We zouden natuurlijk gewoon het hele systeem kunnen terugdraaien maar dan zouden enkele ministers er dom uitzien. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Het zal ongetwijfeld beter zijn om anonieme kaarten af te schaffen want alleen terroristen en fraudeurs willen niet de hele dag gevolgd worden door particuliere bedrijven en de overheid.quote:OV-chipkaartfraudeurs aangeklaagd
We zaten er allemaal op te wachten; gesjoemel met de ov-chipkaarten. Trans Link Systems, het bedrijf achter de kaart, deed vrijdag aangifte van fraude met anonieme ov-chipkaarten. Dat heeft een woordvoerster dinsdag gezegd. Het bedrijf deed de aangifte nadat het enige tijd daarvoor had gemerkt dat kaarten waren gekraakt en dat het saldo door fraude was verhoogd. Er was niet eerder ingegrepen, omdat het bedrijf inzicht wilde krijgen in het reispatroon van de fraudeurs.
Computertijdschrift PC-Active meldde dinsdag dat redacteuren van het blad en journalisten van landelijke nieuwsmedia onbeperkt konden rondreizen zonder dat de toegangspoortjes, incheckapparaten of andere controleapparatuur alarm sloegen.
SP-Kamerlid Farshad Bashir wil het ‘verder opdringen van de ov-chipkaart onmiddellijk stoppen gezien de nieuwe problemen met de beveiliging’. Hij heeft er moeite mee dat Trans Link Systems gekraakte kaarten niet blokkeerde, ‘ondanks de eerdere belofte dat fraude altijd binnen een dag wordt getraceerd’.
Hij heeft een spoeddebat aangevraagd met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur).
R. Schrijver
Fijn als je als toerist eerst zo'n kaart moet aanschaffen. Dit is niet bedacht om makkelijker te kunnen reizen hoor. Studenten zijn van een simpele kaart die je bij navraag moest laten zien gegaan naar een systeem van inscannen. Abonnement houders zijn in een systeem van 1 keer vergeten uit te scannen=boete terechtgekomen. Mensen die even een ritje met de trein naar de dichtstbijzijnde stad willen maken moeten eerst 7,50 betalen en dat is vaak meer als het ritje zelf. Mocht je vanuit de achterhoek naar een willekeurige universiteit, school of ziekenhuis willen reizen dan moet je binnenkort inscannen bij Arriva, uitscannen bij een Arriva paaltje in Arnhem, inscannen bij een NS paaltje, uitscannen bij een ander NS paaltje, inscannen in de bus en vervolgens weer uitscannen in de bus. Vergeet je een van de 12 handelingen op de heen terugreis dan volgt natuurlijk een boete.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:45 schreef niels0 het volgende:
Fijn als je toerist bent wanneer anonieme kaarten worden afgeschaft.
Het is al opgelost want het is verboden om illegaal je kaart op te laden.quote:
*kop in het zand steek doe*quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:28 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Het is al opgelost want het is verboden om illegaal je kaart op te laden.
Tja, het enige wat ik kan bedenken is de incheckdata combineren met videosurveillance. Zogauw een gevlagde kaart incheckt, de beelden bekijken, signalement doorgeven en dan een handhavingsteam/conducteur/controleur de persoon in kwestie laten controleren (of de hele bus/trein/tram/metro). Als de fopkaart wordt gevonden politie bellen. Beetje hetzelfde trucje als met gestolen pinpassen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik vraag me echt af hoe de politie nu ooit een gebruiker van een wegwerk kaart kan achterhalen. Die dingen kosten niks, je zet er elke keer 40 euro op en je reist NL door en gooit die kaart weer weg.
Enlighten us, ik ken wel de methode dat je voor de helft betaalt bij retour treinreizen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
btw, met 2 ov kaarten kan je al gratis reizen. Gewoon logisch nadenken en iedereen komt hierop en het is echt zo kinderlijk eenvoudig. Deze methode is zelfs niet eens strafbaar officieel.
Ben ook benieuwd. Inchecken met de ene kaart en uitchecken met de andere? Slaat waarschijnlijk nergens op, maar ik doe een gok.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
btw, met 2 ov kaarten kan je al gratis reizen. Gewoon logisch nadenken en iedereen komt hierop en het is echt zo kinderlijk eenvoudig. Deze methode is zelfs niet eens strafbaar officieel.
De politie kan die extra werkdruk helemaal niet aan dus dat gaat helemaal niets worden. Hoeveel % v/d aangiftes blijft elk jaar liggen? 80% ofzo? Daar komt dit nog bovenop.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:59 schreef halfbearad het volgende:
Tja, het enige wat ik kan bedenken is de incheckdata combineren met videosurveillance. Zogauw een gevlagde kaart incheckt, de beelden bekijken, signalement doorgeven en dan een handhavingsteam/conducteur/controleur de persoon in kwestie laten controleren (of de hele bus/trein/tram/metro). Als de fopkaart wordt gevonden politie bellen. Beetje hetzelfde trucje als met gestolen pinpassen.
De politie zal zelf denk ik nooit op fopkaarten controleren, de benodigde gegevens hebben alleen de vervoersbedrijven.
Je kunt zelfs thuis al "inchecken" met een zelfgekozen station en tijdstip.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:59 schreef halfbearad het volgende:
[..]
Tja, het enige wat ik kan bedenken is de incheckdata combineren met videosurveillance. Zogauw een gevlagde kaart incheckt, de beelden bekijken, signalement doorgeven en dan een handhavingsteam/conducteur/controleur de persoon in kwestie laten controleren (of de hele bus/trein/tram/metro). Als de fopkaart wordt gevonden politie bellen. Beetje hetzelfde trucje als met gestolen pinpassen.
De politie zal zelf denk ik nooit op fopkaarten controleren, de benodigde gegevens hebben alleen de vervoersbedrijven.
Er is wel te detecteren dat het een vals saldo is. Nergens in het systeem zal namelijk een transactie te vinden zijn waar dat saldo vandaan komt.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:44 schreef w8jij17 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is het saldo te manipuleren? Dat betekend dus dat we met z'n allen fictief gezien de overheid leeg kunnen zuigen door massaal naar het maximale saldo te gaan en dit terug te laten storten op je rekening?
Omgedraaid kunnen ze dus nu niet meer zien of mijn saldo legitiem is of niet en ben ik het dus in feite kwijt?
Ja, dat is inderdaad logisch. Maar ik ga morgen toch mooi m'n tegoed terugstorten. Gebruik het toch nooit. En die honden vragen er nog eens 2,50 administratiekosten voor ook, terwijl je je chipknip saldo zelf kosteloos kunt terugstorten. Maar dat is natuurlijk ook geen TLS.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:46 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Er is wel te detecteren dat het een vals saldo is. Nergens in het systeem zal namelijk een transactie te vinden zijn waar dat saldo vandaan komt.
Dan nog moet je de keuze maken uit misschien wel 20 mensen per minuut per paaltje op drukke tijden. 3 stoute kaarten random door elkaar gebruiken en ze vinden je nooit.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:59 schreef halfbearad het volgende:
[..]
Tja, het enige wat ik kan bedenken is de incheckdata combineren met videosurveillance. Zogauw een gevlagde kaart incheckt, de beelden bekijken, signalement doorgeven en dan een handhavingsteam/conducteur/controleur de persoon in kwestie laten controleren (of de hele bus/trein/tram/metro). Als de fopkaart wordt gevonden politie bellen. Beetje hetzelfde trucje als met gestolen pinpassen.
De politie zal zelf denk ik nooit op fopkaarten controleren, de benodigde gegevens hebben alleen de vervoersbedrijven.
Ze hebben destijds wel een fraudeur gepakt die waarschijnlijk iets te weinig wisselde van kaarten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 00:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dan nog moet je de keuze maken uit misschien wel 20 mensen per minuut per paaltje op drukke tijden. 3 stoute kaarten random door elkaar gebruiken en ze vinden je nooit.
Bronquote:Eerste fraudezaak OV-chipkaart
24 november 2010 - Arrondissementsparket Utrecht
Vandaag heeft de Utrechtse rechtbank voor het eerst sinds de invoering van de OV-chipkaart een zaak behandeld van fraude met een dergelijke kaart. Een 30-jarige man uit Leiden wordt verdacht van het hacken, vervalsen en gebruik maken van OV-chipkaarten en het voorhanden hebben van apparatuur voor de vervalsing. Voor deze feiten eiste de officier van justitie een werkstraf van 100 uur en twee maanden celstraf voorwaardelijk.
Het bedrijf Trans Link Systems, dat verantwoordelijk is voor het centrale backoffice systeem van de OV-chipkaart, signaleert al snel het gebruik van de vervalste kaarten en doet in februari 2010. Omdat het om anonieme kaarten gaat, is niet direct duidelijk om welke persoon het gaat. Het strafrechtelijk onderzoek richt zich op de reisbewegingen die met de vervalste kaarten worden gemaakt en hieruit komt een patroon naar voren. Met behulp van camera’s en observatie komt er een concrete verdachte in beeld en na een huiszoeking kan de man worden aangehouden.¨
Als we dezelfde bandiet voor ogen hebben was het iemand die gekraakte kaarten verkocht en door iemand verlinkt was.quote:Op woensdag 26 januari 2011 00:09 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ze hebben destijds wel een fraudeur gepakt die waarschijnlijk iets te weinig wisselde van kaarten.
[..]
Bron
Als je dus je kaart rouleert, het liefst met mensen uit verschillende regio's, lijkt de pakkans wel erg klein.
Je vergeet het reizen naar het buitenland via een trein die in Nederland vertrekt, en het reizen met korting na een bepaald tijdstip.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Fijn als je als toerist eerst zo'n kaart moet aanschaffen. Dit is niet bedacht om makkelijker te kunnen reizen hoor. Studenten zijn van een simpele kaart die je bij navraag moest laten zien gegaan naar een systeem van inscannen. Abonnement houders zijn in een systeem van 1 keer vergeten uit te scannen=boete terechtgekomen. Mensen die even een ritje met de trein naar de dichtstbijzijnde stad willen maken moeten eerst 7,50 betalen en dat is vaak meer als het ritje zelf. Mocht je vanuit de achterhoek naar een willekeurige universiteit, school of ziekenhuis willen reizen dan moet je binnenkort inscannen bij Arriva, uitscannen bij een Arriva paaltje in Arnhem, inscannen bij een NS paaltje, uitscannen bij een ander NS paaltje, inscannen in de bus en vervolgens weer uitscannen in de bus. Vergeet je een van de 12 handelingen op de heen terugreis dan volgt natuurlijk een boete.
Kop in 't zand tactiek heeft schijnbaar weer gefaald. Wie had dit nou niet gedacht toen de eerste tekenen van zwakte al opdoken in de ontwerpfase. Maar we smijten er als overheid gewoon 3 miljard tegenaan en dan lost alles zich vanzelf op. Ze hadden voor hetzelfde geld het spoornet kunnen verbeteren of uitbreiden. De reiziger was daar blijer mee geweest waarschijnlijk. (hoewel ze nu gratis kunnen reizen dus misschien ook niet)quote:Op woensdag 26 januari 2011 00:34 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Je vergeet het reizen naar het buitenland via een trein die in Nederland vertrekt, en het reizen met korting na een bepaald tijdstip.
Meer info over het kraken trouwens hier (NU.nl, "OV-chipkaart is volledig gekraakt").
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |