijkbaar met de CV 90? | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 19:57 |
yep, was tijdens de def meet | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 20:01 |
Die meuk moet ik nog steeds maken... ![]() Kut, nu spreek ik mezelf tegen... ![]() | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 20:35 |
Speciaal voor Puma ![]() ![]() | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 20:37 |
AFL ![]() | |
Maitje | maandag 7 februari 2011 @ 20:41 |
Avond ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 20:43 |
Ik zal maar niet vertellen dat mijn auto (PRTL) er ook ongeveer zo bij heeft gestaan in Tsjechië... Dat was voor ze mij verteld hadden dat we niet over de paarse bloemen mochten rijden, want meestal duidde dat op moeras... | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 20:44 |
dat wat je daar ziet is echt pure ellende.. krijg je er met 1 "buffel" niet uit. Denk dat je heel wat kratjes bier kwijt bent wil je je pantser weer terug krijgen.... ![]() btw jongens, ik heb een leo1 geplunderd ![]() | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 20:46 |
ach, elke vent die zich verplaatst te rups is bekend met dat fenomeen ![]() hoort er een beetje bij.. We kunnen overal overheen, alles aan.. rijden over het krakende ijs te noordpool tot de brandende kerkers in Mordor ![]() Moeras echter is our enemy | |
Maitje | maandag 7 februari 2011 @ 20:48 |
Puma, mag ik vragen waar jij gelegerd zit? | |
hoogvlieger | maandag 7 februari 2011 @ 20:48 |
Oirschot toch? | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 20:49 |
Had het bijna met de laro in Oirschot. Waren aan het bekijken hoe we het best door een diepe plas konden komen komt er zo'n pleun langs in z'n MB die hem er wel even doorheen joukst. Mooi niet dus, die stond tot onder z'n motorkap in het water ![]() Dat wordt flink scheppen ![]() | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 20:50 |
I will not give you information that wil confirm your suspicion ! ![]() | |
hoogvlieger | maandag 7 februari 2011 @ 20:51 |
heb je al gedaan toen je in een ander topic zij dat je bij de huzaren van sytzama zat ![]() | |
Maitje | maandag 7 februari 2011 @ 20:51 |
![]() | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 20:51 |
Nee, dat moet eruit worden getrokken ![]() ![]() Over het algemeen verder heb ik 10000000x zo graag een MB dan een Laro. Laro's zuigen, dat vinden de britten zelfs... check top gear erover. doet zijn werk wel.. maar de MB is echt een beter voertuig. | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 20:52 |
Lees mijn zinnetje in t engels nog eens een keer ![]() | |
Maitje | maandag 7 februari 2011 @ 20:53 |
"Ik zal u niet de informatie geven om uw vermoeden te bevestigen..." | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 20:54 |
![]() Ben ik het niet mee eens. | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 20:54 |
In dagelijks gebruik is de MB beter maar als ik van schubbekutveen naar lutjebroek moet baggeren kies ik toch echt voor de laro. | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 20:54 |
ja oke, misschien wat te shady nog.. Hij zat goed ![]() | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 20:56 |
![]() Ik ga nu af op wat de britten zelf zeggen he ![]() ik bedoel.. als britten dat zeggen over iets dat uit Groot Britannie komt.. moet het wel zo zijn ![]() persoonlijke ervaring met de Laro beperkt zich tot het burger model.. en dat vind ik nou niet echt je van het. maargoed, ik ben geen doorgewinterde 4x4 chauf... | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 20:59 |
In die ouwe kut laro hadden we het altijd koud en je zat erin alsof je op een blok beton zat, maar vwb terreinvaardigheid.... Daar kan Clan naw (als oud rij instructeur) nog wel een boekje over open doen. Met de laro vast zitten dan zat je ook echt vast. | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 21:05 |
Op naar de kazerne, tot over een uur of 3 ![]() | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 21:06 |
Vergelijk maar; http://en.wikipedia.org/wiki/Warrior_tracked_armoured_vehicle http://en.wikipedia.org/wiki/CV_90 | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 21:07 |
Die pleun weet ook niet waar hij het over heeft. ![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 21:09 |
Ik vind het schattig om te zien hoe niemand er überhaupt op reageerd, ondanks dat dit niet het eerste topic is waar je loopt te pochen.... ![]() ![]() | |
m.k | maandag 7 februari 2011 @ 21:11 |
thanks ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 21:12 |
Oi, je loopt toch niet de Leo1 af te kraken? ![]() | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 21:14 |
Waarvoor hulde! ![]() ![]() ![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 21:16 |
Nee, ik loop puma af te kraken. ![]() | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 21:18 |
De LaRo was dan ook weer een probleembak, de Nekaf was stukken beter, ook in het onderhoud, de LaRo sleet veel te snel, tussenbak, sloten, dat was om de haverklap stuk, en dan niet te vergeten hoeveel olie dat ding lekte. De MB vond ik wel meer kracht hebben dan de LaRo, en natuurlijk veel degelijker. In de LaRo was het altijd koud ja, in de winter altijd handschoenen aan, maar dat waren veel voertuigen in die tijd, dat was je wel gewend. | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 21:18 |
Hmmm, Puma is het enige "bereden" maatje wat ik hier heb... De rest is allemaal van het lopen. | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 21:22 |
