quote:6 February 2011 Last updated at 17:51 GMT Share this pageFacebookTwitter ShareEmail Print Rock guitarist Gary Moore dies
Gary Moore was a guitarist with Thin Lizzy and was also acclaimed for his solo work The renowned rock guitarist Gary Moore has died, the BBC has learned.
Mr Moore, 58, was, originally from Belfast, and was a former member of the legendary Irish group Thin Lizzy.
Adam Parsons, who manages Thin Lizzy, told the BBC that Mr Moore had died in the early hours of Sunday morning.
Mr Moore was originally drafted into Thin Lizzy by its singer Phil Lynott. He later gained acclaim for his solo work and was a former member of the Irish group Skid Row
aldus de wiki. Op zijn eigen site staat nog niets.quote:Gary Moore died on 6 February 2011 in his sleep while on holiday in Spain.[1][2]
Dat.quote:Op zondag 6 februari 2011 19:04 schreef tong80 het volgende:
Veel te jong.
Schrikken dit. Virtuoze gitarist.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-12377862quote:Op zondag 6 februari 2011 19:02 schreef BrandX het volgende:
[..]
aldus de wiki. Op zijn eigen site staat nog niets.
klopt en had ik ook al gelezen en ik zeg nergens dat de BBC onzin zou verspreidenquote:Op zondag 6 februari 2011 19:11 schreef Bos81 het volgende:
[..]
http://www.bbc.co.uk/news/uk-northern-ireland-12377862
Ik neem niet aan dat de BBC onzin gaat verspreiden.
Echt wel..quote:Op zondag 6 februari 2011 19:04 schreef tong80 het volgende:
Veel te jong.
Schrikken dit. Virtuoze gitarist.
Toen die op de blues overging kon hij eindelijk zijn rekeningen betalen .quote:Op zondag 6 februari 2011 19:16 schreef Tism het volgende:
[..]
Echt wel..![]()
Weer een Blues held minder..![]()
R.I.P.
ws niet waarquote:
'death is just a heartbeat away' zingt 'ie daar. Hoe waar gebleken voor hemquote:Op zondag 6 februari 2011 19:42 schreef Kptelmo het volgende:
Weer een held minder.
Doe Phil de groeten, Gary.
Vergeet Rory niet.quote:Op zondag 6 februari 2011 20:19 schreef masterofthetelecaster het volgende:
Jimi dood, Stevie Ray dood, Gary dood.
Inderdaad, ik zie hem niet als blues-gitarist maar als rocker. RIP, Gary!quote:Op zondag 6 februari 2011 19:21 schreef zeeeend het volgende:
[..]
Toen die op de blues overging kon hij eindelijk zijn rekeningen betalen .
Het was een shredder :
Bron: Volkskrantquote:AMSTERDAM - Op 1 februari maakte het Amersfoortse blues- en rockfestival Highlands bekend dat Gary Moore, de man van de wereldhit Still Got The Blues (For You) (1990), was vastgelegd voor de editie van 2011.
Zes dagen na dat nieuws, op de vroege zondagochtend, werd de gitaarvirtuoos uit Belfast totaal onverwachts dood aangetroffen in zijn hotelkamer aan de Spaanse Costa del Sol, waar hij vakantie vierde. Gestorven in zijn slaap; meer was zondagavond nog niet bekend. Moore werd slechts 58 jaar.
Skid Row
Als jochie van acht bespeelde Moore voor het eerst een gitaar, en hij zou er nooit meer mee stoppen. Zijn muzikale carrière begon in 1969 in de Ierse bluesrockband Skid Row (niet te verwarren met de gelijknamige Amerikaanse metalband), die Phil Lynott als zanger had.
Na het uiteenvallen van Skid Row (1972) debuteerde Moore als soloartiest met het album Grinding Stone (1973), waarna hij enkele keren kortstondig opdook in Lynotts nieuwe band Thin Lizzy, overigens vóór en na de hoogtijjaren van die groep. Zijn belangrijkste bijdrage leverde Moore aan het album Black Rose: A Rock Legend (1979).
Soloplaten
Moore zou in de vroege jaren tachtig ook meespelen op Lynotts soloplaten, nadat hij in de jaren zeventig nog in de band Colosseum II had gespeeld.
Van George Harrison tot Ozzy Osbourne, van Bob Dylan tot The Beach Boys, van de Traveling Wilburys tot Andrew Lloyd Webber; Gary Moore speelde met ze, op het podium of in de studio.
Studioalbums
Onder zijn eigen naam bracht hij twintig studioalbums uit. In Groot-Brittannië was Out In The Fields (met Phil Lynott, 1985) zijn grootste hit. De rest van de wereld, zeker ook Nederland, kent hem vooral van Oh Pretty Woman en Still Got The Blues (For You), nummers met de heldere, gierende blueslicks die Moores werk kenmerkten.
Hoewel hij daarna nooit meer zulke grote hits zou scoren, bleef Gary Moore een geziene live-gast, zeker ook in Nederland: in 2009 trad hij nog op in een uitverkochte Music Hall in Amsterdam.
Menno Pot
Ik hou van alternatieve gitaarrock. Maar stond toen vooraan. He blwe my mind away. Was echt geweldig.quote:Op maandag 7 februari 2011 01:39 schreef Fusionfreak het volgende:
Las het net op teletekst en ik beschouw hem als een van de meest invloedrijke gitaristen in de hardrockscene in de jaren ''80.
Pinkpop 1983 maakte hij op mij een verpletterende indruk, De gitaarsolo's gingen echt door merg en been.
Dit doet mij weer denken aan mijn leuke tijd, We gaan effe terug naar maart 1985, toen ging ik voor het eerst op kamers wonen en daar woonde toen slechts 2 medebewoners, te weten Martin en Yvette, Met Martin had ik al meteen een goed contact, hij was net als mij hardrock en metal liefhebber en electronica en hifi apparatuur fanaat. We wilde samen de ultieme guluidsinstalatie samenstellen met zelfbouw speakers. Na dag en nacht samenwerken en boxen bouwen was het in mei 1985 eindelijk zover.quote:
Daarvoor Ronnie James Dio ook al.quote:Op maandag 7 februari 2011 10:47 schreef penny-wise het volgende:
Sjees, alle legedarische artiesten gaan wel erg snel tegenwoordig...
Paar weken geleden Gerry Rafferty
Nu Gary Moore..
Who`s next
Dit heeft hij met Phil nog doorgezet op het Album "Back on the streets"quote:Leuk om te weten dat hij in de jaren ''70 vooral jazzrock en fusion achtige muziek maakte die door kenners hoog wordt gewaardeerd!
Er komt een dag dat geen enkel lid van goede oude bands meer leeft. Best een raar idee. Nu leven van veel bands nog aardig wat leden. Maar over twintig jaar... dan zijn de meesten "echt" geschiedenis.quote:Op maandag 7 februari 2011 10:47 schreef penny-wise het volgende:
Sjees, alle legedarische artiesten gaan wel erg snel tegenwoordig...
Paar weken geleden Gerry Rafferty
Nu Gary Moore..
Who`s next
Die had ik al gepostquote:Op maandag 7 februari 2011 20:41 schreef DeMolay het volgende:
Kennen jullie het koreaanse/japanse comerciele vliegtuig neergeschoten door russen in de koude oorlog ?.
Murder in the sky (Death without a warning).
Jammer dat hij dan weer zo aan zijn einde moet komen...(denkt aan Bon Scott en John Bonham)quote:Op maandag 7 februari 2011 22:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Gary Moore overleed op 58-jarige leeftijd op 6 februari 2011 tijdens zijn vakantie in een hotel in Estepona, Spanje door verstikking in zijn eigen braaksel, na overmatig drankgebruik.
Pffff
Ik heb ook gehoord dat het toch een hartaanval was.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Gary Moore overleed op 58-jarige leeftijd op 6 februari 2011 tijdens zijn vakantie in een hotel in Estepona, Spanje door verstikking in zijn eigen braaksel, na overmatig drankgebruik.
Pffff
Jimi Hendrixquote:Op maandag 7 februari 2011 23:50 schreef Ornamu het volgende:
[..]
Die had ik al gepost
[..]
Jammer dat hij dan weer zo aan zijn einde moet komen...(denkt aan Bon Scott en John Bonham)
Inderdaad... Gary Moore overleed op 6 februari 2011, op 58-jarige leeftijd, tijdens zijn vakantie in een hotel in Estepona, Spanje. Eerst ging het gerucht dat hij was overleden door verstikking in zijn eigen braaksel, later werd bevestigd dat een hartaanval de doodsoorzaak was. Hij woonde in Brighton. Moore laat vier kinderen achter: Saoirse, Jack, Gus en Lily.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 19:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb ook gehoord dat het toch een hartaanval was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |