Heel juist, of ze nu gingen winnen of niet. En kijk, ze hebben blijkbaar gewonnen he ? En nu zitten al die christenen met een leugentje opgescheept. Dat gaat zo he ? De winnaars hebben altijd gelijk, ook als zo ongelijk hebben. Het beste nog verder met je oogkleppen.quote:Of de orthodoxen nou gingen winnen of niet, in de tweede eeuw beschouwden zij al 4 evangeliën als canoniek.
Maar joeng toch, waar haaaal je dát weer uit ? Ik ben nog niet halfweg dat boek. Is dat nu zoooo moeilijk te vatten dat Freke zich gebaseerd heeft op dezelfde bronnen die ik al 25 hanteer ?? Heb ik niet duidelijk genoeg geschreven dat ik dit boek een aanrader vind omdat het een uitstekende samenvatting is van een hele bib.? En denkt ge dat ik eerst maar pas aan het slotwoord moet komen om een oordeel te vellen over een naslagwerk ? Samenvatting en bibliografie is voldoende!quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik begrijp dat je je ideeën van je laatste posts uit dat boek van Timothy Freke haalt. Kun je ook aangeven waar hij zijn ideeën op baseert? Het is ook aardig om es de reviews op Amazon te bekijken.
Opmerkingen over oogkleppen en dergelijke mag je achterwege houden als je echt een serieuze discussie wilt.
Snap je ook dat mensen die jouw deze ideeën over het Christendom, die nogal speculatief zijn en niet bepaald gedeeld worden door veel andere mensen in het veld, zien vergelijken met "de aarde draait om de zon" een ontzettende drogreden vinden?quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb hier écht geen zin om nogmaals te bewijzen dat de aarde rond de zon draait, en daar dan dit telkens nog met bronnen moet onderbouwen.
Natuurlijk zullen ze dat ' speculatief ' noemen, zeker als ze van niet beter weten en niet eens de moeite nemen dit na te trekken. Zeg nu eens eerlijk, wie gelooft er nu nog dat de aarde plat is ? Moest je de mening maar eens nagaan wat men er toen over dacht als Galileo daar mee af kwam. Hij onderbouwde wél zijn bevindingen, maar wie las nu in 's hemelsnaam de werken van Pythagoras en co. ? Men had toch het vaticaan. maar dit zal dan weer een slecht vergelijk zijn volgens jou. Amen ( het is dan maar zo )quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Snap je ook dat mensen die jouw deze ideeën over het Christendom, die nogal speculatief zijn en niet bepaald gedeeld worden door veel andere mensen in het veld, zien vergelijken met "de aarde draait om de zon" een ontzettende drogreden vinden?
Wat recht hebben ze dan om iemand aan te vallen die deze boeken wél heeft gelezen ? Deze zijn in elke bib. aan te vragen, omzeggens gratis. Ze hebben de bijbel wel op het nachtkastje liggen, of hebben ze dit ook gratis aan de deur gekregen ? Ho maar, kritiek van geloofsgenoten op het internet uitvlooien, dát is overtuigend genoeg.quote:Mensen boeken aanraden is natuurlijk altijd prima. Je moet echter niet gaan verwachten dat mensen ook daadwerkelijk binnen enkele weken dergelijke boeken gaan kopen en lezen voor de discussie.![]()
Wel hoogst merkwaardig dat je hier openlijk kritiek geeft op mijn reactie op sommigen. Waarom zie ik dit niet gebeuren bij iemand die mijn inbreng ' verzonnen ' en ' fantasie ' bestempelt , of doe je dan wel met een persoonlijk bericht, of helemaal niks? Weet je wat ik het toppunt van lulligheid vind ? Als laatste verweer de spellingsfouten gaan opzoeken. Heb je daar al reactie op gegeven ? Ik verwacht van een moderator neutraliteit en krijg hier het gevoel dat dit al eens te wensen overlaat.quote:Persoonlijk vind ik je posts ook niet echt overtuigend. Dat zal vast door mijn "protestantse afkomst" en "oogkleppen" komen, maar ik zie jou ook niet heel veel onderbouwingen geven, eerlijk gezegd. Die verontwaardiging die je nogal es uit vind ik dan ook een beetje belachelijk.
Kun je dat toelichten?quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:19 schreef deelnemer het volgende:
Haushofer gaat er wel vanuit dat er sprake is van mythen, maar wil niet geloven in mythe vorming.
Ja, want dat is de typische wijze waarop men speculatief/controversieel gedachtengoed "aannemelijk" probeert te maken. Je zou bij jezelf es na kunnen gaan in hoeverre die vergelijking terecht is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Natuurlijk zullen ze dat ' speculatief ' noemen, zeker als ze van niet beter weten en niet eens de moeite nemen dit na te trekken. Zeg nu eens eerlijk, wie gelooft er nu nog dat de aarde plat is ? Moest je de mening maar eens nagaan wat men er toen over dacht als Galileo daar mee af kwam. Hij onderbouwde wél zijn bevindingen, maar wie las nu in 's hemelsnaam de werken van Pythagoras en co. ? Men had toch het vaticaan. maar dit zal dan weer een slecht vergelijk zijn volgens jou. Amen ( het is dan maar zo )
Als men dat doet met onderbouwingen, dan is daar toch niks op tegen?quote:Wat recht hebben ze dan om iemand aan te vallen die deze boeken wél heeft gelezen?
Opmerkingen omtrent spellingsfouten heb ik niet gezien, dus dat zou je aan moeten wijzen (in de FAQ staat ook dat dat soort uitingen achterwege mogen blijven). Als je vindt dat ik partijdig modereer, dan kun je dat in het Feedback topic aangeven, of desnoods één van de Forum Admins er over mailen als het je hoog zit.quote:Wel hoogst merkwaardig dat je hier openlijk kritiek geeft op mijn reactie op sommigen. Waarom zie ik dit niet gebeuren bij iemand die mijn inbreng ' verzonnen ' en ' fantasie ' bestempelt , of doe je dan wel met een persoonlijk bericht, of helemaal niks? Weet je wat ik het toppunt van lulligheid vind ? Als laatste verweer de spellingsfouten gaan opzoeken. Heb je daar al reactie op gegeven ? Ik verwacht van een moderator neutraliteit en krijg hier het gevoel dat dit al eens te wensen overlaat.
Ik kan me best voorstellen dat dit hier voor velen speculatief en controversieel is, en dan ?? Moet ik hier soms op iemands koppeke komen aaien ?quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, want dat is de typische wijze waarop men speculatief/controversieel gedachtengoed "aannemelijk" probeert te maken. Je zou bij jezelf es na kunnen gaan in hoeverre die vergelijking terecht is.
Geef ik steeds ruimschoots in de mate van het mogelijke. Men doet nog niet eens de moeite dit in te zien. Bekijk het maar!quote:Als men dat doet met onderbouwingen, dan is daar toch niks op tegen?
bv. op " Hoe zou je vinden als... P 7. en de reacties. Kan gebeuren dat je zo iets over het hoofd ziet, maar kom dan hier niet steeds zeuren over " onderbouw ". Is dit hier een zondagschool ?quote:Opmerkingen omtrent spellingsfouten heb ik niet gezien, dus dat zou je aan moeten wijzen (in de FAQ staat ook dat dat soort uitingen achterwege mogen blijven). Als je vindt dat ik partijdig modereer, dan kun je dat in het Feedback topic aangeven, of desnoods één van de Forum Admins er over mailen als het je hoog zit.
quote:Ik zie het, tot mijn schaamte, nu pas.
Kan iemand de spelfout in de TT verbeteren?
Oh, en dan tegelijk even de u in je veranderen of de je in u. Zo ziet het er nogal raar uit.
Aton discuteert met gelovigen, die hun geloofsinhoud niet zien als het resultaat van mythe vorming. Eerder heb je al eens tegen Aton gezegt dat zijn beweringen vanzelfsprekend zijn, als je begrijpt dat het mythen zijn. Daarmee is het standpunt van Aton bepleit eigenlijk al toegegeven. Want mythen komen niet uit de lucht vallen.quote:
Zo zie ik het niet; er worden wel vaker claims gedaan over hoe mythes het Christendom hebben beïnvloed, en vice versa. Daar wil ik wel graag onderbouwingen voor zien.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
En dan ga jij voor advocaat van de duivel spelen. Als jij gelooft dat het mythen zijn, dat is mythe vorming een onvermijdelijke consequentie.
Het verhaal van de christenen is zelf ook een mythe.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zo zie ik het niet; er worden wel vaker claims gedaan over hoe mythes het Christendom hebben beïnvloed, en vice versa. Daar wil ik wel graag onderbouwingen voor zien.
Ja, dat ben ik met je eens. Hoezo speel ik dan "advocaat van de duivel"?quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het verhaal van de christenen is zelf ook een mythe.
Die verontwaardiging is er denk ik omdat de bewijslast in wezen heel klein is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:51 schreef Haushofer het volgende:
Die verontwaardiging die je nogal es uit vind ik dan ook een beetje belachelijk.
Omdat je het met Aton eens bent, en er voortdurend tegen in gaat.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik met je eens. Hoezo speel ik dan "advocaat van de duivel"?
Het is de wetenschappelijke instelling van Haushofer die alles kritisch tegen het licht houd. Op zich een goede eigenschap. Aton heeft in zijn hoofd de reconstructie al af. Dat kan ik niet beoordelen, maar vermoed dat daar ook veel op af te dingen is. De gewone geschiedenis laat dat ook zien. Iedere generatie historici ziet het weer anders.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:04 schreef nostradama het volgende:
idd. , deelnemer. En die dubbelheid is me ook niet duidelijk. . Dient het om discussies uit te lokken? Ik heb geen idee. Maar het is best zeer verwarrend
Ik ben het met em eens als hij stelt dat het Christendom een mythe is; daar ga ik ook niet tegen in.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat je het met Aton eens bent, en er voortdurend tegen in gaat.
Aton is misschien te stellig. Maar anderzijds is een strikte onderbouwing niet te geven. Je moet durven speculeren. De spaarzame feiten, die onderdeel zijn van de speculatie, moeten natuurlijk wel kloppen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben het met em eens als hij stelt dat het Christendom een mythe is; daar ga ik ook niet tegen in.
Zo heb ik een maand geleden in de "Historische Jezus"-topics een discussie gehad over de invloeden van het Mithraïsme op het Christendom en vice versa. Ik wil dan degelijke onderbouwingen daarvoor zien. Dat "het Christendom beïnvloed kan zijn" wil ik wel geloven, maar dit soort ideeën worden in mijn ogen vaak als solide, historische feiten gebracht. En als daar weinig tot geen onderbouwing voor is, dan ga ik daar tegen in
Weer een antwoord zonder ook maar je best te doen met bewijs te komen van je stelling. Het enige wat je doet is stellen dat de winnaars de waarheid bepalen. Dat is dus niets anders dan toegeven dat je geen argumenten hebt en stelt dat de waarheid niet meer te bepale is.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:43 schreef ATON het volgende:
Heel juist, of ze nu gingen winnen of niet. En kijk, ze hebben blijkbaar gewonnen he ? En nu zitten al die christenen met een leugentje opgescheept. Dat gaat zo he ? De winnaars hebben altijd gelijk, ook als zo ongelijk hebben. Het beste nog verder met je oogkleppen.
Laat me eens raden: je bent boeddhist? Tussen de Pali geschriften en Gautama himself zitten eeuwen. Het Boeddhisme, zoals we het kennen, bevat een interne tegenspraakt. Er is een leer over ego-loosheid, die het bestaan van een Ziel vrijwel uitsluit, en een leer over Zielsverhuizing.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:22 schreef nostradama het volgende:
Hoe verder een religie zich van de oorspronkelijke bron verwijderd hoe gedegenereerd ze raakt. De Islam is daar het laatste voorbeeld van.
Het Boeddhisme echter is een werkelijke uptdat geweest voor het Brahmanisme. En wel ter idee voor het opheffen van het kastesysteem. Maar ook in het Boeddhisme is degeneratie merkbaar. Maar vraag me nu niet om dit te onderbouwen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |