abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 januari 2011 @ 19:34:11 #1
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_91762452
Ik stuitte toevallig op dit topic:

[bijna gratis] Pringles-bus verzameling!

En begon mij af te vragen waarom sommige mensen dit soort rotzooi verzamelen. Bij 'mooie' dingen kan ik me er nog íets bij voorstellen. Bijvoorbeeld als iemand beeldjes van varkens verzamelt of zo.
(Alhoewel ik dan eigenlijk ook niet helemaal begrijp dat als je één beeldje hebt, je er dan steeds meer wilt en overal waar je komt weer eentje aanschaft, als een soort obsessie, maar goed dat kan misschien nog 'leuk en gezellig' staan in de huiskamer :P).

Maar die lege Pringles-bussen, of wc-rollen, of theelabeltjes... Ik kan me daarvan gewoon écht niet voorstellen dat iemand er blij van wordt als hij/zij weer een nieuwe erbij krijgt voor zijn/haar verzameling en dat hij/zij ze dan uit gaat stallen in huis en er dan heel trots naar gaat kijken en trots aan familie/vrienden laat zien _O-.

Verzamelaars: Leg uit waarom zo'n verzameling enorm bevredigend kan zijn :)!
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_91762494
Theelabeltjes > daar worden kaarten van gemaakt.
For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness.
pi_91762526
Dat is evolutionair zo bepaald.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 23 januari 2011 @ 19:36:20 #4
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_91762564
Ik verzamel meisjes. Heb er nu al 7 in m'n kelder zitten.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:37:44 #5
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_91762635
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:35 schreef teknomist het volgende:
Dat is evolutionair zo bepaald.
Precies. Het begon met échte jachttrofeeën, maar voor de hedendaagse jager volstaat een lege Pringles-bus.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  zondag 23 januari 2011 @ 19:38:59 #6
326168 HLV_Siempre
Poppetje gezien...
pi_91762696
Ik verzamel centjes.
J. <3
  zondag 23 januari 2011 @ 19:41:36 #8
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_91762852
quote:
Ik heb geen zin om die hele film te gaan zitten kijken. Kun je misschien omschrijven waar die over gaat?
pi_91763067
quote:
7s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:41 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Ik heb geen zin om die hele film te gaan zitten kijken. Kun je misschien omschrijven waar die over gaat?
Hoarding :P http://en.wikipedia.org/wiki/Insheeption
  zondag 23 januari 2011 @ 20:25:40 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91765465
quote:
Ha daar dacht ik ook aan:
Hier de link naar de aflevering:
http://www.southpark.nl/episodes/1410/
  zondag 23 januari 2011 @ 22:47:56 #11
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_91776811
Eigenlijk wil ik dus vooral antwoord op deze vraag:

quote:
10s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:34 schreef JoepiePoepie het volgende:
Verzamelaars: Leg uit waarom zo'n verzameling enorm bevredigend kan zijn :)!
Iets uitgebreider:

- Wat voelt de verzamelaar precies?
- Hoe voelt die blijdschap precies?
- Ben je dan echt de hele dag (of langer) blij als je een nieuw item voor je verzameling gevonden hebt?
- Ga je dan meteen al je vrienden bellen?
- Zou je bijvoorbeeld van Groningen naar Maastricht reizen als je weet dat in de supermarkt van Maastricht Pringles-bussen/theezakjes/whatever liggen die uniek en tijdelijk zijn?
- Word je helemaal opgewonden als je bijvoorbeeld morgen een nieuw item voor je verzameling krijgt?
- Zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar bereid zijn om te stelen als hij bij mij op visite is en hij ziet dat ik een Pringles-bus heb staan (die ik niet weg wil geven) die hij niet heeft en die ook nergens meer te krijgen is?
- Zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar een hoog bedrag neerleggen voor een uniek exemplaar?
- Als bijvoorbeeld mijn muren behangen moeten worden en ik heb zelf geen zin, zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar dat voor mij doen in ruil voor Pringles-bussen/theezakjes/whatever?

:)

Dit zijn ongeveer de dingen die ik me afvraag, en daarom heb ik dit topic in Psychologie & Psychiatrie geplaatst.

quote:
14s.gif Op zondag 23 januari 2011 19:37 schreef Garisson72 het volgende:
Het begon met échte jachttrofeeën, maar voor de hedendaagse jager volstaat een lege Pringles-bus.
Wat een supergrappige droge opmerking.
  zondag 23 januari 2011 @ 23:19:08 #12
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_91778687
Je hebt wel een goed punt trouwens, ik ben ook wel benieuwd!
De enige reden dat ik dingen verzamel is dat ik niet van weggooien hou en alles op soort bij elkaar pleur, maar niet in mn huiskamer en zeker niet om aan anderen te laten zien [ik ben gewoon bang dat ik het wegdoe en een week later 'nodig' heb. en ja dat is ook een achterlijke reden]

Heb trouwens het idee dat het een beetje iets kinderlijks is, denk aan flippo's e.d
an urge to help mankind overcomes me
pi_91787411
quote:
7s.gif Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
Eigenlijk wil ik dus vooral antwoord op deze vraag:
Iets uitgebreider:

Blijdschap bij nieuwe items, tevredenheid bij het bekijken van wat je al hebt, en bijvoorbeeld dingen lezen over het onderwerp vind je interessant. Soms ook frustratie en twijfel over stoppen met de verzameling, als het veel geld / tijd / ruimte inneemt.

quote:
Het is een ander soort blijdschap dan je hebt om dingen die er echt toe doen, als je iets nieuws hebt voor je verzameling. Het is niet zoals 1000 euro winnen in de loterij. Meer zoals eindelijk voorbij dat punt in een game komen waar je al dagen vastzat.

quote:
- Ben je dan echt de hele dag (of langer) blij als je een nieuw item voor je verzameling gevonden hebt?
Meer een halve dag. En dan nog een tijd als ik naar de verzameling kijk, dat ik dat nieuwe dan nog bijzonder vind en er ook weer even blij van word. Bij heel speciale dingen hou je dat langer, soms altijd.

quote:
Nee, tenzij zij dit ook sparen is het een privé aangelegenheid. Vertel het ook allemaal niet aan mn vriend. Alleen dat ik blij ben omdat ik iets nieuws heb voor mn verzameling, niet helemaal wat en hoe en waarom dat zo gaaf is.

quote:
- Zou je bijvoorbeeld van Groningen naar Maastricht reizen als je weet dat in de supermarkt van Maastricht Pringles-bussen/theezakjes/whatever liggen die uniek en tijdelijk zijn?
Ja maar ik heb gratis reizen :+

quote:
- Word je helemaal opgewonden als je bijvoorbeeld morgen een nieuw item voor je verzameling krijgt?
Ja. Niet enorm heftig opgewonden, het is meer een kleine kick. Een beetje alsof je jarig bent en dan blijkt ook nog het bier 2 voor de prijs van 1.

quote:
- Zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar bereid zijn om te stelen als hij bij mij op visite is en hij ziet dat ik een Pringles-bus heb staan (die ik niet weg wil geven) die hij niet heeft en die ook nergens meer te krijgen is?
Nee niet eerder dan dat je iets waardevols zou stelen. Misschien als iemand denkt oh dat wordt toch weggegooid dat ze het dan pakken. Ik zou het vragen.

quote:
- Zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar een hoog bedrag neerleggen voor een uniek exemplaar?
Sommigen wel ja. Denk dat bij het soort items wat jij noemt de meesten het gaat om het gratis verkrijgen, dat is onderdeel van het 'spelletje'. Immers anders kun je met wat geld gewoon alles kopen wat er is en dat is saai.

quote:
- Als bijvoorbeeld mijn muren behangen moeten worden en ik heb zelf geen zin, zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar dat voor mij doen in ruil voor Pringles-bussen/theezakjes/whatever?
Ik niet. Er zijn er vast wel die dat doen. Maar ik denk dat het dan eerder neerkomt op geneigd zijn iemand die altijd al die dingen voor je bewaard meer te helpen ofzo. Als iemand van mij zou vragen iets voor hem / haar te doen voor een item wat diegene zelf waardeloos vindt zou ik denken fuck off.
pi_91792401
Dipkip, interessante antwoorden.

Maar wat verzamel jij eigenlijk?
gr gr
  maandag 24 januari 2011 @ 12:27:13 #15
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91792493
Moeten we geen onderscheid maken tussen mensen die bewust iets verzamelen en mensen die geen afscheid kunnen nemen van spullen die ze hebben?
pi_91792559
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 12:24 schreef Quyxz_ het volgende:
Dipkip, interessante antwoorden.

Maar wat verzamel jij eigenlijk?
Ik heb als kind van alles verzameld, schelpen, fossielen, zeepjes in de vorm van dieren, postzegels, gedroogde bloemen, labels van buitenlandse conservenblikken, munten, echt van alles. Nu heb ik onlangs een verzameling de deur uit gedaan, dat waren kookboeken specifiek over taarten bakken. Weggedaan omdat ik dik werd :') heb nog geen nieuwe verzameling maar die komt er wel. Ik vind het gewoon leuk. Je moet er het type voor zijn denk ik, het is natuurlijk niet erg flitsend. Maar ik hou van rare dingen. Ik mag ook graag kerstlichtjes ontwarren. Dat vind ik nog leuker dan verzamelen.
  maandag 24 januari 2011 @ 12:31:51 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_91792667
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 12:28 schreef Dipkip het volgende:
Ik mag ook graag kerstlichtjes ontwarren. Dat vind ik nog leuker dan verzamelen.
Je mag hier weleens op bezoek komen ;)
  maandag 24 januari 2011 @ 13:03:10 #18
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_91793890
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 12:27 schreef Daniel1976 het volgende:
Moeten we geen onderscheid maken tussen mensen die bewust iets verzamelen en mensen die geen afscheid kunnen nemen van spullen die ze hebben?
Mijn idee over dit topic is inderdaad het bewust verzamelen van dingen :).

quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 09:45 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Leuke post :).

quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 12:28 schreef Dipkip het volgende:
Maar ik hou van rare dingen. Ik mag ook graag kerstlichtjes ontwarren. Dat vind ik nog leuker dan verzamelen.
Vind je behangen ook superleuk?

Voor de mensen die de hint nog niet begrepen hebben: Ik zoek namelijk iemand die mijn muren wil behangen in ruil voor een theezakje of zo :).
  maandag 24 januari 2011 @ 13:23:27 #19
324060 RianaLuna
Blessed be :)
pi_91794772
Ik verzamel edelstenen, omdat ik ze mooi vind dus misschien kan ik ook wat dingen van je beantwoorden :)

Als ik een nieuwe steen in mijn handen heb, dan ben ik helemaal blij (vooral als ie veel glimt en een mooi kleurtje heeft, of een speciale eigenschap heeft). Ik voel me dan 'trots' op wat ik gekocht heb, omdat het voor mij veel betekend. Waarom? Omdat het begon met één ruwe amethyst en ik heb er nu in totaal ongeveer 73 (verschillende) stenen.

Happy happy joy joy.

Als ik ze heb gekocht/besteld, en als ze binnen komen wel.

Nee, zeg tegen sommige wel van: hey ik heb die en die steen gekocht :) ze zijn binnen ! :P

Alleen voor een leuk prijsje. :P

Opgewonden als in geil niet, :P maar wel een blij gevoel.

Nee, ik steel het niet. Het zou dan niet voelen alsof het van mij is.

Ja

Ja, als je mij een mooi steentje geeft wel. :P
Always live your life with full happiness and laughter ;)
  maandag 24 januari 2011 @ 14:09:14 #20
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_91796918
Autisten hebben toch ook een verzameldrang? :o Misschien dat deze mensen een wat masculienere brein hebben dan de gemiddelde mensen.
pi_91798417
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 13:03 schreef JoepiePoepie het volgende:
Vind je behangen ook superleuk?

Voor de mensen die de hint nog niet begrepen hebben: Ik zoek namelijk iemand die mijn muren wil behangen in ruil voor een theezakje of zo :).
Nee behangen vind ik verschrikkelijk. Heb je zelf niet iets wat je goed kunt, misschien kun je dan met iemand ruilen. Ik heb wel eens bij iemand een muurschildering gemaakt in hun studentenhuis en in ruil daarvoor hebben zij voor mij kabels getrokken en mn pc een update gegeven.

quote:
5s.gif Op maandag 24 januari 2011 14:09 schreef Gary_Oak het volgende:
Autisten hebben toch ook een verzameldrang? :o Misschien dat deze mensen een wat masculienere brein hebben dan de gemiddelde mensen.
Wel een interessant idee. Maar ik zie mezelf eerder als iemand met vrouwelijke hersenen en neurotische trekjes. Het werkt kalmerend om dat te projecteren op iets wat er niet echt toe doet. Als ik gestresst ben wil ik graag dingen ordenen. Het is bij mij niet dwangmatig in de zin dat alles altijd geordend moet zijn ofzo, maar als er stress is uit een oorzaak die ik niet kan aanpakken (bijv. een overlijden, of een geannuleerde vlucht, of een docent die niet opschiet met informatie verstrekken) dan ga ik graag iets ordenen. Boeken op onderwerp bij elkaar, kledingkast leeghalen en alles vouwen, kruidenrekje doorspitten om te zien of er dingen aan de datum zijn. Maakt niet zoveel uit wat, als het maar iets simpels is. Ik doe ook vrijwilligerswerk en ze bedelen mij altijd de taak toe om enorme stapels inschrijfformulieren op alfabetische volgorde te leggen. Heerlijk vind ik dat en de rest vind het verschrikkelijk om te doen.

Verzamelen is denk ik een combinatie van die neiging tot ordenen en een soort bezitsdrang. Dat heb ik namelijk ook wel, ik hou niet van een lege koelkast en heb altijd vrij veel dingen in huis met de gedachte 'je zal er maar om verlegen zitten'. Geen dingen die ik echt niet gebruik, maar mn vriend staat er altijd van te kijken wat ik uit de kast tover. Dan zegt hij oh fuck helemaal die verjaardag vergeten en dan is dat geen probleem, want ik heb altijd een paar multi-inzetbare cadeautjes in de kast liggen en een laatje met enveloppen, kaarten, postzegels, enzovoort.
  maandag 24 januari 2011 @ 16:55:04 #22
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_91805353
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 14:42 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Nee behangen vind ik verschrikkelijk. Heb je zelf niet iets wat je goed kunt, misschien kun je dan met iemand ruilen. Ik heb wel eens bij iemand een muurschildering gemaakt in hun studentenhuis en in ruil daarvoor hebben zij voor mij kabels getrokken en mn pc een update gegeven.

[..]

Wel een interessant idee. Maar ik zie mezelf eerder als iemand met vrouwelijke hersenen en neurotische trekjes. Het werkt kalmerend om dat te projecteren op iets wat er niet echt toe doet. Als ik gestresst ben wil ik graag dingen ordenen. Het is bij mij niet dwangmatig in de zin dat alles altijd geordend moet zijn ofzo, maar als er stress is uit een oorzaak die ik niet kan aanpakken (bijv. een overlijden, of een geannuleerde vlucht, of een docent die niet opschiet met informatie verstrekken) dan ga ik graag iets ordenen. Boeken op onderwerp bij elkaar, kledingkast leeghalen en alles vouwen, kruidenrekje doorspitten om te zien of er dingen aan de datum zijn. Maakt niet zoveel uit wat, als het maar iets simpels is. Ik doe ook vrijwilligerswerk en ze bedelen mij altijd de taak toe om enorme stapels inschrijfformulieren op alfabetische volgorde te leggen. Heerlijk vind ik dat en de rest vind het verschrikkelijk om te doen.

Verzamelen is denk ik een combinatie van die neiging tot ordenen en een soort bezitsdrang. Dat heb ik namelijk ook wel, ik hou niet van een lege koelkast en heb altijd vrij veel dingen in huis met de gedachte 'je zal er maar om verlegen zitten'. Geen dingen die ik echt niet gebruik, maar mn vriend staat er altijd van te kijken wat ik uit de kast tover. Dan zegt hij oh fuck helemaal die verjaardag vergeten en dan is dat geen probleem, want ik heb altijd een paar multi-inzetbare cadeautjes in de kast liggen en een laatje met enveloppen, kaarten, postzegels, enzovoort.
Ik heb zin om m'n psychologieaantekeningen door te spitten voor je, maar ik ben ontzettend druk bezig nu. :P Als je me eraan herinnert, doe ik het over een week of drie wel. :P
pi_91806051
quote:
10s.gif Op maandag 24 januari 2011 16:55 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik heb zin om m'n psychologieaantekeningen door te spitten voor je, maar ik ben ontzettend druk bezig nu. :P Als je me eraan herinnert, doe ik het over een week of drie wel. :P
Hoeft niet hoor, ik ben ook derdejaars.
  maandag 24 januari 2011 @ 17:08:58 #24
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_91806184
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:06 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Hoeft niet hoor, ik ben ook derdejaars.
Ow, mooi, dan kan je me helpen met m'n huiswerk. :P
pi_91806257
quote:
10s.gif Op maandag 24 januari 2011 17:08 schreef Gary_Oak het volgende:
Ow, mooi, dan kan je me helpen met m'n huiswerk. :P
Ik heb alleen niet gekozen voor klinisch ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')