quote:
Op dinsdag 1 februari 2011 22:57 schreef Disana het volgende:Kunnen wij ons de pijn van een overlevende of een nazaat voorstellen. Ik kan er alleen maar naar raden. Maar voorzover ik ernaar kan raden, kan ik me de behoefte aan erkenning, gezien en gevoeld worden, wel indenken.
Ja, dat is waar. Maar dat geldt voor iedere overlevende of nazaat.
Joden zijn in zoverre bijzonder, dat elke overlevende of nazaat veel dode familieleden te betreuren heeft. Terwijl de meeste overlevenden of nazaten maar een paar doden te betreuren hebben.
Roma en Sinti zijn misschien vergelijkbaar, maar die zijn maatschappelijk onzichtbaar. Homo's zijn een uitzondering in een familie, verzetsstrijders en overleden Arbeitseinsatz zijn willekeurig opgepakt en gedood.
Maar waarom dat bijzondere dan op nationale schaal erkend zou moeten worden, zie ik weer niet in.
Ik moet altijd denken aan dat paard van mijn vader dat geroofd werd door de Duitsers. Een paard was essentieel op een boerenbedrijf, want de krachtbron voor alle werk.
Dus mijn vader ging dat paard terughalen. Te voet achter die Duitsers aan. Twee dorpen verder werd hem aan het verstand gepeuterd, dat hij dat beter kon laten, want dat met die Duitsers niet te spotten viel. Toen is hij maar weer naar huis gegaan.
Denk maar niet dat we ooit herstelbetalingen kregen.
Dat lijkt misschien beledigend, een paard vergelijken met een duur kunstwerk of een willekeurige Puttenaar met een vooraanstaande jood. Maar wat is het verschil?