abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 januari 2011 @ 14:59:49 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92123461
Hallo,

ik ben aan het overwegen om te gaan freelancen, maar ik zie vooral op tegen de administratieve rompslomp die dat met zich meebrengt. Nu kwam ik zojuist achter het bestaan van payrollbedrijven. Mijn administratie overlaten aan een payrollbedrijf brengt aardig wat voordelen met zich mee (je bent verzekerd, je kunt aanspraak maken op WW tussen opdrachten door), maar ook een groot nadeel: het kost namelijk wel wat.
Ik ben niet te lui om mijn administratie zelf te doen, maar aangezien ik net begin en geen kaas heb gegeten van belasting e.d. ben ik bang fouten te maken en daar op een later moment flink voor te moeten betalen.
Wie heeft advies voor me? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_92123673
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
  maandag 31 januari 2011 @ 15:48:10 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92125395
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:59 schreef Viking84 het volgende:
Hallo,

ik ben aan het overwegen om te gaan freelancen, maar ik zie vooral op tegen de administratieve rompslomp die dat met zich meebrengt. Nu kwam ik zojuist achter het bestaan van payrollbedrijven. Mijn administratie overlaten aan een payrollbedrijf brengt aardig wat voordelen met zich mee (je bent verzekerd, je kunt aanspraak maken op WW tussen opdrachten door), maar ook een groot nadeel: het kost namelijk wel wat.
Ik ben niet te lui om mijn administratie zelf te doen, maar aangezien ik net begin en geen kaas heb gegeten van belasting e.d. ben ik bang fouten te maken en daar op een later moment flink voor te moeten betalen.
Wie heeft advies voor me? :).
Zoek een boekhouder die er wel verstand van heeft. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 31 januari 2011 @ 16:18:22 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_92126872
Ik heb er bewust voor gekozen om niet te payrollen, maar ik wist dan ook (redelijk) zeker dat ik op basis van het urencriterium door de belastingdienst als ondernemer gezien zou worden en daarbij dus de bijbehorende aftrekposten zou kunnen genieten. Als je gaat payrollen tellen die uren (voor zover ik begrepen heb) niet mee, omdat je formeel gezien in loondienst bent.
Bovendien vind ik het zonde van het geld: de tarieven van die clubs zijn nogal aan de forse kant.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 31 januari 2011 @ 16:21:56 #5
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92127014
Payrollers zijn geen ondernemers. ;)
Ondernemen is ook risico nemen.
  maandag 31 januari 2011 @ 16:28:33 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_92127338
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:18 schreef teamlead het volgende:
Ik heb er bewust voor gekozen om niet te payrollen, maar ik wist dan ook (redelijk) zeker dat ik op basis van het urencriterium door de belastingdienst als ondernemer gezien zou worden en daarbij dus de bijbehorende aftrekposten zou kunnen genieten. Als je gaat payrollen tellen die uren (voor zover ik begrepen heb) niet mee, omdat je formeel gezien in loondienst bent.
Bovendien vind ik het zonde van het geld: de tarieven van die clubs zijn nogal aan de forse kant.
Kun je een indicatie geven van hoeveel uren ik per week ongeveer bezig zou moeten zijn om aan het urencriterium te voldoen? Wat zou realistisch zijn? :).
Niet meer actief op Fok!
  maandag 31 januari 2011 @ 16:31:51 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_92127523
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:28 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Kun je een indicatie geven van hoeveel uren ik per week ongeveer bezig zou moeten zijn om aan het urencriterium te voldoen? Wat zou realistisch zijn? :).
je moet (uit m'n hoofd) 1250 uur per jaar besteden aan je onderneming (aantoonbaar).
Dat is dus de tijd die je daadwerkelijk aan een opdracht besteedt, maar ook reistijd naar je opdrachtgever bijvoorbeeld. In 2010 telde ook acquisitie-activiteiten mee, om zzp-ers tijdens de crisis een beetje te helpen. Ik weet niet of dat in 2011 ook nog zo is.
Al met al moet je over het hele jaar gezien iets meer dan 20 uur per week werken dacht ik.
Of dat realistisch is, hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je gaat doen.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  maandag 31 januari 2011 @ 16:56:24 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92128764
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:28 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Het is 1225 uur per jaar. Daarbij mag je alle activiteiten meetellen die verband houden met je onderneming. Dus administratie, acquisitie, gesprekken bij bank, scholing.
Als je denkt dat je op het randje van het aantal uren komt te zitten, is het aan te bevelen een registratie bij te houden in een agenda (of Excel).
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_93541292
weg

[ Bericht 98% gewijzigd door Five_Horizons op 02-03-2011 18:24:13 ]
pi_93544148
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 15:28 schreef Willem4321 het volgende:
spam
Laat me raden je bent als zzp-er een payroll vergelijker begonnen in opdracht van je vrouw o.i.d.

[ Bericht 35% gewijzigd door Five_Horizons op 02-03-2011 18:24:29 ]
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 2 maart 2011 @ 16:30:36 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_93544236
quote:
16s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:29 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Laat me raden je bent als zzp-er een payroll vergelijker begonnen in opdracht van je vrouw o.i.d.
:D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')