Dat bedoel ik niet. Op moment dat je met grote zekerheid weet dat delinquenten in herhaling zullen treden zal je meer moeten doen dan even vastzetten en vrijlaten. Dat kost wel aanzienlijk veel geld en mankracht. Ik wil niet zeggen dat je met een klein kansje iemand zn leven lang vast moet zetten, of vast moet zetten als iemand nog geen delict gepleegd heeft.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:04 schreef Kluts het volgende:
[..]
Een soort Minority Report? Waarin mensen vantevoren al worden opgepakt omdat ze iets kunnen gaan doen? Of bedoel je dat niet? Want dat zou van de zotte zijn.
Daarbij snap ik niet waar je vandaan haalt dat het recht faalt of mensen incapabel zijn.
Precies. Ook al zou je in een 5-sterren resort gaan zitten, dan nog wordt je gek omdat je geen vrijheid en privacy hebt. Er zijn verschillende gevangenispsychologen die een weekend in de cel zijn gaan zitten om het te ervaren. En een hele hoop zaten het weekend nog niet eens uit, ondanks de wetenschap dat ze er na 3 dagen weer uit gaan.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:08 schreef rival het volgende:
[..]
Mensen die denken dat vastzitten een lolletje is hebben nog nooit vastgezeten.
of iig niet langer dan een nachtje of 2.
Ik zeg ook niet dat het een pretje is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:08 schreef rival het volgende:
[..]
Mensen die denken dat vastzitten een lolletje is hebben nog nooit vastgezeten.
of iig niet langer dan een nachtje of 2.
en dan heb je nog open, half open en gesloten inrichtingen. Waarin de verschillen ook nog groot zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:09 schreef Techno het volgende:
[..]
En 2 nachtjes vastzitten op een politiebureau is sowieso al heel anders dan in een gevangenis.
Het recht faalt niet. In verhouding hebben we hier in NL weinig criminaliteit.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:09 schreef Evie het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet. Op moment dat je met grote zekerheid weet dat delinquenten in herhaling zullen treden zal je meer moeten doen dan even vastzetten en vrijlaten. Dat kost wel aanzienlijk veel geld en mankracht. Ik wil niet zeggen dat je met een klein kansje iemand zn leven lang vast moet zetten, of vast moet zetten als iemand nog geen delict gepleegd heeft.
Waar ik het vandaan haal dat het recht faalt.. Dat is evident in ieder rechtssysteem dat het altijd wel zal falen voor een bepaalde groep mensen.
Ik bedoelde met mijn post meer te zeggen dat ipv dat men een strafmaat bepaald.. met eerder zou moeten denken aan het doel dat je de maatschappij dient te beschermen, dan dat je iemand dient te straffen. Straf is iets wat lijkt op wraak. Beschermen is ok.
Voor wraak/genoegdoening is justitie niet.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:11 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het een pretje is.
Maar het zou voor mij geen genoegdoening zijn om te weten dat de dader nog leeft.
Ach Geertje is wel goed in onterechte angst aanwakkeren. Want een maatschappij waarin men veelvuldig zn leven door angst zal laten regeren.. is er een die je makkelijk onder je duim krijgtquote:Op donderdag 27 januari 2011 15:11 schreef stbabylon het volgende:
Te lage straffen, TBS-ers die te veel verlof hebben en/of ontsnappen, gevangenis een hotel, etc. etc. zijn allemaal onderbuik gevoelens, die nergens op gebasseerd zijn en zwaar worden gevoerd door figuren als Geert W. en kornuiten. Makkelijk scoren, zeker omdat nauwelijks iemand eens echt gaat kijken hoe het er voor staat.
klinkt alsof je er ervaring mee hebt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:12 schreef rival het volgende:
[..]
en dan heb je nog open, half open en gesloten inrichtingen. Waarin de verschillen ook nog groot zijn.
Idd, ik schaam me eigenlijk dood dat gemiddeld Nederland zo denkt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:11 schreef stbabylon het volgende:
Te lage straffen, TBS-ers die te veel verlof hebben en/of ontsnappen, gevangenis een hotel, etc. etc. zijn allemaal onderbuik gevoelens, die nergens op gebasseerd zijn en zwaar worden gevoerd door figuren als Geert W. en kornuiten. Makkelijk scoren, zeker omdat nauwelijks iemand eens echt gaat kijken hoe het er voor staat.
Ben het weer met je eens babs.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:11 schreef stbabylon het volgende:
Niet alleen Geert trouwens. Ook de Telegraaf of GeenStijl.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:13 schreef Evie het volgende:
[..]
Ach Geertje is wel goed in onterechte angst aanwakkeren. Want een maatschappij waarin men veelvuldig zn leven door angst zal laten regeren.. is er een die je makkelijk onder je duim krijgt
Ik ben justitie ook niet.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:13 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Voor wraak/genoegdoening is justitie niet.
In deze dingen wel jaquote:Op donderdag 27 januari 2011 15:15 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Nee, je bent blijkbaar een onbeschaafd beest
Ik hoor weleens watquote:Op donderdag 27 januari 2011 15:13 schreef dawg het volgende:
[..]
klinkt alsof je er ervaring mee hebt.
quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:15 schreef Spirit82 het volgende:
Krijg net een sms van een vroegere date:
I just saw an Orc and had to think of youAnd I found it way too funny to not share with you. Hope you are fine. X
Tbs is in mijn optiek prima en effectief, maar juist omdat dat zo op slot zit, krijgen mensen vaak een gevangenis"straf", en komen mensen die kindjes of mensen verkrachten vrij... dat is een beetje het probleem.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:13 schreef Kluts het volgende:
[..]
Het recht faalt niet. In verhouding hebben we hier in NL weinig criminaliteit.
Daarbij komt dat het TBS-stelsel zodanig op slot zit door wat de gemiddelde Nederlander er voor beeld over heeft, dat het totaal niet meer kan werken zoals het opgezet is. Het is bedoeld om mensen te onderzoeken en voor te bereiden op de maatschappij, maar regels worden steeds strengen er ingewikkelder, iemand die TBS heeft gehad draagt dat ALTIJD bij zich.
En met de strafmaat hier in NL zit het goed. Ik zou wel eens een voorbeeld willen zien van een zaak waarin jij vind dat iemand te laag gestraft is.
In dat geval lijken kielhaelen, radbraecken ende vierendeelen me wel wat.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:13 schreef rival het volgende:
iemand die dit een kind aandoet, zijn straf uitzit en het nog een keer doet... daar mogen ze wel wat ergers voor verzinnen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |