Dit ga je niet menen.quote:Op maandag 19 december 2011 11:28 schreef Diefke het volgende:
Om alle glorie van de beta's maar even onderuit te schoppen: zonder enkele voorname professoren en geleerden in de Latijnse en Griekse taal zouden jullie niet eens kunnen werken met bijv. de stelling van Pythagoras(die origineel toch ECHT in het Grieks was geschreven).
De dermate mate van invloed van Latijn en Grieks op onze maatschappij wordt ten volste onterecht minachtend beschouwd..
Nu generaliseer je wat ik zeg.. Zeg ik dat dat voor alles geldt?quote:Op maandag 19 december 2011 11:33 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dit ga je niet menen.Gelukkig zijn er ook professoren Nederlands, anders hadden we helemaal geen Nederlands kunnen spreken.
En ook niet vergeten dat er professoren kunstgeschiedenis zijn, anders hadden we niet van kunst kunnen genieten.
![]()
Een taal als Grieks of Latijn verdwijnt niet als er geen onderzoek naar wordt gedaan. Technische ontwikkelingen steunen daarentegen wel op onderzoek.
Heb je hier bewijs voor? Ik ken weinig, lees nul, mensen die Grieks of Latijns zouden willen studeren.quote:Op maandag 19 december 2011 12:00 schreef Diefke het volgende:
[..]
Nu generaliseer je wat ik zeg.. Zeg ik dat dat voor alles geldt?
Jij studeert overduidelijk een betastudie.
Daarnaast mag niet vergeten worden dat er maar een handjevol mensen zich waagt een een studie als Grieks en Latijn, en dat heeft er echt niet alleen mee te maken dat volgens de menigte het niet interessant genoeg is.
Dan ken je er nu wel een.quote:Op maandag 19 december 2011 12:44 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Heb je hier bewijs voor? Ik ken weinig, lees nul, mensen die Grieks of Latijns zouden willen studeren.
geheel met je eens dat dat ook een lastige studie is. Maar je bent het hopelijk toch met me eens dat het simpelweg dubieus te noemen is dat Econometrie de enige studie is in het 'virtuele' lijstje die geen voltallige betastudie te noemen is?quote:
en wrm zijn ze een eitje dan? weinig college en veel leeswerk?quote:Op maandag 19 december 2011 14:32 schreef JohnSpek het volgende:
Sociale studies zijn een eitje, of de sociale wetenschap een eitje is valt over te twisten.
Voor een wiskundige is een sociale studie geen hel qua moeilijkheid, wellicht enkel omdat het zo saai is voor ze.
Het vereist weinig intellectueel vermogen om de meeste theorieën te begrijpen van de sociale wetenschap.quote:Op maandag 19 december 2011 14:40 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
en wrm zijn ze een eitje dan? weinig college en veel leeswerk?
Ben het gedeeltelijk eens. Het verzinnen (uitvinden, bedenken of theoretiseren) is natuurlijk in alle studies het moeilijkste en wordt ook meestal niet gedaan door studenten maar juist door professionals. Ben het wel eens dat sommige studies moeilijker zijn dan andere, omdat de theorie moeilijker te bevatten is. Verder ben ik het ook eens met dat de zwaarte van de studie niets zegt over de moeilijkheid van het werk waarvoor je gestudeerd hebt. Zo is Rechtsgeleerdheid een vrij makkelijke studie, maar een goede jurist worden is niet makkelijk. Goede juristen zie je m.i. heel weinig. Dit zal ook zou zijn bij de sociale wetenschap. Zo heb ik in mijn groep iemand zitten die gepromoveerde psychologe is. Volgens haar is de studie niet heel moeilijk. Het wordt pas moeilijk na je studie. Werk vinden en jezelf onderscheiden van de rest. Dit is natuurlijk haar ervaring daarmee.quote:Op maandag 19 december 2011 14:43 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Het vereist weinig intellectueel vermogen om de meeste theorieën te begrijpen van de sociale wetenschap.
Het moeilijkste is juist om de (simpel te begrijpen) theorieën te verzinnen. Om een concept in kaart te brengen en juist te formuleren (zoals de relatie tussen macht, conflict en sociaal kapitaal), is natuurlijk erg lastig.
Het verzinnen van eigen theorieën komt echter niet aan bod tijdens de studie, het is voornamelijk het interpreteren van een hoop theorieën.
Ik denk nu even vanuit de wetenschap, natuurlijk is de uitvoering van de daadwerkelijke theorien, bv pedagoog, ook erg lastig en dat zou een wiskundige, even generaliseren...., niet snel kunnen.
Dit heeft echter weer niks met de zwaarte van de studie op zich te maken.
Niet bij kleinschalige sociale wetenschappen, waar het uitvalspercentage en de moeilijkheidsgraad meteen een stuk hoger ligt. Bijvoorbeeld de researchmasters in Groningen of Utrecht staan internationaal erg goed aangeschreven. Neemt niet weg dat de opleidingen doorgaans inderdaad te makkelijk zijn, ik denk echter dat het vakgebied dat helemaal niet is. Je ziet dan ook vaak een grote kloof tussen onderzoeker / docent en student, dat is jammer.quote:Op maandag 19 december 2011 15:31 schreef Warren het volgende:
Sociale wetenschappen studeren is enkel feitjes uit je hoofd knallen en daarna alles reproduceren d.m.v multiple-gok vragen. Komt weinig tot geen denken aan te pas.
Ik kan niet spreken over (research)master. Mijn opmerking slaat op de bachelors.quote:Op maandag 19 december 2011 19:02 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Niet bij kleinschalige sociale wetenschappen, waar het uitvalspercentage en de moeilijkheidsgraad meteen een stuk hoger ligt. Bijvoorbeeld de researchmasters in Groningen of Utrecht staan internationaal erg goed aangeschreven. Neemt niet weg dat de opleidingen doorgaans inderdaad te makkelijk zijn, ik denk echter dat het vakgebied dat helemaal niet is. Je ziet dan ook vaak een grote kloof tussen onderzoeker / docent en student, dat is jammer.
En na je studie Japans spreekt een tienjarige Japanner beter Japans.quote:Op maandag 19 december 2011 21:19 schreef Leafeon672 het volgende:
Ik denk dat studies zoals Japans en Arabisch ook niet bepaald makkelijk zijn. De schriften zijn totaal anders dan het Romeinse, de talen zijn totaal niet verwant aan het Nederlands en veel klanken zijn voor Nederlanders moeilijk uit te spreken. Daarnaast leer je deze talen moeizamer omdat een kind een taal veel makkelijker oppikt dan een volwassene.
Mag ik vragen wat je studeert aan de TU?quote:Op dinsdag 20 december 2011 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@muis (is wat korter)
Inderdaad, de fundamenten van bètastudies zijn zeer simpel. Dat is de kracht van bètaonderzoek, juist door simpele elementen te gebruiken kan je complexe combinaties maken.
Dit principe zie je terug in de natuur om je heen alwaar alles wat jij aan levende wezens ziet, eender van wat voor rijk zij zijn (planten en dieren bijvoorbeeld), is opgebouwd uit eiwitten met wat vetzuren. Deze eiwitten zijn weer opgebouwd uitgaande van slechts zo'n 20 aminozuren (het is ietwat discutabel hoeveel essentiële aminozuren er zijn maar dat doet er nu even niet toe) en die zijn weer gemaakt uitgaande van slechts 4 basenparen en de overige structuren van DNA (er is een vijfde nodig maar niet voor de produktie van eiwitten).
Ander voorbeeldje: legosteentjes en soortgelijk speelgoed, of zo je wil bakstenen waar huizen van worden gemaakt. Simpele eenheden => complexe combinaties.
Nog een voorbeeld: dat apparaat wat mijn berichtje verstuurt naar dit forum. Al die elektronische schakelingen waaruit chips en geheugen bestaat zijn zelfs vaak opgebouwd met maar 1 schakelelement (vaak de nand-gate als ik me niet vergis aangezien deze relatief goedkoopt is).
Nog een voorbeeldje uit de natuur: het brein. Elke neuron heeft twee standen: geen signaal geven of wel een signaal geven. Desalniettemin zijn de meest complexe zaken mogelijk met het brein zoals jij weet.
Jij stelt dat sociaal onderzoek ongelofelijk ingewikkeld is aangezien er zoveel theorieën mogelijk zijn die moeilijk te verifiëren zijn. Dat is juist, het is inderdaad erg moeilijk om goed sociaal onderzoek te doen (het gebeurt naar het schijnt ook erg weinig) maar tegelijk houdt deze complexiteit natuurlijk wel in dat je moeilijk fatsoenlijke redeneringen kan opbouwen en dat velen van alles kunnen beweren wat onzin is en hiermee wegkomen.
Iets simpels is al zo moeilijk om goed te begrijpen en je kan simpele dingen combineren tot complexe gehelen, juist daar ligt de kracht in van exacte wetenschappen. Wiskunde onderscheidt zich van de exacte wetenschappen (ik volg nu even de angelsaksische definitie van wetenschap, met het grootste respect voor wiskunde) doordat wiskunde dit alles ook nog eens moet doen via inductie. Je doet vaststellingen waar je niet aan twijfelt, op basis van die vaststellingen bouw je axioma's op en op basis van die axioma's bouw je weer stellingen op die de basis vormen van weer andere stellingen.
Calculus is wat dat betreft ook poepeenvoudig, toch blijken veel mensen er enorm veel moeite mee te hebben want ze raken de draad kwijt, letterlijk als je elke stelling als een draad zou zien en de draadjes die hieraan hangen als de stellingen zien die hierop voortbouwen.
Ik kom nogal veel met classici in aanraking, en die vertellen mij ook dat de beste leerlingen Latijn/Grieks geen CM of EM doen, maar NG of NT. Begrijpelijk, aangezien Latijn en Grieks heel gestructureerde talen zijn. Haast exact zelfs. Zelf heb ik ook gymnasium NT gedaan, en ik merkte ook dat het voor een taal de exacte kant op ging (en dat de leerlingen met een Maatschappij-profiel ondergemiddeld presteerden).quote:Op dinsdag 20 december 2011 00:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Diefke
Jouw opmerking dat bèta's zwakker zijn in talen raakt kant noch wal. Graag een link naar dat onderzoek.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat veel leerlingen die uitblinken in bètavakken eveneens uitblinken in de taalvakken die zij volgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |