En toch zijn er mensen die zo denken.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:08 schreef Taartjeh het volgende:
Ja want op het begin is het oh schattig een puppy is het beest ouder zien ze hem niet meer staan, en doen ze hem weg![]()
Nee dat werkt zo niet!
Oké. Het is een beetje cru, maar wat vind je van de stelling?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:08 schreef Taartjeh het volgende:
Ja want op het begin is het oh schattig een puppy is het beest ouder zien ze hem niet meer staan, en doen ze hem weg![]()
Nee dat werkt zo niet!
Hmm heb niet zo'n mooie gedachte bij de dood.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:12 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Oké. Het is een beetje cru, maar wat vind je van de stelling?
Als je dood bent ben je dood, dan ben je weg en is er alleen nog maar een lichaam over.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:14 schreef Taartjeh het volgende:
[..]
Hmm heb niet zo'n mooie gedachte bij de dood.
Vind het eerder eng.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oké, maar laten we het in het extreme trekken. Je hebt een hond en die krijgt allerlij mankementen, dan is het toch goed dat die hond niet eeuwig blijft doorleven met die pijnlijke rug en zijn aftakelende poot. Dan is het toch goed dat er een moment komt dat hij plaatsmaakt voor de volgende generatie.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:12 schreef Dimens het volgende:
[..]
En toch zijn er mensen die zo denken.
Mijn mening, oudere honden zijn leuker dan die jonge drukke beestjes. Die zijn veel trouwen en luisteren goed en zijn niet de hele dag door druk.
Pas als ik merk dat hij leidt aan de pijn en niet nog vrolijk is als ik hem uitlaat. Als hij echt ziek is en erg veel pijn heeft zou ik er voor kiezen hem te laten inslapen maar dan is de hond ook alweer 12 jaar oud oid.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:17 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Oké, maar laten we het in het extreme trekken. Je hebt een hond en die krijgt allerlij mankementen, dan is het toch goed dat die hond niet eeuwig blijft doorleven met die pijnlijke rug en zijn aftakelende poot. Dan is het toch goed dat er een moment komt dat hij plaatsmaakt voor de volgende generatie.
Het zelfde geld volgens mij voor mensen. Eeuwig leven is minder goed dan steeds opnieuw opkomende generaties.
Ik ook wel, maar daarom is het geruststellend dat je ook de postieve kanten van de dood kunt zien.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:14 schreef Taartjeh het volgende:
[..]
Hmm heb niet zo'n mooie gedachte bij de dood.
Vind het eerder eng.
Tja, het ligt er ook aan hoe je er zelf over denkt. Sommige mensen denken zoals jij beschrijft,dat het maar beter is dat je na een gegeven moment 'plaats maakt'' voor de volgende generatie. Sommige mensen zullen echter denken, dat ze niet weg willen, ondanks de mankementen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:17 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Oké, maar laten we het in het extreme trekken. Je hebt een hond en die krijgt allerlij mankementen, dan is het toch goed dat die hond niet eeuwig blijft doorleven met die pijnlijke rug en zijn aftakelende poot. Dan is het toch goed dat er een moment komt dat hij plaatsmaakt voor de volgende generatie.
Het zelfde geld volgens mij voor mensen. Eeuwig leven is minder goed dan steeds opnieuw opkomende generaties.
mwah , als ik zover zou zijn dat ik niks meer zelf kan en alleen nog maar kwijlend op bed lig , dan zou ik de dood als positief kunnen zien.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:21 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ik ook wel, maar daarom is het geruststellend dat je ook de postieve kanten van de dood kunt zien.
Jawel, dat is vanuit het individu bekeken. Je kunt het ook objectief van bovenaf bekijken en dan kom ik tot een andere conclusie. Als ik vanuit mezelf kijk wil ik ook niet dood, ik heb nog geen mankementen, maar een eeuwig leven lijkt mij ook niet aantrekkelijk.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:22 schreef Sandeeer het volgende:
[..]
Tja, het ligt er ook aan hoe je er zelf over denkt. Sommige mensen denken zoals jij beschrijft,dat het maar beter is dat je na een gegeven moment 'plaats maakt'' voor de volgende generatie. Sommige mensen zullen echter denken, dat ze niet weg willen, ondanks de mankementen.
Het aftakelen is een onvermijdbaar proces die plaatsvind en daarom vind ik het een mooi proces dat 'beschadigd' leven vervangen wordt door nieuw leven. Ik gebruik ook niet het woord leuk, alles is maar leuk tegenwoordig. Ik gebruik het woord 'mooi'. Een documentaire over de holocaust kan heel mooi zijn, maar leuk is zo'n documentaire natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:34 schreef deelnemer2 het volgende:
Uit het OP maakt ik op, dat het feit dat je aftakelt en dat de dood het evolutie proces mogelijk maakt, betekent dat je het ook nog leuk moet vinden. Rare redenatie.
Het is niet anders, maar ik takel liever niet af.
Een zelfoverstijgend idee van schoonheid. Maar dan hou je net zoveel van een oude kat als een jonge. Want het één hoort bij het ander. Dan is ouderdom niet lelijk. Dan is een verwelkende bloem, zoals de zonnebloemen van Van Gogh, een voorbeeld van schoonheid. Het OP klopt MI nog steeds niet.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:43 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Het aftakelen is een onvermijdbaar proces die plaatsvind en daarom vind ik het een mooi proces dat 'beschadigd' leven vervangen wordt door nieuw leven. Ik gebruik ook niet het woord leuk, alles is maar leuk tegenwoordig. Ik gebruik het woord 'mooi'. Een documentaire over de holocaust kan heel mooi zijn, maar leuk is zo'n documentaire natuurlijk niet.
Ja, kan niet wachten dood te gaan!quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:05 schreef TomLievense het volgende:
Stelling: 'De dood is iets mooi en dat is een troostrijke gedachte.'
Ik hou ook evenveel van mijn oude kat of misschien nog wel meer dan van een jonge. Dit vooral omdat je een band met hem hebt opgebouwd. Neemt niet weg dat ik hoop dat mijn kat, ondanks zijn kwalen, een eeuwig leven heeft. Op een gegeven moment is het over en dan gaan ze dood (net zoals wij), dat heeft te maken met het verouderingsproces.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:47 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Een zelfoverstijgend idee van schoonheid. Maar dan hou je net zoveel van een oude kat als een jonge. Dan is ouderdom niet lelijk. Dan is een verwelkende bloem, zoals de zonnebloemen van Van Gogh, een voorbeeld van schoonheid. Het OP klopt MI nog steeds niet.
Maak je geen zorgen, op onze tijd gaan we allemaal dood.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:59 schreef Dimens het volgende:
Ik stel voor dat we allemaal zelfmoord plegen om zo plaats te maken voor nieuw Fok! leven.
En alle fokkers gaan als lemmingen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:06 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, op onze tijd gaan we allemaal dood.
Er wil hier helemaal niemand dood.quote:
Het lijkt erop dat je de band beschouwt als een eindstation, en vanuit daar beredeneert dat de dood een 'mooi' iets is. Ik vind dit persoonlijk een beetje een aparte manier van beredeneren. Neem het voorbeeld van je kat. Je zegt meer van je oude kat te houden dan van een jonge, omdat je met die oude kat een band hebt opgebouwd. Prima natuurlijk, en begrijpelijk dat je sterkere gevoelens hebt voor een beestje dat al langer in je leven is. Maar jouw manier van beredeneren lijkt te stellen dat je emotionele band met het beestje sterker is omdat hij oud is, en zijn lichaam af begint te takelen. Vanuit hier concludeer je dat de dood iets moois is.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:04 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ik hou ook evenveel van mijn oude kat of misschien nog wel meer dan van een jonge. Dit vooral omdat je een band met hem hebt opgebouwd. Neemt niet weg dat ik hoop dat mijn kat, ondanks zijn kwalen, een eeuwig leven heeft. Op een gegeven moment is het over en dan gaan ze dood (net zoals wij), dat heeft te maken met het verouderingsproces.
Mijn OP legt inderdaad teveel nadruk op huisdieren, terwijl ik de dood in zijn algemeenheid bedoel. Dat is een fout in de OP verder denk ik dat hij redelijk klopt. Het gaat erom dat sterven nootzakelijk is en kansen biedt voor nieuw leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |