Dat is allemaal veel te ingewikkeld voor eenvoudige stervelingen zoals ik.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:16 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Daar hebben we tegenwoordig de volg-knop voor
Heb je hier iets aan?quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:48 schreef koffiegast het volgende:
Hoe bereken ik de geadjugeerde matrix (of beter nog: conjugate transpose)
B.v. :
[1 0 0 0
0 1 0 0
0 0 0 1
0 0 1 0]
en hoe kan ik van diezelfde matrix heel simpel diens determinant en inverse berekenen (gezien de hoeveelheid 0en moet dit toch wel minder erg zijn?)
[1 0 0 0 ^Hquote:Op donderdag 3 februari 2011 19:48 schreef koffiegast het volgende:
B.v. :
[1 0 0 0
0 1 0 0
0 0 0 1
0 0 1 0]
en hoe kan ik van diezelfde matrix heel simpel diens determinant en inverse berekenen (gezien de hoeveelheid 0en moet dit toch wel minder erg zijn?)
Ik snap de uitleg van adjugeerde + minor niet. Ik wil gewoon graag de stappen zien die je moet nemenquote:Op donderdag 3 februari 2011 19:50 schreef Habork het volgende:
[..]
Heb je hier iets aan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geadjugeerde_matrix
http://nl.wikipedia.org/wiki/Minor_%28wiskunde%29
De integraal hiervan is niet uit te drukken in standaardfuncties...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik heb de volgende functie: f(x) = 1/pi * e^(-x^2) .
Hoe integreer je dit?.
Het is al een tijdje geleden dat ik dit met wiskunde heb gehad,
iemand die me hierbij kan helpen? Ik snap de wiki uitleg totaal nietquote:Op donderdag 3 februari 2011 19:48 schreef koffiegast het volgende:
B.v. :
[1 0 0 0
0 1 0 0
0 0 0 1
0 0 1 0]
Het is eigenlijk heel simpel. Het i,j-de element van de cofactor matrix van matrix A, is + of - de determinant van A waaruit rij i en kolom j verwijderd zijn (de minor). Of het plus of min is bepaal je door (-1)^(j+i) te berekenen. De geadjugeerde matrix is de getransponeerde van de cofactor matrix.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:24 schreef koffiegast het volgende:
[..]
iemand die me hierbij kan helpen? Ik snap de wiki uitleg totaal niet
hier dan maar dezelfde vraag:quote:Op zaterdag 5 februari 2011 18:18 schreef herlinde het volgende:
Hallo
Is er een wiskunde fanaat onder jullie die zich geroepen om alle mogelijkheden (= 5!) van volgorde met de getallen 1 2 3 4 5 even in een lijstje te zetten.
Dus bijvoorbeeld 12345, 23145, 31245,
Alvast bedankt,
Herlinde
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 18:18 schreef herlinde het volgende:
Hallo
Is er een wiskunde fanaat onder jullie die zich geroepen om alle mogelijkheden (= 5!) van volgorde met de getallen 1 2 3 4 5 even in een lijstje te zetten.
Dus bijvoorbeeld 12345, 23145, 31245,
Alvast bedankt,
Herlinde
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, mag je niet zomaar zeggen, de verzameling A hoeft immers geen minimum te hebben.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:06 schreef Hanneke12345 het volgende:
(Edit: O is oneindig, hij wil 't symbooltje niet laten zien ;x)
"Met een rechterhalflijn in R bedoelen we een interval van de vorm (a, O ). Laat zien dat T = {lege verzameling, R, rechterhalflijnen} een topologie is. "
Dat de lege verzameling en X (= R) in T zitten is triviaal, dat als U en V open in T, dan de doorsnede ook, want als U = (a, O) en V = (b, O) dan U door V = (max{a,b} , O). Maar de ik twijfel over de vereniging. Ik zou dan het liefst zeggen stel {U_a}a \in A in T, dan zijn er a_i zodat U_a = (a_i, O), en dan is de vereniging van alle {U_a} = (min{a_i}, O). Maar volgens mij gebruik ik dan compactheid, mag ik dit zomaar zeggen?
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 18:35 schreef BasementDweller het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.fgrgdg
Ik gebruik nu infimum, een rij op R altijd een infimum heeft (volgens een studiegenoot, that si ;x), maakt het iets minder dubieus, maar ik ben nog altijd niet overtuigd. Dan ga je er namelijk vanuit dat je een rij alpha_i kan maken (en dus maar aftelbaar oneindig veel elementen hebt), geloof ik? En bovendien als je nou iets hebt als (-n, \infty) met n dus van 1 tot oneindig, ofzo. Dan krijg je in de vereniging een (-\infty, \infty). Is dat eigenlijk geen probleem?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, mag je niet zomaar zeggen, de verzameling A hoeft immers geen minimum te hebben.
Elke niet-lege van onder begrensde deelverzameling van R heeft een infimum. Als A geen ondergrens heeft, dan is de bijbehorende vereniging gewoon R.quote:Op zondag 6 februari 2011 00:54 schreef Hanneke12345 het volgende:
[..]
Ik gebruik nu infimum, een rij op R altijd een infimum heeft (volgens een studiegenoot, that si ;x), maakt het iets minder dubieus, maar ik ben nog altijd niet overtuigd. Dan ga je er namelijk vanuit dat je een rij alpha_i kan maken (en dus maar aftelbaar oneindig veel elementen hebt), geloof ik? En bovendien als je nou iets hebt als (-n, \infty) met n dus van 1 tot oneindig, ofzo. Dan krijg je in de vereniging een (-\infty, \infty). Is dat eigenlijk geen probleem?
Hoe doe ik dat hier? Of is het gewoon (0,..,0), want een homogeen stelsel kan je in principe toch zonder consequenties transformeren? De rechterzijde blijft altijd 0. Ik snap het nietquote:Transform into matrix and provide solutions if there are any.
x + 2y - 2z = 0
x + 3y + 2z = 0
x + 4y + 3z = 0
2x + 5y + 6z = 0
De GGD kan je vinden met het algoritme van Euclides.quote:Op maandag 7 februari 2011 18:14 schreef ajacied4lf het volgende:
Kent iemand een gemakkelijke manier om de grootste gemene deler en het kleinste gemene veelvoud te berekenen?
Voor KGV kan je de volgende formule gebruiken:quote:We gaan de GGD berekenen van 4403 en 5406. We doen steeds de volgende twee stappen:
Stap 1. Trek zo vaak mogelijk het kleinste getal van het grootste getal af.
Stap 2. Vervang het grootste getal door het getal dat je bij stap 1 overhoudt.
We kunnen 4403 een keer van 5406 aftrekken: 5406 - 4403 = 1003. We vervangen nu 5406 door 1003 en beginnen weer opnieuw met de twee getallen 4403 en 1003. Het kleinste getal hiervan kunnen we vier keer van de ander aftrekken: 4403 - 4 × 1003 = 391. Nu gooien we 4403 weg en gaan we verder met 1003 en 391. Zo gaan we door. We schrijven het hier even systematisch op:
5406 - 1 × 4403 = 1003.
Door met 4403 en 1003.
4403 - 4 × 1003 = 391.
Door met 1003 en 391.
1003 - 2 × 391 = 221.
Door met 391 en 221.
391 - 1 × 221 = 170.
Door met 221 en 170.
221 - 1 × 170 = 51.
Door met 170 en 51.
170 - 3 × 51 = 17.
Door met 51 en 17.
51 - 3 × 17 = 0.
Op het moment dat er 0 uit komt, stop je. De uitkomst van de berekening daarvoor is nu de ggd van de twee getallen waarmee je begon. We zien dat de ggd van 5406 en 4403 gelijk is aan 17. We hebben er even voor moeten rekenen, maar deze manier is toch wel veel makkelijker dan het opschrijven van alle delers van 5406 en 4403. Soms ben je met het algoritme van Euclides zelfs ongelooflijk snel klaar. Bijvoorbeeld als je de ggd van 35784 en 4431 berekent:
35784 - 8 × 4431 = 336.
Door met 4431 en 336.
4431 - 13 × 336 = 63.
Door met 336 en 63.
336 - 5 × 63 = 21.
Door met 63 en 21.
63 - 3 × 21 = 0.
Dus de ggd van 35784 en 4431 is 21.
Ok, ik zal het proberen.quote:Op maandag 7 februari 2011 18:27 schreef -J-D- het volgende:
[..]
De GGD kan je vinden met het algoritme van Euclides.
[..]
Voor KGV kan je de volgende formule gebruiken:
[ afbeelding ]
't Is voldoende om te laten zien dat elk element in de gegeven voortbrengende verzameling voor J1 ook in J2 zit en vice versa, zoiets hoef je niet uitgebreid te lopen onderbouwen. Anderzijds is een zinsnede als "Andersom weer hetzelfde verhaal" syntactisch incorrect en bovendien te kort door de bocht.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 12:30 schreef BasementDweller het volgende:
Ik wil laten zien dat de sigma algebra J1 gegenereerd door (a,b] met a,b in Q gelijk is aan de sigma algebra J2 gegenereerd door (-inf,a] met a in Q.
Als je een element neemt uit J1 bestaat het uit een aftelbare verenigingen, doorsnedes en complementen van elementen van de vorm (x,y] met x,y in Q. Er geldt (x,y] = (-inf,y] (doorsnede) (-inf,x]c wat duidelijk een element is van J2, ook weer nadat je er verenigingen, doorsnedes en complementen van neemt. Dus J1 is een deelverzameling van J2. Andersom weer hetzelfde verhaal, dus J1=J2.
Klopt dit / kan je het wat beter formuleren?
Dank
Ok heb me even ingelezen maar wordt het dan zo, als ik het zou willen uitschrijven?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 14:58 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, je telt n wel een paar keer op.
Dat, maar dan zonder subscripts.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:22 schreef Dale. het volgende:
[..]
Ok heb me even ingelezen maar wordt het dan zo, als ik het zou willen uitschrijven?
[ afbeelding ]
Ik krijg volgens mij heel wat anders hoor:quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:26 schreef Dale. het volgende:
[..]
ja okdat deed ik even voor mezelf voor de duidelijkheid voor het hoeveelheid aan n-tjes.
En? Hoe ging het?quote:Op maandag 7 februari 2011 18:30 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Ok, ik zal het proberen.
Heb morgen een vaardigheidstoets, zonder GR dus.
Ja, vul in de defintie ax+(1-a)y in voor x. Vanwege convexiteit van F_j weet je dat F_j(ax+(1-a)y) <= aF_j(x) + (1-a)F_j(y). Voor F_j(x) en F_j(y) kun je de aanname gebruiken dat ze in LC zitten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:46 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Zij [ afbeelding ] een convexe verzameling dan wil ik graag bewijzen dat ook de Least Core van ([ afbeelding ],F) weer convex is. Waarbij de least core gedefinieerd is als:
[ afbeelding ]
Met [ afbeelding ] de maximumoperator en M de indexverzameling van convexe functies.
Als ik het niet misversta moet ik dus bewijzen dat
[ afbeelding ] voor x, y in de Least Core, weer binnen de Least Core zit.
Iemand ideeën?
GGD(a, 0) = a,quote:Op maandag 7 februari 2011 18:14 schreef ajacied4lf het volgende:
Kent iemand een gemakkelijke manier om de grootste gemene deler en het kleinste gemene veelvoud te berekenen?
http://en.wikipedia.org/w(...)ted_random_variablesquote:Op woensdag 9 februari 2011 13:22 schreef JoPiDo het volgende:
Als je nummers trekt volgens een normale distributie, wat is dan de distributie van de som?
Ik kan het zo snel niet uitrekenen of (proberen te) bewijzen, maar mijn gevoel zegt dat dat ook een normale distributie oplevert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |