abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:20:11 #101
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92245462
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 19:19 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Klinkt als een sterk verhaal. Stel we gaan uit van kabels van 3 en 6 meter op de tweeters en ik ga even uit van een voortplantingssnelheid van 3/4*c dan is de vertraging hierdoor (van 3 meter dus) ongeveer 13 ns.
Gaan we uit van een behóórlijk hoge toon (10 kHz) duurt één golf natuurlijk 1 * 10-4 s. Delen we dit nog even door 360 graden voor één graad dan krijgen we 0,28 µs. Dit scheelt dus nog een factor 21 voor één graad "vertraging".

Ik zou het niet in die hoek zoeken.
Leuke formule's maar daar maak ik weinig van.. je stereobeeld is heel erg gevoelig en mijn ervaring is, dat je in de hoge tonen al heel snel verschil hoort als je verschillen in de kabels of filters links en rechts hebt.
Maarja, dat is mijn ervaring, en niet onderbouwd met een mooie formule ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_92246821
Hoe stel je je een fatsoenlijk stereobeeld voor in een auto waar je substantieel dichter op de linkerkant zit dan op de rechterkant (aangenomen dat je een rechtsrijdende auto hebt)?
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_92250130
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:38 schreef Watertornado het volgende:
Hoe stel je je een fatsoenlijk stereobeeld voor in een auto waar je substantieel dichter op de linkerkant zit dan op de rechterkant (aangenomen dat je een rechtsrijdende auto hebt)?
Door de tweets in de A-stijlen zo te richten dat het lijkt alsof ze buiten op de motorkap ter hoogte (breedte) van de spiegels staan te spelen.. En dan evt met vertraging aan de linkerkant, zodat het geluid op hetzelfde moment van links en rechts bij je oren aan komt..

(of begrijp ik je vraag verkeerd? :@ )
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_92250576
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:38 schreef Watertornado het volgende:
Daar zijn meerdere oplossingen voor. Centerspeaker b.v. Je kan de timing aanpassen (maar dan heb je weer een probleem met de andere luisterposities). Plaatsing van de tweeters kan een hoop uitmaken.

Op zich ben ik geen voorstander van correcties middels DSP. Je kan nl. ook een goed stereobeeld krijgen die onafhankelijk is van je luisterpositie. Ik haalde vaak goede resultaten door de tweeters via de voorruit te laten spelen. Nog beter is het als je daar ook de mid weg kan krijgen.

Het is soms ook wat uitproberen ten aanzien van plaatsing.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_92251605
Ooh ja de hoge tonen maakt geen verschil daar verander ik niks aan. Maar de mid kick speaker wou ik een langere kabel voor maken.
If not now, then when.
pi_92251895
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:44 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ooh ja de hoge tonen maakt geen verschil daar verander ik niks aan. Maar de mid kick speaker wou ik een langere kabel voor maken.
Persoonlijk zou ik alle kabels even lang maken. Zo moeilijk is dat niet.
pi_92253045
quote:
Op woensdag 2 februari 2011 22:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik alle kabels even lang maken. Zo moeilijk is dat niet.
Ja maar de kabel van de tweeter zit erin gemaakt.
Dus dan moet ik de kabels van de mid kick gelijk maken of heb je zo nog vertraging tegenover de tweeters.
If not now, then when.
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:14:15 #108
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92253388
Nee, die andere tweeterkabel verlengen heah :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_92254288
quote:
Op woensdag 2 februari 2011 23:14 schreef Sounddragon het volgende:
Nee, die andere tweeterkabel verlengen heah :')
Maar dan heb ik toch vertraging met de.rechterkant?
If not now, then when.
  woensdag 2 februari 2011 @ 23:54:52 #110
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92255284
Wat snap je niet aan: allebei de kanten hetzelfde ?
pi_92257534
Wil me dr niet mee bemoeien eigenlijk, heb er zelf ook geen verstand van.

Maar ik hoor zelf echt geen verschil bij mn speakers.. zitten aan beide zijden van het dashboard en stuur zit natuurlijk links, maar ik heb niet zoiets van hmm, dat klinkt scheef/uit balans...
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_92262912
Naar mijn mening zal je 10 meter verschil niet eens horen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_92269340
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:23 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Naar mijn mening zal je 10 meter verschil niet eens horen.
Zo eens!
En mensen die denken dat het wel zo is; meet het maar....
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_92273220
Welnee.. Gewoon de lengte aanhouden die je het makkelijkst vind.. Kans van 1 op een miljoen dat je zo'n scherp gehoor heb dat je het echt horen gaat ... Wel denkbaar verschil zou zijn als je het over meters verschil hebt.. en ook nog ééns een kabel oprolt die zich als spoel gaat gebruiken ;).

Oftewel, met dit setje alles lekker zo monteren als dat het het makkelijkst gaat ;).
pi_92273242
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:25 schreef robertzone het volgende:
Welnee.. Gewoon de lengte aanhouden die je het makkelijkst vind.. Kans van 1 op een miljoen dat je zo'n scherp gehoor heb dat je het echt horen gaat ... Wel denkbaar verschil zou zijn als je het over tientallen meters verschil hebt.. en ook nog ééns een kabel oprolt die zich als spoel gaat gebruiken ;).

Oftewel, met dit setje alles lekker zo monteren als dat het het makkelijkst gaat ;).
pi_92274009
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 00:39 schreef FalleNk810i het volgende:
Wil me dr niet mee bemoeien eigenlijk, heb er zelf ook geen verstand van.

Maar ik hoor zelf echt geen verschil bij mn speakers.. zitten aan beide zijden van het dashboard en stuur zit natuurlijk links, maar ik heb niet zoiets van hmm, dat klinkt scheef/uit balans...
Heb je verschil in je kabels dan?
If not now, then when.
pi_92276481
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 14:42 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Heb je verschil in je kabels dan?
Ik wel, en de ene is een paar meter langer dan de ander, maar denk maar niet dat je daar verschil in hoort hoor. Ja kan wel, maar dan zit het echt tussen je oren :') (totdat iemand met een degelijke meting komt dat er echt verschil in zit, maar dat is niet zo)

Bij Sound Quality wedstrijd auto's heb ik ook nog nooit gezien dat ze kabels langer laten omdat de andere langer is :') toch wel enigsinds een betrouwbare referentie lijkt me :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_92279183
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 15:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

Ik wel, en de ene is een paar meter langer dan de ander, maar denk maar niet dat je daar verschil in hoort hoor. Ja kan wel, maar dan zit het echt tussen je oren :') (totdat iemand met een degelijke meting komt dat er echt verschil in zit, maar dat is niet zo)
Ben jij nou serieus aan het beweren dat lengteverschillen in kabels niet meetbaar zijn? Want dat is hoe dan ook onwaar.

Je kan betogen dat het niet hoorbaar zal zijn, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van de kabel. Hoe minder weerstand en hoe neutraler, hoe kleiner de kans is dat het hoorbaar is.

Het is echter zo dat een beetje extra kabel niet veel geld zal kosten en je kan het doorgaans makkelijk kwijt. Het is niet zo dat je 20 meter verschil gaat hebben in een auto. Lengtes gelijk is daarom mijn keuze.
pi_92279971
Hallo audiofielen,

Ik heb een vraagje. Ik ga binnenkort mijn audio inbouwen, maar ik heb een vraag over de "remote" kabel, die ervoor gaat zorgen dat mijn accu niet leeggetrokken gaat worden door de versterker.

Ik heb op mijn autoradio namelijk geen "remote" kabel, maar wel een versterkeruitgang (tulp) Er zit wel een POWER ANTENNA kabel in de bundel, kan ik/moet ik deze deze daarvoor gebruiken?
pi_92280329
quote:
14s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:43 schreef LangeJan het volgende:

Ik heb op mijn autoradio namelijk geen "remote" kabel, maar wel een versterkeruitgang (tulp) Er zit wel een POWER ANTENNA kabel in de bundel, kan ik/moet ik deze deze daarvoor gebruiken?
Ja.
pi_92281028
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja.
Dank je !
pi_92283428
Op het SYS-forum worden een Phoenix Gold Ryval V1502 versterker en een Audio System Helon 165 composet tweedehands aangeboden.

Is er iemand die een schatting kan maken van wat deze combi waard is?

Ik wil natuurlijk niet teveel betalen. :D
pi_92284518
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ben jij nou serieus aan het beweren dat lengteverschillen in kabels niet meetbaar zijn? Want dat is hoe dan ook onwaar.
Met een doorsnee rolautomaat is het verschil goed vast te stellen ja. :P
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_92284711
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 17:50 schreef Mark_Rutte het volgende:
Op het SYS-forum worden een Phoenix Gold Ryval V1502 versterker en een Audio System Helon 165 composet tweedehands aangeboden.

Is er iemand die een schatting kan maken van wat deze combi waard is?

Ik wil natuurlijk niet teveel betalen. :D
Mits in goede staat :
Versterker doet 175 2dehands als ik dat zo snel zag.. en;
Helons doen rond de 100-150euro 2de hands
pi_92286755
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 16:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je kan betogen dat het niet hoorbaar zal zijn, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van de kabel. Hoe minder weerstand en hoe neutraler, hoe kleiner de kans is dat het hoorbaar is.

Het is echter zo dat een beetje extra kabel niet veel geld zal kosten en je kan het doorgaans makkelijk kwijt. Het is niet zo dat je 20 meter verschil gaat hebben in een auto. Lengtes gelijk is daarom mijn keuze.
Het zal niet hoorbaar zijn voor een menselijk oor. Als je de weerstand meet tussen dezelfde kabels met een lengte van 1 meter, of 20 meter, daar zit verschil in ja. Maar met een gewone fatsoenlijke kabel en 2meter verschil in lengte, zul je echt geen problemen gaan krijgen of verschil horen ofzo :P Als je dat denkt, moet je alle SQ wagens maar eens gaan beluisteren en constateren dat alle top wagens verschil hebben :')

Extra kabel kost idd amper iets, maar als ik me kabels leg en ik heb een halve meter over aan 1 kant, knip ik em echt af. Ik wil geen overbodige kabels in me auto. En oprollen enzo doe ik niet. Me bekabeling ligt vast, zodat ze ook niet kunnen resoneren.
Prrrrttt
pi_92302326
Ieder zijn ding. Een ander speelt weer zijn speakers in, de volgende warmt de versterkers eerst op... En ik doe dit.
pi_92302701
Ja inderdaad.. Tis maar net waar je gemoedsrust ligt natuurlijk.
En das gelukkig bij iedereen anders..

Ach ja, als je maar tevreden bent over je eigen install, dan is het goed :P

Dr stond op SyS trouwens nog een Human Reign 2 te koop.. Helaas wel gelakte bovenkant ;(
Prrrrttt
  donderdag 3 februari 2011 @ 23:35:44 #128
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_92302806
Mbt tot Human Reigns ... zijn dat nou echt ontzettend goeie apparaten? of is t meer bovengemiddeld met bijzonder uiterlijk?

Oh ennne..

WHY!!!???

It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_92303329
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:35 schreef Koepert het volgende:
Mbt tot Human Reigns ... zijn dat nou echt ontzettend goeie apparaten? of is t meer bovengemiddeld met bijzonder uiterlijk?

Oh ennne..

WHY!!!???

[ afbeelding ]
omdat het kan :o
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_92304017
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

Dr stond op SyS trouwens nog een Human Reign 2 te koop.. Helaas wel gelakte bovenkant ;(
4 toch?

Ik had het gezien. Prijs was wel interessant, maar dat zal wel aan dat laklaagje hebben gelegen.
pi_92304193
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:35 schreef Koepert het volgende:
Bij AutoHifi staat de HR2 nog steeds fier bovenaan de lijst van beste tweekanaals versterkers. Dus ja... dat zijn goede apparaten.

Ook de HR4 is gewoon top. De muzikaliteit van de versterker, hoe de versterker ieder detail weergeeft... dat is echt heel bijzonder. Vind ik dan.
pi_92309667
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 00:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

4 toch?

Ik had het gezien. Prijs was wel interessant, maar dat zal wel aan dat laklaagje hebben gelegen.
Ik lag idd te slapen :') Is een 4 ja..
Wel jammer van de lak erop, maar dat is mijn mening
Prrrrttt
pi_92309798
Leuke foto's van DB-Drag wagens :D

15x50mm2 (voeding + massa)

En dit was 1 van de 3 versterkers die daar in kwam; 22kw @ 2ohm op 18v

Christof (Superstany) had dit gebouwd.. Goed voor 170,6db:

Prrrrttt
pi_92310797
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 07:49 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

Wel jammer van de lak erop, maar dat is mijn mening
Ik vond het ook geen verbetering...
pi_92310894
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 07:59 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
15x50mm2 (voeding + massa)
Zie ik daar nu voedingskabel die vele malen dikker is dan massa?
pi_92311487
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zie ik daar nu voedingskabel die vele malen dikker is dan massa?
Dat lijkt. Zijn allen 50mm2 kabels.
Er kan natuurlijk verschil in de dikte van het omhulsel..
Prrrrttt
pi_92312318
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:38 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

Dat lijkt. Zijn allen 50mm2 kabels.
Dat geloof ik graag, maar volgens mij zijn er meer voedingskabels dan massakabels. Maar ook dat kan natuurlijk gewoon zo lijken zonder zo te zijn.
pi_92314459
Ja ik vraag me ook af of het nu wat de verdeling is..
Want een kabel delen is zo lastig :P
Prrrrttt
pi_92315468
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 11:04 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ja ik vraag me ook af of het nu wat de verdeling is..
Want een kabel delen is zo lastig :P
Huh?
pi_92316439
Het zijn 15 kabels..
15/2 = 7,5..

7 kabels voor de voeding, en 8 kabels massa
of
8 voeding en 7 massa

Geen idee wat ze gedaan hebben :D
Prrrrttt
pi_92316828
15 kan ook 14-1, 13-2, enz. zijn.

Nou werk ik zelf altijd met twee kleuren, dus rood is voeding en zwart, of blauw, of whatever is massa.

Gelet daarop lijkt het op 12-3. Met nadruk: lijkt!
pi_92317040
Ja klopt.. Maar vaak is het bij die mannen 'gewoon markeren of labelen' en kijken waar je zoveel mogelijk kabel krijgt voor zo min mogelijk geld..

Lijkt me wel vreemd dat je 13 voedingskabels neemt, en maar slechts 2 massakabels :P
Prrrrttt
pi_92317824
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 11:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

Lijkt me wel vreemd dat je 13 voedingskabels neemt, en maar slechts 2 massakabels :P
Mij ook. Maar de verhouding 8-7 of 7-8 vind ik ook lastig te plaatsen eigenlijk.

O well...
pi_92323599
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 12:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mij ook. Maar de verhouding 8-7 of 7-8 vind ik ook lastig te plaatsen eigenlijk.

O well...
Massa zal voor de accu's zijn, van voor naar achter getrokken, diode ertussen tegen evt leegtrekken van de startaccu. De rest van de massa word vanaf amp naar carosserie gedaan.
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_92337034
Geslaagd voor praktijk!, morgen met gerust gevoel inbouwen.
If not now, then when.
pi_92337067
Gefeliciteerd!! :D
En have fun! :D
Prrrrttt
pi_92337114
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:07 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Gefeliciteerd!! :D
En have fun! :D
Thnx man.. haha
If not now, then when.
pi_92366300
Ik kreeg het advies om de mid-kicks gewoon op de bestaande kabels rechtstreeks aan te sluiten naar de radio en de tweet gewoon op de filter en dan naar de radio omdat het een aardig gepruts is om die hele kabelboom los te halen en alles uit te zoeken.

Gaat dit ten kosten van de kwaliteit.
If not now, then when.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 13:08:24 #149
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_92366827
Als die bedrading dunner is als de bijgeleverde bekabeling wel, en als je gaat versterken straks zéker..

Het blijft altijd weer een genotje om uit te vlooien hoe je met je nieuwe bekabeling de deur in komt; geweldige uitvinding die deurstekkers, behalve als je audio in wilt bouwen ;(
In extreme gevallen heb ik er wel doorvoerthules bij gezet, alleen voor de audiokabels :)
pi_92366877
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:08 schreef Sounddragon het volgende:
Als die bedrading dunner is als de bijgeleverde bekabeling wel, en als je gaat versterken straks zéker..

Het blijft altijd weer een genotje om uit te vlooien hoe je met je nieuwe bekabeling de deur in komt; geweldige uitvinding die deurstekkers, behalve als je audio in wilt bouwen ;(
In extreme gevallen heb ik er wel doorvoerthules bij gezet, alleen voor de audiokabels :)
Ja oke.. ik denk dat ik het dan gewoon zo doe, want dat is het makkelijkste en kan zo wel 3 maandjes mee rondrijden totdat ik de versterker kan kopen.
If not now, then when.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')