abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92248960
Mijn auto weegt 1790 kg en heeft 300 pk. Stel ik haal het reservewiel van 19 kilo eruit, wat is dan de te verwachten acceleratie als je normaal 0-100 in 7 sec doet. Ik dacht zelf 19 kilo wiel / 1790 = 0,0106.

7 sec / 1,0106 = 6,9 sec afgerond nieuwe snelheid.

Maar dat is slechts theorie..
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:08:06 #2
289263 Brerius
wie strooit, die oogst
pi_92249047
Waarom denk je dat die Formule 1 wagens nooit met een volle tank racen ??
pi_92249112
afstand delen door tijd.

Succes.
pi_92249124
Zou mooi zijn
pi_92249206
Je vergeet voor het gemak even dat de luchtweerstand bij een lager gewicht niet afneemt.
En de weerstand van de aandrijflijn ook niet. Alleen de rolweerstand neemt iets af.
pi_92249227
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:10 schreef Ivo1985 het volgende:
Je vergeet voor het gemak even dat de luchtweerstand bij een lager gewicht niet afneemt.
En de weerstand van de aandrijflijn ook niet. Alleen de rolweerstand neemt iets af.
Audi-rijders he, natuurkunde is niet hun sterkste kant
pi_92249371
Gewicht verplaatsen kost ook energie natuurlijk. Dus je moet wel besparen.
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:12:41 #8
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_92249379
Blijft een feit dat je minder gewicht op snelheid hoeft te brengen en hoeft af te remmen.
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_92249409
Deze berekening lijkt mij niet te kloppen.
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:13:46 #10
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92249450
Klinkt als een 850i
v12 O+
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:14:13 #11
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92249487
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:10 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Audi-rijders he, natuurkunde is niet hun sterkste kant
Hoe kom je daarbij?
pi_92249544
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:13 schreef Microtubuli het volgende:
Klinkt als een 850i
v12 O+
Het is een audi a6 4.2 v8
pi_92249912
Dan ben je, misschien, 0,1s sneller..
Vervolgens mag je 3600s wachten op de ANWB/vriend/garage die je een reservewiel komt brengen bij pech..
pi_92250093
Ik had al een reparatiekitje met compressor liggen voor de banden. Wie weet bespaar ik er nog wat benzine mee..
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:29:59 #15
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92250612
Ik denk (denken als in: overtuigd van zijn) dat de marge op je reactie- en schakelsnelheid veel groter is dan die 0,1 sec.
pi_92250932
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:29 schreef Microtubuli het volgende:
Ik denk (denken als in: overtuigd van zijn) dat de marge op je reactie- en schakelsnelheid veel groter is dan die 0,1 sec.
Met automaat rijden valt het volgens mij wel mee. Als ik kickdown wegrij dan schakelt ie zelf door na zn 2 bij 80 km/u en gas gewoon vasthouden ondertussen. Dat is iig de standaardprocedure die ik doe.

Voorbeeldje:

[ Bericht 24% gewijzigd door ohwyeah op 02-02-2011 22:41:18 ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:48:49 #17
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_92251882
Je nieuwe tijd zou 7*1771/1790 zijn, maar dat geldt alleen als je het model extreem vereenvoudigt (constante kracht van de motor, geen verlies van energie aan warmte, rol/luchtweerstand, etc, etc.)
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:53:57 #18
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92252197
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:35 schreef ohwyeah het volgende:

[..]

Met automaat rijden valt het volgens mij wel mee. Als ik kickdown wegrij dan schakelt ie zelf door na zn 2 bij 80 km/u en gas gewoon vasthouden ondertussen. Dat is iig de standaardprocedure die ik doe.

Voorbeeldje:
Dan nog, ik wil alleen maar aangeven hoe nietszeggend en kort 0,1 seconde is, doe anders deze test even (en dan is het dit nog een vingerklik ipv een kickdown met je voet).

http://www.fccapeldoorn.nl/randomtest.htm
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:12:40 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92253314
Leuk topic; je wilt gaan straatracen met je S6 ? :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:17:50 #20
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92253567
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:12 schreef Sounddragon het volgende:
Leuk topic; je wilt gaan straatracen met je S6 ? :')
S6 is veel lichter dan 1790kg.
pi_92253768
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:17 schreef Microtubuli het volgende:

[..]

S6 is veel lichter dan 1790kg.
Nee hoor.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=22871&cache=no
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:22:34 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92253820
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:17 schreef Microtubuli het volgende:

[..]

S6 is veel lichter dan 1790kg.
4.2 V8 300 pk 400 Nm quattro 1790 kg 7,1 s 250* km/h 1999 - 2004

4.2 (S6) V8 340 pk 420 Nm quattro 1765 kg 5,8 s 250* km/h 1999 - 2004

True, maar schokkend is het nou ook weer niet; TS rijdt een Avant :9~

Bron
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_92253867
doe er helium in dan is ie lichter :)
pi_92253918
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:35 schreef ohwyeah het volgende:

[..]

Met automaat rijden valt het volgens mij wel mee. Als ik kickdown wegrij dan schakelt ie zelf door na zn 2 bij 80 km/u en gas gewoon vasthouden ondertussen. Dat is iig de standaardprocedure die ik doe.

Voorbeeldje:
Er van uitgaande dus dat 100km/u op de teller ook daadwerkelijk 100km/u is?
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:24:48 #25
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_92253928
Dit kan je echt niet zomaar zeggen. Je zal ongetwijfeld sneller zijn, maar de acceleratiecurve zal ongetwijfeld niet constant zijn.
2000 light years from home
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:28:47 #26
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92254126
quote:
7s.gif Op woensdag 2 februari 2011 23:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

4.2 V8 300 pk 400 Nm quattro 1790 kg 7,1 s 250* km/h 1999 - 2004

4.2 (S6) V8 340 pk 420 Nm quattro 1765 kg 5,8 s 250* km/h 1999 - 2004

True, maar schokkend is het nou ook weer niet; TS rijdt een Avant :9~

Bron
Inderdaad minder verschil dan ik dacht.
Overigens heb ik een hekel gekregen aan de remlichten van de nieuwe gen Audi's, als je er in het donker achter rijdt word je verblind zo fel, net mistlampen!
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:40:41 #27
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92254673
TS moet sparen voor ABT goodies, dan kan hij gewoon lekker zijn eigen reservewiel meenemen en tóch winnen van de sjonnies :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_92265474
Gewicht op het kenteken klopt trouwens ook nooit, dus voor het goede moet je je auto eerst wegen zodat je het startgewicht weet. Het gewicht van de bestuurder is trouwens ook belangrijk, bandenspanning, etc. Al met al marginale verschillen waar je geen tienden van seconden sneller mee bent.

Belangrijker is:
- goed onderhoud (gezonde motor met frisse bougies,etc;
- goede banden en juiste spanning
- Niet te grote velgen (meer massa = trager accelereren, dus geen 20" met lage banden maar 17" met hogere banden)
- Euro 98 tanken
- Frisse dempers / vering
- Eventueel tunen
- of serieus aan de slag gaan:honderden kilo's interieur en isolatie eruit, Airco afkoppelen(= ongeveer 15pk dacht ik?), etc, etc :)

Succes O-)
pi_92265861
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:07 schreef Jotwoo het volgende:
Gewicht op het kenteken klopt trouwens ook nooit, dus voor het goede moet je je auto eerst wegen zodat je het startgewicht weet. Het gewicht van de bestuurder is trouwens ook belangrijk, bandenspanning, etc. Al met al marginale verschillen waar je geen tienden van seconden sneller mee bent.

Belangrijker is:
- goed onderhoud (gezonde motor met frisse bougies,etc;
- goede banden en juiste spanning
- Niet te grote velgen (meer massa = trager accelereren, dus geen 20" met lage banden maar 17" met hogere banden)
- Euro 98 tanken
- Frisse dempers / vering
- Eventueel tunen
- of serieus aan de slag gaan:honderden kilo's interieur en isolatie eruit, Airco afkoppelen(= ongeveer 15pk dacht ik?), etc, etc :)

Succes O-)
Airco kost 7pk wanneer ingeschakeld. Zo niet dan draait hij loos door
pi_92265934
Op hoge snelheid is luchtweerstand je grootste vijand.
pi_92266664
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 11:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Op hoge snelheid is luchtweerstand je grootste vijand.
Daar kan je gedeeltelijk ook wat aan doen met aerodynamica :')
pi_92267891
Ik ga niet meedoen aan straatraces, maar optrekken bij het stoplicht of hard accelereren op de snelweg zo nu en dan is geen probleem. Airco doe ik sowieso uit. 98 tanken en bandenspanning binnen de grenzen.
Dat reservewiel neem ik maar een gokje op omdat ik een reparatiekit met compressor heb. Met vakanties neem ik die alsnog wel mee voor alle zekerheid. Interieur strippen ga ik met deze auto niet doen. Chiptunen zit er nog wel aan te komen.
pi_92272043
Bij motoren wordt vaak de regel gehanteerd: 3kg = 1pk.

Dus als jij 19kg verliest, staat dat gelijk aan 6 pk winst. Die 6 pk gaat op die 300 weinig verschil maken. Dat verschil is er al als de buitentemperatuur behoorlijk toeneemt, of als je de stoel- en achteruitverwarming aanhebt. Of je de airco laat draaien.
Zelfs andere brandstof kan al voor zo'n verschil zorgen.

Kortom, die 19kg gaat dus vrijwel niet 'meewegen' in je prestaties.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_92273412
3kg = 1pk... Tuurlijk... Dan zou je voor het in beweging brengen van een simpel stadsautootje 250-300 pk nodig hebben!
Vreemd dat ze dan met een pk of 60 toch topsnelheden van 150-170 km/u halen.
pi_92274122
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:30 schreef Ivo1985 het volgende:
3kg = 1pk... Tuurlijk... Dan zou je voor het in beweging brengen van een simpel stadsautootje 250-300 pk nodig hebben!
Vreemd dat ze dan met een pk of 60 toch topsnelheden van 150-170 km/u halen.
Doe je nu alsof of snap je het echt niet? :X

Als jij van zijn auto 100kg afsloopt, dan heeft dat op de prestaties hetzelfde effect als 30pk erbij.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  donderdag 3 februari 2011 @ 18:41:48 #36
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_92285906
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:44 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Doe je nu alsof of snap je het echt niet? :X

Als jij van zijn auto 100kg afsloopt, dan heeft dat op de prestaties hetzelfde effect als 30pk erbij.
Volgens mij snap je het zelf niet helemaal want het vermogen wat de motor levert staat helemaal los van het totaalgewicht van de auto. Stel dat TS rondtuft met 3 passagiers (4x75kg=300kg), dan zakt volgens jouw logica het aantal pk's van 300 naar 200...
pi_92287652
Dan zou mijn auto met 5 dikke mensen erin niet eens meer vooruit komen. :D
pi_92289570
quote:
10s.gif Op donderdag 3 februari 2011 19:18 schreef Fireblast het volgende:
Dan zou mijn auto met 5 dikke mensen erin niet eens meer vooruit komen. :D
Die kunnen zichzelf nog voortrollen :O
pi_92292941
quote:
2s.gif Op donderdag 3 februari 2011 18:41 schreef Microtubuli het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het zelf niet helemaal want het vermogen wat de motor levert staat helemaal los van het totaalgewicht van de auto. Stel dat TS rondtuft met 3 passagiers (4x75kg=300kg), dan zakt volgens jouw logica het aantal pk's van 300 naar 200...
Het aantal pk's daalt niet, de prestaties dalen natuurlijk. Slimmerd :')

Qua prestaties zal je dan niet ver meer afzitten van een auto met 200pk zonder die passagiers. Dit is een vuistregel die op het circuit wordt gehanteerd en die gaat in de praktijk prima op.

Voorbeeld:
Lotus Exige (225pk en 950kg)
Porsche 911 Carrera S (385pk en 1400kg)

Verschil is ruwweg 450kg en 150pk en ze zitten qua prestaties dicht bij elkaar.

Dit geldt niet voor de topsnelheid, dan is luchtweerstand en topvermogen het enige dat telt.

[ Bericht 6% gewijzigd door PeeJay1980 op 03-02-2011 21:06:43 ]
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')