Ze hebben mij wijs gemaakt dat speakers voornamelijk stuk gaan vanwege vervormde signalen. Niet vanwege te veel vermogen.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:58 schreef robertzone het volgende:
Doordat je signaal een mooie sinus is is het werkelijk bijna onmogelijk je sub kapot te spelen.. (ten zij je natuurlijk onnoemelijk veel vermogen op een klein woofertje zetof je oren niet goed gebruikt )
ja, ik heb een keer een sub kapotgespeeld die ik net gemonteerd had; een high excursion MTX woofer; het type weet ik niet meer precies. Ik had het ding vervangen in een draaiende install, kwam in een kist die er perfect voor was, werd gespeeld door een amp die al was afgesteld op eenzelfde type woofer (wel ander merk), en tijdens het fine tunen van de amp met een sub tester CD begon hij ineens een krassend/schurend geluid te maken, en toen bleek hij scheef in de spider te hebben gespeeld met als gevolg een beschadigde VC; geen garantie volgens de inmporteur die hem onderzocht heeftquote:Op maandag 31 januari 2011 10:24 schreef DS4 het volgende:
Is er iemand in de zaal die werkelijk heeft meegemaakt dat iemand zijn speakers kapot heeft weten te krijgen in de eerste 20 uur omdat de speakers nog ingespeeld diende te worden?
.
Scheef in de spider gespeeld? Ja dikke lul, 3 bier! Scheef erin gelijmd dus. Das echt een dikke fabricagefout als de VC kapot is gegaan omdat ie er scheef in zat.. Hadden ze gewoon moeten vergoeden. Je kan een VC wel kapot krijgen door em op te stoken, of door z'n xmech heen te jagen, dan klapt ie goed hard tegen de poolplaat aanquote:Op maandag 31 januari 2011 14:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ja, ik heb een keer een sub kapotgespeeld die ik net gemonteerd had; een high excursion MTX woofer; het type weet ik niet meer precies. Ik had het ding vervangen in een draaiende install, kwam in een kist die er perfect voor was, werd gespeeld door een amp die al was afgesteld op eenzelfde type woofer (wel ander merk), en tijdens het fine tunen van de amp met een sub tester CD begon hij ineens een krassend/schurend geluid te maken, en toen bleek hij scheef in de spider te hebben gespeeld met als gevolg een beschadigde VC; geen garantie volgens de inmporteur die hem onderzocht heeftDe nieuwe netjes ingespeeld en daarna pas afgeregeld, en voor zover ik weet speelt die nog steeds probleemloos
![]()
We hebben het dan trouwens wel over DbDrag spul, dus rond 1000 WRMS, geen eenvoudige aktieve woofer of prefab spulDesondanks adviseer ik iedereen om gewoon eerst even de surround (het rubber wat eromheen zit) wat los te spelen; better safe than sorry
Zoals anderen hier twijfel ik er ook aan dat het door het verkeerd inspelen kwam.quote:Op maandag 31 januari 2011 14:39 schreef Sounddragon het volgende:
ja, ik heb een keer een sub kapotgespeeld die ik net gemonteerd had; een high excursion MTX woofer; het type weet ik niet meer precies. Ik had het ding vervangen in een draaiende install, kwam in een kist die er perfect voor was, werd gespeeld door een amp die al was afgesteld op eenzelfde type woofer (wel ander merk), en tijdens het fine tunen van de amp met een sub tester CD begon hij ineens een krassend/schurend geluid te maken, en toen bleek hij scheef in de spider te hebben gespeeld met als gevolg een beschadigde VC; geen garantie volgens de inmporteur die hem onderzocht heeftDe nieuwe netjes ingespeeld en daarna pas afgeregeld, en voor zover ik weet speelt die nog steeds probleemloos
![]()
We hebben het dan trouwens wel over DbDrag spul, dus rond 1000 WRMS, geen eenvoudige aktieve woofer of prefab spulDesondanks adviseer ik iedereen om gewoon eerst even de surround (het rubber wat eromheen zit) wat los te spelen; better safe than sorry
Mjah, all I can do is aannemen wat de importeur (en ook de desbetreffende audiozaak) mij vertellen, toendertijd vond ik het verhaal plausibel klinken en heb ik het maar aangenomen als waarheid en in het vervolg altijd geadviseerd om de boel dan maar 'in te spelen', meer kan ik er ook niet meequote:Op maandag 31 januari 2011 14:45 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Scheef in de spider gespeeld? Ja dikke lul, 3 bier! Scheef erin gelijmd dus. Das echt een dikke fabricagefout als de VC kapot is gegaan omdat ie er scheef in zat.. Hadden ze gewoon moeten vergoeden. Je kan een VC wel kapot krijgen door em op te stoken, of door z'n xmech heen te jagen, dan klapt ie goed hard tegen de poolplaat aan
Mjah, maar ik ben niet bepaald een beginner, maar mijn kennis is toch altijd beperkter als van de echte pro's natuurlijk, daarbij heb ik al een jaartje of 2 - 3 geen serieuze audio meer ingebouwd, maar dat was toendertijd wel andersquote:Op maandag 31 januari 2011 19:17 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Better safe than sorry ben ik met je eens, maar meestal als je beginner bent laat je je dingen vertellen, en dan naaien ze je wel eens. Maargoed, iedereen heeft in z'n beginnende jaren wel eens vervelende dingen meegemaakt
Maar het 'inspelen' kan sowieso geen kwaad. Zeker voor beginners is het beter om zachtjes te beginnen omdat de meeste nog geen vervorming horen, omdat ze teveel geluid horen
Een topic geleden heb ik hier nog een redelijk uitgebreid stuk over geschreven, dus voor de geïnteresseerden . . .quote:Op maandag 31 januari 2011 14:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Van teveel vermogen kunnen ze wel stuk. Meestal omdat je dan tegen de x-max en/of x-mech aan ligt te hengsten.
Remco is ondertussen failliet.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:02 schreef Sounddragon het volgende:
Een echte serieuze audiotoko hangt geen bullshit verhalen op, ze kijken wel link uit. Die zijn zich wel degelijk ernstig bewust van het internet medium, en dat negatieve publiciteit op fora als SYS killing is in het segment, zeker met de huidige crisis.. bullshit verhalen vind je bij de Halfords en bij Remco enzo, nog steeds
Het viel mij laatst wel op, dat de prijzen en het aanbod heel ernstig in elkaar zijn gedonderd ten opzichte van een jaartje of wat geleden, toen kon het echt bijna letterlijk niet op, en nu koop je redelijk mooie spullen voor een prikkie als je een beetje winkelt
Das een mooi stukkie! Lijkt me wel iets voor in de OPquote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:35 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Een topic geleden heb ik hier nog een redelijk uitgebreid stuk over geschreven, dus voor de geïnteresseerden . . .
Edit: hier dus: Auto-audio topic #2
En dan open je een projecttopic ?quote:
Ik denk dat het niet zo bijzonder is om daarvoor een topic voor aan te maken. Uiteraard komen er hier foto's en een filmpje.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 23:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En dan open je een projecttopic ?
Dat deden wij vroeger ook. Wedstrijdje wie een knaak het hoogst omhoog kon laten springen van het dakquote:Op zondag 30 januari 2011 21:51 schreef robertzone het volgende:
én nog een filmpje uit oude tijden :p
Mn eerste echte instal, met 2keer 10inch haha.. Wordt deze week verkocht helaas..
Ah, je nieuwe auto is een sedan ??quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:20 schreef vosss het volgende:
Ik ga vanmiddag mn nieuwe (ofja tweedehandse dan) auto ophalen, dus ik moet binnenkort ook weer eens aan de slag.
Vanmiddag alleen even de radio erin zetten, speakers en woofers en versterkers komen later wel een keer als ik er tijd en zin in heb
Denk trouwens dat dat wel een kutklus gaat worden, want voor de ovale speaks moet ik zagen in het stalen frame wat onder de hoedenplank zit en dat is altijd kut
Waarom maken ze daar niet gewoon standaard 6x9 gaten in!
Ja oke daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat ik sowieso minder of geen vragen zal hebben met inbouw omdat ik alles doorgenomen heb en toch naar de garage toe moet om de radio eruit te laten halen dus kan daar ook nog wat vragen stellen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 00:48 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat je beter af bent met een eigen topic op termijn, want er gaan nog een hoop vragen rijzen tijdens je inbouw, jou kennende komen daar foto's bij, en dan hou je zelf lekker het overzicht, en tevens kunnen anderen achteraf weer hun voordeel doen met zo'n topic![]()
Maargoed, ik kan je niet dwingen, kijk maar of het je wat lijkt
Theorie vs. praktijk jonguhquote:Op woensdag 2 februari 2011 14:40 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ja oke daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat ik sowieso minder of geen vragen zal hebben met inbouw omdat ik alles doorgenomen heb en toch naar de garage toe moet om de radio eruit te laten halen dus kan daar ook nog wat vragen stellen.
Denk dat we m inderdaad wel terug zullen zienquote:Op woensdag 2 februari 2011 15:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Theorie vs. praktijk jonguh![]()
We gaan het zien
Ooh oke bedankt voor de tip maar dit is net het probleem.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:03 schreef Sounddragon het volgende:
Gewoon gebruiken wat er bij de set zit, en of die garagehouder uit zijn nek lult laten we maar even in het midden![]()
Wat er bij de set geleverd wordt moet genoeg zijn om de speakers maximaal te belasten, dus dat is in principe goed zát, alleen als je met dubbele compo sets gaat werken moet er wel een dikker touwtje in, maar voor jou is dat dus nvt
Zeker voor een midwoofer totale bullshit. Het is eerder andersom.quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:34 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hahaha...
Eeh maar even een vraag.
Me pa had even nagevraagd voor dikkere kabels bij een garage waar die vaak komt en die man zei dat als je dikkere kabels voor de mid kick neemt en het op de filter aansluit je geluids/signaal verlies krijgt. Vergeleken met de tweet.
Klopt dit?
Tip: probeer de setup zo te maken dat de kabellengte's overal ongeveer gelijk zijn; zéker voor je tweeters; 50% verschil in kabellengte hóór je, als in: vertraging; dan speelt de boel ongeveer half uit phase en dat klinkt compleet bagger, want die tweeters bepalen voor een groot deel je stereo geluidsbeeld.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:26 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ooh oke bedankt voor de tip maar dit is net het probleem.
Ik wil de filters wegwerken in het dashboardkastje, dus er moet een kabel van de linker mid/kick naar de rechterkant van de auto bijna. Het kabeltje wat erbij zit is veel te kort om daar te komen.
Nu ben ik nog benieuwd of de kabel van de tweeter er komt, die denk ik wel.
Kan ik laat maar zeggen ook de filter op z'n kop monteren onder het stuur (boven de gaspedalen?).quote:Op woensdag 2 februari 2011 18:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Tip: probeer de setup zo te maken dat de kabellengte's overal ongeveer gelijk zijn; zéker voor je tweeters; 50% verschil in kabellengte hóór je, als in: vertraging; dan speelt de boel ongeveer half uit phase en dat klinkt compleet bagger, want die tweeters bepalen voor een groot deel je stereo geluidsbeeld.
Mooiste is gewoon filtertje links- en filtertje rechts onder het dash, en alles ongeveer hetzelfde maken..
Jep, geen enkel probleem.quote:Op woensdag 2 februari 2011 18:35 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Kan ik laat maar zeggen ook de filter op z'n kop monteren onder het stuur (boven de gaspedalen?).
Want iemand zei dat je ze het best horizontaal neer kon zetten.
Ooh dan kan het makkelijkquote:
Trillingen in dit geval.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 18:34 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Je mid van de compo gewoon op woofer (1) aansluiten. Je kan op het filter evt nog eens een 2e mid aansluiten, om meer kick te creeren. Echter moet je dan je deuren enzo ook aanpassen, om ervoor te zorgen dat er nog een mid bij kan. Voor het moment; niet van toepassing.
Filter kun je mooi onder je dashbord wegwerken, of ergens onder de stoel. Net waar jij wil. Maar ik raad je aan om ze horizontaal te monteren ivm trillingen.
Je sub moet je idd op speaker aansluiten.
Verder gefeliciteerd met je aankoop! Iig geen verkeerd advies gekregen, en gewoon degelijke spullen gekocht!
Ok, we hebben een verschil in visualisatiequote:
Beetje verwarrende post..quote:Op woensdag 2 februari 2011 18:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ok, we hebben een verschil in visualisatie![]()
![]()
Zoals Perry het zegt, klopt het wél, maar hij bedoelt plat liggend denk ik, met de onderdelen naar boven, zodat de componenten niet gaan 'hangen', dat is de beste manier
Omdat jij zei 'neerzetten' visualiseerde ik dus vérticaal![]()
Als het ding rechtop staat (kickpanel of in de deur) is hij wel gevoeliger voor trillingen, maar met een lichte installatie is dat nog niet iets om je heel druk over te maken.
Plat ondersteboven onder het dash is prima in ieder geval, dat gaat niet ten koste van het geluid..
als de print maar horizontaal ligt, onderdelen boven is het állerbeste, maar ondersteboven is ook primaquote:Op woensdag 2 februari 2011 18:59 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Beetje verwarrende post..
Maar dus horizontaal ondersteboven is prima? Want dan hangen de onderdelen alsnog.
Of beter verticaal links van het koppelingspedaal.
Klinkt als een sterk verhaal. Stel we gaan uit van kabels van 3 en 6 meter op de tweeters en ik ga even uit van een voortplantingssnelheid van 3/4*c dan is de vertraging hierdoor (van 3 meter dus) ongeveer 13 ns.quote:Op woensdag 2 februari 2011 18:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Tip: probeer de setup zo te maken dat de kabellengte's overal ongeveer gelijk zijn; zéker voor je tweeters; 50% verschil in kabellengte hóór je, als in: vertraging; dan speelt de boel ongeveer half uit phase en dat klinkt compleet bagger, want die tweeters bepalen voor een groot deel je stereo geluidsbeeld.
Mooiste is gewoon filtertje links- en filtertje rechts onder het dash, en alles ongeveer hetzelfde maken..
Je hebt er veel verstand van moet ik zeggen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:19 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Klinkt als een sterk verhaal. Stel we gaan uit van kabels van 3 en 6 meter op de tweeters en ik ga even uit van een voortplantingssnelheid van 3/4*c dan is de vertraging hierdoor (van 3 meter dus) ongeveer 13 ns.
Gaan we uit van een behóórlijk hoge toon (10 kHz) duurt één golf natuurlijk 1 * 10-4 s. Delen we dit nog even door 360 graden voor één graad dan krijgen we 0,28 µs. Dit scheelt dus nog een factor 21 voor één graad "vertraging".
Ik zou het niet in die hoek zoeken.
Nog even aanvullen dat je zelf met je hoofd niet eens in het midden zit bij de tweeters en dat een golflengte op 10 kHz dus 0,344/10 = 0,034 m = 3,4 cm is. Deze 3 meter extra kabel komt dus overeen met 3,4 / 360 / 21 = 4,5 µm je hoofd verschuiven.quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:20 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Je hebt er veel verstand van moet ik zeggen.
Maar wat bedoel je met het vet gedrukte?
Dat zal t verschil niet maken die kabellengte. En mocht het echt zoveel verschil maken, als je een goede HU hebt, kun je daar de vertraging per speaker ook aanpassen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 18:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |