abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92087568
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt. En de omgekeerde richting kan natuurlijk ook. Dan sta je dan met je retourtje voor gesloten poortjes in Nieuw-Vennep, waar je niet verder kunt. De enige oplossing is bij elk station met poortjes een meneer met een pet en een snor naast de poortjes te zetten. Maar dat was juist niet de bedoeling met de OV-chipkaart.

Overigens hebben ze het zelfde bij de Berlijnse S-Bahn geprobeerd. Tot nu toe (pakweg 10 jaar na de eerste pogingen) is dat afsluiten nog altijd niet gelukt, simpelweg vanwege de internationale tickets.
ach gaat de NS het wel lukken om 2 mensen met 40% korting te laten reizen op 1 OV chipkaart ? Denk het niet. Zulke dingen denk je toch vooraf al over na.
pi_92163566
'NS willen ov-chipkaart niet vervroegd vervangen'
Uitgegeven: 1 februari 2011 08:02
Laatst gewijzigd: 1 februari 2011 10:21

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) zien geen noodzaak om op korte termijn een nieuwe, beter beveiligde, ov-chipkaart in te voeren. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS dinsdag naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

© ANPDe kosten door fraude met de onlangs gekraakte ov-chipkaart wegen volgens de woordvoerder nog niet op tegen de koste van een versnelde invoer van een beter beveiligde chip.

“Het is een kostenafweging”, aldus de zegsman. De nieuwe, beter beveiligde chip, is aan het einde van dit jaar beschikbaar. Met de invoering zou volgens De Telegraaf zo’n honderd miljoen euro zijn gemoeid.

Reizigers krijgen de vernieuwde ov-chipkaart pas na het verlopen van hun huidige kaart, die vijf jaar geldig is.

De NS zijn van mening dat het probleem van de gekraakte ov-chipkaart "nog beheersbaar is". Bovendien denkt het het spoorbedrijf dat de mogelijkheden om de fraude op te sporen nog niet zijn uitgeput.

Kaartbeheerder

De NS is de belangrijkste gebruiker van de ov-chipkaart. Het spoorbedrijf laat aan De Telegraaf weten te hopen dat kaartbeheerder Trans Link Systems een systeem ontwikkelt waarmee fraude met gekraakte kaarten wordt opgespoord.

Eind januari bleek dat met behulp van een eenvoudig computerprogramma voor het veelgebruikte besturingssysteem Windows, het mogelijk is om zwart te rijden op de ov-chipkaart.

Diverse journalisten kregen de software in handen en konden weken met gemanipuleerde kaarten reizen. In slechts twee gevallen werd de kaart geblokkeerd voor het inchecken bij de NS. In bus, tram en metro functioneerden de kaarten gewoon. De blokkade bleek te verwijderen door de software opnieuw te gebruiken.
pi_92166356
We zouden dat natuurlijk als een compensatieregeling voor het decemberdrama kunnen zien... ;)
pi_92166975
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:08 schreef macca728 het volgende:
het was weer een leuke ervaring met de OV chipkaart.

Ik wilde in Breda inchecken (op het perron !) was mijn saldo te laag.
Moest ik helemaal naar de ingang van het station om mijn kaart op te laden, wat uiteindelijk lukte (vraag niet hoe want mijn bankpas werd tot 5x toe geweigerd door de automaat)

Ik haalde nog net op tijd de trein, dankzij mijn vriendin die in de deur stond te wachten.

Hoe was die reclame ook alweer ?

Leuk ook dat de NS uniformiteit uitdraagt. Wat is er mis mee om op ek perron kaartlezers te plaatsen + automaten ?

Bij Rotterdam Lombardijen moet je bv eerst een trap op naar de treinen om je kaart op te laden om vervolgens weer naar beneden te lopen om in te checken. Waarom geen kaartlezers op de 2 perronnen zelf ? Zo onlogisch.
Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo? :')

De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms.. :N
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 12:22:26 #180
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_92167499
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:
De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms.. :N
Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_92167816
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:22 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem ;)
pi_92167927
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo? :')

De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms.. :N
je vindt het normaal dat kaartlezers en automaten 1 km van elkaar staan ?
Heb jij het zeker bedacht.
pi_92168004
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem ;)
Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.
En automatisch opladen doe ik niet, het kost me al genoeg geld.
pi_92168051
gewoon kaartlezers en automaten op perron zetten en je bent van alle problemen af.
pi_92168054
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:35 schreef macca728 het volgende:
De kosten door fraude met de onlangs gekraakte ov-chipkaart wegen volgens de woordvoerder nog niet op tegen de koste van een versnelde invoer van een beter beveiligde chip.

“Het is een kostenafweging”, aldus de zegsman. De nieuwe, beter beveiligde chip, is aan het einde van dit jaar beschikbaar. Met de invoering zou volgens De Telegraaf zo’n honderd miljoen euro zijn gemoeid.
En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel. :')
pi_92168103
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:35 schreef CasB het volgende:

[..]

En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel. :')
en het werd juist opgezet om zwartrijden te voorkomen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 12:37:26 #187
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_92168130
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem ;)
Ik reageerde op de zelfredzaamheid. De ultieme vorm van zelfredzaamheid zou zijn: gewoon een kaartje kopen aan het loket zonder verder gezeik.
Mijn vader heeft sinds kort ook een OV chipkaart. Voordat hij de kaart kan gebruiken moet hij eerst via internet een code aanvragen (geen internet), dan dat ding ergens activeren en dan kan hij pas reizen. Het gemak voor de reiziger is ver te zoeken.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_92168544
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:34 schreef macca728 het volgende:

[..]

Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.
OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.

Alvast een papieren kaartje kopen voor "ergens over een maand" is ietsje lastiger - en kan alleen op het station ;)
pi_92168855
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:49 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.

Alvast een papieren kaartje kopen voor "ergens over een maand" is ietsje lastiger - en kan alleen op het station ;)
lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.

Waarom niet bij elkaar ?
pi_92172019
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:58 schreef macca728 het volgende:

[..]

lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid ;)

Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
pi_92175311
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid ;)

Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
voorbeelden ? reis je zelf niet. Neem aan dat je automaten en kaartlezers bedoeld ?

R'dam lombardijen, waar je zelfs een steile trap op en af moet.
Breda
2e ingang Den Haag HS

En kaartjes kan je al ruim van te voren kopen hoor, kon je gewoon afstempelen bij automaat..

NS moet gewoon standaard kaartlezers en automaten vlakbij elkaar zetten, liefst op perron.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:39:14 #192
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_92175789
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid ;)

Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_92176198
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92176275
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:46 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.
dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.

Lat staan dat je bij veel stations moet zoeken naar een incheckpaaltje
pi_92176418
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:48 schreef macca728 het volgende:

[..]

dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.
Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92176534
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:50 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?
Ja , wat heb ik daaraan ?

maar waarom kan het bij het ene station wel en bij het andere niet ?
Waarom de kaartlezers op het ene station wel op het perron, bij het andere weer niet ?
Is dat zo moeilijk voor de NS ?
pi_92177260
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja , wat heb ik daaraan ?

maar waarom kan het bij het ene station wel en bij het andere niet ?
Waarom de kaartlezers op het ene station wel op het perron, bij het andere weer niet ?
Is dat zo moeilijk voor de NS ?
De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92177463
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:05 schreef fruityloop het volgende:

[..]

De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.
ja lekker lullen doet ook mee.

Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
pi_92177577
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:

ja lekker lullen doet ook mee.

Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.

Maar dat zal allemaal wel. Dit laatste geschetste probleem waar je je nu weer druk over maakt is niets anders dan het zoeken van spijkers op laag water.
pi_92177689
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.
In de nieuwe situatie moet je langs de kaartautomaat om je chip te laden.

In de nieuwe situatie heb je echter OOK de optie om met een vooruitziende blik je kaartje vantevoren op te waarderen bij het boodschappen doen. Of om meteen op te waarderen voor meerdere reizen, waarbij je nog niet hoeft te beslissen waarvandaan, waarheen en wanneer die reizen gaan plaatsvinden.

Waarom is de nieuwe situatie een verslechtering ?

[ Bericht 4% gewijzigd door MisterSqueaky op 01-02-2011 16:20:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')