Toch vind ik in mijn persoonlijke beleving de laro tereinvaardiger dan de MB. | |
Erasmo | maandag 7 februari 2011 @ 21:24 |
En het drijven ![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 21:25 |
Hoeveel infanteristen pur sang lopen hier rond dan? | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 21:25 |
Drijven ![]() | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 21:26 |
Varen! ![]() | |
Maitje | maandag 7 februari 2011 @ 21:26 |
Roeien!! ![]() | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 21:26 |
Misschien de latere uitvoeringen, maar de eerste, die we begin jaren 80 kregen was ik niet over te spreken, ik heb in Bosnië een paar keer door de bergen over de geitenpaden gereden en ik denk niet dat de LaRo het daar beter zou hebben gedaan. | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 21:27 |
Jij bent 1, de rest wil het.... ![]() | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 21:28 |
Dit is ook exact waar ik op doelde.. kwaliteit zoog... Dat vissticks zich hiermee voortbewegen heeft meer te maken met Financiële rotzooi dan pure efficiëntie...alhoewel mooi verhuld onder de deken van tisvanvroegahdusgoed komt de laro zelf haar beloftes niet na ![]() ding is wel prachtig om te zien en om in te rijden.. haal in vrije tijd ook alles uit elkaar.. ![]() | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 21:29 |
Iets met ziel en gekrenkt ![]() | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 21:31 |
Ik spreek natuurlijk wel over deze versie; ![]() | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 21:33 |
Muah als ik hem vergelijk met de MB, en dan heb ik het niet over de 290, dan kies ik toch echt voor de Laro. Ja, comfort gelul en ja, de meeste vallen uit armoe uit elkaar. Maar zoals Achja al zei, een Laro zit pas vast als hij echt niet anders kan. | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 21:34 |
Niks mis met die bak, daar heb ik een terrein mee geeffend waar de MB geen brood van luste. | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 21:37 |
Terreinvaardigheid zal prima zijn, heb ik nooit het maximale uitgehaald, en ook niet mogen doen..want we waren veel te bang dat de bak het zou begeven, of we weer aan een nieuw setje zuigerveren mochten denken.. Over terreinvaardigheid kan ik dus niet teveel kwijt, wel kom ik met de MB ook overal doorheen ( tankterrein uitgesloten maar daar is een Bifi ook niet meer dan een dansend worstebroodje in het richtmerk van alles en nogwat waar een loop/schietbuis aan vast zit. ach.. het is een mooi ding om te zien. | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 21:38 |
Ik heb er maar drie jaar op les gegeven, meestal op dat oud Duitse vliegveld achter Venlo, en natuurlijk veel op de Napleonsweg ( N273 ) | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 21:39 |
ben uit t net. mevrouw Jolie vereist alle aandacht | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 21:40 |
Net als dat dat mooie clubje van jou niets meer dan een bewegend doel is van een AT-pel? ![]() | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 21:40 |
Klaar met werk! Zo voor het eerst black hawk down kijken | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 21:41 |
Nekaf was beter in het terrein en onderhoudsvriendelijker; ![]() | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 21:44 |
@ clan is dat zo'n 'willy-jeep' ? | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 21:45 |
Nee, Willy Jeeps zijn die Amerikaanse uit WO II, dit is de Nekaf, maar ze werden idd wel eens Willy genoemd http://nl.wikipedia.org/wiki/Nekaf | |
hoogvlieger | maandag 7 februari 2011 @ 21:47 |
wut? je moet hem trouwens niet alleen kijken. Ook luisteren. De soundtrack is echt baas. | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 21:48 |
Ah willy's was daar onderdeel van zie ik | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 21:48 |
dat zeiden ze laatste oefening ook @ Oberlausitz... We kunnen het hebben enkel de Gills zijn achterlijk | |
AchJa | maandag 7 februari 2011 @ 21:51 |
Ben ook uit het net, CIS mormel stond aan mijn deur te rammelen.... Ach, je moet wat. | |
Rave_NL | maandag 7 februari 2011 @ 21:51 |
Ik doelde ook op de Gill, wat zou ik graag nog zo'n prop willen afvuren.. ![]() | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 21:52 |
Ik lees het nu ook, nooit geweten, alleen dat ze Nederlands waren. Dat was nog een tijd dat DAF ook nog contract hadden met Defensie, maar dat hebben ze toen begin jaren 90 verloren van Mercedes, de eisen die Nederland stelde aan DAF kon DAF niet meer aan voldoen, terwijl DAF altijd goede voertuigen heeft geleverd. Vooral die oude YA types waren erg sterk in het veld, maar schakelen moest je echt leren. | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 21:56 |
Succes Achja.. Rave, de Gill is moeilijk. Tijdens oefening heel wat uitgeschakelt..infanterie kon geen enkele manier bedreiging vormen met hun Panzerfaust. Richtte weinig schade aan.. Maar in tegenstelling tot dat falen... ik was op een gegeven moment bezig met betrekken vupo.. stonden we heel kut, daar in open veld. Mortieraanval.. drill uitvoeren.. stil.. ineens. Bom ... ( boem geluid door intercom, ik wtf...) Gill Kill.. Total Kill. kwam fennek van 3400 meter uit de bosjes rijden ![]() maargoed, I still blame the commandant,voor het opzoeken van de meest belachelijke vupo ever, midden in het open veld. Heb verder genoeg Verkenners verrast, die hun fennek midden in het bos hadden geparkeert, lui uitgestegen en stonden wat te lummelen tegen een boom aan ![]() kwam er ineens een verdwaalde tank om de rand van het bos op 15 meter afstand.. die lui... ![]() Ik heb nog nooit zulke witte gezichten gezien... terwijl enkele rennend met hun broek op hun enkels ( waren aan het pissen ofzo ) probeerden weg te rennen heb ik 4 coax kistjes leeggeschoten, fennek uit de voeding geknalt en vervolgens hun complete bevel kunnen buitmaken zodat we na 4 minuten van aanvang oefening al het complete plaatje wisten ![]() ![]() het kan alle kanten op ![]() | |
Lightning_NL | maandag 7 februari 2011 @ 21:58 |
Tegen een Apache ben je sowieso kansloos in een tank. | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 21:59 |
nee hoor..die gaan ook gewoon de zwaartekracht proeven ![]() | |
Lightning_NL | maandag 7 februari 2011 @ 22:00 |
![]() Effe serieus, je denkt toch niet dat je een kans maakt??? Je bent dood voordat je ooit de gevechtsheli hebt gezien. | |
Thaboel | maandag 7 februari 2011 @ 22:01 |
Luchtdoel vuren met een mag ![]() | |
jankaas020 | maandag 7 februari 2011 @ 22:09 |
Als de heli ooit de tank spot.. ![]() | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 22:12 |
Huh? Nee hoor.. gewoon met de 120mm. Leo2a6 in Bëobachtung, tank is afgekoeld, op normaal,infrarood en warmtebeeld is hij onzichtbaar.. LKE Patroon erin. vplsingssnlhd van 1750 meter per seconde. Over het algemeen komen die dingen in zicht op 2000 meter gelet om omgeving en terrein. Schakel handmatinge bediending in, waardoor ik geen laser hoef te gebruiken wat de piloot van apache waarschuwing geeft. stel gevechtsvisiersafstand in op 2km. Zie Apache..volg hem, Dynamische voorhoudshoek toepassen. En knal dat ding zonder dat hij een waarschuwing heeft uit de lucht, omdat het gewoon een trage koelkast in the open is./ De piloot heeft iets meer dan een seconde om uit te wijken, als hij alleen al de knal hoort. good luck with that ![]() Over Chinooks wil ikhet niet eens hebben, dat is gewoon net een vliegende olifant. [ Bericht 1% gewijzigd door Pumatje op 07-02-2011 22:20:49 ] | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 22:20 |
Probleem is gewoon, het projectiel heeft een hogere snelheid dan het reactievermogen van de piloot, maar ligt er gewoon echt aan wie de ander het eerste spot ![]() | |
Pumatje | maandag 7 februari 2011 @ 22:21 |
pcies...ligt het ook aan. zijn wij aan het rollen..zij wij de lul. Staan wij stil en zien wij apache..is apache de lul..want dat betekend dat de apache ons nog niet heeft gezien. | |
Lightning_NL | maandag 7 februari 2011 @ 22:27 |
![]() Sowieso knalt die Apache jou al af op 8km afstand, dus waarom heb je het over 2000m??? Die Apache heeft superieure sensoren en ziet jouw tank alsnog. Je omgevingstemperatuur is altijd anders dan je metalen tank. En ja, dat zie je. Ook zie je de sporen die je hebt gemaakt om te komen waar je je hebt verstopt. Echt, het is 'no match'. En over je opmerking over de Chinook, die is ongeveer even groot als de Apache trouwens, maar ik vraag me ook sterk af hoe goed een tank tegen een .50 cal kan met een ontzettend hoog aantal RPM. De Chinook is overigens ook meer manouevreerbaar en sneller dan een Apache ![]() Ik geloof wel dat je een helikopter kunt raken als ie stilhangt op 2km van je vandaan. Maar als ie tactisch vliegt is de kans wel héél erg klein ![]() | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 22:33 |
Avond ![]() | |
Sine_Pari | maandag 7 februari 2011 @ 22:34 |
Dat betwijfel ik ten zeerste. Als ik al een zogenaamde afgekoelde tank die achter heuvel staat kan waarnemen met het bloten oog zodra hij de motoren aangooid, weet ik wel zeker dat een Apache een tank met zijn appreatuur zelfs op grotere afstand en/of in het donker kunnen waarnemen. | |
Lightning_NL | maandag 7 februari 2011 @ 22:44 |
Hoe denkt een tank nou een vliegende heli te raken ![]() En wat kan een Leopard precies doen met al zijn systemen zonder dat de motor draait, en voor hoelang kan ie dat volhouden? | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 22:48 |
Avond Cobra | |
Maitje | maandag 7 februari 2011 @ 22:50 |
![]() | |
Cobra4 | maandag 7 februari 2011 @ 22:52 |
Hallo. ![]() ![]() | |
Lightning_NL | maandag 7 februari 2011 @ 22:52 |
Ook vraag ik me af hoe hoog de loop van een Leopard kan richten. Kan me goed voorstellen dat dat geheime informatie is, maarruh, als die Apache gewoon een beetje hoogte heeft, krijgt een Leopard 'm gewoon niet ver genoeg omhoog ( ![]() | |
Druid | maandag 7 februari 2011 @ 23:16 |
En turret rotatie snelheid vs. hoe snel een Apache zijwaarts kan bewegen? Op zich wel interessante test, hebben we hier in NL eigenlijk tank / heli sims die aan elkaar geknoopt kunnen worden? | |
Lightning_NL | maandag 7 februari 2011 @ 23:22 |
Nee. Sowieso zijn de heli sims nou niet bijzonder accuraat. En kom op, de Apache is een ontworpen tank-killer. Een tank is een log apparaat dat op de grond wat kan rondschieten, maar verder niet meer van deze tijd is. | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 23:23 |
Deze kunnen AchJa en Pumatje beter beantwoorden, maar was het niet zo dat de Luchtdoelartillerie, in het veld, gelijk optrok met de YPR en Leo? | |
Vronsky | maandag 7 februari 2011 @ 23:49 |
Ga je zo zeggen dat alles dat niet luchtmobiel is veroudert is en nutteloos is? ![]() | |
Clan | maandag 7 februari 2011 @ 23:59 |
Goede tip!, Ik kan mij herinneren dat het vreemdenlegioen in Sarajevo zat, en die schoten echt op alles, daar hadden de Fransen een voorbeeld aan kunnen nemen. | |
Esses | dinsdag 8 februari 2011 @ 00:05 |
of je beledigt mij doorte zeggen dat ik niet bereden ben (een goed wmr verlaat nooit zijn auto) of door te zeggen dat wij geen maatjes zijn:( | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 00:10 |
Maar ik was het midden van achja's graff! | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 00:14 |
Dat staat nergens. ![]() Ik zeg gewoon dat tanks verouderd zijn. Beter lezen jonguh! | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 00:18 |
tanks zijn niet veroudert ![]() | |
Vronsky | dinsdag 8 februari 2011 @ 00:46 |
Bedoelde het ook niet serieus ![]() Apache helikopters, luchtmobiel.. erg leuk, maar in een stedelijk gebied hebben tanks ook nog nut, werkte in Irak. | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 00:47 |
Nee, zoals Esses schreef is het leuk dat je er één hebt, maar je hebt het niet nodig, ik heb op de MB ook zonder gereden, ook in het veld. mbt het rijbewijs weet ik dat je het CE rijbewijs om kan zetten naar Burger en daarmee ook 10 tonner kan rijden, maar anders even contact opnemen met het CBR, want de regels zijn de afgelopen jaren flink aan verandering onderhevig, maar ik zie dat jij zonder aanhang hebt? CCV diploma moet je anders hebben. | |
m.k | dinsdag 8 februari 2011 @ 01:11 |
zo "tears of the sun" gekeken, vermakelijk daarbij laat ik het ![]() | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 01:41 |
Zojuist Savior gezien. Ik moet zeggen, de film begon goed, daarna een beetje saai/emotioneel verloop, maar een relatief goed einde, dwz het kwam allemaal wel realistisch over, al had ik mijn twijfels bij het verhaal. | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 01:54 |
Net black hawk down gekeken vond het toch minder dan verwacht | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 01:57 |
Al is die film redelijk realistisch en bij het verhaal gebleven! | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 02:00 |
okeoke maar ik vind het vrij irritant gefilmt eigenlijk. Nu The break-up kijken | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 02:04 |
Daar geef ik je gelijk in, ik ga zo eens naar bed, wilde nog een film kijken maar het begint weer aardig laat te worden, bedtijd dus! | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 02:08 |
fuck ik zie nu ook de tijd ![]() | |
Sine_Pari | dinsdag 8 februari 2011 @ 02:51 |
Er is voor de film nogal het een en ander veranderd | |
Cobra4 | dinsdag 8 februari 2011 @ 03:12 |
Ik ga nog maar even een bakkie koffie halen. ![]() | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 03:25 |
Daar kan ik je een positieve reactie op geven, maar ik ben niet echt kundig op de trreinvaardigheid van de MB, maar je hebt wel gelijk als je zegt dat ze niet vastliep, tenzij ze in een modderpoel zat. | |
Bouke-p | dinsdag 8 februari 2011 @ 04:22 |
Alsof je een MB zomaar vast rijd, moet je ook erg goed je best voor doen. of je bent gewoon een slechte chauf natuurlijk, dan is het altijd de schuld van het voertuig ![]() Een lege 4tonner(AD) met 20kw aggregaat door het terrein is ook een slechte combinatie ![]() ![]() | |
jankaas020 | dinsdag 8 februari 2011 @ 07:29 |
mogge ![]() | |
Rave_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 07:42 |
Ja, in de zin van complete woonwijken met de grond gelijk maken.. Fallujah anyone? Uiteindelijk kom je toch altijd weer terug bij de infanterie.. ![]() | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:12 |
Ik heb Puma een tijdje geleden al eens een filmpje gestuurd waar ze met tanks op luchtdoelen schieten. En dat ging die tanks best goed af. | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:15 |
Ja, in de tijd van de PRTL nog wel. Tegenwoordig hebben we systemen die een stuk verder kunnen schieten dus leggen we samen met de GGW een paraplu over een flink gebied. | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:23 |
Waar staat dat filmpje? En om wat voor luchtdoelen gaat het en hoe gedragen die zich? | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:34 |
Film staat niet online. Maar het ging om de beproeving van het schieten op luchtdoelen met de Leo1 en Leo2. Luchtdoel was een sleepschijf (achter een vliegtuigje) die een snelheid had van ongeveer 300 km/h. Er is toen geschoten op verschillende koersen, naderend, passerend etc. | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:36 |
Ok, maar niks tactisch dus ofzo, en met 'voorbedachte rade'. Dan is het toch hetzelfde als op een bewegend gronddoel schieten? Ik weet zeker dat die Leo nooit op tijd in het echt de heli zal spotten, tenzij het púúr geluk is. ![]() | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 08:44 |
Nee, maar was ook niet het uitgangspunt. Men wilde kijken of het uberhaupt mogelijk was en ja het is mogelijk. Maar idd, als je als tank een heli op tijd wil spotten moet je echt geluk hebben. Ik moest in mijn PRTL (met radar nb.) echt mijn best doen om contour vliegende heli's op tijd te spotten. Zeker als je in een beetje heuvelachtig terrein staat. | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:19 |
late reactie ![]() maar door de update naar de a5 zijn alle motoren ( breedte motor, Elevatie motor en hulpmotoren ) electrisch aangedreven. Ik kan hier denk ik niet precies vertellen hoe snel de toren draaien kan..we bereiken niet de achterlijke fenomenale snelheid van de Cheetah..dat ding had in luttele seconden de toren 360graden gedraaid, maar die toren van ons met 30 ton doet dat in niet al te veel meer tijd ![]() ook de elevatie hoek en declenatie hoek vormen geen probleem, puur omdat de tank er ook op is ontwikkelt om heli's eruit te knallen en dat is wat wij al leren op de Basis schutter opleiding in Amersfoort.. En inderdaad, Achja heeft mij een filmpje gegeven waarop wordt beoefend hoe wij vliegtuigen uit de lucht moeten halen..athans hoe succesvol dat was, en dat ging erg goed.. natuurlijk is de apache in het voordeel, en eenmaal wij zijn gespot is de kans ook miniem dat we het overleven zullen, ook als we aan het rollen zijn... kans 0. maar stel we staan actief te waarnemen.. gecamoufleerd.. en dan is dat ding op infrarood, en warmtebeeld echt praktisch onzichtbaar..is het voor ons afwachten.. en zonder laser schot kunnen afgeven..waardoor de apache piloot geen waarschuwing heeft. | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:35 |
Hoe kan ik jou nou vergeten! Die graff begrijp ik weinig van, je zou toch zeggen dat je zelf in het midden moet staan. | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:53 |
De vliegers in de heli krijgen wél gewoon en waarschuwing dat er op ze wordt geschoten. Dus ze kunnen nog een break manouevre eruit gooien. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:03 |
Hebben ze daar de tijd voor? Wat is de snelheid van zo'n projectiel dat een tank afvuurt? | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:06 |
Ook als men met een passief systeem schiet? | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:15 |
Ja, we hebben sensoren die dat kunnen detecteren. Ik zal niet in detail treden, maar het systeem reageert soms zelfs op zonreflectie in autospiegels. Vlieg je in Nederland, hoor je ineens en vrouwenstem "missile, one o'clock". | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:21 |
Ah, roger. Ik had wel van dat systeem gehoord maar ik was in de veronderstelling dat die alleen reageert op missiles. | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:22 |
KE pijl doet 1750 m/s. | |
Maitje | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:24 |
![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:30 |
Aangezien piloten ook maar mensen zijn blijft er dus niet veel tijd over om te reageren. Ik denk dat Lightning weinig aan z'n sensoren heeft als 'ie van twee kilometer afstand wordt beschoten door een tank. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2011 10:33:40 ] | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:32 |
Misschien dat die griet nog net "Missile one..." kan zeggen. Maar o'clock zal er wel niet meer inzitten. | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 11:40 |
Zijn die pilootjes toch niet zo onstervelijk als ze denken he | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:29 |
Zo zie je in de film geeneen Somaliër, terwijl het wel in Somalië afspeelt. Dat was één van de kritieken die ik las op de film. | |
Vronsky | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:33 |
Gaat om wat andere zaken.. is hetzelfde als je gaat zeggen dat de Duitsers in Saving private Ryan helemaal geen echte Duitsers waren! ![]() | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:46 |
Er zal wel wat meer niet kloppen, maar je moet een verhaal ook naar het witte doek kunnen vertalen, en daarbij gaat soms wat verloren van de waarheid. | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:48 |
Kijkcijfers Super Bowl breken record Natuurlijk omdat die Hollanders hier hebben gekeken ![]() | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:07 |
lol, dat is onzin. Zonder aanlaseren geen waarschuwing.. @ achja.. de KE doet helaas geen 1750m/s.. die doet iets van 1350m/s ... de LKE doet wel 1750ms.. piloot heeft 1 seconden! om op te merken ( met het oog, maar hopend dat ze toevallig in richting van het schot kijken ) ..en dan ook nog eens te reageren .. en uit te wijken. vergeet het maar.. | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:32 |
Dat weet ik zo net nog niet, ik weet wel dat er een waarschuwingssysteem inzit wat reageert op hitte oid van bv. een missile. Maar dat kan bliksem je ongetwijfeld beter uitleggen. Ik noem al die pijlmunitie KE... Als je hem in het vizier hebt heeft de heli idd ernstig weinig tijd. | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:46 |
hmmm... denk niet dat een LKE pijlpunt zo heet is.. Voordeel van subkaliber munitie.. | |
hoogvlieger | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:53 |
ik ben verder een leek op het gebied van tankmunitie... maar die granaten hebben een proximity fuse ofso neem ik aan? | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:00 |
Wat is heet? | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:05 |
heb daar natuurlijk geen idee over, maar ik denk dat het niet warmer zal worden dan 40 graden de uiteindelijke patroon... Bij ontbranding komt de pijl niet eens in contact met de explosie. Maar terwijl hij de schietbuis uit wordt geduwd brandt de "huls" met kruit weg..manchetten vangen alle hitte op, en uiteindelijk wordt dat met de pijlpunt de schietbuis uit geduwd waardoor in no time gewonnen hitte wordt verloren.... het komt niet in de buurt van de warmteafgifte van een raket o.i.d. | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:06 |
nope.. pure wolfraam. de andere munitie is holle lading. andere munitie komt eraan. * HE. | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:07 |
Klopt, maar het gaat dan ook meer om het afgaan van het schot, de hitte die dan gegeneerd wordt kan wel opgepikt worden. Maar ja, dan heb je een seconde de tijd om actie te ondernemen. | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:09 |
ja precies, dat kan wel kloppen. En inderdaad..dan is er nog steeds maar 1 sec nodig gezien het feit dat dat ding 1,8 km per seconde gaat.. | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:12 |
Dat valt dan reuze mee. Ik geloof dat een AT 4 zo'n 3 tot 4000 graden genereerd, die moet je dan ook altijd aan het handvatje oppakken ![]() | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:15 |
kijk het kan ook 200 graden celcius bereiken.... dat weet ik niet precies. Maar die absurde temperaturen komen niet voor. misschien hoogtepunt bij uitstoot van de schietbuis. Maar dat zou dan vanaf de heli meer dan 2000 meter bedragen en of het heli systeem dat kan oppikken..dat lijkt me sterk. | |
Clan | dinsdag 8 februari 2011 @ 14:53 |
Op zoek naar wat meer informatie stuitte ik op dit artikel; Nieuwe tankmunitie, een Kinetische Energie oppepper Submitted by Leo on donderdag, 2 december 2004 17:51No Comment Net als zijn naamgever staat de huidige Leopard 2 A6NL gevechtstank bovenaan de voedselketen. Vooral als het gaat om de hiërarchie in bestrijding van vijandelijke tanks en overige bepantserde voertuigen op afstanden verder dan 2500 meter. Hier zijn echter wel tal van evolutionaire ontwikkelingen aan vooraf gegaan. Als gevolg van de immer voortschrijdende technische ontwikkelingen van onder andere anti-tank wapens, ballistische bescherming en commandovoering is eind jaren tachtig besloten om het project gevechtswaardeverbetering, in het Duits Kampfwertsteigerung (KWS) genaamd, Leopard 2 uit te voeren. Levensbelang: Deze KWS bestaat uit twee fasen. Ten eerste KWS2 (die in 2001 is afgesloten), dit betreft de verbetering van de ballistische bescherming van de tanks door aanpassing van de bepantsering, het vuurleidingssysteem en de commandovoering die hebben geleid tot de versie Leopard 2 A5NL. De volgende fase (KWS1), voor alle 110 overgebleven paraat ingedeelde tanks, is de vergroting van de vuurkracht. Dit is bereikt door verbetering van de munitie en vervanging van het oude 120mm kanon (L44) door een nieuwe 131 centimeter langere schietbuis (L55). Uit deze combinatie is de huidige A6NL versie geboren. In 2001 zijn 16.300 stuks verbeterde LKE II (DM53) kinetische energiemunitie aangeschaft. Deze munitie wordt gelijkwaardig geacht aan de met Verarmd Uranium verrijkte Amerikaanse tankmunitie. Om de nieuwe munitie te kunnen verschieten is de rekenaar van het vuurleidingssysteem op enkele onderdelen hard- en softwarematig aangepast. Zo zijn er ook enkele sensoren bijgekomen dan wel verplaatst om een betere stabilisering en coïncidentie te waarborgen. De maximale effectieve afstand komt, door deze verbeteringen in de KWS1 fase, op ruim 4 km te liggen. Dit is op het slagveld van levensbelang voor de tankers. Immers hoe eerder en ver buiten bereik van je tegenstander doeltreffend kunnen vuren is daarbij essentieel. De beperkende factor voor een zelfs nog grotere effectieve afstand zijn op dit moment de beschikbare waarnemings- en zichtmiddelen op de tank. Ongeëvenaard: Dat de Leopard 2 A6NL qua prestaties op eenzame hoogte staat, is alom bij vriend en vijand bekend. De tankers binnen de KL hebben momenteel twee verschillende granaat typen tot hun beschikking. Dit zijn de MZ (MehrZweck, DM12) brisant- en de LKE II pantserdoorborende munitie. De MZ is een brisant granaat met een zogeheten holle lading, dit is een koperen kegel die in de kop van de granaat zit. Deze zal zich, na detonatie, binnenste buiten keren en zo een pijlvormig koperen projectiel vormen. Deze MZ granaat wordt hoofdzakelijk geladen wanneer zachte doelen, zoals niet zwaar gepantserde voertuigen, gebouwen en veldversterkingen op de korrel worden genomen. De LKE II granaat, ook wel pijlmunitie genoemd, is een doorontwikkeling van de voorheen binnen de KL gebruikte KE pantsergranaatpatroon DM33 A1 en wordt speciaal tegen zwaar gepantserde doelen gebruikt. De granaat bestaat uit een ongeveer 65 centimeter lange en 2,6 centimeter dikke vingestabiliseerde pijl (penetrator) van een zwaarmetalen-wolfraam (WSM IV) legering verpakt in een aluminium losse manchet. Het manchet is ervoor om de pijl met zijn uitstekende vinnen soepel door de schietbuis te leiden. Eenmaal uit de schietbuis valt het manchet eraf en schiet de pijl met zo een 1750 meter per seconde richting doel. Door zijn gewicht (massa), hardheid en supersonische snelheid (kinetische energie) slaat hij door elk denkbaar pantser, dat momenteel op de markt is, van elke tank heen. De inslag van deze LKE II pijl veroorzaakt een immense hitte. Het samengeperste titaanpoeder, dat achterin de vinnen zit geschroefd, zal in een flitsexplosie of vuurexplosie uiteenvallen. Binnen in het voertuig is het dan een stortbad van smeltend staal (after the plate-effect) waardoor brandstof en munitie voorraden spontaan tot ontbranding komen. Deze granaten zijn self consuming, dat wil zeggen dat tijdens het afvuren de huls wordt verbrand. Wat rest is de hulsbodem en heb je bijna geen afval. Beide granaat typen zijn ontwikkeld en worden geproduceerd door in het Duitse Unterlüss gezetelde Rheinmetall Waffe & Munition. Karakteristieken: Vooral dankzij de nieuw aangeschafte pantserdoorborende granaten is het zogenoemde doorslagvermogen ongeëvenaard. Nochtans om het naadje van de kous te weten te komen over de karakteristieken van deze nieuwe oorlogsmunitie is extra onderzoek onmisbaar. Zo is begin 2003 op het WTD91 in het Duitse Meppen de werkgroep Beproevingen binnen het projectteam KWS1 bezig met het begeleiden van het inschieten van de Nederlandse Leopard 2 A6. Onder het inschieten wordt verstaan het systeemfoutwaarden schieten LKE II (DM53) en het temperatuurband schieten. Het 101 Tankbataljon stelt hiervoor tanks ter beschikking. Parallel aan het Eenheids Systeemfoutwaarden (ESF) schieten in Meppen vinden er nog 2 beproevingen plaats. De eerste 14 tanks van Nederland en Duitsland zullen schieten met andere kruittemperaturen. Daarmee kan een eventuele afhankelijkheid tussen kruittemperatuur en trefferbeeld aangetoond worden. Deze beproeving zal alleen met LKE II uitgevoerd worden en aansluitend aan het systeemfoutwaarden schieten worden afgevuurd. Elke tank schiet telkens één schot met één patroon met de volgende temperaturen -15º, 0º, +10º, +35º en +50º. De invoerwaarden zijn gelijk aan die bij het systeemfoutwaarden schieten. De Vo is bij 21º 1740 m/s en loopt op tot ± 1820 m/s bij 50º. De ESF wordt aansluitend berekend uit de schietresultaten van 56 tanks (28x NL en 28x D). Primeur: Het 42 Tankbataljon Regiment Huzaren Prins van Oranje heeft afgelopen november de primeur op Nederlandse bodem. Het is namelijk de eerste parate eenheid dat 23 van haar Leopard 2 A6NL gevechtstanks, om operationele redenen, heeft ingeschoten op de nieuwe oorlogsmunitie van het munitiesoort LKE II (DM53). Plaats van handeling is de Hojelbaan op het Artillerie Schietkamp in Oldebroek. Dit alles staat onder de strakke regie van het LBBKL Munitiebedrijf, ABWM (Afdeling Beproevingen Wapensystemen en Munitie), Sectie Groot Kaliber in t Harde. In het kader van mogelijke NRF opdrachten dient 42 Tankbataljon te beschikken over zogenaamde Individuele Systeemfoutwaarden (ISF) LKE II, vertelt wachtmeester der eerste klasse Jos Jansen, hoofd schietinstructeur Leopard 2 A6 van het bataljon. De reden dat we de ISF zijn gaan bepalen, is dat dit volgens ons nauwkeuriger is dan gebruik maken van de ESF die in 2003 in Meppen is bepaald. Daarvoor dient van iedere NRF tank de ISF te worden bepaald voor de LKE II. Dit type oorlogsmunitie wordt slechts voor zeer bijzondere situaties vrijgegeven. Redenen hiervoor zijn dat het slechts in beperkte mate beschikbaar is en de grote schietbuis slijtage bij gebruik ervan. Een ISF bepaal je in principe vlak voor het daadwerkelijk inzetten van onze tanks. Dit is nodig omdat de systeemfoutwaarden van de kinetische oefengranaten, de KE-üb (DM38 A4), niet bruikbaar is voor de LKE II. De KE-üb heeft namelijk de eigenschap dat deze na 2000 meter ballistisch onstabiel wordt. Dit komt omdat achter op de pijl een luchtremmer zit om het projectiel na een bepaalde afstand uit de lucht te laten vallen. Hierdoor ontstaan andere ballistische waarden. De MZ en de MZ-üb (DM18 A2) hebben daarentegen wel dezelfde ballistische waarden. Derhalve bepalen we alleen maar van de MZ-üb de systeemfoutwaarden. Dit is uiteraard een stuk kosten bes | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:07 |
Een schutter op een tank die denkt te weten hoe de zelfverdedigingssystemen op een heli werken... ![]() Hint: je hebt het fout. En die patronen hebben geen proximity fuse? Dat maakt het hele verhaal nog onwaarschijnlijker ![]() | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:08 |
Lightning en puma gaan allebij uit van persoonlijke ervaring. Hop apache boven Oirschot en proberen maar! | |
Vronsky | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:13 |
Zit er ook niet een redelijke drukgolf rond dat ding? Blijft een blok metaal van wat, een kilo of 40 dat met veel geweld door de lucht word geramd ![]() Ben wel benieuwd wat dat ook met een helikopter kan uitspoken | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:21 |
![]() de LKE is 1 stuk getrokken Wolfraam wat 1,75 kilometer per seconde doet met ballistieke eigenschappen waar Heli hot boys zich op af fappen en overal dwars door heen snijdt ![]() jij beweert met die ene seconde allejezus god te kunnen zijn.. wil het graag uitproberen hoor. doe jij maar lekker vliegen... ![]() | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:32 |
je ontwijkt mijn vraag. Zeg dan gewoon dat je maar wat Lille en het eigenlijk gewoon niet weet. En zoals ik al zei, je moet tyfus veel geluk hebben om en helikopter te raken met zo'n patroon. Als je ons natuurlijk toevallig ziet, wat afhankelijk van het terrein erg unlikely is. | |
m.k | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:35 |
in battle field 2 is het anders rete makkelijk | |
Sine_Pari | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:36 |
![]() ![]() ![]() | |
Pumatje | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:36 |
![]() Hallo! good morning... Jullie vliegen, met een fokkin groene apache.. in een blauwe lucht ![]() Een beetje pax in het voor terrein 60 km verderop geeft door zodra er vijandelijke helis zijn gespot..waardoor in ieder geval alle pantsers zich als wiedeweerga gaan verschuilen in de bossen om af te koelen, te camoufleren en de zoekende/verplaatsende apaches af te wachten... Dan is het een kwestie van opwachten, afdrukken..en de wrakstukken uitpluizen voor hebbedingetjes ![]() je begint nu echt belachelijk te worden, want je hebt godsamme maar 1 seconde om te reageren koekwous. Doe nu niet alsof je god bent.. ook al merk je door je peppy waarnemingssysteem dat je wordt beschoten, voordat je in je broek hebt gepoept ben je al zwaartekracht aan het proeven.. * edit.. waarom zou je zo moeilijk te raken zijn? Mijn computer houd met alles rekening, ik hoef niet voor je te richten, achter je te richten, rekening te houden met wat dan ook ik hoef enkel maar het graticuul op je Heli te plakken en te houden, de DV zorgt er nog voor dat ik hierin wordt ondersteund ook..voordat je met je stuurknuppel naar rechts hebt kunnen plukken om uit te wijken ligt die heli al in 100 stukjes.. dit is natuurlijk een ander verhaal als jij mij eerst ziet, zoals ik al 400 keer heb medegedeeld..Maar in een complete oorlog.. is een heli echt niet oppermachtig. | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:41 |
Ik bedoelde de vraag waarin ik jou vraag uit te leggen dat wij alleen een waarschuwing krijgen als we aangestraald worden... Geef eens antwoord dan. Schijnbaar weet jij hoe onze sensoren werken. Of groen tegen de groene achtergrond van heuvels en bomen. Laag vliegen noemen ze dat. Oh ja, want we gaan vanaf die 60km van de pax in een rechte lijn naar jullie toe vliegen ![]() ![]() ![]() Echt, je hebt het tactisch inzicht van een doperwtje. Dit zou zijn op 2km afstand, wat zo dichtbij is, je zou allang dood zijn zonder dat je ooit een Apache hebt gezien ![]() Leg trouwens effe uit hoe je Leopard de afstand tot het doel meet, zonder die peppy laser? | |
m.k | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:43 |
het zou goed zijn om een of ander uitwisseling's project te doen, dat light in een tank meerijdt en puma in een heli. dan leer je nog eens wat ![]() | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 15:44 |
Wat is dat DV dan, en hoe werkt het? Want schijnbaar zal het afstand, snelheid en relatieve hoek van het doel t.o.v. van jouw tank moeten kunnen berekenen. Leg eens uit. En in een totale oorlog zouden alle tanks natuurlijk allang uitgebrande wrakken zijn nadat de luchtmacht eerst alles heeft gesweept. | |
Vronsky | dinsdag 8 februari 2011 @ 16:11 |
Kijken of het in BF3 straks ook zo makkelijk is.. wel uiteraard dwars door een gebouw heen schieten. ![]() | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 16:30 |
Is het niet zo dat in afghanistan zo'n vliegerskist uit de lucht is geschoten met een wapen uit 1600vergeetmeniet? | |
m.k | dinsdag 8 februari 2011 @ 16:35 |
kan niet, dat moet die heli al lang gezien hebben, of de piloot heeft zich expres laten neerknallen. | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 16:58 |
Mits luchtoverwicht en alle triple A naar de knoppen. | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:08 |
oh zal het wel een hoax zijn van de NOS | |
m.k | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:08 |
![]() | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:10 |
uiteraard, je zult altijd eerst de baas over de lucht moeten zijn bij een totale oorlog. En een tank kun je natuurlijk ook uitschakelen met een ongelooflijke gelukstreffer van een middeleeuws wapen. Maar er zijn veel meer verhalen van helikopters met tientallen kogelgaten en amper nog een druppel smeerolie dan dat ene verhaal van die Apache. | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:25 |
Weet ik, maar onmogelijk is het niet. Ik heb wel eens met een aantal heli-piloten (yanks) gebabbeld in Hohenfels. De meeste klappen kregen ze op de oefeningen (iedereen uitgerust met Miles, ook de heli's) standaard van de Gepard/PRTL/Cheetah en de Linebacker, maar ja dat zijn ook luchtverdedigingssystemen. Maar ze wisten me te vertellen dat ze ook regelmatig neergehaald werden door het standaard boordkanon en tanks. Nu is Miles natuurlijk niet helemaal eerlijk, want je schiet met de snelheid van het licht dus 0 voorhoud nodig. | |
Lightning_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:29 |
En het zijn yanks. Die krijgen behoorlijk slechte training vergeleken met de KLu. Sterker nog, de yanks sturen zo slecht, dat ze van hun commandant in Afghanistan niet lager mogen vliegen dan 500 voet, midden in de gevarenzone. Echter, het is gebleken dat als ze lager dan dat vliegen, ze vaker zélf de grond in vliegen, dan dat ze door vijandelijk vuur neergehaald worden... De KLu heli's vliegen zelf rond de 50 voet meestal. Er zijn voorbeelden van missies van bijvoorbeeld Amerikaanse en Nederlandse chinooks, waarbij de Amerikaanse commandant over de zeik was dat de Nederlanders zo laag vlogen, want dat mocht allemaal niet bladiebla, maar ondertussen waren de Amerikanen de kogels aan het vangen en zaten de Nederlanders op een veel lagere hoogte. | |
Thaboel | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:39 |
Oh god eerst het baasje van de nederlandse krijgsmacht en nu ookal van de yanks. Toch eens bf2 afzetten lightning | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:39 |
500ft met een heli??? Daar vliegen de fixed wings met gemak onderdoor. | |
Esses | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:48 |
En de vorige keer waren de Yanks nog oppermachtig? | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 17:49 |
Nah, hierin ben ik geneigd om Lightning toch gelijk te geven, ik ben wel een paar keer meegeweest met de Blackhawk, maar was niet echt onder de indruk van de vlucht. Vond de tactische vlucht met de Herc van de Canadezen spannender. | |
Cobra4 | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:09 |
![]() | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:13 |
![]() | |
Rave_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:14 |
Ik vind dat zó ontzettend jammer hè, als iemand beter denkt te zijn dan anderen...![]() | |
Cobra4 | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:22 |
![]() | |
AchJa | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:22 |
![]() ![]() | |
Rave_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:25 |
![]() | |
Rave_NL | dinsdag 8 februari 2011 @ 18:25 |
En vol. |