abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92078140
quote:
'Auschwitz moet nationaal herdacht'

De herdenking van de bevrijding van de vernietigingskampen Auschwitz en Birkenau moet een nationale herdenking worden. Dat zei de voorzitter van het Auschwitz Comité vandaag bij de herdenkingsplechtigheid in Amsterdam.

Het comité wil dat de herdenking van Auschwitz eenzelfde officiële status krijgt als de 4-mei-herdenking op de Dam.

Het comité heeft dat voorstel al besproken met het kabinet-Balkenende en gaat komende week opnieuw praten in Den Haag, met de nieuwe bewindslieden.

Wertheimpark
De herdenking vindt ieder jaar plaats bij het Spiegelmonument van Jan Wolkers in het Wertheimpark. Auschwitz en Birkenau waren tijdens WOII de grootste vernietigingskampen van Europa.
Wat is dit nu weer voor idioot idee? Terwijl de herdenking van WOII door de jaren heen steeds wat beperkter is geworden − 5 mei vieren we nog maar eens in de vijf jaar en bij Dodenherdenking en Veteranendag wordt niet alleen meer WOII herdacht maar ook andere conflicten − zouden we nu een nieuwe nationale WOII-herdenking moeten instellen?

Ik ben het van harte eens met mensen die zeggen dat een schanddaad als de Holocaust voor altijd in het collectieve geheugen moet blijven om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt, maar 67 jaar na dato nog een nieuwe nationale WOII-herdenking instellen is gewoon belachelijk.
  zondag 30 januari 2011 @ 15:03:11 #2
3185 Adelante
To let it go now
pi_92078250
Oneens, we hebben 4 mei al.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zondag 30 januari 2011 @ 15:03:51 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92078278
Laten we eerst maar eens de holocaust tot verplichte leerstof invoeren op scholen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_92079162
Laten we eerst Mein Kampf maar eens niet verbieden. Wat is trouwens het nut van een verplichte herdenking? Mensen die het willen herdenken herdenken het toch wel en mensen die het niet willen houden zich er niet mee bezig / doen alsof ze zich ermee bezig houden.
pi_92079286
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Laten we eerst maar eens de holocaust tot verplichte leerstof invoeren op scholen.
Is het dat nog niet dan? Ik ben er zowat mee doodgegooid in ieder geval. Op een gegeven moment weet je het allemaal wel. Maar nee hoor, het jaar daarop gewoon weer precies hetzelfde verhaal.

En als je dan klaar was met je geschiedenisles, werd het nog eens dunnetjes overgedaan bij Maatschappijleer.
pi_92079367
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar dan wel alle kanten belichten en niet alleen het accent leggen op de Joden.
  zondag 30 januari 2011 @ 15:26:38 #7
45206 Pietverdriet
pi_92079381
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 15:22 schreef KuyaEd2010 het volgende:
Laten we eerst Mein Kampf maar eens niet verbieden. Wat is trouwens het nut van een verplichte herdenking? Mensen die het willen herdenken herdenken het toch wel en mensen die het niet willen houden zich er niet mee bezig / doen alsof ze zich ermee bezig houden.
afaik is Mein Kampf ook niet verboden maar heeft de Anne Frank stichting de auteursrechten
  zondag 30 januari 2011 @ 15:27:50 #8
45206 Pietverdriet
pi_92079450
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 15:26 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

Maar dan wel alle kanten belichten en niet alleen het accent leggen op de Joden.
Jep, ook de vervolging van allerlei dissidenten, homos, roma/sinti,
  zondag 30 januari 2011 @ 15:31:16 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92079609
Ik ben bang dat we binnenkort het bloedbad op Tahrir-plein gaan herdenken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_92080136
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

afaik is Mein Kampf ook niet verboden maar heeft de Anne Frank stichting de auteursrechten
Ik heb het opgezocht. De staat bezit de auteursrechten, herdrukken is verboden maar bezit van de originele uitgave of de vertaling uit 1939 door bibliotheken en het uitlenen daarvan is niet verboden.
pi_92081697
Ik zie het nut er niet van in om meerdere herdenkingen dezelfde status te geven als de Nationale Dodenherdenking. De gevallenen in Auschwitz zijn onderdeel van die nationale herdenking.

Ik heb veel liever dat 5 mei eindelijk eens een echte nationale feestdag wordt en dat iedereen die dag vrij heeft.
  zondag 30 januari 2011 @ 16:45:49 #12
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_92083703
Waarom verdienen de slachtoffers van Auschwitz en Birkenau meer herdenking dan de andere slachtoffers van de oorlog? Raar voorstel in elk geval, een inflatie van herdenkingen holt het belang en de inhoud van zo'n WOII-herdenking alleen maar uit.
Wie dit leest is alfabeet.
  zondag 30 januari 2011 @ 16:48:22 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_92083822
quote:
13s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:45 schreef Corkscrew het volgende:
Waarom verdienen de slachtoffers van Auschwitz en Birkenau meer herdenking dan de andere slachtoffers van de oorlog? Raar voorstel in elk geval, een inflatie van herdenkingen holt het belang en de inhoud van zo'n WOII-herdenking alleen maar uit.
Dit
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 30 januari 2011 @ 16:59:30 #14
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_92084329
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 15:24 schreef Gulo het volgende:

[..]

Is het dat nog niet dan? Ik ben er zowat mee doodgegooid in ieder geval. Op een gegeven moment weet je het allemaal wel. Maar nee hoor, het jaar daarop gewoon weer precies hetzelfde verhaal.

En als je dan klaar was met je geschiedenisles, werd het nog eens dunnetjes overgedaan bij Maatschappijleer.
Dit dus.

Maar goede kans dat dit rechtse kabinet het een goed plan vindt. Rutte heeft ook nog wat goed te maken met het CIDI, sinds ie een jaar of wat terug voorstelde Mein Kampf vrij te geven.
  zondag 30 januari 2011 @ 17:58:05 #15
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_92087069
quote:
Krijgen we later nog aparte gedenkdagen voor Treblinka en Bergen-Belsen, en een aparte dag voor mensen die tijdens bombardementen omkwamen, etc, etc.

Eén dag voor alle slachtoffers (of ze nu gevallen zijn in concentratiekampen, in het verzet of tijdens gevechtshandelingen maakt niet uit) is genoeg; 4 mei voldoet prima om alle gevallenen te herdenken.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_92087113
quote:
QFT.
pi_92087794
als wij vrije dag krijgen daarvoor vind ik goed idee
pi_92087855
quote:
Dit kan je ook doortrekken naar de Joden overigens. De andere groepen zijn compleet onderbelicht in vergelijking met hen.
  zondag 30 januari 2011 @ 18:18:42 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92087994
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:16 schreef KuyaEd2010 het volgende:

[..]

Dit kan je ook doortrekken naar de Joden overigens. De andere groepen zijn compleet onderbelicht in vergelijking met hen.
Ja, waarom geen herdenking van alle gevallen Atheïsten?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_92088082
Belachelijk om te denken dat Auschwitz nog leeft onder een noemenswaardig percentage van de samenleving. Laat staan over 15/20 jaar.
  zondag 30 januari 2011 @ 18:40:19 #21
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_92089029
quote:
Op zondag 30 januari 2011 16:06 schreef Boldface het volgende:
Ik zie het nut er niet van in om meerdere herdenkingen dezelfde status te geven als de Nationale Dodenherdenking. De gevallenen in Auschwitz zijn onderdeel van die nationale herdenking.

Ik heb veel liever dat 5 mei eindelijk eens een echte nationale feestdag wordt en dat iedereen die dag vrij heeft.
Inderdaad, wat een arrogantie zeg. Er waren meer concentratiekampen dan alleen maar Auschwitz, en er zijn meer vreselijke oorlogen geweest voor en na WOII. Hoe langer hoe minder mensen hebben WOII bewust meegemaakt, het is goed om te herdenken maar 4 & 5 mei is echt voldoende.
pi_92089367
Ik vind de invulling van 4 mei prima. Wat mij betreft mag het wel benoemd worden, maar dan ook als waarschuwing dat we nooit meer toe laten dat we één groep van de samenleving uit de samenleving moeten laten schrappen. Dat toe laten.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  zondag 30 januari 2011 @ 18:56:20 #23
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_92089829
quote:
Omdat we een vernietiging op die manier nog nooit hadden gezien.
pi_92089933
quote:
Omdat Joden zich verheven voelen boven de rest van de wereldbevolking.
pi_92090037
Voor mijn generatie is dat toch allemaal een beetje een ver-van-ons-bed show. De Tweede Wereldoorlog is niet meer dan iets uit de geschiedenisboekjes, net als de Napoleontische oorlogen en Tachtigjarige Oorlog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')