abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91965516
quote:
Touchatag kan ook toch?
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:57:18 #128
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_91966492
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.
Toppunt van kansloos :N
  donderdag 27 januari 2011 @ 23:01:11 #129
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_91966725
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 15:58 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij anonieme kaarten staat dit op de kaart zelf, hoe hebben ze anders het saldo een paar keer kunnen verhogen?

Ik denk dat ze vanuit Translink zullen kijken wat dit aan fraude opleverd, en de kosten van het aanpassen van de chip hier tegenaan houden. Als de kosten van de fraude lager zijn dan het vervangen van alle ov-chipkaarten, is de zakelijke beslissing helder, het fraude verlies nemen, en de chip in de kaarten niet versneld vervangen.
Het staat bij alle kaarten op de kaart zelf. De paaltjes controleren alleen of de gegevens kloppen. Dat doen ze niet door te seinen naar translink, dat doen ze door een aantal checks over de data heen te gooien.

Die checks zijn gekraakt.
pi_91970551
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:27 schreef fs180 het volgende:

[..]

De echte fraudeur heeft natuurlijk meerdeere kaartjes op zak..
Een paar nepperds en een echte, die hij bij zich heeft in het geval een controle. Je wilt immers niet gepakt worden met valse kaarten of een error krijgen bij de controle. Eigenlijk hetzelde wat zwartrijders (bepaalde medelanders uitgesloten, die bezitten niet het inzicht om zich hier druk om te maken) altijd al deden; halve strippenkaart mee in de zak, nooit stempelen en bij evt controle stempelen/de kaart laten zien.

Je moet het natuurlijk niet moeilijker maken dan nodig :P
En dan ben je niet ingescand met de echte en rijd je alsnog zwart...
pi_91976282
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:24 schreef MakkieR het volgende:
Ik mis de goeie ouwe tijd, waar je met een gerust hart zonder kaartje in de trein zit te wachten, op de vriendelijke conducteur, waar je je kaartje koopt in de trein. en waar zwartrijden alleen betekent als je niet wilt... betalen en waar boetes niet bestonden.
dan werden de conducteurs zo moe ;) ,ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon een echte betaalpas gebruiken hoor ?? conducteur loopt gewoon met draagbare pinautomaat. je koopt je traject krijgt bonneke en klaar.

nu moet je ov chip kopen , met je betaalpas(meestal) er saldo opzetten, daarna inchecken , conducteur doet met draagbare neppinautomaat controle. je check weer uit, en laad weer met pinpas op.

een aantal stappen is gewoon overbodig !!!
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:09:21 #132
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_91985877
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_91987606
Ik heb zo'n reader besteld om mee te kutten. Ben benieuwd :)
pi_91994457
quote:
In de stad heb je niks aan gekraakte ov-chip

Met een gekraakte ov-chipkaart kom je niet ver in het Amsterdamse openbaar vervoer. Daartegenover staat dat de Nederlandse Spoorwegen wel kwetsbaar zijn voor fraude met kunstmatig opgewaardeerde chipkaarten.

Dit bleek donderdag in de Tweede Kamer. Beide zwakke plekken in het computersysteem achter de ov-chipkaart laten fraudeurs in het stad- en streekvervoer weinig ruimte om daarvan te profiteren.

De eerste zwakke plek, waardoor het saldo op de kaart met een op internet te downloaden programmaatje gratis kan worden opgehoogd, wordt na anderhalve dag gedicht. Zodra met die chipkaart wordt ingecheckt, wordt de fraude door het systeem opgemerkt en de kaart geblokkeerd. Daarmee is bovendien de kaart van de fraudeur van 7,50 euro onbruikbaar geworden.

Op een ander lek heeft de exploitant van de kaart, Trans Link Systems (TLS), nog geen antwoord. ''Wat dat betreft staan we met 1-0 achter,'' zei TLS-directeur en oud-GVB-topman Gertjan Kroon. Met de computer kan de ov-chipkaart ook op afstand worden geactiveerd, zodat het lijkt alsof die is ingecheckt. Zolang de fraudeur daarmee niet incheckt op het station, kraait er geen haan naar, al zegt TLS nog wel mogelijkheden te zien om ook dit gat te dichten.

Maar in het Amsterdamse openbaar vervoer komt een fraudeur daarmee niet ver omdat, anders dan in de trein, in vrijwel alle bussen en trams bij het instappen moet worden ingecheckt.
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
pi_91994631
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Ach dan is het wachten totdat ze deze applicaties ook op PDA's maken dan kun je de lezer in je binnenzak laten in en uitchecken.

Dit is mijns inziens gewoon een smoesje weer van TLS om het minder ernstig te laten lijken als het is.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 17:11:33 #136
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_91996568
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.

En dat het niet bij bussen werkt is een logisch gevolg. Voor de tram is het onzin (uitgezonderd haltes met hekjes) want daar kan je nog steeds vooraf inchecken daar je niet instapt bij de bestuurder.
pi_91998666
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml

Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS :D
Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 18:01:04 #138
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_91998857
Leuke vorm van damage-control, laten we even afwachten of het ook echt waar is.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 januari 2011 @ 18:26:14 #139
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_92000035
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 03:21 schreef plonsikduik het volgende:

[..]

dan werden de conducteurs zo moe ;) ,ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon een echte betaalpas gebruiken hoor ?? conducteur loopt gewoon met draagbare pinautomaat. je koopt je traject krijgt bonneke en klaar.
Het lijkt me duidelijk dat jij niet dagelijks in een drukke bus, tram of metro stapt. De handelingen die jij beschrijft nemen per persoon gelijk minimaal tien seconden meer in beslag, en dat dus keer honderden passagiers tegelijk....
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_92010059
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 17:56 schreef twaalf het volgende:

[..]

Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.
En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?

Anders blijf je het probleem houden dat bij de eerste synchronisatie alle gegevens naar de server gestuurd kunnen worden. Dan als alle gegevens uit heel Nederland binnen zijn, je de transacties kunt optellen en kunt constateren dat er iets niet klopt. En vervolgens pas bij de volgende synchronisatie de kaart in een blacklist kunt zetten. Ook al rijdt er in heel Nederland maar één bus rond die alleen 's nachts naar de remise, dan ben je zo al 2 à 3 dagen verder voordat je die kaart hebt kunnen blokkeren.

En dan heb je niet eens rekening gehouden met het feit dat je een marge nodig hebt omdat bussen ook wel eens kapot en niet terug naar de remise kunnen (of ga je iedereen die de afgelopen 24 uur in die bus zat blokkeren?).

Ofwel TLS roept maar weer wat.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 28 januari 2011 @ 22:11:03 #141
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_92013071
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:09 schreef ACT-F het volgende:
En sowieso, RFID-techniek :')

http://webwereld.nl/nieuw(...)site&utm_campaign=ww
Ik vraag me nog steeds af waarom Nederland niet voor FeliCa ging...
pi_92024780
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:21 schreef lutser.com het volgende:
Wat een commotie om niks weer, ja de chipkaart is te slecht beveiligd en moet verbeterd worden maar met de strippenkaart kon ook gefraudeerd worden.

Je kan ook tanken zonder te betalen.
Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.
Verder zet ik vraagtekens bij het waarborgen van mijn privacy. Hoe word die gegarandeerd met van die lekke kaarten? En wie garandeert me dat er niet een overactieve nerd in het kader van een soort ludieke actie met een laptopje rondjes gaat lopen willekeurig OV kaarten blanco maken?
Succes met aantonen dat je er 40 piek op had staan zonder transactie bonnetjes of andere bewijzen van betaling.

Er zitten veel meer haken en ogen aan die hack dan alleen de fraudedeuren die er geopend worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Netherlander op 29-01-2011 01:36:34 ]
  zaterdag 29 januari 2011 @ 01:42:44 #143
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_92025287
Waarom staat er überhaupt meer informatie op die kaart dan een uniek identificatienummer?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_92030472
quote:
Op zaterdag 29 januari 2011 01:30 schreef Netherlander het volgende:

[..]

Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.
Verder zet ik vraagtekens bij het waarborgen van mijn privacy. Hoe word die gegarandeerd met van die lekke kaarten? En wie garandeert me dat er niet een overactieve nerd in het kader van een soort ludieke actie met een laptopje rondjes gaat lopen willekeurig OV kaarten blanco maken?
Succes met aantonen dat je er 40 piek op had staan zonder transactie bonnetjes of andere bewijzen van betaling.

Er zitten veel meer haken en ogen aan die hack dan alleen de fraudedeuren die er geopend worden.
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92031869
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 21:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?

Anders blijf je het probleem houden dat bij de eerste synchronisatie alle gegevens naar de server gestuurd kunnen worden. Dan als alle gegevens uit heel Nederland binnen zijn, je de transacties kunt optellen en kunt constateren dat er iets niet klopt. En vervolgens pas bij de volgende synchronisatie de kaart in een blacklist kunt zetten. Ook al rijdt er in heel Nederland maar één bus rond die alleen 's nachts naar de remise, dan ben je zo al 2 à 3 dagen verder voordat je die kaart hebt kunnen blokkeren.

En dan heb je niet eens rekening gehouden met het feit dat je een marge nodig hebt omdat bussen ook wel eens kapot en niet terug naar de remise kunnen (of ga je iedereen die de afgelopen 24 uur in die bus zat blokkeren?).

Ofwel TLS roept maar weer wat.
Tuurlijk roept TLS maar wat, dat doen ze toch altijd ?

Eerst zeiden ze toch ook dat de fraude niets vorstelt om een dag later nieuwe kaarten met een nieuwe chip te gaan verspreiden.

Het duurt minimaal 36 uur voor ze uberhaupt iets merken. Als ze al iets merken.
En dan nog kan je op verschillende manieren legaal zwartrijden zoals met de NS truc, later in of eerder uitchecken bij de tram/bus bv.

De OV bedrijven snappen niet dat ze zo miljoenen mislopen, al wordt dat natuurlijk wel gecompenseerd door de falende apparatuur waardoor je niet kan uitchecken.
pi_92031894
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 09:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.
Zijn ze ook niet en daarom weiger ik ook mijn betaalrekening aan een OV chipkaart te koppelen en zal ik er ook nooit mee gaan betalen in de toekomst.
pi_92034276
Ik wil opmerken dan bij FOK! tegenwoordig een regel is dat men altijd medewerking verleent aan Justitie bij ongeoorloofde zaken zoals mijn grote vriend Walter_Sobchak hier fijntjes mededeelt.
Hij vraagt gewoon om aandacht zo te zien :D })

Dus weet wat je zegt mbt dit soort zaken. :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_92036021
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:26 schreef rubje het volgende:
Ik wil opmerken dan bij FOK! tegenwoordig een regel is dat men altijd medewerking verleent aan Justitie bij ongeoorloofde zaken zoals mijn grote vriend Walter_Sobchak hier fijntjes mededeelt.
Hij vraagt gewoon om aandacht zo te zien :D })

Dus weet wat je zegt mbt dit soort zaken. :{
Zolang hij het niet in de praktijk brengt door de kaart te beschrijven en vervolgens te gebruiken is er nog niet zo veel aan de hand.
Ik zou niet weten waarom het strafbaar moet zijn dat je probeert een kaart te saboteren. Die mensen moet je eren zelfs want zonder de hackers liepen we nu rond met zowel een lek paspoort als een lekke ov chipkaart omdat de regering beveiliging klaarblijkelijk een behoorlijk sumir iets vinden.
pi_92036269
Overigens is de definitieve overgang naar de OV chipkaart op 3-2-2011 definitief 1 maand uitgesteld.
pi_92036552
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Net zoals dat rabobank doet. Kraak je onze Internet beveiliging? Leg even uit wat je gedaan hebt en hier een x bedrag voor jou als vindersloon.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92036605
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:19 schreef macca728 het volgende:
Overigens is de definitieve overgang naar de OV chipkaart op 3-2-2011 definitief 1 maand uitgesteld.
Bron?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92036791
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 17:11 schreef knuppelhaar het volgende:

[..]

Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.

En dat het niet bij bussen werkt is een logisch gevolg. Voor de tram is het onzin (uitgezonderd haltes met hekjes) want daar kan je nog steeds vooraf inchecken daar je niet instapt bij de bestuurder.
In bijna alle trams in Amsterdam stap je wel degelijk OF bij de bestuurder OF bij de conducteur in. Hekjes in de tram zelf (dus niet op de halte) dwingen je daar toe.

Natuurlijk zie je wel dagelijks mensen keurig inchecken bij bestuurder of conducteur om vervolgens bij de volgende deur weer uit te checken voor ze gaan zitten ;)
pi_92036804
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
pi_92036860
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef OVchipkaart het volgende:
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Gekraakt worden voelt voor een mens ook zeer onplezant.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92036885
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef OVchipkaart het volgende:
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Ga dan ook gewoon strippen :P
pi_92036925
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

In bijna alle trams in Amsterdam stap je wel degelijk OF bij de bestuurder OF bij de conducteur in. Hekjes in de tram zelf (dus niet op de halte) dwingen je daar toe.

Natuurlijk zie je wel dagelijks mensen keurig inchecken bij bestuurder of conducteur om vervolgens bij de volgende deur weer uit te checken voor ze gaan zitten ;)
Er zijn nog meer steden. In Rotterdam en Den Haag kan je overal in stappen en denk echt niet dat iedereen incheckt zeker niet als het druk is.
pi_92036956
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:34 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ga dan ook gewoon strippen :P
Hé niks tegen mijn vader hè!
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
pi_92037007
er is echt een run op anonieme kaarten, heb twee dagen op het station bij alle automaten geprobeerd en zojuist is er eindelijk eentje uit komen rollen
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_92037024
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Bron?
rtv rijnmond onde rmeer

http://www.rijnmond.nl/Ho(...)houd%20strippenkaart

quote:
Provincie baalt van behoud strippenkaart
28 januari 2011

De provincie is boos dat de strippenkaart nog zeker een maand in gebruik blijft. Er zijn enkele tonnen besteed aan publiekscampagnes voor de overgang naar de OV-chipkaart.

De provincie baalt van het behoud van de strippenkaart voor zeker een maand. 'We waren er klaar voor, maar de Tweede Kamer maakt het ons onmogelijk', reageert gedeputeerde Asje van Dijk.

Campagnegeld
Er zijn enige tonnen aan campagnegeld voor de overgang naar de OV-chipkaart op 3 februari in rook op gegaan. Onder druk van de Kamer besloot minister Schultz van Haegen om het afscheid van de strippenkaart met een maand uit te stellen. De provincie gaat de schade die daarvan het gevolg is claimen bij het rijk. Verder zullen de winkels en supermarkten niet meer worden bevoorraad met strippenkaarten. 'Wij doen even niets meer', zegt de gedeputeerde. De billboards en reclames op bussen voor de startdatum zullen wel met spoed worden verwijderd.

Arriva
Ook vervoersbedrijf Arriva heeft aan RTV Rijnmond laten weten absoluut niet blij te zijn met de aankondiging van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur dat de strippenkaart deze maand nog niet verdwijnt. De vervoerder vraagt zich af wie de extra kosten gaat betalen. Volgens een woordvoerder van Arriva kunnen de extra kosten door het uitstel oplopen tot enkele tonnen. Zo moet de pr-campagne voor de overstap naar de OV-chipkaart langer draaien. Dit bedraagt naar schatting 200.000 euro. Ook moet het systeem waarop de strippenkaart werkt een maand langer in de lucht blijven. Op jaarbasis kost dit 400.000 euro. Wij zijn helemaal klaar voor de overstap op 3 februari, dus dit komt ons enorm slecht uit. Wij als vervoerder zijn financieel de dupe, aldus Roos Zevenboom van Arriva. Zevenboom denkt ook dat dit slecht is voor het vertrouwen van de consument in de OV-chipkaart. Arriva rijdt in onze regio onder meer op Goeree Overflakkee, de Drechtsteden en in de Hoeksche Waard.

Luister hier naar een gesprek tussen presentator Ruud de Boer en woordvoerder Roos Zevenboom van ArrivaWoordvoerder Arriva by rtvrijnmond

Qbuzz
Het OV-bedrijf Qbuzz, met buslijnen van en naar onder andere Barendrecht, Rhoon, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Pijnacker, Maassluis, Ridderkerk en Vlaardingen, ziet geen reden om de overstap uit te stellen. Zij hebben sinds de invoering van de OV-chipkaart geen fraude meer vast kunnen stellen.

Luister hier naar een gesprek tussen verslaggever Leo Roubos en gedeputeerde Asje van Dijk
pi_92037071
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Er zijn nog meer steden. In Rotterdam en Den Haag kan je overal in stappen en denk echt niet dat iedereen incheckt zeker niet als het druk is.
Klopt, maar we hadden het hier over een Parool artikel over het Amsterdamse openbare vervoer ;)
pi_92037095
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:34 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ga dan ook gewoon strippen :P
Niet te hopen dat het een Urkse kaart is dan..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_92037147
Ook de winkeliers zijn niet blij met de OV chipkaart, wie wel eigenlijk

quote:
Winkelier niet blij met ov-chipkaart
Uitgegeven: 29 januari 2011 10:41
Laatst gewijzigd: 29 januari 2011 10:41

ZALTBOMMEL - Winkeliers bekijken de ontwikkelingen rondom de ov-chipkaart met argusogen. Ze krijgen nu al minder klanten aan de toonbank om de strippenkaart te kopen en lopen daardoor omzet mis. De winkeliers kunnen wel een apparaat plaatsen waar mensen met een pinpas hun ov-tegoed aanvullen, maar dat maakt het verlies lang niet goed.

© Alphons NieuwenhuisDat zegt Gert van Doorn, commercieel directeur van winkelketen Primera. Hij heeft metingen laten verrichten bij 375 winkels van de coöperatieve organisatie.

Zijn conclusie: de winkels hadden door het wegvallen van de strippenkaart 571.125 transacties minder. ''Omgerekend gaat het per winkel om dertig klanten per week minder en dat dus elke week opnieuw. In de grote steden is dat meer dan in de kleinere.''

Een paal in de winkel waar het tegoed van de ov-chipkaart kan worden opgewaardeerd, is voor de winkelier minder profijtelijk dan de strippenkaart.

Opladen

''Mensen kunnen de kaart ook thuis via internet opladen. Het levert de winkelier ongeveer 55 procent van het aantal transacties van de strippenkaart. Per winkel was de strippenkaart goed voor een omzet van zo'n 65.000 euro, en in de steden ligt dit nog hoger, waarvan zeg maar de helft wegvalt. Bovendien hoeven de klanten bij de ov-chipkaart niet meer naar de toonbank, en kopen ze dus niet en passant sigaretten of snoep.''

Toch liet de totale omzet van de Primera-winkels afgelopen jaar nog een stijging zien van 1 procent.

Alternatieven

''We zagen dit natuurlijk al langer aankomen en zijn gaan zoeken naar alternatieven. Naar Amerikaans voorbeeld verkopen we nu bijna drie jaar de plastic cadeaukaartjes waarmee mensen kunnen funshoppen bij hun favoriete winkelketen als bijvoorbeeld Bijenkorf of Intratuin. Daarvan steeg de omzet vorig jaar met maar liefst 118 procent.''

Tot nu toe is Primera de enige winkelketen die deze trend uit het buitenland op zo'n grote schaal heeft opgepakt.

Sigarenboer

De winkelketen Primera werd in 1991 opgericht en moest het antwoord van de sigarenboer zijn op het antirookbeleid van de overheid. De winkels verkopen nog steeds tabak, maar hebben het assortiment uitgebreid met tijdschriften, wenskaarten, boeken, kantoorartikelen, tickets en krasloten.

Mensen kunnen er ook terecht voor de Staatsloterij en Lotto. Wat dat oplevert is ook voor de winkeliers een gok. De omzet is fors hoger als een hoge stand van de jackpot meer mensen naar de winkel lokt.
pi_92037181
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:41 schreef macca728 het volgende:
Ook de winkeliers zijn niet blij met de OV chipkaart, wie wel eigenlijk
Als het allemaal wat beter geïmplementeerd was zou ik er best blij mee kunnen zijn...
pi_92037369
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:42 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Als het allemaal wat beter geïmplementeerd was zou ik er best blij mee kunnen zijn...
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
pi_92037622
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:

[..]

De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Terecht.

5 euro voor een sandwitch en een kop koffie. _O-
Heb me in de luie periode van mijn leven ook veel te veel laten afzetten door die woekertarieven.

Al geef ik je wel dat er oneerlijke concurrentie is op HS. Er zit een broodwinkel voor de afgesloten poorten en en kiosk er achter.
  zaterdag 29 januari 2011 @ 14:17:55 #166
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92038626
D'r gaat iets mis bij de overheid, zie die gierige gemeentes eens snel gaan claimen :r
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_92043883
quote:
Op zaterdag 29 januari 2011 13:53 schreef Netherlander het volgende:

[..]

Terecht.

5 euro voor een sandwitch en een kop koffie. _O-
Heb me in de luie periode van mijn leven ook veel te veel laten afzetten door die woekertarieven.

Al geef ik je wel dat er oneerlijke concurrentie is op HS. Er zit een broodwinkel voor de afgesloten poorten en en kiosk er achter.
Als die dingen ooit echt afgesloten gaan worden. Voor zover ik weet hebben ze nog altijd geen oplossing bedacht voor reizigers met een internationaal vervoersbewijs.

En nee, internationale treinen op een appart perron laten binnenkomen is geen oplossing. Ook handgeschreven flappen Novosibirsk-Oost - Almere Muziekwijk zijn (en blijven) gewoon geldig.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92081853
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:

[..]

De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Vandaag eens geprobeerd of ik op de ene paal kon inchecken en op een ander 1 minuut daarna kan uitchecken. dat lukt dus niet, dus zul je dadelijk ook meer dan 3 minuten over een tocht door de tunnel moeten doen omdat je er dan aan de andere kant nog niet uitgelaten wordt. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')