Precies. Het begon met échte jachttrofeeën, maar voor de hedendaagse jager volstaat een lege Pringles-bus.quote:
Ik heb geen zin om die hele film te gaan zitten kijken. Kun je misschien omschrijven waar die over gaat?quote:
Hoardingquote:Op zondag 23 januari 2011 19:41 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om die hele film te gaan zitten kijken. Kun je misschien omschrijven waar die over gaat?
Ha daar dacht ik ook aan:quote:Op zondag 23 januari 2011 19:44 schreef boyv het volgende:
[..]
Hoardinghttp://en.wikipedia.org/wiki/Insheeption
Iets uitgebreider:quote:Op zondag 23 januari 2011 19:34 schreef JoepiePoepie het volgende:
Verzamelaars: Leg uit waarom zo'n verzameling enorm bevredigend kan zijn!
quote:Op zondag 23 januari 2011 19:37 schreef Garisson72 het volgende:
Het begon met échte jachttrofeeën, maar voor de hedendaagse jager volstaat een lege Pringles-bus.
Blijdschap bij nieuwe items, tevredenheid bij het bekijken van wat je al hebt, en bijvoorbeeld dingen lezen over het onderwerp vind je interessant. Soms ook frustratie en twijfel over stoppen met de verzameling, als het veel geld / tijd / ruimte inneemt.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
Eigenlijk wil ik dus vooral antwoord op deze vraag:
Iets uitgebreider:
- Wat voelt de verzamelaar precies?
Het is een ander soort blijdschap dan je hebt om dingen die er echt toe doen, als je iets nieuws hebt voor je verzameling. Het is niet zoals 1000 euro winnen in de loterij. Meer zoals eindelijk voorbij dat punt in een game komen waar je al dagen vastzat.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
- Hoe voelt die blijdschap precies?
Meer een halve dag. En dan nog een tijd als ik naar de verzameling kijk, dat ik dat nieuwe dan nog bijzonder vind en er ook weer even blij van word. Bij heel speciale dingen hou je dat langer, soms altijd.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
- Ben je dan echt de hele dag (of langer) blij als je een nieuw item voor je verzameling gevonden hebt?
Nee, tenzij zij dit ook sparen is het een privé aangelegenheid. Vertel het ook allemaal niet aan mn vriend. Alleen dat ik blij ben omdat ik iets nieuws heb voor mn verzameling, niet helemaal wat en hoe en waarom dat zo gaaf is.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
- Ga je dan meteen al je vrienden bellen?
Ja maar ik heb gratis reizenquote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
- Zou je bijvoorbeeld van Groningen naar Maastricht reizen als je weet dat in de supermarkt van Maastricht Pringles-bussen/theezakjes/whatever liggen die uniek en tijdelijk zijn?
Ja. Niet enorm heftig opgewonden, het is meer een kleine kick. Een beetje alsof je jarig bent en dan blijkt ook nog het bier 2 voor de prijs van 1.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
- Word je helemaal opgewonden als je bijvoorbeeld morgen een nieuw item voor je verzameling krijgt?
Nee niet eerder dan dat je iets waardevols zou stelen. Misschien als iemand denkt oh dat wordt toch weggegooid dat ze het dan pakken. Ik zou het vragen.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
- Zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar bereid zijn om te stelen als hij bij mij op visite is en hij ziet dat ik een Pringles-bus heb staan (die ik niet weg wil geven) die hij niet heeft en die ook nergens meer te krijgen is?
Sommigen wel ja. Denk dat bij het soort items wat jij noemt de meesten het gaat om het gratis verkrijgen, dat is onderdeel van het 'spelletje'. Immers anders kun je met wat geld gewoon alles kopen wat er is en dat is saai.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
- Zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar een hoog bedrag neerleggen voor een uniek exemplaar?
Ik niet. Er zijn er vast wel die dat doen. Maar ik denk dat het dan eerder neerkomt op geneigd zijn iemand die altijd al die dingen voor je bewaard meer te helpen ofzo. Als iemand van mij zou vragen iets voor hem / haar te doen voor een item wat diegene zelf waardeloos vindt zou ik denken fuck off.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:47 schreef JoepiePoepie het volgende:
- Als bijvoorbeeld mijn muren behangen moeten worden en ik heb zelf geen zin, zou een Pringles-bussen/theezakjes/whatever-verzamelaar dat voor mij doen in ruil voor Pringles-bussen/theezakjes/whatever?
Ik heb als kind van alles verzameld, schelpen, fossielen, zeepjes in de vorm van dieren, postzegels, gedroogde bloemen, labels van buitenlandse conservenblikken, munten, echt van alles. Nu heb ik onlangs een verzameling de deur uit gedaan, dat waren kookboeken specifiek over taarten bakken. Weggedaan omdat ik dik werdquote:Op maandag 24 januari 2011 12:24 schreef Quyxz_ het volgende:
Dipkip, interessante antwoorden.
Maar wat verzamel jij eigenlijk?
Je mag hier weleens op bezoek komenquote:Op maandag 24 januari 2011 12:28 schreef Dipkip het volgende:
Ik mag ook graag kerstlichtjes ontwarren. Dat vind ik nog leuker dan verzamelen.
Mijn idee over dit topic is inderdaad het bewust verzamelen van dingenquote:Op maandag 24 januari 2011 12:27 schreef Daniel1976 het volgende:
Moeten we geen onderscheid maken tussen mensen die bewust iets verzamelen en mensen die geen afscheid kunnen nemen van spullen die ze hebben?
Leuke postquote:
Vind je behangen ook superleuk?quote:Op maandag 24 januari 2011 12:28 schreef Dipkip het volgende:
Maar ik hou van rare dingen. Ik mag ook graag kerstlichtjes ontwarren. Dat vind ik nog leuker dan verzamelen.
Nee behangen vind ik verschrikkelijk. Heb je zelf niet iets wat je goed kunt, misschien kun je dan met iemand ruilen. Ik heb wel eens bij iemand een muurschildering gemaakt in hun studentenhuis en in ruil daarvoor hebben zij voor mij kabels getrokken en mn pc een update gegeven.quote:Op maandag 24 januari 2011 13:03 schreef JoepiePoepie het volgende:
Vind je behangen ook superleuk?
Voor de mensen die de hint nog niet begrepen hebben: Ik zoek namelijk iemand die mijn muren wil behangen in ruil voor een theezakje of zo.
Wel een interessant idee. Maar ik zie mezelf eerder als iemand met vrouwelijke hersenen en neurotische trekjes. Het werkt kalmerend om dat te projecteren op iets wat er niet echt toe doet. Als ik gestresst ben wil ik graag dingen ordenen. Het is bij mij niet dwangmatig in de zin dat alles altijd geordend moet zijn ofzo, maar als er stress is uit een oorzaak die ik niet kan aanpakken (bijv. een overlijden, of een geannuleerde vlucht, of een docent die niet opschiet met informatie verstrekken) dan ga ik graag iets ordenen. Boeken op onderwerp bij elkaar, kledingkast leeghalen en alles vouwen, kruidenrekje doorspitten om te zien of er dingen aan de datum zijn. Maakt niet zoveel uit wat, als het maar iets simpels is. Ik doe ook vrijwilligerswerk en ze bedelen mij altijd de taak toe om enorme stapels inschrijfformulieren op alfabetische volgorde te leggen. Heerlijk vind ik dat en de rest vind het verschrikkelijk om te doen.quote:Op maandag 24 januari 2011 14:09 schreef Gary_Oak het volgende:
Autisten hebben toch ook een verzameldrang?Misschien dat deze mensen een wat masculienere brein hebben dan de gemiddelde mensen.
Ik heb zin om m'n psychologieaantekeningen door te spitten voor je, maar ik ben ontzettend druk bezig nu.quote:Op maandag 24 januari 2011 14:42 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Nee behangen vind ik verschrikkelijk. Heb je zelf niet iets wat je goed kunt, misschien kun je dan met iemand ruilen. Ik heb wel eens bij iemand een muurschildering gemaakt in hun studentenhuis en in ruil daarvoor hebben zij voor mij kabels getrokken en mn pc een update gegeven.
[..]
Wel een interessant idee. Maar ik zie mezelf eerder als iemand met vrouwelijke hersenen en neurotische trekjes. Het werkt kalmerend om dat te projecteren op iets wat er niet echt toe doet. Als ik gestresst ben wil ik graag dingen ordenen. Het is bij mij niet dwangmatig in de zin dat alles altijd geordend moet zijn ofzo, maar als er stress is uit een oorzaak die ik niet kan aanpakken (bijv. een overlijden, of een geannuleerde vlucht, of een docent die niet opschiet met informatie verstrekken) dan ga ik graag iets ordenen. Boeken op onderwerp bij elkaar, kledingkast leeghalen en alles vouwen, kruidenrekje doorspitten om te zien of er dingen aan de datum zijn. Maakt niet zoveel uit wat, als het maar iets simpels is. Ik doe ook vrijwilligerswerk en ze bedelen mij altijd de taak toe om enorme stapels inschrijfformulieren op alfabetische volgorde te leggen. Heerlijk vind ik dat en de rest vind het verschrikkelijk om te doen.
Verzamelen is denk ik een combinatie van die neiging tot ordenen en een soort bezitsdrang. Dat heb ik namelijk ook wel, ik hou niet van een lege koelkast en heb altijd vrij veel dingen in huis met de gedachte 'je zal er maar om verlegen zitten'. Geen dingen die ik echt niet gebruik, maar mn vriend staat er altijd van te kijken wat ik uit de kast tover. Dan zegt hij oh fuck helemaal die verjaardag vergeten en dan is dat geen probleem, want ik heb altijd een paar multi-inzetbare cadeautjes in de kast liggen en een laatje met enveloppen, kaarten, postzegels, enzovoort.
Hoeft niet hoor, ik ben ook derdejaars.quote:Op maandag 24 januari 2011 16:55 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik heb zin om m'n psychologieaantekeningen door te spitten voor je, maar ik ben ontzettend druk bezig nu.Als je me eraan herinnert, doe ik het over een week of drie wel.
Ow, mooi, dan kan je me helpen met m'n huiswerk.quote:Op maandag 24 januari 2011 17:06 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Hoeft niet hoor, ik ben ook derdejaars.
Ik heb alleen niet gekozen voor klinischquote:Op maandag 24 januari 2011 17:08 schreef Gary_Oak het volgende:
Ow, mooi, dan kan je me helpen met m'n huiswerk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |