Bron: nrc.nlquote:In Beeld: het beschadigde Egyptisch Museum
29 januari 2011, 18:24, door Ernst-Jan Pfauth
[url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Egyptisch_Museum_(Ca%C3%AFro)‘s Werelds grootste Egyptologisch museum[/url] is gisteren geplunderd, meldt Al Jazeera. Tijdens de protesten in Kairo vielen plunderaars het museum binnen en vernielden ze vitrines. Naar verluidt vormden burgers een menselijk schild om het museum te beschermen en later nam het leger dat over. Autoriteiten melden dat er niets verdwenen is, maar zij konden de volgende beschadigingen echter niet voorkomen:
Twitterpic van het menselijk schild rond het museum:
Veel Egyptenaren zijn onopgeleid, teringarm en zullen dat 100% zeker de rest van hun leven blijven. Als je in de chaos iets mee kunt nemen en verkopen is je leven ineens niet meer klote.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:24 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Bron: nrc.nl
GVD, hier was ik al bang voor! Waarom zijn er toch altijd van die kl@@tzakken die het niet kunnen nalaten om het erfgoed van dat land te vernielen?!![]()
gokje, gepleegd door provocateurs aangestuurd door Mubarak en de zijnen om een rede te hebben hard op te treden tegen de betogers. pure propaganda.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 20:26 schreef Quyxz_ het volgende:
Dat snap ik dus echt niet.
De historie en toerismebron (en dus geldbron) van je land vernielen.
quote:Update 18.41 uur
Burgers hebben een aantal plunderaars te pakken gekregen, bij het doorzoeken van hun spullen vonden ze ID-bewijzen waaruit zou blijken dat het inderdaad politietroepen in dienst van Mubarak zijn, zo meldt Al Jazeera. Verder zijn er veel berichten over gewonden bij nieuwe bestormingen op de ministeries van Informatie en Binnenlandse Zaken.
Wat hun goed recht is, aangezien het ding gejat is. Dat het jou niet aanstaat hoe ze met hun spullen omgaan is net zo relevant als dat het mij niet zou aanstaan hoe jij met jouw spullen omgaat.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:02 schreef Djaser het volgende:
Dat hele museum was sowieso al een voorbeeld hoe je niet met cultureel erfgoed om moet gaan, en dat willen ze ook nog de buste van Nefertite terug.
Idd, dus teruggeven, die buste. Waar is die nu eigenlijk?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat hun goed recht is, aangezien het ding gejat is. Dat het jou niet aanstaat hoe ze met hun spullen omgaan is net zo relevant als dat het mij niet zou aanstaan hoe jij met jouw spullen omgaat.
Berlijn.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Idd, dus teruggeven, die buste. Waar is die nu eigenlijk?
Want toen waren de pyramides ook niet geplunderd neequote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:51 schreef DrDentz het volgende:
4000 jaar geleden had Egypte toch meer beschaving dan nu blijkt
Laat ze nu nog maar even wachtenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Idd, dus teruggeven, die buste. Waar is die nu eigenlijk?
Is het beeld gemaakt ten tijde van huidige Arabisch republiek, of tijdens haar bestaan gevonden?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat hun goed recht is, aangezien het ding gejat is. Dat het jou niet aanstaat hoe ze met hun spullen omgaan is net zo relevant als dat het mij niet zou aanstaan hoe jij met jouw spullen omgaat.
Ja idd. Tot de rust-if ever-teruggekeerd is en er nog wat over is van het museum. Voorlopig maar even veilig in Berlijn laten blijven.quote:
Ga vooral je gang. Maar vergeet dan even niet om alles wat uit andere culturen hier in nederland gevonden is, terug te gaan geven aan de landen waar het thuishoort.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:55 schreef Djaser het volgende:
[..]
Is het beeld gemaakt ten tijde van huidige Arabisch republiek, of tijdens haar bestaan gevonden?
Zo niet, dan valt er nog wel wat te zeggen over wie het beeld toe behoort.
Klets. Een land mag met haar culturele verleden omgaan zoals ze dat zelf wil. Dat die manier niet altijd iedereen zal aanstaan, is uiteraard vervelend, maar mag nooit een reden zijn om een land zijn eigendom te onthouden.quote:Verwaarlozing van cultureel erfgoed is overigens de beste reden die ik kan bedenken om museum stukken niet terug te geven aan het land van herkomst.
Hoeft van mij niet hoor. Zolang er goed mee om wordt gegaan.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ga vooral je gang. Maar vergeet dan even niet om alles wat uit andere culturen hier in nederland gevonden is, terug te gaan geven aan de landen waar het thuishoort.
Internationaal recht kan wel meer zeggen, ik mag het daar best mee oneens zijn.quote:Overigens zegt internationaal recht, dat het veranderen van staatsvorm geen reden is om eigendomsrecht te ontzeggen. Zo is de bijvoorbeeld Nederlandse staat de iure en de facto eigenaar van alle zaken die gevonden worden in gezonken VOC-schepen.
Ja maak er maar lekker een politieke aangelegenheid aan. Een Egyptische Arabier heeft net zo een grote connectie met het masker van Toetanchamon als jij en ik. Egyptisch erfgoed is allereerst werelderfgoed en dat hoort ten alle tijde beschermt te worden.quote:[..]
Klets. Een land mag met haar culturele verleden omgaan zoals ze dat zelf wil. Dat die manier niet altijd iedereen zal aanstaan, is uiteraard vervelend, maar mag nooit een reden zijn om een land zijn eigendom te onthouden.
Als jouw auto gejat wordt en er is bekend waar hij is, wil je hem ook terug. ook als de dief zegt, dat je hem slecht onderhoudt. Dat is namelijk jouw zaak en gaat hem helemaal geen fluit aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |