abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92162923
Docent Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam wil vrouwen geen hand meer geven na bedevaart naar Mekka • Geen probleem, vindt zijn werkgever: “Dit getuigt juist van respect”

quote:
Een islamitische docent Bedrijfskunde van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) mag weigeren om vrouwen de hand te geven. Volgens de onderwijsinstelling ge­tuigt dat in zijn geval juist van respect voor vrouwen.

De docent ging vorig jaar op bedevaartsreis naar Mekka en kwam volgens HvA-woordvoerder Wrister Grommers “geïnspireerd terug”. Hij kwam tot het inzicht dat een hand geven aan een vrouw voor hem als praktiserend moslim niet gepast is. “Hij heeft dat gemeld aan het College van Bestuur (CvB) en later heeft hij een brief geschreven aan zijn collega’s waarin hij zijn besluit toelicht”, aldus Grommers.
Bron: http://www.metronieuws.nl(...)SrZkba!Zc6B0Wjb2yJM/

Discussieer.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 10:09:22 #2
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_92163016
quote:
Discussieer.
TS begint. ;)
pi_92163042
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:09 schreef Dlocks het volgende:

[..]

TS begint. ;)
Prima. Stel, als deze man nou zelf geen moslim was, en zou weigeren om juist moslims een hand te schudden. Zou men dan net zo rustig reageren?

[ Bericht 0% gewijzigd door DoctorPressure op 01-02-2011 10:11:33 (spatie) ]
pi_92163108
quote:
Volgens de onderwijsinstelling getuigt dat in zijn geval juist van respect voor vrouwen.
Hier zit hem de crux.
Wat is er nou respectvoller tegenover een vrouw, je eigen gedragsregels opdringen, of die van een ander RESPECTEREN?
ALs ik er nou op de 1 of andere manier van overtuigd raak dat het respectvol zou zijn om vrouwen in hun gezicht te spugen is dat dan ok?
Nee want het RESPECTEREN van andermans wensen en grenzen is juist waar respect over gaat.
Respect is dus een op de ander georieënteerd iets, en kun je dus bij uitstek niet je eigen dingetjes doordrijven
pi_92163125
Ja man, iemand geen hand geven is een duidelijk teken van respect!

moslims :')
Conscience do cost.
pi_92163150
We zitten hier in Nederland en in Nederland gelden de Nederlandse fatsoensnormen. Het wordt toch ook niet op prijs gesteld als ik in een Islamitisch land tijdens de Ramadan even mijn picknicktafeltje midden op straat uitklap, stoeltje daarbij en een feestmaal ga zitten nuttigen?
pi_92163226
Is het echt zo dat het handen schudden vermeden dient te worden omdat de man anders in de verleiding kan komen van de vrouw?

Korankenners aanwezig?
pi_92163290
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:11 schreef DoctorPressure het volgende:

[..]

Prima. Stel, als deze man nou zelf geen moslim was, en zou weigeren om juist moslims een hand te schudden. Zou men dan net zo rustig reageren?
Kan je discussiëren of het dan maar moet veranderen en het westen zich moet aanpassen aan de wensen van een gelovige, maar wanneer ik een bedrijf zou hebben die veel met contacten werkt om het bedrijf te laten bloeien? Zou ik hem in ieder geval geen functie geven waarin het voorstellen/begroeten nodig is om hartelijk over te komen op mogelijke nieuwe klanten..

Mocht het om een functie gaan waar hij niet in aanmerking kwam met mogelijke klanten? Dan heb ik er geen problemen mee wanneer hij het onder collega's niet wil doen. Dat soort mensen (bedoel de mensen die geen hand willen geven) wil toch niet echt contact met collega's en zolang hij zijn werk doet is dat ook niet nodig.

Het hangt dus van de functie af.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_92163313
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:23 schreef paddy het volgende:

[..]

Kan je discussiëren of het dan maar moet veranderen en het westen zich moet aanpassen aan de wensen van een gelovige, maar wanneer ik een bedrijf zou hebben die veel met contacten werkt om het bedrijf te laten bloeien? Zou ik hem in ieder geval geen functie geven waarin het voorstellen/begroeten nodig is om hartelijk over te komen op mogelijke nieuwe klanten..

Mocht het om een functie gaan waar hij niet in aanmerking kwam met mogelijke klanten? Dan heb ik er geen problemen mee wanneer hij het onder collega's niet wil doen. Dat soort mensen wil toch niet echt contact met collega's en zolang hij zijn werk doet is dat ook niet nodig.

Het hangt dus van de functie af.
Maar iemand een hand willen geven hoort toch bij elke baan. Lijkt me. Tenzij je geen handen hebt.
pi_92163342
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:19 schreef Wokkel het volgende:
Is het echt zo dat het handen schudden vermeden dient te worden omdat de man anders in de verleiding kan komen van de vrouw?

Korankenners aanwezig?
Dat lijkt me weer zo'n typisch geval waarbij het misschien zo geïnterpreteerd zou kunnen worden, maar het er niet letterlijk omschreven staat. Sowieso ik snap gewoon echt niet waarom zij denken dat dit soort dingen hen tot een beter mens maakt. Daar gaat het toch helemaal niet om 8)7
  dinsdag 1 februari 2011 @ 10:29:51 #11
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_92163417
Je moet of NIEMAND de hand schudden, of IEDEREEN.

Dit is gewoon geslachtsdiscriminatie, en dat is bij wet verboden.

Maar religieuze wetten zullen in Nederland wel weer belangrijker worden gevonden dan de wetten van de staat.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_92163492
quote:
Op dinsdag 1 februari 2011 10:25 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

Dat lijkt me weer zo'n typisch geval waarbij het misschien zo geïnterpreteerd zou kunnen worden, maar het er niet letterlijk omschreven staat. Sowieso ik snap gewoon echt niet waarom zij denken dat dit soort dingen hen tot een beter mens maakt. Daar gaat het toch helemaal niet om 8)7
Inderdaad. Ik vraag me altijd af of zo'n commissie gelijke behandeling wel controleert of zulk gedrag wel in de geloofsboeken staat of dat ze gewoon maar afgaan op wat een gelovige ze vertelt.

Het is toch te triest voor woorden dat je als werkgever dit moet accepteren omdat je anders met een hoop bad publicity en dure advocaten het mag opnemen tegen gesubsidieerde advocaten van het 'slachtoffer'.
pi_92163513
Ik geef alleen vrouwen een hand.
pi_92163533
quote:
4s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:24 schreef DoctorPressure het volgende:

[..]

Maar iemand een hand willen geven hoort toch bij elke baan. Lijkt me. Tenzij je geen handen hebt.
Nee, wanneer jij een kantoorklerk bent bijvoorbeeld niet. Niet elke functie komt in aanmerking met mogelijke klanten. Geen handen geven onder collega's vind ik dus niet echt een probleem. Vergelijk ik het met iemand met smetvrees. Hij zal in mijn bedrijf alleen nooit een functie krijgen die nieuwe klanten binnen moet halen wanneer het niet alleen via de telefoon kan. En zou hem ook weghalen bij collega's wanneer er klanten op de werkvloer zouden komen.

Handen geven is geen verplichting, maar wij zien het als fatsoensnorm. Onder collega's en met alleen werken tussen collega's vind ik dat handen schudden met verjaardagen en oud en nieuw bijvoorbeeld niet nodig. Hou degene alleen ver van mogelijke klanten, of het moet alleen telefonisch af kunnen.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 10:35:23 #15
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_92163564
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:16 schreef KuyaEd2010 het volgende:
We zitten hier in Nederland en in Nederland gelden de Nederlandse fatsoensnormen. Het wordt toch ook niet op prijs gesteld als ik in een Islamitisch land tijdens de Ramadan even mijn picknicktafeltje midden op straat uitklap, stoeltje daarbij en een feestmaal ga zitten nuttigen?
Het gaat niet alleen om fatsoensnormen, het gaat om de wet. Hij behandelt een groep mensen anders, puur en alleen om het geslacht. Dat is gewoon geslachtsdiscriminatie.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_92163604
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:35 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om fatsoensnormen, het gaat om de wet. Hij behandelt een groep mensen anders, puur en alleen om het geslacht. Dat is gewoon geslachtsdiscriminatie.
Goh, sterk argument. :O

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:14 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Hier zit hem de crux.
Wat is er nou respectvoller tegenover een vrouw, je eigen gedragsregels opdringen, of die van een ander RESPECTEREN?
ALs ik er nou op de 1 of andere manier van overtuigd raak dat het respectvol zou zijn om vrouwen in hun gezicht te spugen is dat dan ok?
Nee want het RESPECTEREN van andermans wensen en grenzen is juist waar respect over gaat.
Respect is dus een op de ander georieënteerd iets, en kun je dus bij uitstek niet je eigen dingetjes doordrijven
Eens.
pi_92163620
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:25 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

Klopt, daar gaat het ook helemaal niet om. :)
pi_92163678
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:32 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik vraag me altijd af of zo'n commissie gelijke behandeling wel controleert of zulk gedrag wel in de geloofsboeken staat of dat ze gewoon maar afgaan op wat een gelovige ze vertelt.

Het is toch te triest voor woorden dat je als werkgever dit moet accepteren omdat je anders met een hoop bad publicity en dure advocaten het mag opnemen tegen gesubsidieerde advocaten van het 'slachtoffer'.
Volgens mij is de werkgever altijd nog vrij om zijn eigen reglement op te stellen. Heeft totaal niets met discriminatie te maken toch? Je gaat als werkgever waar contact met klanten heel belangrijk is, ook geen mensen aannemen die het vertikken om er netjes uit te zien, of die hun oranje haar niet willen verven. Ik zie geen problemen qua weigeren zolang een werkgever zichzelf natuurlijk wel in gaat dekken door een soort van bedrijfsregelement op te stellen. Een advocaat kan bijvoorbeeld ook niet zomaar een toga kopen van een bepaalde stof. Ook daar zijn regels in en heb jij je gewoon aan te houden anders solliciteer je maar ergens anders.
pi_92163713
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:16 schreef KuyaEd2010 het volgende:
We zitten hier in Nederland en in Nederland gelden de Nederlandse fatsoensnormen.
In Brabant is het normaal om iedereen te groeten die je op straat tegen komt. Als ik dat in Amsterdam doe wordt ik me toch raar aangekeken!
In Brabant is het normaal dat als ik bij vrouwelijke vrienden kom, ik ze 3 zoenen op de wang geef. Doe ik dat in Den Haag dan wordt ik me toch raar aan gekeken.

Dat heeft allemaal helemaal niets met fatsoensnormen te maken, het heeft alles te maken met hoe ik kies met mensen om te gaan. Als ik er voor kies om bepaalde mensen niet te groeten, te zoenen of zelfs maar een hand te geven, dan is dat mijn vrije keuze (VRIJE KEUZE).
pi_92163896
We hebben het hier toch nog wel over bedrijven en werknemers die geen handen willen schudden?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 10:48:45 #21
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_92163902
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Goh, sterk argument. :O
Goh, sterk argument hè, de WET tegen geslachtsdiscriminatie.
pi_92163992
Ik wou net zeggen, dit is toch gewoon geslachtsdiscriminatie. Dat mag toch niet? Zie Gw H1:

quote:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Ja, ik zie er ook godsdienst in staan. Hoe zit dat?
pi_92164027
quote:
In Brabant is het normaal om iedereen te groeten die je op straat tegen komt. Als ik dat in Amsterdam doe wordt ik me toch raar aangekeken!
Onzin ik woon in de Randstad en ik groet ook veel mensen op straat of mensen groeten mij.

quote:
In Brabant is het normaal dat als ik bij vrouwelijke vrienden kom, ik ze 3 zoenen op de wang geef. Doe ik dat in Den Haag dan wordt ik me toch raar aan gekeken.
Onzin, dat is in heel Nederland gebruik. Tevens geven sommige mannen in Den Haag elkaar zelfs als ze echt goede vrienden zijn 1 zoen op de wang.

quote:
Dat heeft allemaal helemaal niets met fatsoensnormen te maken, het heeft alles te maken met hoe ik kies met mensen om te gaan. Als ik er voor kies om bepaalde mensen niet te groeten, te zoenen of zelfs maar een hand te geven, dan is dat mijn vrije keuze (VRIJE KEUZE).
Maar niet als je ergens werkt. Bovendien is het in HEEL Nederland gebruik om elkaar een hand te geven als men zich voorstelt, als wijze van begroeting als men gast is of voor allerlei andere gebruiken.
pi_92164039
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:48 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Goh, sterk argument hè, de WET tegen geslachtsdiscriminatie.
Nou, zeker. Als ik uit ga en vrouwen anders behandel dan mannen heb ik ook altijd last van gewetenswroeging. Die verdomde discriminatie ook altijd. :(
pi_92164049
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:41 schreef Kumerian het volgende:

[..]

In het gewone leven moet dat idd kunnen. Wanneer je klanten moet binnenhalen (dus mensen die gewend zijn aan het handen schudden) gaat dit een probleem worden. Iets wat heel vanzelfsprekend is, moet door je werkgever dan aan de klant gezegd/voorbereid worden. Ik zou niet beginnen aan dat dubbel werk, omdat jij geen zin hebt mijn klanten te begroeten op de manier die redelijk normaal is in het westen.

Dan heb jij idd vervolgens de vrije keuze om niet te solliciteren bij mijn bedrijf :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')