abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:23:04 #251
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_92158145
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 00:48 schreef ecktebaas het volgende:
haha grapje niks ergs hoor aivd
_O-

:P
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:23:31 #252
195140 skattebaut
Qur'an:9:5 "Fight an
pi_92158151
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:18 schreef linpunt het volgende:

[..]

kut, ik ben niet blank dus ik heb nu een andere naam als kantoorpersoneel.. :'(
Ach gut, hebben we weer een selectief verontwaardigde allochtoon aan de fiets???

Ik stel niet dat alle allochtonen slecht zijn.
Dat is ook het probleem helemaal niet.
Het probleem is dat ik me niet meer thuis voel in mijn woonomgeving waar ik voorheen woonde tussen gelijkgezinden, nu tussen mensen die zelfs weigeren de taal te leren.
Tussen lui die rete agressief zijn.
Tussen lui die 0 bijdragen aan dit land, er alleen maar van profiteren (dank links NL)
Qur'an:9:5 "Fight and kill non-muslims wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and
ambush them using every stratagem of war."
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:24:05 #253
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_92158158
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:17 schreef skattebaut het volgende:

[..]

Jaha, tussen al dat gespuis dat de straten beheerst werken er in de winkels gewoon NLers.
Zie ik blanke kantoormannen netjes hun lunch nuttigen in horecagelegenheden.
Zie ik straatwerkers hard in de weer alles draaiende te houden.
Zie ik vrachtwagenchauffeurs de boel beleveren.

Heel veel goed en eerlijk werk.

Dit in schril. heel schril contrast tot enorme groepen allochtonen.
zowel blank of niet black zit in de gevangenis of doen het werk wat jij hier beschrijft.
verder is de politie hier een fail, ze kunnen alleen maar bonnen schrijven ipv misdrijven op te lossen!
geldt ook voor de rechters die van die softe straffen geven.
pi_92158227
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:23 schreef skattebaut het volgende:

[..]

Ach gut, hebben we weer een selectief verontwaardigde allochtoon aan de fiets???

Ik stel niet dat alle allochtonen slecht zijn.
Dat is ook het probleem helemaal niet.
Het probleem is dat ik me niet meer thuis voel in mijn woonomgeving waar ik voorheen woonde tussen gelijkgezinden, nu tussen mensen die zelfs weigeren de taal te leren.
Tussen lui die rete agressief zijn.
Tussen lui die 0 bijdragen aan dit land, er alleen maar van profiteren (dank links NL)
wieso dat, ik voel me waarschijnlijk meer Nederlander dan dat jij je ooit zult voelen, anders dan jou wil ik wel in dit land wonen. :')

Als je weigert te integreren en alleen maar rotte appels wil plukken stel ik voor dat je heul snel je paspoort inlevert en oprot. :D
Je draagt namelijk niets bij aan dit land met je instelling, van de VOC-mentaliteit is niets meer te zien. Foei!

Links Nederland de schuld geven.. :')
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:35:58 #255
195140 skattebaut
pi_92158379
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:24 schreef THEFXR het volgende:

[..]

zowel blank of niet black zit in de gevangenis of doen het werk wat jij hier beschrijft.
verder is de politie hier een fail, ze kunnen alleen maar bonnen schrijven ipv misdrijven op te lossen!
geldt ook voor de rechters die van die softe straffen geven.
Euh, de gevangenispopulatie wordt zwaar gedomineerd door allochtonen.

De in het HKS geregistreerde verdachten
Uit de gevonden resultaten blijkt dat 61.000 van de in totaal 163.000 in 2002
in het HKS geregistreerde verdachten van allochtone herkomst was. Van alle
allochtone verdachten behoren 39.000 tot de eerste en 22.000 tot de tweede
generatie. Er zijn bijna drie keer zo veel allochtone verdachten met een nietwesterse
herkomst (46.000) als met een westerse herkomst (bijna 16.000).
Met inbegrip van de tweede generatie is dus 37,5% van alle in Nederland
woonachtige geregistreerde verdachten van een misdrijf van allochtone
herkomst is. Het aandeel van allochtonen in de verdachtenpopulatie is
daarmee twee keer zo groot als hun aandeel in de Nederlandse bevolking.
Van alle geregistreerde verdachten behoort een kwart tot de allochtone
bevolking van de eerste generatie en ruwweg één op zeven tot die van de
tweede generatie. Vooral de niet-westerse allochtonen zijn
oververtegenwoordigd in deze criminaliteitscijfers. (cbs) http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)vancriminaliteit.pdf

55% en meer is allochtoon. (volgens mij 85% 3e generatie is nl. zgn NLer...)
In verhouding tot NLers is dat heel hoog.

Vergelijk die bovenstaande cijfers ook nog eens met het bijzonder lage opsporingspercentage van de NL politie en je kunt je inbeelden welk een walhalla het hier is voor criminelen.

Tel daarbij idd ook nog de slappe d66 rechtbanken en ik ben een teiltje zoeken.
Qur'an:9:5 "Fight and kill non-muslims wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:38:50 #256
pi_92158443
Dat hier zoveel Polen zitten is o.m. te danken aan de VVD, een rechtse partij dacht ik zo, die graag zo goedkoop mogelijke arbeid heeft, dit weer om onze arbeiders en hun CAO's onder druk te kunnen zetten.
Frits Bolkesteijn klaagde destijds in zijn vakantiewoning in Frankrijk over de prijzen van de loodgieters aldaar en was verwachtingsvol wanneer de grenzen met oost-Europa open gingen (was toen nog niet het geval) en hij heel goedkoop een Poolse loodgieter kon aannemen. Frits Bolkesteijn dus, niet echt een theedrinkende PvdA-er, maar een keiharde VVD-er.

Het zijn de VVD-ers, de multinationale ondernemingen die graag goedkope arbeidskrachten hier naar toe willen halen en werk outsourcen, terwijl een partij als de SP enorm eurokritisch is en ook tegen de EU-grondwet, waar de VVD nadrukkelijk voor was. De SP vond in de jaren ' 90 al, nog voordat zelfs de VVD er maar iets over zei, dat allochtonen gespreid moesten wonen, om problemen in de toekomst te voorkomen.

Als je dus echt oplossingen zoekt en niet alleen blabla, TS, stem dan SP of wordt lid desnoods. De SP heeft een consistent verhaal, een goed partijprogramma, goede kandidaten zonder strafblad die gewoon allemaal stuk voor stuk openlijk mogen spreken en ook stuk voor stuk goed beslagen ten ijs komen.

De PVV is een partij die billenmaat is van de multinationale ondernemingen, diezelfde multinationale ondernemingen die graag zoveel mogelijk goedkope arbeiders in Nederland willen vestigen. De PVV bestaat uit Geert Wilders met een dubbele agenda en een stel volstrekt onnozolen (waar ik maar beter verder geen woorden aan vuil ga maken).

Stem op een serieuze partij, stem op een partij die wel degelijk de problemen ziet in de wijken, een partij die altijd bereikbaar is voor iedereen, een partij die echte partijdemocratie kent, een partij met een heel goed doordacht partijprogramma, goede kandidaten, een echte arbeiderspartij.

Ik ben zelf geen lid van de SP overigens.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:39:15 #257
195140 skattebaut
pi_92158449
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:28 schreef linpunt het volgende:

[..]

wieso dat, ik voel me waarschijnlijk meer Nederlander dan dat jij je ooit zult voelen, anders dan jou wil ik wel in dit land wonen. :')

Als je weigert te integreren en alleen maar rotte appels wil plukken stel ik voor dat je heul snel je paspoort inlevert en oprot. :D
Je draagt namelijk niets bij aan dit land met je instelling, van de VOC-mentaliteit is niets meer te zien. Foei!

Links Nederland de schuld geven.. :')
Je reageert niet op mijn mening, je draait alleen je eigen riedeltje waarin je me van racisme oid wenst te beschuldigen en waarin je me verzoekt op te rotten uit mijn eigen land.

Begrijp je hoe krom je redeneert?

Bijna zinloos het ergens over te hebben zo.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:40:39 #258
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_92158483
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:35 schreef skattebaut het volgende:

[..]

Euh, de gevangenispopulatie wordt zwaar gedomineerd door allochtonen.

De in het HKS geregistreerde verdachten
Uit de gevonden resultaten blijkt dat 61.000 van de in totaal 163.000 in 2002
in het HKS geregistreerde verdachten van allochtone herkomst was. Van alle
allochtone verdachten behoren 39.000 tot de eerste en 22.000 tot de tweede
generatie. Er zijn bijna drie keer zo veel allochtone verdachten met een nietwesterse
herkomst (46.000) als met een westerse herkomst (bijna 16.000).
Met inbegrip van de tweede generatie is dus 37,5% van alle in Nederland
woonachtige geregistreerde verdachten van een misdrijf van allochtone
herkomst is. Het aandeel van allochtonen in de verdachtenpopulatie is
daarmee twee keer zo groot als hun aandeel in de Nederlandse bevolking.
Van alle geregistreerde verdachten behoort een kwart tot de allochtone
bevolking van de eerste generatie en ruwweg één op zeven tot die van de
tweede generatie. Vooral de niet-westerse allochtonen zijn
oververtegenwoordigd in deze criminaliteitscijfers. (cbs) http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)vancriminaliteit.pdf

55% en meer is allochtoon. (volgens mij 85% 3e generatie is nl. zgn NLer...)
In verhouding tot NLers is dat heel hoog.

Vergelijk die bovenstaande cijfers ook nog eens met het bijzonder lage opsporingspercentage van de NL politie en je kunt je inbeelden welk een walhalla het hier is voor criminelen.

Tel daarbij idd ook nog de slappe d66 rechtbanken en ik ben een teiltje zoeken.
van die problemen wat jij allemaal beschrijft, heb ik helemaal geen last,maar ja, ik woon dan ook in een wit dorp. verder is het de regering die coffeeshops gedoogt vanwege het belastingsinkomen.
pi_92158496
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:39 schreef skattebaut het volgende:

[..]

Je reageert niet op mijn mening, je draait alleen je eigen riedeltje waarin je me van racisme oid wenst te beschuldigen en waarin je me verzoekt op te rotten uit mijn eigen land.

Begrijp je hoe krom je redeneert?

Bijna zinloos het ergens over te hebben zo.
Nee hoor, ik ben het met je eens dat mensen die hier niet horen op moeten rotten.
Verder kijk ik niet naar de achtergrond, wat jij wel doet. :Y

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:40 schreef THEFXR het volgende:

[..]

van die problemen wat jij allemaal beschrijft, heb ik helemaal geen last,maar ja, ik woon dan ook in een wit dorp. verder is het de regering die coffeeshops gedoogt vanwege het belastingsinkomen.
wehehe, ik heb ook in zo'n wit dorp in het oosten gewoond, waar menig boer riep; weg met die allochtonen, tuig!
Verder hadden ze nog nooit een turk gezien daar, maargoed. :')
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:42:33 #260
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_92158522
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:38 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Dat hier zoveel Polen zitten is o.m. te danken aan de VVD, een rechtse partij dacht ik zo, die graag zo goedkoop mogelijke arbeid heeft, dit weer om onze arbeiders en hun CAO's onder druk te kunnen zetten.
Frits Bolkesteijn klaagde destijds in zijn vakantiewoning in Frankrijk over de prijzen van de loodgieters aldaar en was verwachtingsvol wanneer de grenzen met oost-Europa open gingen (was toen nog niet het geval) en hij heel goedkoop een Poolse loodgieter kon aannemen. Frits Bolkesteijn dus, niet echt een theedrinkende PvdA-er, maar een keiharde VVD-er.

Het zijn de VVD-ers, de multinationale ondernemingen die graag goedkope arbeidskrachten hier naar toe willen halen en werk outsourcen, terwijl een partij als de SP enorm eurokritisch is en ook tegen de EU-grondwet, waar de VVD nadrukkelijk voor was. De SP vond in de jaren ' 90 al, nog voordat zelfs de VVD er maar iets over zei, dat allochtonen gespreid moesten wonen, om problemen in de toekomst te voorkomen.

Als je dus echt oplossingen zoekt en niet alleen blabla, TS, stem dan SP of wordt lid desnoods. De SP heeft een consistent verhaal, een goed partijprogramma, goede kandidaten zonder strafblad die gewoon allemaal stuk voor stuk openlijk mogen spreken en ook stuk voor stuk goed beslagen ten ijs komen.

De PVV is een partij die billenmaat is van de multinationale ondernemingen, diezelfde multinationale ondernemingen die graag zoveel mogelijk goedkope arbeiders in Nederland willen vestigen. De PVV bestaat uit Geert Wilders met een dubbele agenda en een stel volstrekt onnozolen (waar ik maar beter verder geen woorden aan vuil ga maken).

Stem op een serieuze partij, stem op een partij die wel degelijk de problemen ziet in de wijken, een partij die altijd bereikbaar is voor iedereen, een partij die echte partijdemocratie kent, een partij met een heel goed doordacht partijprogramma, goede kandidaten, een echte arbeiderspartij.

_O_

Je hebt m'n dag gered.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:44:57 #261
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_92158567
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:42 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

_O_

Je hebt m'n dag gered.
sukkels, stemmen helpt helemaal niet, hebben jullie dat nog niet door?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:46:20 #262
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_92158600
Tevens hoorde ik ooit in een interview dat Jan Marijnissen destijds tegens gastarbeiders was, omdat hij al in die tijd (de jaren '60) voorspelde dat er een segregatie zou plaatsvinden, die de integratie zou tegenwerken. Hij was voor automatisering van de arbeidsmarkt, in plaats van het op te vullen met gastarbeiders.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:44 schreef THEFXR het volgende:

[..]

En jij kan mijn dag niet kapotmaken. :*
pi_92158620
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:44 schreef THEFXR het volgende:

[..]

als je niet stemt moet je niet zeiken dat een andere partij de macht grijpt. :|W
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:52:31 #264
pi_92158732
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:46 schreef Gary_Oak het volgende:
Tevens hoorde ik ooit in een interview dat Jan Marijnissen destijds tegens gastarbeiders was, omdat hij al in die tijd (de jaren '60) voorspelde dat er een segregatie zou plaatsvinden, die de integratie zou tegenwerken. Hij was voor automatisering van de arbeidsmarkt, in plaats van het op te vullen met gastarbeiders.

[..]

En jij kan mijn dag niet kapotmaken. :*
Misschien refereert hij aan een BNW-topic of het Venus-project. Maar dat is in deze draad even off-topic, dus daar ga ik hier niet op in. Het is interessant, maar hier niet ter zake doende.

Verder is Jan Marijnissen keigoed (om het maar in het Brabants, de taal van Marijnissen, uit te drukken), ik heb hem tot drie maal persoonlijk ontmoet en het is echt heel erg jammer dat hij geen partijleider of fractievoorzitter meer is. Die man had een hele scherpe geest en doorzag dingen echt zoals niemand anders ze doorzag, ik veel artikelen van zijn hand gelezen en twee boeken en zijn analyses zijn scherp en het leest zeer prettig.
Hij moest het politieke toneel verlaten i.v.m. zijn gezondheid, het is echt een gemis voor de Nederlandse politiek.

Alhoewel ik het niet altijd eens ben met de SP en ook niet altijd op ze stem, blijf ik het een zeer goede partij vinden, met een uitstekend doordachte visie.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:52:40 #265
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_92158735
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:47 schreef linpunt het volgende:

[..]

als je niet stemt moet je niet zeiken dat een andere partij de macht grijpt. :|W
ik zeik niet, hoe kom je erbij, je hebt er nogal een handje aan om iedereen woorden in de mond te leggen! :(
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:53:10 #266
195140 skattebaut
pi_92158746
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:38 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

Ik stem niet op (ex)communisten, zoals gister reeds uitvoerig uitgelegd.
Ik stem ook niet op de PVV.

Voor mij is er geen passende partij in dit land trouwens.

De stortvloed aan Polen en andere Oost-Europeanen moeten overigens in hun eigen landen blijven wonen.
De onterechte concurrentie is geconsteerd en ook geheel terecht ongewenst.
Zet de 400.000 NL uitkeringstrekkers maar aan het werk, cq stop hun uitkering.
Niet genoeg? pleur de miljoen veelal fake wao'ers maar uit hun levenslange uitkering.
Dan hebben we hier opeens zo veel werkenden, dan hebben we geen Polen etc. meer nodig.

Verder was het een CDAer genaamd JP die ons land uit leverde aan de EU, zeer tegen de wil van het NL volk. (gegeven de uitslag van het referendum)
Daarna besloot de linkse EU-club zich oostwaarts uit te breiden richting Polen, Roemenie, Bulgarije en toekomstig Turkije, Albanie etcccc. cq het failliet van de rijke westerse landen.
Niks VVD dus.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 01:55:19 #267
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_92158786
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:53 schreef skattebaut het volgende:

[..]

Ik stem niet op (ex)communisten, zoals gister reeds uitvoerig uitgelegd.
Ik stem ook niet op de PVV.

Voor mij is er geen passende partij in dit land trouwens.

De stortvloed aan Polen en andere Oost-Europeanen moeten overigens in hun eigen landen blijven wonen.
De onterechte concurrentie is geconsteerd en ook geheel terecht ongewenst.
Zet de 400.000 NL uitkeringstrekkers maar aan het werk, cq stop hun uitkering.
Niet genoeg? pleur de miljoen veelal fake wao'ers maar uit hun levenslange uitkering.
Dan hebben we hier opeens zo veel werkenden, dan hebben we geen Polen etc. meer nodig.

Verder was het een CDAer genaamd JP die ons land uit leverde aan de EU, zeer tegen de wil van het NL volk. (gegeven de uitslag van het referendum)
Daarna besloot de linkse EU-club zich oostwaarts uit te breiden richting Polen, Roemenie, Bulgarije en toekomstig Turkije, Albanie etcccc. cq het failliet van de rijke westerse landen.
Niks VVD dus.
verraad van Lissabon,ja, daarom is de binnenlandse politiek ook gelijk aan in de zandbak spelen!
  dinsdag 1 februari 2011 @ 02:03:59 #268
195140 skattebaut
pi_92158901
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 01:55 schreef THEFXR het volgende:

[..]

verraad van Lissabon,ja, daarom is de binnenlandse politiek ook gelijk aan in de zandbak spelen!
Ik vind dat we daar nu en wel per direct en geheel uit moeten stappen.
De hele EU levert niks dan ellende.
Er is geen samenhang binnen de EU, alleen maar verdeeldheid.
Het is alleen maar een droom van hun eigen zakken vullende politici.

Wat het doet is ons kapot maken, van binnen uit.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 02:05:40 #269
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_92158926
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 02:03 schreef skattebaut het volgende:

[..]

Ik vind dat we daar nu en wel per direct en geheel uit moeten stappen.
De hele EU levert niks dan ellende.
Er is geen samenhang binnen de EU, alleen maar verdeeldheid.
Het is alleen maar een droom van hun eigen zakken vullende politici.

Wat het doet is ons kapot maken, van binnen uit.
dat is onmogelijk, de PVV zegt dat wel, maar het kan niet, is alleen maar om stemvee te winnen, kiezersbedrog, heet dat!
  dinsdag 1 februari 2011 @ 02:07:08 #270
  dinsdag 1 februari 2011 @ 02:12:18 #271
  dinsdag 1 februari 2011 @ 02:16:56 #272
195140 skattebaut
pi_92159046
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 02:05 schreef THEFXR het volgende:

[..]

dat is onmogelijk, de PVV zegt dat wel, maar het kan niet, is alleen maar om stemvee te winnen, kiezersbedrog, heet dat!
Dat kan weldegelijk.
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=1530

Volgens dit artikel kan het wel.

http://www.trouw.nl/nieuw(...)stappen_rsquo__.html
  dinsdag 1 februari 2011 @ 02:35:10 #273
195140 skattebaut
pi_92159202
quote:
Ga nu weg met je SP propaganda, ik veeg mijn reet af met SP.
Het zijn en blijven communisten en daar heb ik een hekel aan.

Hier 2005 Mao-incident jongerenorganisatie SP krijgt vervolg (zie foto...)
En nu heel snel weg wezen met die rotpartij met zijn mooie praatjes.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 02:41:48 #274
195140 skattebaut
pi_92159258
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 02:05 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Verdiep je er even in vooraleer je anti pvv propaganda voor waar aan neemt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RechtspositieDe lidstaten van de Europese Unie hebben in de loop van de tijd een aanzienlijke hoeveelheid soevereiniteit overgedragen aan de Europese Unie. De Europese Unie heeft als zodanig meer macht dan welke andere niet-soevereine regionale organisatie ook. Op verschillende terreinen begint de EU te lijken op een bondsstaat of een statenbond. De Unie blijft echter gebaseerd op verdragen tussen lidstaten, waaruit volgt dat de Unie slechts bestaat vanuit de wil van de lidstaten. Een lidstaat kan zich op elk moment terugtrekken uit de Unie en wijzigingen aan de verdragen moeten door alle lidstaten individueel worden geratificeerd.

In dit opzicht lijkt de Europese Unie het meest op een statenbond, die in tegenstelling tot een bondsstaat niet soeverein is en dus ook slechts bestaat bij de gratie van de lidstaten. Een statenbond in de traditionele zin van het woord heeft echter veel meer macht, vooral op het gebied van buitenlandse zaken en defensie. De meeste mensen classificeren de Europese Unie daarom als een structuur sui generis, een unieke vorm van samenwerking tussen landen.

Volgens het Verdrag van Lissabon bezit de Unie rechtsperoonlijkheid.[16] Dit machtigt de Unie overigens geenszins wetgevend of anderszins op te treden buiten de bevoegdheden die de lidstaten haar in de verdragen hebben toegedeeld.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Unie

Dus morgen nog eruit!
pi_92162313
quote:

heb je hem ook weer :')
Het moet niet gekker worden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')