Misschien wel handig om vooraf even te melden:
Ik ben een vrij unieke klussen als in; zit het, dan zit het en maakt het niet uit hoe.
Ik ben dan ook meer een "creatieve" improviserende klusser dan iemand van het strakkere, uittekenen en alle materialen kopen

.
Dat daarbij regelmatig iets niet helemaal gaat zoals het zou horen neem ik dan ook voor lief

.
Anyway, ik heb enige tijd geleden een chalet gekocht en daarbij tijdens de koude dagen vergeten de hoofdkraan dicht te draaien.
U raadt het al; de leidingen zijn op meerdere punten gebarsten, gescheurd of volledig los geschoten.
No harm done, alles is inmiddels gefixed/vervangen op 2 probleempuntjes na:
1. Iets wat in eerste instantie een lek in de badkamervloer leek (lees: alles wat op de grond lag was binnen een half uur doorweekt zonder dat duidelijk werd waar het vocht vandaan kwam) bleek bij nader inzien een volledige gescheurde kitrand te zijn.
2. Bij de geiser zit een soort water-reservoirtje waar de gehele "pakking" er uit gedrukt was.
Naast het feit dat er sowieso lastig bij de bouten van het reservoir te komen is, bleek 1 bout dusdanig verneukt te zijn dat hij met geen mogelijkheid met een schroevendraaier open te krijgen is. Een rol tape er om heen om het lekken/spuiten tegen te gaan bleek (zoals al wel verwacht/gevreesd) helaas geen oplossing te bieden.
Anyway, bij de toilet is inmiddels de oude kit geheel verwijderd, schoon gemaakt en er zit een nette rand sanitairkit op

.
En aangezien ik toch bezig was, heb ik ook direct maar even de lekkende delen van het geiserbakkie dichtgekit. Oftewel, de andere 3 bouten losgedraaid en op de plek van de oude "pakking", een klein laagje kit aangebracht, de hoop is dat de kit bij het vastdraaien van de bouten als nieuwe pakking zal fungeren.
Echter, dat is inmiddels toch al wel een uurtje of 40 geleden en de kit is nog steeds niet uitgehard.
Nu had ik al gelezen dat het aan te raden is om dat zo'n 4 dagen de tijd te geven, maar het probleem daarbij is dus dat ik tot die tijd de hoofdkraan dicht moet houden.
En dat ik sochtends dus geen water heb om koffie te zetten, dat zou nog op te lossen zijn met flessen water.
Echter houdt dat dus ook in dat ik tot die tijd niet thuis kan douchen of toiletteren en dat is toch wel een vrij groot probleem.
Oftewel, is er een middel om de kit (aanzienlijk) sneller uit te laten harden?
Weet ik veel, föhnen ofzo?
Of is er uberhaupt iets wat ik zou kunnen doen om het proces te versnellen?
Bij voorbaat dank en gegroet,
Een prutsklusser

.