Precies.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 00:56 schreef Picchia het volgende:
In Europa hebben de koningshuizen ook hun positie behouden door macht gedeeltelijk af te dragen. Als de koning wijs is dan volgt hij het Europese voorbeeld. Dan denk ik dat zijn regime nog een lang leven is beschoren.
Hoewel ik niet denk dat de protesten in Marokko een bedreiging voor hem vormen, aangezien het land toch redelijk beschaafd is naar Afrikaanse maatstaven. Het vandalisme lijkt me in het kader van deze demonstraties ook nergens voor nodig. En het is niet zo dat een regime volledig omver geworpen moet worden, dus eerlijk gezegd vind ik deze protesten wel erg opportunistisch.
Berbers moeten weer rellen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 10:06 schreef raistlin6 het volgende:
Nieuwe protesten in Noord-Marokko
In het noorden van Marokko zijn dinsdag in de plaats Imzouren betogers en oproerpolitie slaags geraakt. Daarbij zijn zeker vier gewonden gevallen, berichtten plaatselijke media. Imzouren ligt in de provincie al-Hoceima en vlakbij de gelijknamige hoofdstad van die provincie, ongeveer 300 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad Rabat.
Na de betogingen in heel het land van afgelopen zondag hebben betogers in Imzouren de vrijlating geëist van mensen die bij de betogingen van zondag werden opgepakt. Bij de betogingen van zondag zijn volgens de autoriteiten 5 doden en bijna 130 gewonden gevallen. Het was vooral onrustig in de provincie al-Hoceima.
Media berichtten dinsdag ook over kleine betogingen in Rabat, Fes en Tanger.
die berbers hebben het ook zo slecht hequote:Op woensdag 23 februari 2011 10:06 schreef raistlin6 het volgende:
Nieuwe protesten in Noord-Marokko
In het noorden van Marokko zijn dinsdag in de plaats Imzouren betogers en oproerpolitie slaags geraakt. Daarbij zijn zeker vier gewonden gevallen, berichtten plaatselijke media. Imzouren ligt in de provincie al-Hoceima en vlakbij de gelijknamige hoofdstad van die provincie, ongeveer 300 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad Rabat.
Na de betogingen in heel het land van afgelopen zondag hebben betogers in Imzouren de vrijlating geëist van mensen die bij de betogingen van zondag werden opgepakt. Bij de betogingen van zondag zijn volgens de autoriteiten 5 doden en bijna 130 gewonden gevallen. Het was vooral onrustig in de provincie al-Hoceima.
Media berichtten dinsdag ook over kleine betogingen in Rabat, Fes en Tanger.
En hopelijk leren we wat van die Berbers om ook ons eigen land weer democratisch EN sociaal te makenquote:Op dinsdag 1 februari 2011 03:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Laten we het hopeen
Democratie = vooruitgang = minder Marokkanen in Nederland
Dat is het probleem in het Midden-Oosten, zoals die zoon van Khaddafi al zei: het zijn losse tribale gemeenschappen die elkaar regelmatig te lijf gaan ipv. samen te werken. Ik ben bang dat het nog wel 1000 jaar kan duren voordat daar een echte democratie kan bestaan.quote:Op donderdag 24 februari 2011 14:01 schreef Bartholomaeus het volgende:
Iemand eergisteren PenW gezien? Die vrouw van, volgens mij was het AJE, die daar zat en al het geweld in Libië veroordeelde. En dat het goed was dat dat er opstand kwam. En toen ging het over Marokko. Nee, toen was het ineens een ander verhaal. Waarom dan? Omdat mijn vader in de regering zit daar.
Ja, kom op. Je moet onpartijdige mensen in zo'n programma hebben. N
quote:Op donderdag 24 februari 2011 15:00 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat is het probleem in het Midden-Oosten (en Africa), zoals die zoon van Khaddafi al zei: het zijn losse tribale gemeenschappen die elkaar regelmatig te lijf gaan ipv. samen te werken. Ik ben bang dat het nog wel 1000 jaar kan duren voordat daar een echte democratie kan bestaan.
De tribalie is vooral in Libie een probleem en heeft weinig te maken met het al dan niet bestaan van een democratie.quote:Op donderdag 24 februari 2011 15:00 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat is het probleem in het Midden-Oosten, zoals die zoon van Khaddafi al zei: het zijn losse tribale gemeenschappen die elkaar regelmatig te lijf gaan ipv. samen te werken. Ik ben bang dat het nog wel 1000 jaar kan duren voordat daar een echte democratie kan bestaan.
Een tribaal Libie hoeft helemaal geen democratie in de weg te staan, sterker nog het kan voordelig uitwerken. Vrij duidelijk met wie je moet spreken ipv 5 miljoen individuen met allemaal een andere (ideologische) visie. Stammen hebben onderling al veel langer overeenkomsten en vaak werd dat ook toegestaan door de Libische overheid in bepaalde gebieden. Soort status-quo.quote:Op donderdag 24 februari 2011 15:00 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat is het probleem in het Midden-Oosten, zoals die zoon van Khaddafi al zei: het zijn losse tribale gemeenschappen die elkaar regelmatig te lijf gaan ipv. samen te werken. Ik ben bang dat het nog wel 1000 jaar kan duren voordat daar een echte democratie kan bestaan.
Er zijn 5 mensen gestorven - waarvan de schuldige notabene de "pro-democratie" mannetjes zelf zijn, overdrijven is ook een vak.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 13:27 schreef rubje het volgende:
ff een vraagje tussendoor: Waarom zie ik nu geen enkele NL hangjongere zwaar protesteren omdat zijn broeders elkaar uitmoorden voor een betere democratie in hun altijd noemende moederland?![]()
![]()
![]()
Normaal lopen ze altijd vol lof te praten over Marokko dit en dat en hoe verbonden ze zijn etc etc en nu hoor en zie je ze niet..![]()
Berbers he.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 19:15 schreef Mutant01 het volgende:
Al Houceima is dan ook wel erg berucht wegens rellen en onfatsoenlijk gedrag van de burgers. Net als tijdens het WK van dit jaar.
Ik ben zelf ook Berber. Feitelijk bestaat "de berber" niet eens. Het is slechts een overkoepelende naam voor Amazighen, Riffijnen etc. In Nador zijn er bijvoorbeeld geen rellen geweest, evengoed een "Berberse" stad. Tanger en Tetouan zijn ook "Berberse" steden. Feit is dat zelfs binnen de "Berbergroeperingen" Al Hoceima bekend staat als bastion van verzet.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |