Interessant, ik heb het ook steeds bij nieuwe film in m'n Hassie achterwand, maar niet bij film uit dezelfde batch in een polaroid camera, vandaar mijn conclusie dat het aan de rollers lag.quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:07 schreef T42 het volgende:
uitdroging van de foto's is dat. heb ik ook vaak.
dan is de ontwikkelvloeistof niet voldoende meer.
ging hier ook om oude film. gebeurd het met nieuwe dan zijn je rollers vies of slecht.quote:Op donderdag 2 juni 2011 16:24 schreef Azreal het volgende:
[..]
Interessant, ik heb het ook steeds bij nieuwe film in m'n Hassie achterwand, maar niet bij film uit dezelfde batch in een polaroid camera, vandaar mijn conclusie dat het aan de rollers lag.
- masochisme. vooral datquote:
Mooier.quote:
De accu van je camera raakt op en een sensor kan overhit raken als je er te lang mee een beeld probeert te vangen. Dat limiteert enigszins je maximale sluitertijd. Film heeft daar veel minder last van en een analoge camera verbruikt meestal ook geen stroom om de sluiter voor langere tijd open te laten staan.quote:Op zondag 5 juni 2011 21:26 schreef kanovinnie het volgende:
Langere belichtingen mogelijk? Hoezo dat?
Waarom niet zelf ontwikkelen? veel goedkoper, sneller, en ook nog eens leuker om te doenquote:Op maandag 6 juni 2011 10:49 schreef LDLProductions het volgende:
Afgelopen weekend 5 fotorolletjes opgehaald bij de Hema.
Twee Kodak VR200, twee Kodak VR400 en één Kodak Plus-X Pan uit '86.
http://www.flickr.com/photos/louisdeleeuw/sets
Ingescand met mijn oude Pacific Image PrimeFilm 1800AFL. Die eigenlijk al best oud is, en niet echt een bepaald hoge resolutie heeft.
Graag reacties op de foto's!![]()
Louis
waar kan ik de spullen dan vinden? hema doet ontwikkelen voor 2,50 trouwensquote:Op maandag 6 juni 2011 10:52 schreef tubacloud het volgende:
[..]
Waarom niet zelf ontwikkelen? veel goedkoper, sneller, en ook nog eens leuker om te doen
www.fotohuisrovo.nlquote:Op maandag 6 juni 2011 11:58 schreef T42 het volgende:
[..]
waar kan ik de spullen dan vinden? hema doet ontwikkelen voor 2,50 trouwens
Ik denk dat mijn camera een uur of 2/3 kan openstaan kwa accuduur. Waarschijnlijk nog wel langer. Kwa accuduur.quote:Op zondag 5 juni 2011 22:53 schreef Azreal het volgende:
[..]
De accu van je camera raakt op en een sensor kan overhit raken als je er te lang mee een beeld probeert te vangen. Dat limiteert enigszins je maximale sluitertijd. Film heeft daar veel minder last van en een analoge camera verbruikt meestal ook geen stroom om de sluiter voor langere tijd open te laten staan.
Is de fixeer en stop nou weer totaal anders dan die je gebruikt bij het maken van afdrukken?quote:Op maandag 6 juni 2011 12:20 schreef tubacloud het volgende:
[..]
www.fotohuisrovo.nl
Je moet dan wel in een keer 500 ml ofzo kopen, maar daarmee doe je wel 50-100 rolletjes... als je een ontwikkelaar/fixer hebt die je heel veel moet verdunnen tenminste...
Zelf gebruik ik Rodinal, tegenwoordig Adonal genaamd, en gewoon standaard fixer, maar ik schiet dan ook alleen op zwart-wit rolletjes.
Had 500 ml Rodinal... heb nu denk ik 10 rolletjes daarmee ontwikkeld, en er is nog niet eens een kwart uit de fles...
en voor kleur?quote:Op maandag 6 juni 2011 12:20 schreef tubacloud het volgende:
[..]
www.fotohuisrovo.nl
Je moet dan wel in een keer 500 ml ofzo kopen, maar daarmee doe je wel 50-100 rolletjes... als je een ontwikkelaar/fixer hebt die je heel veel moet verdunnen tenminste...
Zelf gebruik ik Rodinal, tegenwoordig Adonal genaamd, en gewoon standaard fixer, maar ik schiet dan ook alleen op zwart-wit rolletjes.
Had 500 ml Rodinal... heb nu denk ik 10 rolletjes daarmee ontwikkeld, en er is nog niet eens een kwart uit de fles...
Een maand of wat geleden ben ik ook als totale noob begonnen zelf z/w te ontwikkelen. Spannend, veel gelezen, gepland, dingen besteld, en het lukte de eerste keer! Bij Rovo kocht ik Rodinal ontwikkelaar (dat is sterk geconcentreerd), een zakje citroenpoeder om te stoppen en een fles fixeer. De fixeer die ik gebruik zou speciaal voor afdrukken zijn, maar werd me aanbevolen en doet 't vooralsnog goed. De Rodinal is supersterk geconcentreerd, voor iedere keer ontwikkelen maak je een nieuwe ontwikkelaar door water + druppels Rodinal te mengen. Kan na gebruik weg. De stop heb ik de eerste keer gemaakt door het zakje poeder in een fles water te gieten, en hergebruik ik. Fixeer idem, alleen dan een fles vloeistof gemengd met water, ook herbruikbaar.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:01 schreef dragonrider het volgende:
Zijn de verdunde vloeistoffen maar voor 1 rolletje te gebruiken of kan je het bewaren voor een volgend rolletje? Bij afdrukken maken kan je het namelijk wel bewaren? (ik heb een beetje ervaring met het ontwikkelen van fotopapier belicht met behulp van pinhole)
Ja.quote:Moet je de verdunde gebruikte chemicaliën naar het afval depot brengen?
Nee joh, is onzinnig. Kun je gewoon wegspoelen met een grote hoeveelheid water.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:01 schreef dragonrider het volgende:
[..]
Moet je de verdunde gebruikte chemicaliën naar het afval depot brengen?
quote:Op maandag 6 juni 2011 18:20 schreef MASD het volgende:
[..]
Nee joh, is onzinnig. Kun je gewoon wegspoelen met een grote hoeveelheid water.
Appels en peren dit.quote:Op maandag 6 juni 2011 19:15 schreef T42 het volgende:
[..]![]()
heb nog 500 liter afgewerkte olie staan mag ik die bij jou komen wegspoelen met water?
Kleur is volgens mij alweer een vee lastiger proces met tempraturen die precies op pijl gehouden moeten worden of is dit ook wel te doen thuis?quote:
darom dat had ik al vaker gehoord dus toch gewoon de hemaquote:Op maandag 6 juni 2011 21:10 schreef dragonrider het volgende:
[..]
Kleur is volgens mij alweer een vee lastiger proces met tempraturen die precies op pijl gehouden moeten worden of is dit ook wel te doen thuis?
Hoe kun je in godsnaam polaire met apolaire stoffen vergelijken? Olie mengt of lost niet op in water, stoffen die je kunt verdunnen met water wél, meer hoef je niet te weten. Die stoffen zijn prima weg te spoelen door de goot, mits je veel water gebruikt om het dusdanig te verdunnen dat die stof nauwelijks merkbaar is.quote:Op maandag 6 juni 2011 20:12 schreef T42 het volgende:
[..]
neej hoor als je het maar met genoeg water wegspoelt...
Ja want met veel water is het minder slecht voor het milieu en kost het minder energie om te reinigen dan wanneer je het met weinig water wegspoeltquote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:23 schreef MASD het volgende:
[..]
Hoe kun je in godsnaam polaire met apolaire stoffen vergelijken? Olie mengt of lost niet op in water, stoffen die je kunt verdunnen met water wél, meer hoef je niet te weten. Die stoffen zijn prima weg te spoelen door de goot, mits je veel water gebruikt om het dusdanig te verdunnen dat die stof nauwelijks merkbaar is.
Zilver lost ook niet op in water en spoel je zo wel door de gootsteen...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:23 schreef MASD het volgende:
Hoe kun je in godsnaam polaire met apolaire stoffen vergelijken? Olie mengt of lost niet op in water, stoffen die je kunt verdunnen met water wél, meer hoef je niet te weten. Die stoffen zijn prima weg te spoelen door de goot, mits je veel water gebruikt om het dusdanig te verdunnen dat die stof nauwelijks merkbaar is.
dat bedoelde ik met een omweg ookquote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja want met veel water is het minder slecht voor het milieu en kost het minder energie om te reinigen dan wanneer je het met weinig water wegspoelt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |