abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91943894
Misschien wel handig om vooraf even te melden:
Ik ben een vrij unieke klussen als in; zit het, dan zit het en maakt het niet uit hoe.
Ik ben dan ook meer een "creatieve" improviserende klusser dan iemand van het strakkere, uittekenen en alle materialen kopen :Y).
Dat daarbij regelmatig iets niet helemaal gaat zoals het zou horen neem ik dan ook voor lief :+.

Anyway, ik heb enige tijd geleden een chalet gekocht en daarbij tijdens de koude dagen vergeten de hoofdkraan dicht te draaien.
U raadt het al; de leidingen zijn op meerdere punten gebarsten, gescheurd of volledig los geschoten.
No harm done, alles is inmiddels gefixed/vervangen op 2 probleempuntjes na:

1. Iets wat in eerste instantie een lek in de badkamervloer leek (lees: alles wat op de grond lag was binnen een half uur doorweekt zonder dat duidelijk werd waar het vocht vandaan kwam) bleek bij nader inzien een volledige gescheurde kitrand te zijn.

2. Bij de geiser zit een soort water-reservoirtje waar de gehele "pakking" er uit gedrukt was.
Naast het feit dat er sowieso lastig bij de bouten van het reservoir te komen is, bleek 1 bout dusdanig verneukt te zijn dat hij met geen mogelijkheid met een schroevendraaier open te krijgen is. Een rol tape er om heen om het lekken/spuiten tegen te gaan bleek (zoals al wel verwacht/gevreesd) helaas geen oplossing te bieden.

Anyway, bij de toilet is inmiddels de oude kit geheel verwijderd, schoon gemaakt en er zit een nette rand sanitairkit op :).
En aangezien ik toch bezig was, heb ik ook direct maar even de lekkende delen van het geiserbakkie dichtgekit. Oftewel, de andere 3 bouten losgedraaid en op de plek van de oude "pakking", een klein laagje kit aangebracht, de hoop is dat de kit bij het vastdraaien van de bouten als nieuwe pakking zal fungeren.

Echter, dat is inmiddels toch al wel een uurtje of 40 geleden en de kit is nog steeds niet uitgehard.
Nu had ik al gelezen dat het aan te raden is om dat zo'n 4 dagen de tijd te geven, maar het probleem daarbij is dus dat ik tot die tijd de hoofdkraan dicht moet houden.
En dat ik sochtends dus geen water heb om koffie te zetten, dat zou nog op te lossen zijn met flessen water.
Echter houdt dat dus ook in dat ik tot die tijd niet thuis kan douchen of toiletteren en dat is toch wel een vrij groot probleem.

Oftewel, is er een middel om de kit (aanzienlijk) sneller uit te laten harden?
Weet ik veel, föhnen ofzo?
Of is er uberhaupt iets wat ik zou kunnen doen om het proces te versnellen?

Bij voorbaat dank en gegroet,

Een prutsklusser :).
I was an atheist until I realized I was God
  donderdag 27 januari 2011 @ 15:41:40 #2
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_91944111
Kun je niet kort gewoon toch douchen?

Ik heb onze badkamer gekit (dat waren de mannetjes die het betegeld hebben nl. vergeten dus alles liep zo de keuken in.) en heb echt geen vier dagen gewacht met douchen hoor. 's avonds gedaan en volgde morgen onder de douche. Gewoon niet zo lang.

Maar goed, ik ben ook een prutsklusser. Je wilt niet weten hoe lelijk ik het gekit heb. :').
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_91944581
Goed laten drogen en nieuwe sanitair kit gebruiken, geen acrylaat kit of whatever. Duurt echt geen 40 uur voordat dat droog is.

Ik verwacht alleen niet dat kit de oplossing is maar dat de eerstvolgende keer dat je de hoofkraan weer open zet de boel weer gaat lekken. Beter wat geld uitgeven aan een monteur, die heeft nl. gereedschap en pakkingen om het geheel wel goed te repareren.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  FOK!fotograaf donderdag 27 januari 2011 @ 15:51:56 #4
17893 Forno
pi_91944582
Kit als pakking, je kunt het proberen.

Risico is natuurlijk dat de kit na verloop van tijd weer kan gaan lekken. Zeker bij een apparaat als een geiser met veel temperatuurwisselingen.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar misschien is een nieuwe pakking bestellen en monteren sneller dan wachten tot de kit droog is. ;)

Normaliter is kit binnen 24 uur droog genoeg om weer te kunnen douchen.
pi_91944608
Kit is geen pakking, de meeste kit wordt hard omdat de stoffen die het vloeibaar houden verdampen.. dat lukt erg slecht tussen 2 op elkaar geperste vlakken. Zou je toch echt aanraden om daar even iets fatsoenlijks tussen te stoppen.
pi_91944879
quote:
7s.gif Op donderdag 27 januari 2011 15:41 schreef Staal het volgende:
Ik heb onze badkamer gekit (dat waren de mannetjes die het betegeld hebben nl. vergeten dus alles liep zo de keuken in.) en heb echt geen vier dagen gewacht met douchen hoor. 's avonds gedaan en volgde morgen onder de douche. Gewoon niet zo lang.
Naja, het toilet-gedeelte ben ik ook niet zo bang voor...
Als er echter nu waterdruk (wat logischerwijs gebeurt wanneer ik de hoofdkraan weer open zet) op het afgekitte deel van de geiser komt te staan terwijl de kit nog niet hard is, dan wordt het er direct weer uitgeduwd.
pi_91944995
kit in je geiser :/
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:02:51 #8
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_91945041
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 15:52 schreef Robin__ het volgende:
Kit is geen pakking, de meeste kit wordt hard omdat de stoffen die het vloeibaar houden verdampen.. dat lukt erg slecht tussen 2 op elkaar geperste vlakken. Zou je toch echt aanraden om daar even iets fatsoenlijks tussen te stoppen.
Maar wat moet hij er dan tussen stoppen?

Leer ik er ook nog van.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_91945102
loodgieter laten aanrukken?

mn broer heeft t ook gehad dat de veiligheidspakking er uit geploft was.. en dat is best schrikken :X
pi_91945145
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 15:52 schreef Robin__ het volgende:
Naja, dat is dus ook de reden dat ik op dit moment de bouten nog niet vast heb gedraaid.
Eerst de kit uit laten harden en vervolgens bij het vastdraaien van de bouten zullen de 2 vlakken weer op elkaar gedrukt worden.
Aangezien er bij een pakking in feite hetzelfde gebeurd (maar uiteraard met andere materialen) had ik de hoop dat het in ieder geval een sóórtgelijk effect zou hebben.

En misschien was ik niet helemaal duidelijk wat betreft het vervangen van de pakking.
Het reservoirtje zit vast met 4 bouten; de 2 voorste bouten waren vrij makkelijk los te krijgen aangezien ik daar enigszins ruimte had.
De achterste 2 bouten zijn echter omringd door andere geiser-onderdelen waardoor ik slechts een centimeter of 2 ruimte heb rondom de bout.
Oftewel, een schroevendraaier is geen optie.

Nu heb ik echter 1 van de bouten (aan de kant van het lek ook) los kunnen krijgen door te improviseren met een afgebroken stuk mes.
Ook bij de andere bout geprobeerd, maar de inkeping voor de schroevendraaier wás al behoorlijk lam en door het alsnog proberen zit die dus definitief voorgoed vast.

Oftewel, de pakking vervangen is geen optie, daarvoor moet ik immers de 2 vlakken van elkaar kunnen halen.
pi_91946100
Hm oke, dan heeft het op zich wel een kans van slagen, maar pakking is ook gewoon in vloeibare vorm te verkrijgen. Dat werkt beter, is bedoelt voor hogere temperaturen (in tegenstelling tot kit) en je hoeft niet zo lang te wachten voor je weet of het nou wel of niet werkt. Dat is slechts een tip.

Wat betreft het nat worden van een kit rand denk ik dat het allemaal zo'n vaart niet loopt als je er geen directe straal op richt en na het douchen de boel voorzichtig weer droogmaakt. Water op de drogende kit laten liggen lijkt dan wel weer een probleem.

*edit, volgens mij lees ik verkeerd, krijg je die vlakken nou wel of niet 2 cm van elkaar af? (genoeg om te kitten of er iets anders tussen te smeren) kitrandje rondom de flens lijkt zinloos.

[ Bericht 15% gewijzigd door Robin__ op 27-01-2011 16:38:00 ]
pi_91947087
quote:
5s.gif Op donderdag 27 januari 2011 15:37 schreef kastanova het volgende:
Misschien wel handig om vooraf even te melden:

Een prutsklusser :).
Dat klopt dan weer wel.

Haal er gewoon een installateur bij en laat hem bekijken of en hoe deze nog gerepareerd kan worden.
Siliconenkit is niet geschikt voor hoge temperaturen, hier is wel kit voor verkrijgbaar die daar wel tegen kan trouwens maar of deze geschikt is, is ook nog maar de vraag.

Gelukkig kan er natuurlijk ook niet echt veel mis gaan met een geisertje dus hoef je natuurlijk ook niet bang te zijn dat je het verziekt. 8)7
pi_91947489
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:48 schreef klipper het volgende:
Gelukkig kan er natuurlijk ook niet echt veel mis gaan met een geisertje dus hoef je natuurlijk ook niet bang te zijn dat je het verziekt. 8)7
Pfoeh, dat scheelt :o.
Was namelijk bang dat ik iets zou kunnen beschadigen bij het los beitelen van de kit, maar dat kan ik dus altijd nog doen mocht de kit niet afdichten ^O^.
pi_91947660
Je kan altijd nog een ere plaatsje krijgen in de diverse topic's :7
pi_91948046
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:28 schreef Robin__ het volgende:
*edit, volgens mij lees ik verkeerd, krijg je die vlakken nou wel of niet 2 cm van elkaar af? (genoeg om te kitten of er iets anders tussen te smeren) kitrandje rondom de flens lijkt zinloos.
Pfoeh, was het maar zo'n feest.. Die 2 cm is de ruimte boven en naast de bovenkant van de bout.

Nah, bij gebrek aan een camera hier, maar even een paint gemaakt ter verduidelijking:

De zwarte stippen zijn de bouten die er nu uit zijn, de grijze stip is de bout die er nu nog in zit.
Tussen die 3 los gedraaide bouten bevindt zich ook het lek, dus ondanks de ene vastzittende bout is er nu ongeveer een millimeter speling tussen beide vlakken.
Kitspuit heb ik dan ook vrij dun afgesneden zodat er weinig spreiding is en het grootste deel van de kit dus (hopelijk) ook daadwerkelijk tússen beide vlakken is gekomen.

En de hoop is dan dus ook dat bij het vastdraaien van de bouten, de vlakken weer strak genoeg op elkaar komen te zitten en de ontstane onvolkomenheden in de pakkingsgaten daarbij opgevuld worden door de samengedrukte kit.
pi_91963988
Je balanceert tussen creatief klussen en prutsen. In de tijd dat je de vraag hier zet, paint en reageert had je al vier keer je complete badkamer kunnen verbouwen.

Je bent dus bereid niet te douchen, niet naar de wc te gaan en, belangrijker, geen koffie te drinken omdat geen zin hebt om het deugdelijk op te lossen.

En wat nou als je het dicht krijgt, ga je dan met een gerust hart op vakantie?
met een koekje
pi_91964699
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:16 schreef koffielepel het volgende:
Je balanceert tussen creatief klussen en prutsen. In de tijd dat je de vraag hier zet, paint en reageert had je al vier keer je complete badkamer kunnen verbouwen.

Je bent dus bereid niet te douchen, niet naar de wc te gaan en, belangrijker, geen koffie te drinken omdat geen zin hebt om het deugdelijk op te lossen.

En wat nou als je het dicht krijgt, ga je dan met een gerust hart op vakantie?
Nou, als jij me uitlegt hoe ik het kan fixen, zal ik het ook doen :).
pi_91966125
Mja.. het moet los, of jij het nou doet of een monteur maakt wat dat betreft niet uit.

Wat zit er in de weg en wat voor bout/schroef is het nou? Zit hij in een getapt gat of zit er een moer achter? Nieuwe groef maken of doorslijpen met een dremel of ijzerzaagje geen optie?
pi_91966966
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:51 schreef Robin__ het volgende:
Mja.. het moet los, of jij het nou doet of een monteur maakt wat dat betreft niet uit.

Wat zit er in de weg en wat voor bout/schroef is het nou? Zit hij in een getapt gat of zit er een moer achter? Nieuwe groef maken of doorslijpen met een dremel of ijzerzaagje geen optie?
Met dien verstande dat een monteur weet waar hij op moet letten, er tevens de juiste apparatuur voor heeft en geen capriolen uithaalt die misschien meer schade toebrengen dan oplossen.

De lekkage is ontstaan nadat zijn installatie is bevroren geweest, met alle mogelijke gevolgen van dien.
pi_92037218
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:28 schreef kastanova het volgende:

[..]

Nou, als jij me uitlegt hoe ik het kan fixen, zal ik het ook doen :).
En vervolgens niet meer reageren, typisch...
pi_92037268
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:51 schreef Robin__ het volgende:
Een getapt gat ;(.

Heb inderdaad zitten denken aan het doorzagen (maar daarmee beschadig ik het vlak ook) of uitboren (als ik er al goed genoeg bij kan, vraag ik me af of het idd zo makkelijk werkt), maar dat is dus de laatste eventuele noodoplossing.
  Moderator zaterdag 29 januari 2011 @ 17:33:33 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_92046384
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 16:48 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat klopt dan weer wel.

Haal er gewoon een installateur bij en laat hem bekijken of en hoe deze nog gerepareerd kan worden.
Siliconenkit is niet geschikt voor hoge temperaturen, hier is wel kit voor verkrijgbaar die daar wel tegen kan trouwens maar of deze geschikt is, is ook nog maar de vraag.

Het is wel een klusser onder de noemer; hij is niet linkshandig, niet rechtshandig; maar gewoon onhandig :X
pi_92049638
Briljant subforum hier...

Vrijwel iedereen, zelfs de moderators, voelt zich ook echt geroepen om te melden hoe het níet moet, maar ondertussen is de vraag uit de openingspost nog niet eens beantwoord :').
Geweldig bezig hoor mannen!

Als jullie ooit nog eens computerproblemen krijgen en je tot DIG wenden, kunnen jullie eens zien hoe het ook kan; hulp en/of advies waar je iets mee kunt, zelfs voor de meest kansloze computerprutsers :).
En dat nota bene ook nog eens zonder dat jan en alleman het topic binnen komt vallen om een waardeoordeel aan jullie computerkennis te hechten.

Misschien een ludiek idee om het ook eens op die manier te proberen :).
  Moderator zaterdag 29 januari 2011 @ 19:31:14 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_92050698
Doordat je de kit waarschijnlijk heel dik aangebracht heb op de plek waar de pakking zat, droogt hij niet goed; ik denk zelfs dat hij helemaal niet droog wordt omdat het zo'n dik is.

Heb je al geprobeerd om in (meerdere) korte periodes laag voor laag de kit aan te brengen zodat het de tijd heeft om tussen de lagen door te kunnen drogen ? De echte oplossing is natuurlijk het monteren van een nieuwe passende pakking. Maar gelukkig is een geiser een gas toestel zonder mogelijke gevaren O-)
pi_92051045
Dat is wel appels met peren vergelijken.
In DIG komen mensen met vragen over de problemen met hum pc waar de hulp kan volstaan met aanwijzigingen geven. Zo men daar technische vragen gaan stellen over welk draadje waar gesoldeerd moet worden op welke printbaan zullen de meeste het ook laten afweten.

Het zelfde geld hier in klussen en wonen, de meesten zijn hobbysten die nog nooit aan een geiser hebben gesleuteld.
En degene die er wel wat van afweten geven het advies om er een monteur bij te halen om de klus te klaren, want die weten uit ervaring dat een bevroren waterschotel niet met welk soort kit ook te repareren is,

Heb je geluk is het met een nieuwe pakkingring en nieuwe boutjes te maken.Maar met een beetje pech is de waterschotel krom getrokken door het bevriezen en ben je toe aan een nieuwe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')