abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91952001
Rock ’n Roll is alles wat puur en oprecht aan muziek is. Dat wat muziek hard en rauw maakt. Niet alleen alles wat klank en sound betreft, ook alles erom heen. De attitude. De rol. Het spel. Het slopende. Rock ’n Roll is het leven voor je podiumact. Ook als het geen act is. In de jaren ’50 had men een vetkuif, in de jaren ’60 en ’70 was men altijd fatsoenlijk high en in de jaren ’90 droeg men een flanellen hemd om de torso. Dat alles met een gitaar in de knuisten en dezelfde insteek: Rock ’n Roll. Zelfs de glamrockers uit de jaren ’80 waren Rock ’n Roll, want die meenden het allemaal niet zo glam (toch?).

Na de oorlog
Je kan veel zeggen over de generaties voor ons – en laat ik dat voorlopig nou maar overlaten aan de rest die voor DeJaap schrijft – maar het leveren van Rock ’n Rollers kónden ze. De naoorlogse geborenen wisten en weten als geen ander hoe je gitaarmuziek als gitaarmuziek moest laten klinken in plaats van als een betraand kampvuurliedje en schroomden bovendien niet om zo nodig de boel aan gort te slaan, spelen en snuiven. Velen van hen doen het overigens nog steeds, zij het vol gas, zij het aan de beademing. Doordrenkt van valse ijdelheid en slechte drugs verblij(d)den zij onze aardkloot en hitlijsten met pure en keiharde Rock ’n Roll: van The Stones naar Herman Brood en van Barry Hay tot aan Jack White. Bloed aan gitaren, drank aan de muur, kogel door het hoofd. Zij konden en kunnen dat. Wij niet.

Mijn generatie
Nee. Mijn generatie (geboren rond ’90), ik zal het maar eerlijk zeggen, heeft een Rock ’n Roll-gehalte wat lager ligt dan het relativeringsvermogen van de gemiddelde religieus fundamentalist. Mijn generatie weet niet wat Rock ’n Roll is. Mijn generatie denkt dat het Rock ’n Roll is om zeven dezelfde gitaren in allerlei verschillende kleuren en lakjes te hebben. Bij elke v-hals een andere tint gitaar. Mijn generatie denkt dat het Rock ’n Roll is om backstage oprecht om een fruitsalade te vragen (Hallo’tjes, Go Back To The Zoo!). Mijn generatie schrijft vrolijke gitaarliedje over liefde. Mijn generatie meent er niks van. Teksten: dramatisch. “Want ja, ik was dus eens verliefd én ik kreeg huisarrest, nou ik had me daar een kutdag.” Gitaarriffs: te “lekker happy”. Drums: drums? Computers!!1! Drugs? Lolwut? Mijn generatie doet gigs op een Spa’tje Rood. Mijn generatie wordt hier in Nederland vertegenwoordigd door nageboorterockers als Only Seven Left, Valerius en Make Believe. Gel in de haren, mooi fel T-shirtje aan, dronken tienermeisje op schoot. Om te huilen.

Rap ‘n Roll
Heeft onze generatie dan helemaal geen rock ’n roll door de aderen sluipen? Jawel! Alleen hebben de vertegenwoordigers hiervan geen gitaar om de sodemieter hangen: zij hebben een microfoon en een beat. Ja, ik bedoel rappers, ja. Zij doen eigenlijk alles was de gitaarbands vroeger deden: sex, drugs & rock ‘n roll. Eminem is de nieuwe Kurt Cobain, Kempi onze eigen Herman Brood. Zwart is het nieuwe wit, rock wordt rap. Rap ’n Roll, ik voel het. Oprecht, puur en net iets te macho. Prachtig. Enige minpuntje is dat ik me er niet mee kan identificeren. Vandaar dat ik nu naast het podium een column zit te schrijven, in plaats van dat ik er op sta met een gitaar om m’n nek. Jup. Rock ’n Roll: voor mij mors- en morsdood.

Tim Hofman werd eerder gecensureerd van 3voor12 en heeft een zus die Roos heet, vandaar dat hij op twitter bekend staat als @debroervanroos.

http://www.dejaap.nl/2011/01/27/15305/
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:55:55 #2
165512 MASD
Music is dead.
pi_91952438
Dat artikel is geschreven door iemand zonder kennis van de huidige muziekwereld. Leuk voor nostalgische yuppen, onzinnig voor muziekliefhebbers.

Verder snap jij niets van Rock 'n Roll als je denkt dat je dan verplicht een drugsgebruiker moet zijn die elke gig dronken uitvoert.
Long live music.
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:56:06 #3
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_91952447
Ik zie het probleem niet eerlijk gezegd. De bands die hij aanhaalt als voorbeelden van 'alles dat verkeerd is met de huidige rock 'n roll' slaan ook als een tang op een varken, want dat soort veilige tienerrockbandjes met brave imago's zijn er ook al vanaf de jaren '50. Ook in de tijd dus dat rock 'n roll wel heel 'stoer' was volgens de schrijver.

En 'gecensureerd van 3voor12', ik moest lachen. :')
pi_91952689
quote:
10s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:56 schreef Grobbel het volgende:
Ik zie het probleem niet eerlijk gezegd. De bands die hij aanhaalt als voorbeelden van 'alles dat verkeerd is met de huidige rock 'n roll' slaan ook als een tang op een varken, want dat soort veilige tienerrockbandjes met brave imago's zijn er ook al vanaf de jaren '50. Ook in de tijd dus dat rock 'n roll wel heel 'stoer' was volgens de schrijver.

En 'gecensureerd van 3voor12', ik moest lachen. :')
Dat was hier om :):
http://www.geenstijl.nl/m(...)ert_columnisten.html
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:03:58 #5
165512 MASD
Music is dead.
pi_91952853
quote:
HEE @valeriusonline @onlysevenleft @makebelieveband jullie hebben een column van Tim Hofman gehaald!!1! voor op de cv! http://bit.ly/hNdSXu about 3 hours ago via web
Wat triest. :'). Ik snap niet dat hij nog werk heeft. Talent- en kennisloos.
Long live music.
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:10:43 #6
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_91953179
quote:
8s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:00 schreef Bookie65 het volgende:

[..]

Dat was hier om :):
http://www.geenstijl.nl/m(...)ert_columnisten.html
Pfft, een potje flauw schelden kan elke klaphark. :{w Leuk voor je persoonlijke blog waar je toch geen zeggenschap hoeft af te leggen, maar zoiets heeft inderdaad geen fluit te zoeken op 3VOOR12. Wat die relnichten op Geenstijl er ook van moge vinden.
pi_91953191
quote:
2s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:03 schreef MASD het volgende:

[..]

Wat triest. :'). Ik snap niet dat hij nog werk heeft. Talent- en kennisloos.
Als muziek dood is dan tenminste toch ook rock 'n roll.
pi_91953468
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:47 schreef Bookie65 het volgende:

Na de oorlog
Doordrenkt van valse ijdelheid en slechte drugs verblij(d)den zij onze aardkloot en hitlijsten met pure en keiharde Rock ’n Roll: van The Stones naar Herman Brood en van Barry Hay tot aan Jack White. Bloed aan gitaren, drank aan de muur, kogel door het hoofd. Zij konden en kunnen dat. Wij niet.

Mijn generatie

zegt hij nu dat Jack White van ver voor 2000 is :X
pi_91954067
quote:
Op donderdag 27 januari 2011 19:10 schreef Bookie65 het volgende:

[..]

Als muziek dood is dan tenminste toch ook rock 'n roll.
Muziek dood?
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:29:51 #10
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_91954075
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:16 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

zegt hij nu dat Jack White van ver voor 2000 is :X
Ach, heel veel ouder dan 20 kan ie sowieso niet zijn. Mensen die ouder zijn dan dat weten amper van het bestaan van bands als Only Seven Left en Make Believe. Laat staan dat ze de moeite nemen om zich er überhaupt aan te ergeren.

Moest werken toen OSL onlangs moest spelen in Nijmegen, en het publiek bestond gewoon voor 90% uit pubermeisjes (12-17). De rest waren argeloos meegesleepte vriendjes, ouders (jaja :D) en ook een paar overjarige griezels op zoek naar jailbait. :')
Muzikaal totaal niet interessant, maar ach - op die leeftijd moet daar niet zo zwaar aan getild worden. Het overgrote deel ongroeit die muziek vanzelf toch wel weer, inclusief mogelijk de bandleden zelf.
pi_91954723
quote:
15s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:29 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Muziek dood?
Dat is enkel de lucht die van punk afkomt :7
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:48:02 #12
165512 MASD
Music is dead.
pi_91955090
quote:
15s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:29 schreef Darkestrah het volgende:

[..]

Muziek dood?
Hij bedoelde mijn ondertitel waarschijnlijk. Jammer dat hij mijn sig over het hoofd ziet, nu slaat het nergens op.
Long live music.
pi_91956205
Ondanks dat brave bandjes er altijd geweest zijn, ben ik het toch wel een klein beetje met het verhaal eens. De positie van de rock 'n roll is voor een groot deel overgenomen door hiphop en verschillende vormen van dance. Dood zou ik het niet willen noemen, maar gitaarrock is toch wel behoorlijk in de marge terechtgekomen. Het heeft meer de positie gekregen die jazz en blues al een tijdje hadden.

Aan de andere kant is het natuurlijk gewoon flauwekul.
Elvis en Slayer lijken niet meer opelkaar dan Tiesto en de Rolling Stones.
pi_91976318
Hij heeft natuurlijk wel een punt vwb die groene thee muzikantjes.
  Trouwste user 2022 vrijdag 28 januari 2011 @ 03:36:20 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_91976339
Ik begrijp helemaal niks van deze column.

Ik ben 48 en mijn mooiste muziektijd was de jaren 80.

Maar er gebeuren nog steeds mooie dingen.

Alleen wordt het steeds moeilijker uniek te zijn. Alles is al uitgevonden.

Maar misschien had de column over MTV en TMF moeten gaan.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 28 januari 2011 @ 08:51:47 #16
13973 ranja
image means nothing
pi_91977927
Misschien is de schrijver eigenlijk fan van Only Seven Left, Valerius en Make Believe en probeert hij op deze wat bizarre manier ze wat meer naamsbekendheid te bezorgen? Ik had er nog nooit van gehoord.
  zondag 30 januari 2011 @ 14:50:38 #17
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_92077647
Wat een waardeloze column. Ik prees mezelf gister nog gelukkig dat ik zoveel toffe hedendaagse rock n roll bandjes ontdek de laatste tijd.
pi_92081467
Wat nou geen rock 'n roll meer, we hebben Spike toch..
pi_92081869
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 14:50 schreef ralfseltje het volgende:
Wat een waardeloze column. Ik prees mezelf gister nog gelukkig dat ik zoveel toffe hedendaagse rock n roll bandjes ontdek de laatste tijd.
Serieus? Noem eens wat, ben ik wel benieuwd naar
  zondag 30 januari 2011 @ 16:15:08 #20
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_92082080
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:10 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Serieus? Noem eens wat, ben ik wel benieuwd naar
Wheels on Fire, No Age, Wavves, Titus Andronicus, NoBunny, Health, Crystal Castles, Black Keys, Fresh and Onlys, Moonhearts. Kan nog wel ff doorgaan, zoveel tofs te vinden :)
pi_92082526
I carried the tears right from your eyes
Rock & roll is a thing that needs to die
Practice room l.a., here in manchester usa
I hope you see right through my thin disguise
Give 'em cigarettes, blindfold their eyes
For those about to rock, we salute you

Fire...

Honesty doesnt fly the kite anymore
Emptiness doesnt float the boat anymore
Nihilism is fake, so the cutie pie cuts the cake
Punk rock is the easiest place to hide
Acting stoned don't make you immune anymore
Or acting smart, by talking shit after fucking whores
Rock & roll is a thing that needs to die
I hope you can see right through my thin disguise
Rock & roll is a thing that needs to...
Down with the New Age and the proliferation of pet ideologies that only divide hearts on Sacred Observance, and play directly into the hands of globalist hegemonic powers. Up with the simple inextinguishable Light of Truth!
  zondag 30 januari 2011 @ 16:22:45 #22
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_92082537
Crystal Castles rock 'n roll?
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_92082624
quote:
7s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:15 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Wheels on Fire, No Age, Wavves, Titus Andronicus, NoBunny, Health, Crystal Castles, Black Keys, Fresh and Onlys, Moonhearts. Kan nog wel ff doorgaan, zoveel tofs te vinden :)
Zal vanavond eens luisteren
  zondag 30 januari 2011 @ 16:28:23 #24
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_92082862
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:22 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Crystal Castles rock 'n roll?
Niet als in 'Chuck-Berry-rock 'n roll', maar wel in het gevoel dat ze uitstralen. Soort electropunk die ik wel heel rock n roll vind.
  zondag 30 januari 2011 @ 16:32:09 #25
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_92083074
Daar kan ik me bij Health bijvoorbeeld nog wel iets van voorstellen, maar Crystal Castles is net zo punk als Royksopp. :P
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')