Ritalin even uitproberen? Het is geen paracetamolletje oid.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:25 schreef Je_moeder1 het volgende:
Ik heb een vraagje tussen het brood eten door..
Ik heb denk ik een vorm van ADD, alle testen die ik invul op alle mogelijke sites geven dit aan. Ik kan me ook echt totaal nergens op concentreren en ik ben altijd in gedachten. Daarnaast ben ik super rustig en droom ik altijd weg in colleges enzo.
Nu is het geval dat ik in April een zware toets heb die ik MOET halen. Nu wil ik graag eens ritalin oid uitproberen, maar ik vroeg mij af, hoe snel kun je daar aan komen? Hoelang duurt gemiddeld het proces: docter > Psych > Apotheek? Of is er een snellere manier om eraan te komen?
Thanx en eetsmakelijk
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:12 schreef Murmeli het volgende:
[..]
dat brood he, dat ga jij dus echt ff bij mij langsbrengen!
en ik heb zin om kokosmakronen te gaan halen bij de bakker.
maar mag niet want ik was aan de lijn, more or less.
Tegenwoordig wel. Iemand anders in dit topic kreeg al Concerta mee, van de huisarts.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:31 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ritalin even uitproberen? Het is geen paracetamolletje oid.
Je moet het maar willen...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:35 schreef useraccount het volgende:
[..]
Tegenwoordig wel. Iemand anders in dit topic kreeg al Concerta mee, van de huisarts.Belachelijk natuurlijk, echter is dit geen uitzondering meer.
Ligt dan aan de persoon. Ik zou het liefst helemaal niks gebruiken. Neem ook zelden tot nooit een paracetamol of welk medicijn dan ook, liefst alles zonder medicatie.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:45 schreef Je_moeder1 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij dus ook wel wat, waarom zou ik het niet willen? Extreme bijwerkingen bedoel je?
Dit. Er zijn meer dan genoeg cases waar Ritalin, of een andere stimulantia, voor een hartstilstand zorgt. Ik neem aan dat je daar niet op zit te wachten? (niet spontaan, maar aangeboren defecten aan het lichaam komen vaak naar boven als het gestrest wordt, door bijvoorbeeld een middel als Ritalin.)quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:48 schreef McGilles het volgende:
[..]
Extreme bijwerkingen lijkt mij zwaar overdreven, maar beetje zelfmedicatie bepalen lijkt mij nooit verstandig.
Dat is niet juist. In ieder geval niet met de kwantiteit die een gemiddelde (medische-) gebruiker slikt. Een avondje dronken zijn doet meer schade aan het lichaam.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:48 schreef Swiffer het volgende:
Als je geen adhd hebt dan werkt het als speed, en is schadelijk voor je omdat je dan een teveel aan stoffen ineens krijgt.
Ik kreeg van de psychiater de meds pas toen mijn tentamenweek voorbij was, juist omdat je er heel erg aan moet wennen dat je een lichaamsvreemde stof binnenkrijgt en de eerste maanden heb ik me niet bepaald lekker gevoeld (gelukkig was het toen net zomervakantie toen ik er mee begon).quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:25 schreef Je_moeder1 het volgende:
Ik heb een vraagje tussen het brood eten door..
Ik heb denk ik een vorm van ADD, alle testen die ik invul op alle mogelijke sites geven dit aan. Ik kan me ook echt totaal nergens op concentreren en ik ben altijd in gedachten. Daarnaast ben ik super rustig en droom ik altijd weg in colleges enzo.
Nu is het geval dat ik in April een zware toets heb die ik MOET halen. Nu wil ik graag eens ritalin oid uitproberen, maar ik vroeg mij af, hoe snel kun je daar aan komen? Hoelang duurt gemiddeld het proces: docter > Psych > Apotheek? Of is er een snellere manier om eraan te komen?
Thanx en eetsmakelijk
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:57 schreef Swiffer het volgende:
Het werkt wel degelijk als speed, omdat mensen die er geen medische baat bij hebben veel langer wakker blijven. en je er een bad-trip aan kan overhouden.
Ik bedoel dus niet dat je ineens korter leeft ofzo.. Het kan schade toebrengen aan je eigen stofwisseling. maar dat is ook met alcohol inderdaad. Maar dat ga je dan ook niet ineens liters drinken om een tentamen te halen.
Het brengt geen fysieke schade toe, behalve als de medische dosering meerderen malen qua kwantiteit wordt overschredenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:05 schreef useraccount het volgende:
In welke zin brengt het dan schade toe aan de stofwisseling?
Methylfenidaat (Ritalin, Concerta) stimuleert (indirect) de dopamine en norepinephrine receptoren. Speed, een amphetamine, stimuleert daarnaast ook nog de sertonine receptoren. Beide middelen zijn relatief veilig, mits deze worden gebruikt in kleine (medische-) kwantiteiten.
Het brengt geen fysieke schade toe, behalve als de medische dosering meerderen malen qua kwantiteit wordt overschreden Het enige wat er feitelijk gebeurd is meer opname van de (in dit geval) dopamine, norepinephrine neurotransmitters (let op: meer == niet té veel). Derhalve beschadigt dit in geen enkele zin de receptoren, synapse, brein.
Wat wel kan gebeuren is dat men een tolerantie opbouwt voor het middel, maar dit is niet afhankelijk van initiële neurotransmitter-levels/opname.
[..]
jawel jawel, ik wist het nog! thermometer kopen (kon het snoepgoed bij de etos niet weerstaan), brood bij de bakker, en nog wat schapjes bij appie h. oh en nog kijken bij de kruidvat voor potjes/flesjes voor mn lush-zooi.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:22 schreef Swiffer het volgende:
Kijk,das ontopic
Je ging naar buiten (waarom weet geen mens) en als je ons niet meer verteld kunnen we je er ook niet aan herinneren
ja hoor! voor een kwart doe ik het ook, dan heb jij ook nog watquote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:31 schreef McGilles het volgende:
[..]Wil je een half brood dan, want er zijn al wat sneetjes van op!
Die koekjes gaan ook hard, dus maar even wegleggen anders heb ik niks meer voor morgen
zo alles op, appeltje erachteraan, en nu snoepjesquote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:37 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ja hoor! voor een kwart doe ik het ook, dan heb jij ook nog wat
ik ga hier in huis op strooptochtik vond nog wat lekkere salade van de groenteboer en heb net soep gehaald en heb nog 2 bammetjes, dus die gaat straks allemaal murmeli's buikje in
Erg vrolijkquote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:34 schreef Murmeli het volgende:
[..]
jawel jawel, ik wist het nog! thermometer kopen (kon het snoepgoed bij de etos niet weerstaan), brood bij de bakker, en nog wat schapjes bij appie h. oh en nog kijken bij de kruidvat voor potjes/flesjes voor mn lush-zooi.![]()
ik wist het nog
![]()
tralalalalala
![]()
en ik heb maar 37,6 dus zo ziek ben ik niettralalalala
Zo wil ik ook ziek zijn!quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:34 schreef Murmeli het volgende:
[..]
jawel jawel, ik wist het nog! thermometer kopen (kon het snoepgoed bij de etos niet weerstaan), brood bij de bakker, en nog wat schapjes bij appie h. oh en nog kijken bij de kruidvat voor potjes/flesjes voor mn lush-zooi.![]()
ik wist het nog
![]()
tralalalalala
![]()
en ik heb maar 37,6 dus zo ziek ben ik niettralalalala
je mag het hebben hoorquote:
Wat is dan het voordeel van ziek zijn, ik meld mezelf alleen ziek als ik echt volledig verrot ben. Laatst ook nog 39,7 graden koorts en gewoon naar werk toe, haat namelijk om thuis te zitten dan.quote:
Same here.quote:Op woensdag 9 februari 2011 09:15 schreef Swiffer het volgende:
Mogge.. Aardig duf uit bed gekomen, slaap slecht op de Wellbutrin.. Elk uur wel een keer wakker, totaal gedesoriënteerd ook..
Verder gaat het wel, aardig aan het flipperen, maar wel heel erg moe.
Goed om te horen! Ze waren trouwens verrukkelijk! Ik hoop alleen dat ik nu niet een soort van swing krijg en mezelf ga volproppen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 02:47 schreef frame-saw het volgende:
Ik ben ook blij dat mijn eetlust eindelijk weer normaal is. Dat klooien met zuiveldrink met fruit en fruitsapjes en alles wat ik maar op kon eten (bijna niets dus).. Irritant. Nu kan ik eindelijk weer koken met de gedachte: dit gaat op. En ik ben ook weer wat aangekomen geloof ik!
Ander probleem nu: ik heb constant zin om lekker te gaan koken, zoals op dit momentik wil ook pannenkoeken met kaas!
Gister heel mn tong verrot gemaakt aan van die frisse / zure flesjes... Dat suiker schuurt gewoon heel mn mond verrot (ik weet ook dat ik niet dat hele zakje achter elkaar op moet eten..)quote:Op dinsdag 8 februari 2011 17:20 schreef Murmeli het volgende:
[..]
zo alles op, appeltje erachteraan, en nu snoepjes
Ik weet dat het een vrij zwaar dieet is waarbij je in het begin vrijwel niks mag eten. Alle voedingsmiddelen die een mogelijke allergische reactie op kunnen wekken (bijv. gluten, lactose, pinda, enz) worden weggelaten en dan een voor een opnieuw aan het eetpatroon toegevoegd om de reactie daarop te testen. Het is hetzelfde proces als bij voedselallergiën wordt gebruikt. Voor zover ik weet is dit vooral onderzocht bij kinderen met ADHD en nog niet bij volwassenen. Literatuur e.d kan ik je niet geven, maar er is vast wel wat over te vinden als je even zoekt?quote:Op woensdag 9 februari 2011 11:19 schreef djdg het volgende:
Wie heeft er zelf ervaring met het Restricted Elimination Diet?
Ik lees overal hoopgevende berichten, maar nergens wordt er verdiepende inhoud meegegeven. Iemand die me literatuur kan aanraden? Of personen/instellingen waar ik info kan krijgen?
Maar geen zwijnenstal ofzo?quote:Op woensdag 9 februari 2011 18:15 schreef Dropkogel het volgende:
ik.
hoe dat gaat, wel goed alleen stel je soms noodzakelijke dingen uit.
of er blijven rekeningen te lang liggen.
1x per week komt er iemand kijken hoe het gaat en me helpen met structuur en met mijn agenda.
ik woonde alleen, eerst 8 jaar op kamers, daarna 10 jaar op mezelf. nu woon ik samenquote:
Heeft niet zoveel te maken met een klein kind zijn of niet.quote:Op woensdag 9 februari 2011 18:17 schreef useraccount het volgende:
Dat gaat prima. Ik ben geen klein kind, hoor. Discipline, in het huishouden, is goed aan te leren door routine.
Nogal een verkeerde keuze van woorden.quote:Op woensdag 9 februari 2011 18:18 schreef Vlakte het volgende:
[..]
Heeft niet zoveel te maken met een klein kind zijn of niet.
Ik ben ook geen klein kind, maar ik maak er een puinzooi van. Het lukt allemaal wel hoor, maar het is al snel een bende (maar dan ook echt), er is nooit wat in huis, de rekeningen stapelen zich op... En ga zo maar door.
Was benieuwd of meer mensen hier last van hadden.
En dat ja. Of ik controleer niet of ik bepaalde dingen al in huis heb, waardoor ik op een gegeven moment 5 kilo rijst in huis had omdat ik het maar bleef kopen omdat ik dacht dat het op wasquote:Op woensdag 9 februari 2011 19:31 schreef oddeyed het volgende:als ik boodschappen ga doen voor het eten, dan vergeet ik het hoofdingrediënt. Ik moet bijna altijd wel terug naar de super.
quote:Op woensdag 9 februari 2011 19:31 schreef oddeyed het volgende:
Afwas doe ik eigenlijk pas wanneer ik geen schone kopjes/borden meer heb.
You are mequote:Op donderdag 10 februari 2011 08:23 schreef Vlakte het volgende:
[..]
![]()
Herkenbaar. Ben zelf via de psycholoog bij een psychiater terecht gekomen voor ADHD diagnostiek. Als ik kijk naar wat er te vinden valt over ADHD bij volwassenen dan kan het haast niet missen.
Maar ik blijf me erover verbazen hoe ik al een leven lang niet in staat ben de boel op orde te krijgen. Ieder nieuw schooljaar, iedere nieuwe baan... Altijd vol goede moed beginnen... Nou kan ik goed leren dus op school ging het allemaal nog wel (behalve grote werkstukken, dat was ook altijd drama), maar vanaf het moment dat ik het "zelf" moest gaan doen werd m'n leven een puinbak.
Ben benieuwd. Het zou een hoop zaken verklaren. Helaas ben je er daar nog niet mee natuurlijk
Nooit zo'n moment gehad van HUH dat ben ik?quote:Op donderdag 10 februari 2011 09:16 schreef Apekoek het volgende:
Iemand deze lijst al eens ingevuld? --> http://www.lilith.demon.nl/div/ad-test.html
Van de 100 vragen heb ik 56 vragen met ja beantwoord (hoe meer ja, hoe meer ADD), maar ik word dan niet wijzer van de ernst van de zaak. Bij mij zou er namelijk vermoedelijk ADD op de achtergrond kunnen spelen, vandaar dat ik dit testje even heb ingevuld.
Als je twijfelt over de ernst van de zaak dan zal het ergens wel meevallen denk ik?quote:Op donderdag 10 februari 2011 09:16 schreef Apekoek het volgende:
Iemand deze lijst al eens ingevuld? --> http://www.lilith.demon.nl/div/ad-test.html
Van de 100 vragen heb ik 56 vragen met ja beantwoord (hoe meer ja, hoe meer ADD), maar ik word dan niet wijzer van de ernst van de zaak. Bij mij zou er namelijk vermoedelijk ADD op de achtergrond kunnen spelen, vandaar dat ik dit testje even heb ingevuld.
Lijkt mij ook, waarom zou je er iets aan willen doen als het toch al op de achtergrond speelt?quote:Op donderdag 10 februari 2011 09:27 schreef Vlakte het volgende:
[..]
Als je twijfelt over de ernst van de zaak dan zal het ergens wel meevallen denk ik?
En is dat met of zonder auto en TV?quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:11 schreef McGilles het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, waarom zou je er iets aan willen doen als het toch al op de achtergrond speelt?
ps. Had op die test 80, maar m'n psych zei ook binnen een half uur bij ons eerste gesprek dat ze haar schoen ging opeten als ik geen ADHD zou hebben.
Tja misschien ligt het er niet al te dik boven op. Maar op 56 stellingen heb ik zoiets van, HUH dat ben ik! En in het dagelijks leven heb ik er wel last van, zoals moeizaam kunnen concentreren en vaak niet weten wat ik wil in het leven. Maar ik doe wel wat moet, zoals opleiding en dergelijke afronden, maar vandaar mijn checkup.quote:Op donderdag 10 februari 2011 09:24 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Nooit zo'n moment gehad van HUH dat ben ik?
Ik dacht dat ik rond de 70 scoorde overigens op die test - heb ze allemaal wel gedaan geloof ik. (scoorde nu wat lager! Yes)
Ja, dat wordt wel minder. Of je went eraan ofzo. Iig vind ik niet meer dat ik teveel droom.quote:Op donderdag 10 februari 2011 09:11 schreef Swiffer het volgende:
Nou ik heb echt de raarste dromen gehad en heel onrustig geslapen.. Denk wel dat het door de AD komt, zou dat nog weggaan?
Ja vier het een klein beetjequote:Op donderdag 10 februari 2011 12:49 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Ja, dat wordt wel minder. Of je went eraan ofzo. Iig vind ik niet meer dat ik teveel droom.
@Oddeyed: gefeliciteerd! Ga je het vieren? Patat met kip en appelmoes eten, vla toe en gebak bij de thee
Veel plezier dan en gefeliciteerd!quote:Op donderdag 10 februari 2011 15:02 schreef oddeyed het volgende:
[..]
Ja vier het een klein beetje. Familie komt vandaag/vanavond, maar met vrienden vier ik het een andere keer
Nu heb ik wel zin in patat en alles
, maar zometeen eerst gebak!
@useraccount, wat vervelend joh! Was je niet hard gevallen? Hoe voel je je nu? Wel in de gaten houden, lijkt me.
gezellig! veel plezierquote:Op donderdag 10 februari 2011 15:02 schreef oddeyed het volgende:
[..]
Ja vier het een klein beetje. Familie komt vandaag/vanavond, maar met vrienden vier ik het een andere keer
Nu heb ik wel zin in patat en alles
, maar zometeen eerst gebak!
@useraccount, wat vervelend joh! Was je niet hard gevallen? Hoe voel je je nu? Wel in de gaten houden, lijkt me.
Als je dit serieus vermoedt, maak ik me wel echt zorgen eigenlijk. Ga je het met je arts bespreken?quote:Op donderdag 10 februari 2011 15:14 schreef useraccount het volgende:
Door de Sertraline, vermoed ik. De afgelopen weken haast niets gegeten, dus ik zal wel iets van een vitamine tekort hebben.
Gefeliciteerd trouwens, Oddeyed.
Vroeger vond ik er niks aanquote:Op donderdag 10 februari 2011 16:06 schreef Dropkogel het volgende:
[..]
gefeliciteerd![]()
en is de dag gezellig als je jarig bent of vind je er niks aan?
quote:Op donderdag 10 februari 2011 21:08 schreef Murmeli het volgende:
[..]
gezellig! veel plezier
[..]
Als je dit serieus vermoedt, maak ik me wel echt zorgen eigenlijk. Ga je het met je arts bespreken?
En voorzichtig zijn met jezelf dan maar. Voel je je vaker slap sinds je die meds slikt?
Ik heb juist het tegenovergestelde: een succesvolle behandeling bij PsyQ en meds (concerta/ritalin) die voor mij heel goed werken. Jammer dat het bij jou zo anders dan gelopen isquote:Op zaterdag 12 februari 2011 00:18 schreef TrsK het volgende:
De moraal van dit verhaal: Psy-Q is niet te vertrouwen, bezint eer ge begint, en methylphenidaat zou best wel eens een hel kunnen veroorzaken die je niet ziet voor je erin zit.
Ja nog zoiets, na een maand ritalin begonnen mijn ogen zwaar achteruit te gaan, anderen hier last van?quote:maar ook bijvoorbeeld ivm verlengen rijbewijzen
Kun je niet gewoon een verwijzing naar een psychiater krijgen? Die kunnen diagnoses stellen. Misschien heb je wel iets heel anders dan AD(H)D, dat ook aangepakt moet worden.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 00:18 schreef TrsK het volgende:
Bwaah. Ik ben sinds een paar dagen gestopt met het innemen van Ritalin (heb het zo'n 4 maanden gebruikt). Wat een naar spul is dat zeg! Ik voel me nu ook echt veel en veel beter dan toen ik het slikte. Ik heb me wel 2 dagen ongeconcentreerd en lamlendig gevoeld te hebben.
Het is wel deels aan mijzelf te wijten dat ik de diagnose ADD opgeplakt kreeg door de prutsers bij Psy-Q, toen ik daar kwam was ik zo ten einde raad dat ik alles geloofde dat ze zeiden, als het maar hielp. En ja, de eerste 2 maanden hielpen 6 dagelijkse doses methylphenidaat wel, geen wonder, het is een stimulerend middel en ik kick op intellectuele power.
Helaas begon ik twee maanden geleden te zinken, net toen ik officieel klaar was met de 'behandeling'. En ik ging dieper dan ooit tevoren. Raakte mijn vriendin 3 weken terug kwijt na mijn laatste uitbarsting, heb mijn studie ernstig verwaarloosd de laatste periode.
Als ik erop terug kijk, zie ik een brok spanning, niet in de laatste plaats veroorzaakt door de medicatie. Ik was een wandelende zenuwpees geworden, elke kleine oneffenheid in het leven veroorzaakte grote onprettige schokgolven adrenaline.
Wat er werkelijk met mij aan de hand is, kan ik jullie niet zeggen. De zeer regelmatige op- en neergang van mijn prestaties en gemoedstoestand wijzen mij echter veel meer in de hoek van de depressieve stoornissen. Iets dat ik bij Psy-Q in de eerste gesprekken vaak genoeg aangegeven heb, maar omdat ik mij in een tijd dat ik minder over mijzelf wist me aangemeld had bij het ADHD-behandelpad, moest men mij kennelijk ompraten naar ADD. Zal wel goed zijn geweest voor de cijfertjes en de verkoop van Sandoz Ritalin.
De moraal van dit verhaal: Psy-Q is niet te vertrouwen, bezint eer ge begint, en methylphenidaat zou best wel eens een hel kunnen veroorzaken die je niet ziet voor je erin zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |