abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91823953
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:03 schreef Whuzz het volgende:

Waarom vind jij het eigenlijk zo mooi wanneer huizenbezitters in de problemen komen?

Anywayssss... prachtige discussie vandaag! Zie de leenkneuzen eens spartelen en roeptoeteren :D
Precies... :Y
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  maandag 24 januari 2011 @ 22:16:03 #202
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_91824005
Liquiditeitsval (Liquidity trap)
Er is sprake van een liquiditeitsval als een toename van de maatschappelijke geldhoeveelheid terecht komt in inactieve kassen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Liquiditeitsval

De AFM heeft een perfecte timing :Y
  maandag 24 januari 2011 @ 22:17:04 #203
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91824079
Pff. dat was een typo natuurlijk. Ik bedoelde huurkneuzen. Het is al laat en ik heb hard gewerkt en daarna nog harder geklust. }:|
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_91824130
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:17 schreef Whuzz het volgende:
Pff. dat was een typo natuurlijk. Ik bedoelde huurkneuzen. Het is al laat en ik heb hard gewerkt en daarna nog harder geklust. }:|
Ik legde maar even vast voor het nageslacht wat je nu werkelijk bedoelde.... tja... het onderbewuste doet nu eenmaal zijn werk ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_91824150
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 21:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Troost jezelf maar :D
Maar stel je nu eens voor dat je vrouwtje met een andere vent thuiskomt.... je kan geen kant meer op.
Ik als leentokkie kan het huis op mijn salaris betalen, dus dan is ze gewoon exit :)
  maandag 24 januari 2011 @ 22:18:27 #206
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91824167
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik legde maar even vast voor het nageslacht wat je nu werkelijk bedoelde.... tja... het onderbewuste doet nu eenmaal zijn werk ;)
Mijn onderbewuste denkt dat jij volgende week mijn oprit komt vegen.
pi_91824272
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik als leentokkie kan het huis op mijn salaris betalen, dus dan is ze gewoon exit :)
inderdaad als je een beetje nadenkt over hoe en wat je leent moet er heel wat gebeuren voor het financieel echt een probleem wordt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_91824435
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:18 schreef Whuzz het volgende:

Mijn onderbewuste denkt dat jij volgende week mijn oprit komt vegen.
Nee... dat is gewoon een van je bewuste wanen... gelukkig hebben ze daar tegenwoordig goede medicijnen tegen ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_91824500
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

inderdaad als je een beetje nadenkt over hoe en wat je leent moet er heel wat gebeuren voor het financieel echt een probleem wordt.
En jij verwacht dat iedereen zo verantwoordelijk met zijn budget omgaat? Als dat het geval is waarom zit de huizenmarkt dan in een dip?
I'll sing you a lullaby.
pi_91824529
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat denk jij maar :D
I'll sing you a lullaby.
pi_91825023
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:24 schreef xenobinol het volgende:
En jij verwacht dat iedereen zo verantwoordelijk met zijn budget omgaat? Als dat het geval is waarom zit de huizenmarkt dan in een dip?
De mensen die verantwoordelijk met hun budget omgaan hebben reeds gekocht. ^O^

De huizenmarkt zit in een dip omdat veel mensen al jarenlang elke maand onverantwoord hun geld over de schutting gooien. En dan blijft er weinig over om van te kopen.

:+
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_91825178
quote:

[..]

Niet iedereen maar de voornaamste reden voor die dip is toch de economische crisis en daaruit voortkomende voorzichtigheid. Daar zit verder weinig onderliggends bij.
pi_91825683
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Niet iedereen maar de voornaamste reden voor die dip is toch de economische crisis en daaruit voortkomende voorzichtigheid. Daar zit verder weinig onderliggends bij.
Dus de QE en het noodfonds van de EU zijn alleen maar noodzakelijk omdat mensen weigeren te lenen en alleen nog maar hun centen oppotten? De dip = de crisis en deze word veroorzaakt doordat er onwijs veel geld geleend is aan mensen die hun nu niet terug kunnen betalen. Feitelijk heeft men iedereen die een kruisje op papier kon tekenen een lening gegeven w/
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 22:45:08 #214
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91825847
quote:

[..]

95% van de mensen gaat daar inderdaad verantwoordelijk mee om. Een klein aantal (en niet hele massa's zoals jij en zaadbal steeds proberen te beweren) doet dat niet en komt in de problemen.
Die dip is er door de financiele crisis. Dezelfde crisis die stijgende werkloosheid, ontslagen, omvallende banken en problemen bij pensioenfondsen veroorzaakte.
Een crisis die overigens zo ongeveer voor bij is ;)
pi_91826315
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dus de QE en het noodfonds van de EU zijn alleen maar noodzakelijk omdat mensen weigeren te lenen en alleen nog maar hun centen oppotten? De dip = de crisis en deze word veroorzaakt doordat er onwijs veel geld geleend is aan mensen die hun nu niet terug kunnen betalen. Feitelijk heeft men iedereen die een kruisje op papier kon tekenen een lening gegeven w/
Dat heeft feitelijk niet zo gek veel te maken met de Nederlandse huizenmarkt. Daarin is van alles wat niet lekker loopt maar de grote dip waar jij op hoopt is er toch nog altijd niet.
  maandag 24 januari 2011 @ 22:57:06 #216
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91826609
Nou ja, hij is er wel bijna hoor du_ke! 0.8% al! and counting!!111one :P
pi_91826760
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:57 schreef Whuzz het volgende:
Nou ja, hij is er wel bijna hoor du_ke! 0.8% al! and counting!!111one :P
En als je de inflatie van 1995 tot 2030 meetelt al zeker 3% :o!
pi_91826900
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee... dat is gewoon een van je bewuste wanen... gelukkig hebben ze daar tegenwoordig goede medicijnen tegen ;)
Lobotomie?
pi_91827626
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat heeft feitelijk niet zo gek veel te maken met de Nederlandse huizenmarkt. Daarin is van alles wat niet lekker loopt maar de grote dip waar jij op hoopt is er toch nog altijd niet.
Ooh.... dus de Nederlandse banken hoefden niet geholpen te worden? Wij doen graag alsof Nederland anders is maar dat is natuurlijk jezelf voor de gek houden.
I'll sing you a lullaby.
pi_91827674
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:45 schreef Whuzz het volgende:

Vertel mij dan eens wat er is opgelost?Het enige wat men gedaan heeft is extra geld drukken en flink bij geleend.
I'll sing you a lullaby.
pi_91827713
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:01 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Lobotomie?
In zijn geval zou dat mogelijk helpen :P
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:19:03 #222
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91827853
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:15 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Vertel mij dan eens wat er is opgelost?Het enige wat men gedaan heeft is extra geld drukken en flink bij geleend.
Het consumentenvertrouwen neemt toe, werkloosheid neemt af, bedrijfsresultaten zijn zeer positief, sales indexen klimmen omhoog... Dat zijn tekenen van groei, niet van crisis.
Moet er nog een boel hersteld worden? Zeker. Gaan we de effecten daarvan nog jaren voelen? zeker. Maar het herstel is er. Behalve op de huurmarkt. Dat gaat iig 5% duurder worden. Sux to be you :')
pi_91827948
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ooh.... dus de Nederlandse banken hoefden niet geholpen te worden? Wij doen graag alsof Nederland anders is maar dat is natuurlijk jezelf voor de gek houden.
Nogmaals dat heeft met de Nederlandse huizenmarkt an sich niet zoveel te maken. Het is niet zo alsof de mensen massaal gestopt zijn met het betalen van hun hypotheken.
pi_91828055
Als ik de posts zie van xenonoob moet ik altijd aan een liedje va. Hans teeuwen denken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 24 januari 2011 @ 23:25:06 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91828149
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nogmaals dat heeft met de Nederlandse huizenmarkt an sich niet zoveel te maken. Het is niet zo alsof de mensen massaal gestopt zijn met het betalen van hun hypotheken.
Dat is fijn voor de banken, maar het probleem van de NL-se huizenmarkt is niet dat mensen hun hypo's niet betalen maar dat starters hun financiering niet rond krijgen. Daarom ligt die stil en op dat vlak verwacht ik ook geen verbetering dit jaar.
The End Times are wild
pi_91828266
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is fijn voor de banken, maar het probleem van de NL-se huizenmarkt is niet dat mensen hun hypo's niet betalen maar dat starters hun financiering niet rond krijgen. Daarom ligt die stil en op dat vlak verwacht ik ook geen verbetering dit jaar.
ja maar dat zal ook weer niet gaan leiden tot een serieuze daling van de prijzen. Het zit aardig op slot dus gaat het niet omhoog maar ook niet substantieel omlaag.
pi_91828349
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:27 schreef du_ke het volgende:

ja maar dat zal ook weer niet gaan leiden tot een serieuze daling van de prijzen. Het zit aardig op slot dus gaat het niet omhoog maar ook niet substantieel omlaag.
Dus jij bent in de veronderstelling dat dit geen gevolgen gaat hebben? Dat is toch wel een heel bijzondere aanname.
I'll sing you a lullaby.
pi_91828432
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dus jij bent in de veronderstelling dat dit geen gevolgen gaat hebben? Dat is toch wel een heel bijzondere aanname.
Geen bijzonder grote gevolgen inderdaad. Nou ja starters zullen wat langer sparen en meer eigen geld inbrengen in hun woning maar dat lijkt me niet erg.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:32:35 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91828546
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dit jaar niet in ieder geval. De markt stagneert, wat vooral voor de makelaars en de schatkist niet fijn is. En voor de mensen die willen verhuizen is het ook erg lastig.

Op langere termijn ontstaat er natuurlijk wel een pool van verkopers die maar blijven zitten met hun huis. Zeker voor diegenen met dubbele woonlasten wordt het na het aflopen van de dubbele HRA (3 tot 4 jaar) wel steeds moeilijker om dit te blijven betalen. Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.
The End Times are wild
pi_91828549
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:36 schreef Scorpie het volgende:
Van mij part dondert de woningmarkt ineen, ik zit de aankomende dertig jaar riant in mijn eengezinswoning met rente vast voor 30 jaar :D Eat That Bitches :D
Als je bereid bent om 30 jaar lang op dezelfde plek te zitten, dan ja, misschien kan het je niet schelen. Dan nog had je 30 jaar lang goedkoper kunnen zitten als je twee of drie jaar op een lagere prijs wacht.

Als je 30 jaar vast wil zitten en dat niet erg ben en blij mee bent dan goed, Ik ben persoonlijk niet bereid om 30 jaar lang op dezelfde plek te zitten, ik wil het een en ander zien. Ik verhuis graag van stad of land en wil niet kopen als ik niet binnen vijf jaar zonder verlies weer kan verkopen.
pi_91828578
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:30 schreef du_ke het volgende:

Geen bijzonder grote gevolgen inderdaad. Nou ja starters zullen wat langer sparen en meer eigen geld inbrengen in hun woning maar dat lijkt me niet erg.
Ondertussen bouwen bedrijven voor de leegstand en laten de erven hun woning ook maar leegstaan, hopend op betere tijden? Ook de vastgoedspeculantjes met meer dan 1woning gaan gewoon de ellende uitzitten?
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:33:58 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91828614
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:32 schreef de_ier het volgende:

[..]

Als je bereid bent om 30 jaar lang op dezelfde plek te zitten, dan ja, misschien kan het je niet schelen. Dan nog had je 30 jaar lang goedkoper kunnen zitten als je twee of drie jaar op een lagere prijs wacht.

Als je 30 jaar vast wil zitten en dat niet erg ben en blij mee bent dan goed, Ik ben persoonlijk niet bereid om 30 jaar lang op dezelfde plek te zitten, ik wil het een en ander zien. Ik verhuis graag van stad of land en wil niet kopen als ik niet binnen vijf jaar zonder verlies weer kan verkopen.
Dan kun je sowieso beter huren, want zelfs in een stijgende markt verlies je toch geld als je iedere vijf jaar verhuist. Die KK haal je er dan wel uit bij de verkoop, maar je moet dan ook weer een duurdere woning terugkopen (met KK).
The End Times are wild
pi_91828623
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is een goede zaak, hopelijk beginnen ze dan ook de waarde van geld te beseffen. Vooral als je spaart merkt je het goed.

Waardoor ze wel 3x nadenken om een rijtjeshuis te kopen van 300.000.
pi_91828837
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:33 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ondertussen bouwen bedrijven voor de leegstand en laten de erven hun woning ook maar leegstaan, hopend op betere tijden? Ook de vastgoedspeculantjes met meer dan 1woning gaan gewoon de ellende uitzitten?
Een deel zal verlies nemen een deel wacht maar ik zie geen substantiële daling inderdaad.
pi_91828871
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:34 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Dat is een goede zaak, hopelijk beginnen ze dan ook de waarde van geld te beseffen. Vooral als je spaart merkt je het goed.

Waardoor ze wel 3x nadenken om een rijtjeshuis te kopen van 300.000.
Ach en dat ligt er weer aan waar die woning staat. Locatie is alles nog altijd.
pi_91828952
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een deel zal verlies nemen een deel wacht maar ik zie geen substantiële daling inderdaad.
Als een deel zijn verlies gaat nemen dan heeft dit dus gevolgen.... :')
I'll sing you a lullaby.
pi_91829003
Waar blijft zeepbel om iets mooiste van wikipedia te quoten :P
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:42:08 #238
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91829073
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja, een whopping 0.8% gevolgen... we zijn zwaar onder de indruk.
Face it Xenotje, die 30% daling gaat er nooit komen. 20% ook niet. 10% waarschijnlijk ook niet. Misschien 5%. Staat mooi tegenover jouw huurstijging ;)

Bedtijd nu. Droom lekker Xeno! Over ooit een eigen huis misschien ;)
pi_91829120
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:30 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Goede vergelijking.... NOT.

Wat wil je hiermee zeggen? Ga in Drenthe wonen en daar heb je voor 2 ton een vrijstaand huis met flinke lap grond... maar ja... locatie he? Dat zegt de woningmarkt-scepticus niks. Die ziet alleen de schrijnende gevallen van mensen die in een krot wonen en hun baan verloren zijn. Maar 95% van de hypotheekbezitters zitten er warmpjes bij en ook al daalt de huizenprijs, alsnog bouw je meer op dan huren.
Ik heb het niet over huren voor de rest van je leven. Alleen dat de starters van nu beter kunnen afwachten en tijdelijk huren.

Als de huisprijzen met 30% omlaag gaan, dan zit iemand van nu met een hypotheek van 200.000 op een huis van 154.000, met dus een onderwaarde van 46.000 euro. Dan krijg je het heel warm inderdaad. Terwijl iemand die nu huurt straks het huis d'r naast voor 154.000 euro koopt. Heeft dus lagere maandlasten, en geen onderwaarde.

Het feit dat er overal in Europa een zeepbel instort, en dat het al eerder in Nederland gebeurde 30 jaar geleden, zou mij vertellen dat ik nu, op de piek of vlak na de piek, niet moet kopen. En als ik dan ongelijk heb? Dan betekent dat twee of drie jaar onnodig gehuurd tijdens het afwachten. Geen ramp. Liever twee/drie jaar huren en ongelijk krijgen dan je 30 jaar lang vastbinden aan een huis met onderwaarde.

[ Bericht 0% gewijzigd door de_ier op 24-01-2011 23:49:40 ]
  maandag 24 januari 2011 @ 23:43:36 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91829158
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Face it Xenotje, die 30% daling gaat er nooit komen. 20% ook niet. 10% waarschijnlijk ook niet. Misschien 5%. Staat mooi tegenover jouw huurstijging ;)

Aangezien een huis duurder is dan een jaar huur, is het bij 5% daling toch de moeite waard om nog af te wachten!
The End Times are wild
pi_91829161
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Geduld Whuzz.... ooit zal je aan je kleinkinderen vertellen hoe het was om op de top van de www.huizenmarkt-zeepbel.nl gekocht te hebben.
I'll sing you a lullaby.
pi_91829209
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kan maar die hoeven niet groot te zijn. Daarnaast roep jij dit nu al meer dan twee jaar op FOK en er is nog verdomde weinig gebeurd. Enig idee op welke termijn dit wel gaat gebeuren?

Kijk voor de gein eens terug naar het nieuwsbericht uit de opening van het eerste topic uit deze reeks. Een daling van 20% in twee jaar werd voorspeld. Komen we al in de buurt?
pi_91829311
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geduld Whuzz.... ooit zal je aan je kleinkinderen vertellen hoe het was om op de top van de www.huizenmarkt-zeepbel.nl gekocht te hebben.
Nee dat was ik, begin 2008 gekocht op een tijdelijk contractje waarvan ik wist dat het afliep en met koopsubsidie ^O^ .
  maandag 24 januari 2011 @ 23:46:25 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91829316
quote:
14s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Kan maar die hoeven niet groot te zijn. Daarnaast roep jij dit nu al meer dan twee jaar op FOK en er is nog verdomde weinig gebeurd. Enig idee op welke termijn dit wel gaat gebeuren?

Kijk voor de gein eens terug naar het nieuwsbericht uit de opening van het eerste topic uit deze reeks. Een daling van 20% in twee jaar werd voorspeld. Komen we al in de buurt?
Alles goed en eerlijk, maar de huizenmarkt is er natuurlijk niet beter voor komen te staan de afgelopen 2 jaar. Wat dat betreft is er wel een puntje voor de bears.
De effectieve daling gaat erg langzaam, met name door overheidsmaatregelen die de marktwerking verstoren, maar het was sowieso de moeite geweest om in 2008 te wachten met kopen tot nu.
En dat overheidsingrijpen heeft een daling van de prijzen wel enorm ingedamt, maar tegelijkertijd ook een herstel verhinderd.
The End Times are wild
pi_91829451
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan kun je sowieso beter huren, want zelfs in een stijgende markt verlies je toch geld als je iedere vijf jaar verhuist. Die KK haal je er dan wel uit bij de verkoop, maar je moet dan ook weer een duurdere woning terugkopen (met KK).
Yup, dat overdrachtsbelasting is naast HRA nog een storende factor op de markt. Mensen gooien graag 6% op de prijs als ze verkopen om het terug te krijgen. Zorgt voor een hardere groeiende zeepbel. Overdrachtsbelasting moet afgeschaft worden en vervangen door een hogere WOZ.
pi_91829485
quote:
6s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:46 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee dat was ik, begin 2008 gekocht op een tijdelijk contractje waarvan ik wist dat het afliep en met koopsubsidie ^O^ .
Zie daar de oorzaak van cognitieve dissonantie. Je weet dat de markt gaat instorten maar hoopt van niet. Daarom ga je hier lopen vertellen dat er niets aan de hand is. :)
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:49:47 #247
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91829508
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:48 schreef de_ier het volgende:

[..]

Yup, dat overdrachtsbelasting is naast HRA nog een storende factor op de markt. Mensen gooien graag 6% op de prijs als ze verkopen om het terug te krijgen. Zorgt voor een hardere groeiende zeepbel. Overdrachtsbelasting moet afgeschaft worden en vervangen door een hogere WOZ.
Waarom moet de WOZ omhoog? Je moet juist een incentive voor aflossing creeeren! Bij een hoge WOZ en 100% HRA is het helemaal gunstig om zo'n hoog mogelijke schuld aan te blijven gaan.
The End Times are wild
pi_91829599
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Alles goed en eerlijk, maar de huizenmarkt is er natuurlijk niet beter voor komen te staan de afgelopen 2 jaar. Wat dat betreft is er wel een puntje voor de bears.
De effectieve daling gaat erg langzaam, met name door overheidsmaatregelen die de marktwerking verstoren, maar het was sowieso de moeite geweest om in 2008 te wachten met kopen tot nu.
Hier in de buurt niet hoor. Waar ik woon is ongeveer gelijk in prijs gebleven en ok ik ben meer gaan verdienen dus ik had wat groters kunnen kopen maar ook niet substantieel. Heb er dus geen centje spijt van.
Maar 0,8% laat wel zien dat het met de bears niet zo opschiet.
pi_91829657
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:49 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Zie daar de oorzaak van cognitieve dissonantie. Je weet dat de markt gaat instorten maar hoopt van niet. Daarom ga je hier lopen vertellen dat er niets aan de hand is. :)
_O- Ik betaal mijn hypotheek fluitend en zie de jaarlijkse storting als gevolg van de HRA op mijn rekening als extra vakantiegeld. Valt de HRA morgen weg dan kan me dat echt niks schelen :).
pi_91829668
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom moet de WOZ omhoog? Je moet juist een incentive voor aflossing creeeren! Bij een hoge WOZ en 100% HRA is het helemaal gunstig om zo'n hoog mogelijke schuld aan te blijven gaan.
Maar ik vind dat HRA ook weg moet...
pi_91829695
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mee eens... als we willen gaan voor een zachte landing zou het een optie zijn om enkel nog HRA te verschaffen over hypotheekvormen waarbij daadwerkelijk wordt afgelost.
I'll sing you a lullaby.
pi_91829796
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hier in de buurt niet hoor. Waar ik woon is ongeveer gelijk in prijs gebleven en ok ik ben meer gaan verdienen dus ik had wat groters kunnen kopen maar ook niet substantieel. Heb er dus geen centje spijt van.
Maar als het ieder jaar met 0,8% gaat dalen dan telt het toch aardig bij elkaar op ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_91829860
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

_O- Ik betaal mijn hypotheek fluitend en zie de jaarlijkse storting als gevolg van de HRA op mijn rekening als extra vakantiegeld. Valt de HRA morgen weg dan kan me dat echt niks schelen :).
Geef toe dat het je wel wat kan schelen, je kan dan nl. minder op vakantie. Als de HRA wegvalt dan zou je toch wel gewild hebben dat je wat minder voor je woning betaald zou hebben.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 januari 2011 @ 23:57:01 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91829893
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er is effectief wel veel meer dan 0,8% van de prijs afgegaan natuurlijk. Ik denk dat je nu zo'n 10% goedkoper uit kunt zijn, al is het heel erg lastig om precies te bepalen, want een huis is geen commodity.
The End Times are wild
pi_91830000
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geef toe dat het je wel wat kan schelen, je kan dan nl. minder op vakantie. Als de HRA wegvalt dan zou je toch wel gewild hebben dat je wat minder voor je woning betaald zou hebben.
Die zal toch niet van de ene op de andere dag wegvallen :). En ik woon hier prima dus een mee of tegenvallertje is wel op te vangen :). Niet iets om me druk over te maken in elk geval.

quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:55 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar als het ieder jaar met 0,8% gaat dalen dan telt het toch aardig bij elkaar op ;)
Daarvan lijkt echter nog niet zo gek veel sprake. Zoals al aangegeven zou het al vrij bijzonder zijn wanneer de totale daling meer dan 5% zou zijn. In plaats van de tientallen procenten waar jij voor pleit.
pi_91830133
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:59 schreef du_ke het volgende:

Die zal toch niet van de ene op de andere dag wegvallen :). En ik woon hier prima dus een mee of tegenvallertje is wel op te vangen :). Niet iets om me druk over te maken in elk geval.

Geen idee.... maar het zou hard kunnen gaan.

quote:
Daarvan lijkt echter nog niet zo gek veel sprake. Zoals al aangegeven zou het al vrij bijzonder zijn wanneer de totale daling meer dan 5% zou zijn. In plaats van de tientallen procenten waar jij voor pleit.
Op 5% zitten we al lang, zoals LXIV reeds vermelde zitten we al op zo'n 10% vanaf de top.
I'll sing you a lullaby.
pi_91830332
Het is moeilijk om onverkoopbare huizen te prijzen maar de huizen die verkocht worden zijn meestal het beste dat de markt te bieden heeft. Je kan niet automatische de waarde van je onverkoopbare (=niet marktconform geprijsd) schalen aan de 'top woningen' die nog wel tegen lagere prijzen verkocht worden. De feitelijk marktwaarde ligt dus onder de prijzen van woningen die wel verkocht worden.
I'll sing you a lullaby.
pi_91830450
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:01 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Geen idee.... maar het zou hard kunnen gaan.

[..]
Zou kunnen zijn maar dan nog gaat er altijd aardig wat tijd over heen, het is politiek dat gaat niet zo snel ;).
quote:
Op 5% zitten we al lang, zoals LXIV reeds vermelde zitten we al op zo'n 10% vanaf de top.
Tja als je heel creatief gaat rekenen dan misschien wel. Maar kijk ik naar mijn eigen situatie dan zou ik hetzelfde echt niet voor 5 of 10% minder kunnen krijgen nu. Dat gaat eerder naar 5% meer.
pi_91830704
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:07 schreef du_ke het volgende:

Tja als je heel creatief gaat rekenen dan misschien wel. Maar kijk ik naar mijn eigen situatie dan zou ik hetzelfde echt niet voor 5 of 10% minder kunnen krijgen nu. Dat gaat eerder naar 5% meer.
Heeft weinig tot niets met creatief rekenen te maken, gewoon observatie. De stijgende rente, de onzekerheid over het inkomen, de onzekerheid over de voortgang van de HRA, het zijn allemaal factoren die mensen onzeker maken. Er zullen altijd wel wat mensen blijven die de zon blijven zien schijnen en blijven kopen, maar ik vermoed dat het er niet genoeg zijn om het prijsniveau in stand te kunnen houden. Die tijd ligt voorlopig achter ons. Pas als de salarissen van starters flink gaat stijgen zou er weer een opleving kunnen ontstaan, met het oog op de bezuinigingen en de lastenverzwaring als gevolg van de naweeen van de crisis, zie ik dat voorlopig niet gebeuren.
I'll sing you a lullaby.
pi_91830858
quote:
vDe stijgende rente, de onzekerheid over het inkomen, de onzekerheid over de voortgang van de HRA, het zijn allemaal factoren die mensen onzeker maken
Vooralsnog valt het met die stijgende rente erg mee is de tijd van de grote ontslagrondes alweer voorbij en zit er een kabinet dat de HRA tot taboe heeft verklaard. Je argumenten sneden 2 jaar terug hout maar momenteel eigenlijk niet.
Wil het echt serieus effect hebben dan moet je eerder denken aan een rente richting de 7,5-10%, een verdubbeling van de werkeloosheid of abrupt afbouwen van de HRA en dat zit er allemaal niet echt in.
pi_91832197
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mee eens... als we willen gaan voor een zachte landing zou het een optie zijn om enkel nog HRA te verschaffen over hypotheekvormen waarbij daadwerkelijk wordt afgelost.
Misschien op korte termijn is dat wel beter.

Maar overdrachtsbelasting moet ook weg, misschien niet nu, maar wel de volgende keer dat er een zeepbel dreigt te vormen. Want het draagt bij aan het vergroten van de zeepbel. In en stijgende markt gooi je ook gewoon doodleuk je de overdrachtsbelasting die je ooit heb betaald op je verkoop prijs op. Dit soort eenmalige belasting bij huizen moet ooit afgeschaft worden. Naast dat het voor een zeepbel kan zorgen belemmert het ook de mobiliteit van de bevolking.

[ Bericht 0% gewijzigd door de_ier op 25-01-2011 02:00:21 ]
pi_91832255
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Vooralsnog valt het met die stijgende rente erg mee is de tijd van de grote ontslagrondes alweer voorbij en zit er een kabinet dat de HRA tot taboe heeft verklaard. Je argumenten sneden 2 jaar terug hout maar momenteel eigenlijk niet.
Wil het echt serieus effect hebben dan moet je eerder denken aan een rente richting de 7,5-10%, een verdubbeling van de werkeloosheid of abrupt afbouwen van de HRA en dat zit er allemaal niet echt in.
Of Nederlandse banken die de kredietkraan dichtdraaien omdat ze in het buitenland slechte zaken hebben gedaan... Dat is mijn voorspelling.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 04:55:17 #263
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_91835412
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:16 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Liquiditeitsval (Liquidity trap)
Er is sprake van een liquiditeitsval als een toename van de maatschappelijke geldhoeveelheid terecht komt in inactieve kassen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Liquiditeitsval

De AFM heeft een perfecte timing :Y
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:19 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Het consumentenvertrouwen neemt toe, werkloosheid neemt af, bedrijfsresultaten zijn zeer positief, sales indexen klimmen omhoog... Dat zijn tekenen van groei, niet van crisis.
Moet er nog een boel hersteld worden? Zeker. Gaan we de effecten daarvan nog jaren voelen? zeker. Maar het herstel is er. Behalve op de huurmarkt. Dat gaat iig 5% duurder worden. Sux to be you :')
Gewoon blijven ontkennen. Je hebt jezelf er natuurlijk ook al 2 maanden in verdiept :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 25-01-2011 05:00:41 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 06:40:01 #264
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91835554
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:50 schreef de_ier het volgende:
Misschien op korte termijn is dat wel beter.

Maar overdrachtsbelasting moet ook weg, misschien niet nu, maar wel de volgende keer dat er een zeepbel dreigt te vormen. Want het draagt bij aan het vergroten van de zeepbel. In en stijgende markt gooi je ook gewoon doodleuk je de overdrachtsbelasting die je ooit heb betaald op je verkoop prijs op. Dit soort eenmalige belasting bij huizen moet ooit afgeschaft worden. Naast dat het voor een zeepbel kan zorgen belemmert het ook de mobiliteit van de bevolking.
Het afschaffen van zaken die geld *op*brengen zal de komende jaren nog wel even gevoelig liggen vrees ik ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Whuzz op 25-01-2011 08:08:42 ]
pi_91836080
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:52 schreef de_ier het volgende:

[..]

Of Nederlandse banken die de kredietkraan dichtdraaien omdat ze in het buitenland slechte zaken hebben gedaan... Dat is mijn voorspelling.
Zolang de Nederlanders vrij trouw blijven betalen hebben ze daar geen belang bij. het is een makkelijke en constante stroom geld...
  dinsdag 25 januari 2011 @ 08:34:49 #266
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91836270
En daarnaast hebben slechte zaken in het buitenland daar weinig mee te maken. De banken kunnen geld lenen tegen extreem lage Euribor en het doorlenen aan NL consumenten voor een hoop meer rente. Gratis geld :)
(Bijna net zo gratis als de HRA die ik vanuit Xeno's belasting krijg *O* :P )
pi_91836320
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 08:34 schreef Whuzz het volgende:
En daarnaast hebben slechte zaken in het buitenland daar weinig mee te maken. De banken kunnen geld lenen tegen extreem lage Euribor en het doorlenen aan NL consumenten voor een hoop meer rente. Gratis geld :)
(Bijna net zo gratis als de HRA die ik vanuit Xeno's belasting krijg *O* :P )
Op dit moment zwem ik toevallig in mijn HRA geld, Xeno, bedankt!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 08:40:08 #268
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91836351
Ik heb er net een zooi spullen voor mijn huis van gekocht. Waardoor dat geld weer terug de economie in gaat, waarvan dan Xeno's salaris betaald wordt. Dus eigenlijk werkt Xeno voor mij en betaald hij dat zelf. The circle of life zegmaar ;)
pi_91836467
Xeno betaalt mijn vakantie O+.
pi_91836527
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 08:50 schreef du_ke het volgende:
Xeno betaalt mijn vakantie O+.
Ho ho, samen met Huizenmarkt-zeepbel wel te verstaan.
pi_91836594
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:04 schreef xenobinol het volgende:
Het is moeilijk om onverkoopbare huizen te prijzen maar de huizen die verkocht worden zijn meestal het beste dat de markt te bieden heeft. Je kan niet automatische de waarde van je onverkoopbare (=niet marktconform geprijsd) schalen aan de 'top woningen' die nog wel tegen lagere prijzen verkocht worden. De feitelijk marktwaarde ligt dus onder de prijzen van woningen die wel verkocht worden.
Dit is weer een mooie marketing pitch voor je bubble sprookjes boek xeno.

Maar niemand garandeerd de mensen die volgens jou met een onverkoopbaar huis zitten dat wanneer ze de prijs met 20% zouden laten zakken dat het wel meteen verkocht zou zijn. Of heb jij soms meer marktinformatie dan wij hier tot onze beschikking hebben.

Ik denk dat wanneer de huizen prijzen vandaag over de gehele linie met 20% zouden zakken de verkoop volumes niet weer terug gaan naar de eerdere volumes.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:05:36 #272
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_91836674
De WOZ kan je niet verhogen, dat is een marktconforme waardering. Je zou wel een ophogingspercentage kunnen gebruiken maar daar begint zeker de VVD niet aan.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:09:54 #273
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91836767
Als Xeno's voorspellingen uitkomen moet de WOZ juist met 30% omlaag! Dan gaan mijn woonlasten dus omlaag :P
pi_91836955
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:09 schreef Whuzz het volgende:
Als Xeno's voorspellingen uitkomen moet de WOZ juist met 30% omlaag! Dan gaan mijn woonlasten dus omlaag :P
En dan hebben we nog meer HRA over om terug te geven aan de economie zodat Xeno niet verhongert. Wat is het toch een mooie wereld O+
pi_91836962
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 08:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zolang de Nederlanders vrij trouw blijven betalen hebben ze daar geen belang bij. het is een makkelijke en constante stroom geld...
quote:
Massaontslag It's Electronics dreigt

TILBURG - Een van de grootste elektronicaketens van Nederland, It's Electronics, staat op het punt om te vallen. Alle ruim 1000 werknemers hebben gisteravond laat van hun bedrijfsleiders te horen gekregen dat ze vandaag niet hoeven te komen werken. De salarissen zijn nog niet uitgekeerd.

Het moederbedrijf IMpact Retail vraagt vandaag uitstel van betaling aan. Onder IMpact Retail vallen It's Electronics, Modern.nl en PrijsTopper.

De bank heeft nieuwe sloten op alle winkels van It's Electronics laten aanbrengen, vertelt een woordvoerder aan De Telegraaf. Op de deuren van de vestigingen hangt een briefje over de sluiting en dat deze te maken heeft met een reorganisatie van IMpact Retail.

"Er wordt gestreefd naar zo min mogelijk overlast. Vandaag zal iedereen verder op de hoogte gebracht worden", aldus de woordvoerder. Volgens de man zijn de vakbonden niet ingeschakeld.

'Doorstart'

Op de website van IMpact Retail staat een mededeling van de directie dat het bedrijf uitstel van betaling heeft aangevraagd en dat daarom alle winkels en webshops gesloten zijn. "Wanneer u nog een bestelling heeft lopen of een product ter reparatie heeft aangeboden, dan krijgt u van ons persoonlijk bericht", meldt de website.

"De directie van Impact Retail bekijkt momenteel onder meer de mogelijkheden van een doorstart van de winkels en webshops."

'Zo veel mogelijk omzet'

Een medewerker van It's Electronics, die gisteravond onaangenaam verrast werd door het telefoontje van zijn bedrijfsleider, meldt aan De Telegraaf dat de werknemers onlangs de opdracht kregen om afgelopen week zoveel mogelijk omzet te draaien. Hij heeft deze maand nog geen salaris gekregen. Het loyale personeel is volgens de man volledig geknakt.

bron: Telegraaf
Ondanks al het zo bejubelde economische herstel zullen we het komende jaar weer veel faillissementen zien langskomen. Hierbij zijn er dus weer zo'n 500 potentiele wanbetalers toegevoegd *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_91837004
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 00:15 schreef du_ke het volgende:

De rente is de laatste tijd zo'n 0,5% gestegen, kost je al gauw zo'n 50 euro extra in de maand. Roepen dat er een significante rentestijging moet plaatsvinden om enige prijsdaling in de markt te krijgen is natuurlijk grote onzin. Elke rentestijging zorgt voor een slechtere betaalbaarheid, deze kan alleen gecorrigeerd worden door stijgende salarissen en/of dalende prijzen.
I'll sing you a lullaby.
pi_91837166
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 08:34 schreef Whuzz het volgende:

De Nederlandse staat kan nu nog goedkoop geld lenen, net als Griekenland en Ierland voorheen. Maar zolang de schuldenlast blijft groeien zal ook de renteverplichting blijven oplopen, deze drukt zwaar op de begroting en zal er uiteindelijk toe leiden dat de rentetarieven fors gaan oplopen. Feitelijk zit er een destructieve positieve terugkoppeling in dit systeem. Overigens zijn de Nederlandse rentetarieven voor hypotheken niet de laagste in zijn soort, de banken hebben de leenslaafjes mooi klem staan in een hoekje *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_91837266
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:00 schreef Basp1 het volgende:

Dit is weer een mooie marketing pitch voor je bubble sprookjes boek xeno.

Maar niemand garandeerd de mensen die volgens jou met een onverkoopbaar huis zitten dat wanneer ze de prijs met 20% zouden laten zakken dat het wel meteen verkocht zou zijn. Of heb jij soms meer marktinformatie dan wij hier tot onze beschikking hebben.

Ik denk dat wanneer de huizen prijzen vandaag over de gehele linie met 20% zouden zakken de verkoop volumes niet weer terug gaan naar de eerdere volumes.
Klopt.... misschien moeten ze zelfs wel 50% of verder zakken, hoe dan ook... er is altijd een prijs waarbij er een koper te vinden is.

De voorgaande volumes gaan we denk ik ook niet meer terug zien, juist daarom is er extra druk op de prijs, logisch toch?
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:34:04 #279
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91837336
Gisteren op BNR een artikeltje waarin vermeld werd dat de kosten voor het bouwen van nieuwbouwhuizen flink omhoog zouden gaan door o.a. gestegen grondstofprijzen en verhoogde eisen m.b.t. isolatie. Aangezien bouwfondsen geen verlies gaan maken op hun projecten gaan de prijzen van nieuwbouw dus omhoog...
pi_91837428
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:34 schreef Whuzz het volgende:
Gisteren op BNR een artikeltje waarin vermeld werd dat de kosten voor het bouwen van nieuwbouwhuizen flink omhoog zouden gaan door o.a. gestegen grondstofprijzen en verhoogde eisen m.b.t. isolatie. Aangezien bouwfondsen geen verlies gaan maken op hun projecten gaan de prijzen van nieuwbouw dus omhoog...
xeno mode, ja maar, ja maar dat kan niet want dan koopt niemand meer wat. :D
pi_91837499
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:30 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Klopt.... misschien moeten ze zelfs wel 50% of verder zakken, hoe dan ook... er is altijd een prijs waarbij er een koper te vinden is.

De voorgaande volumes gaan we denk ik ook niet meer terug zien, juist daarom is er extra druk op de prijs, logisch toch?
Waarom zouden lage volumes ook prijsdruk veroorzaken. Als ik naar sommige autos kijk dan hangen daar ook bizarre prijzen aan terwijl ze totaal geen volumes draaien. En dan zijn autos ook nog eens gebruiksgoederen in tegenstelling tot huizen wat ik onder de noemer lange termijn investering schaar.
pi_91837522
quote:
De bouwkosten lopen de laatste tijd weer op.... klopt. De stijging van de gemiddelde koopprijs in 2010 is veroorzaakt door de verkoop van nieuwe woningen.

quote:
NVB: 'double-dip 'in woningbouw

De Nederlandse woningbouw krijgt te maken met een double-dip. In tegenstelling tot eerdere prognoses is het dieptepunt van de bouwproductie nog niet bereikt. Dit stelt de NVB, de vereniging van ontwikkelaars en bouwondernemers.

Op basis van NVB-cijfers zakt de productie dit jaar zelfs onder de 50.000 gereed te komen huur- en koopwoningen. In 2012 neemt het aantal licht toe tot maximaal 60.000 woningen, waarna de woningbouwproductie in 2013 opnieuw onder de 50.000 huur- en koopwoningen zal zakken.

Deze cijfers staan in schril contrast met de relatief optimistische prognoses van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) die recent aangaf een groei van de woningbouwproductie te voorzien. Dit verschil komt vooral omdat NVB in de berekeningen uitgaat van de daadwerkelijk verkochte woningen en het EIB van de afgegeven bouwvergunningen.

In de brief aan het kabinet wijst NVB er op, dat de groei van het aantal verkochte nieuwbouwwoningen zich na het relatief goede tweede kwartaal vorig jaar niet heeft doorgezet. En dat zal ook in 2011 niet het geval zijn. Dat heeft verschillende oorzaken.

Allereerst vertoont de hypotheekrente al weer enige tijd een opwaartse druk. Tegelijk hebben zowel de AFM als het Waarborgfonds Eigen Woningen (van de NHG-garantie) de leningscriteria, die banken moeten hanteren, flink aangescherpt. Vooral de koopstarters merken dat bij hun hypotheekaanvraag. Hun financieringsruimte is soms wel 30 tot 40 procent kleiner dan vorig jaar.

Vervolgens zijn de steunmaatregelen van het Rijk met de zogeheten tranches dit jaar vervallen en nemen ook de bouwkosten van nieuwe woningen weer toe. Enerzijds door de stijging van de grondstoffen en anderzijds door de aanscherping van de epc-normen.

bron: NVM
Dus.... als de nieuwbouw gaat stagneren gaat de gemiddelde verkoopprijs waarschijnlijk weer verder dalen. Gisteren las ik ook een artikel dat de bouwwereld met de gemeenten om tafel wil om 'een verstandig' grond beleid te gaan voeren. De bouwkosten mogen dan wel stijgen.... maar om de boel verkoopbaar te houden moeten de grondprijzen dan dalen.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:42:55 #283
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91837530
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]

xeno mode, ja maar, ja maar dat kan niet want dan koopt niemand meer wat. :D
En dan worden er dus minder nieuwe woningen gebouwd en ontstaat er schaarste. En wat doen de prijzen bij schaarste? Precies ;)
pi_91837565
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

[..]

Ondanks al het zo bejubelde economische herstel zullen we het komende jaar weer veel faillissementen zien langskomen. Hierbij zijn er dus weer zo'n 500 potentiele wanbetalers toegevoegd *O*
Volgens mij heeft dat niets met de crisis te maken, maar is dit van alle tijden... Mediamarkt is marktheerser samen met bestellingen op internet... it's is (was) dan ook overpriced...
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:48:09 #285
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91837649
Die keten die is overgenomen door De Harense Smid (ben ff de naam kwijt, was een kutketen anyway) viel ook om in economische hoogtijdagen. De situatie bij Its heeft nix met de crisis te maken, maar alles met concurentie van grotere ketens en internet.

Bij ASML zoeken ze trouwens met spoed zo'n 800 man. Dus als we één voorbeeld als "de norm" gaan aanhouden...
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:49:08 #286
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91837665
The fuck!? FoK! kan geen e-met-streepje weergeven? :|W
pi_91837676
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

En dan worden er dus minder nieuwe woningen gebouwd en ontstaat er schaarste. En wat doen de prijzen bij schaarste? Precies ;)
En er was al een schaarste, die alleen maar aan het oplopen is de afgelopen jaren.

Van de mooie plannen van onze overheden en bouw ondernemingen van 80.000 tot 100.000 nieuwbouw woningen per jaar realiseren horen we de afgelopen jaren niet veel meer. :D
pi_91837678
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:41 schreef Basp1 het volgende:

Waarom zouden lage volumes ook prijsdruk veroorzaken. Als ik naar sommige autos kijk dan hangen daar ook bizarre prijzen aan terwijl ze totaal geen volumes draaien. En dan zijn autos ook nog eens gebruiksgoederen in tegenstelling tot huizen wat ik onder de noemer lange termijn investering schaar.
Fabrikanten die alleen hele dure auto's maken blijven toch altijd maar erg klein en worden regelmatig in hun voortbestaan bedreigt. Alle grote autofabrikanten halen het gros van hun omzet en winsten uit de volume productie. Ferrari kan zijn prijsniveau en status behouden door net wat minder auto's te produceren als dat er vraag naar is, een kunstmatige schaarste....
Toch zijn er auto's in overvloed te koop, in alle soorten en maten en voor elk budget.
De zeepbel heeft o.a. zo kunnen groeien doordat er een grotere vraag dan aanbod was. Nu het aanbod groter is dan de vraag is er absoluut sprake van een prijsdruk. Misschien moet je eens een economie boek ter hand nemen, je zal dan ontdekken dat een huis ook gewoon een gebruiksartikel is en geen speculatief object in the long run.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 09:49:54 #289
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_91837685
quote:
Zo werkt het ook niet natuurlijk, als ze de prijzen verhogen verkopen ze niets meer en dat weten ze best.

Er zijn ook andere opties om de kosten te drukken, meer woningen op hetzelfde oppervlak bv. (appartementen/drive in woningen/duplexwoningen/etc.)

Ze blijven toch wel bouwen. Niet bouwen is duurder dan goedkoper/anders bouwen of dacht je dat de grote jongens het zich kunnen permiteren de komende 5 jaar stil te zitten?
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_91837728
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Funda begs to differ :)
I'll sing you a lullaby.
pi_91837825
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:49 schreef xenobinol het volgende:
Misschien moet je eens een economie boek ter hand nemen, je zal dan ontdekken dat een huis ook gewoon een gebruiksartikel is en geen speculatief object in the long run.
Dan mag je economie boek verklaren waarom huizen veel waardevaster zijn als normale gebruiksartikelen die altijd wel na een jaar of 10 wel afgeschreven zijn.

En ik zeg nergens dat ik er mee moet speculeren dat verhaal maak jij er steeds van, het gaat mij alleen om woongenot en over 10 jaar zonder hypotheekkosten te zitten.
pi_91837856
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:44 schreef inXs het volgende:

Volgens mij heeft dat niets met de crisis te maken, maar is dit van alle tijden... Mediamarkt is marktheerser samen met bestellingen op internet... it's is (was) dan ook overpriced...
Maar Mediamarkt is al reeds vele jaren actief? Net als de webwinkels...
Wat er speelt is dat de afgelopen paar jaar de marges op consumentenelektronica zeer sterk onder druk staan. Ik roep al een tijdje dat er sprake is van een serieuze deflatie.... zie daar... It's is het eerste slachtoffer in the race to the bottom. Ik vermoed dat er nog wel enkelen gaan volgen.
I'll sing you a lullaby.
pi_91837864
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Funda begs to differ :)
:')
pi_91837915
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 22:45 schreef Whuzz het volgende:
Voorbij? Volgens mij hebben we het alleen uitgesteld en het gat veel dieper gemaakt. Een schuldenprobleem oplossen door nog meer schulden te maken. En jij gelooft dat we dat langdurig kunnen volhouden?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_91837986
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:55 schreef Basp1 het volgende:

Dan mag je economie boek verklaren waarom huizen veel waardevaster zijn als normale gebruiksartikelen die altijd wel na een jaar of 10 wel afgeschreven zijn.
Dat komt omdat mensen de overheid de zeepbel heeft gesubsidieerd, gestimuleerd en de banken de rente constant hebben verlaagt. Daarnaast krijg je waarvoor je betaald, het is technische mogelijk om een televisietoestel, een wasmachine of gloeilamp te construeren die een leven lang meegaan. Dat de markt dit niet doet heeft te maken met de prijs van het product.... zo'n duurzaam product kost natuurlijk een veelvoud i.v.m de duurzamere materialen en het feit dat er maar eenmalig aan verdient kan worden.

quote:
En ik zeg nergens dat ik er mee moet speculeren dat verhaal maak jij er steeds van, het gaat mij alleen om woongenot en over 10 jaar zonder hypotheekkosten te zitten.
Ok.... mijn fout... toch zou je ook net zo goed kunnen investeren in een wasmachine die een leven lang meegaat? Kost wat extra's maar dan zit je voor de rest van je leven zonder kosten aan je wasmachine.
I'll sing you a lullaby.
pi_91838015
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:58 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Voorbij? Volgens mij hebben we het alleen uitgesteld en het gat veel dieper gemaakt. Een schuldenprobleem oplossen door nog meer schulden te maken. En jij gelooft dat we dat langdurig kunnen volhouden?
Verbazingwekkend? Alleen een optimist kan zich op de top van de markt inkopen en er nog trots over komen opscheppen ook :P
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 10:10:02 #297
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_91838262
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 09:49 schreef xenobinol het volgende:
Fabrikanten die alleen hele dure auto's maken blijven toch altijd maar erg klein en worden regelmatig in hun voortbestaan bedreigt.
Oh, Xeno heeft weer eens ergens verstand van :')
De échte kleine autobouwers zijn juist de meest stabiele uit het geheel. Die zijn onafhankelijk, opereren in een niche markt die niet of nauwelijks conjunctuurgevoelig is. Donkervoort, Pagani, etc. Fabrikanten die hele dure auto's maken zijn 9/10 keer een onderdeel van een concern dat in élke markt opereert en op die manier de risico's spreidt.

Zie het als een aannemer die alleen luxe villa's bouwt van 5 miljoen en duurder. Die niche markt is er altijd, ook in tijden van crisis, maar het is vaak een kleiner bedrijf.
De grote jongens bouwen wat dure villa's, maar ook goedkope flats, rijtjeshuizen, enz.

quote:
Alle grote autofabrikanten halen het gros van hun omzet en winsten uit de volume productie. Ferrari kan zijn prijsniveau en status behouden door net wat minder auto's te produceren als dat er vraag naar is, een kunstmatige schaarste....
:') Xenoduimpje aan het werk hoor...

Ferrari's worden gewoon op bestelling gebouwd. Net als elke normale auto. Een fabrikant maakt een aantal modellen op voorraad (standaard "busniness-line" modellen in veel verkochte kleuren met de normale opties) om bij de dealer te kunnen zetten en de rest wordt op bestelling gebouwd.
Gaat bij Ferrari net zo, alleen zijn er minder bestellingen. Maar niets schaarste. Als jij hem besteld, wordt ie gebouwd.
Er zijn maar een paar exclusieve modellen die in "limited serie" gebouwd worden. Die zijn inderdaad "kunstmatig schaars". (maar goed, wat is daar kunstmatig aan... schaars is schaars)

quote:
Toch zijn er auto's in overvloed te koop, in alle soorten en maten en voor elk budget.
De zeepbel heeft o.a. zo kunnen groeien doordat er een grotere vraag dan aanbod was. Nu het aanbod groter is dan de vraag is er absoluut sprake van een prijsdruk. Misschien moet je eens een economie boek ter hand nemen, je zal dan ontdekken dat een huis ook gewoon een gebruiksartikel is en geen speculatief object in the long run.
Een huis is wél een speculatief object in de long run, net zoals een exclusieve ferrari dat is. Waarom? Omdat het schaars is. In tijden van crisis is er naar bijna alles minder vraag. Naar ferrari's, naar huizen, naar olie... Dan zakt de prijs tijdje om als er weer meer vraag is op te krabbelen.
Een exclusieve ferrari uit 1950 is nu vele malen meer waard dan 20 jaar geleden (mits goed onderhouden). Als er een zware crisis is, wordt ie misschien tijdelijk minder waard omdat er minder vraag is, maar over 10 jaar is dat ding echt weer meer waard dan vandaag.
Dat geld uiteraard niet voor een opel astra. Die worden met hoonderduizenden gebouwd en gaan na 15 jaar gewoon naar de sloop ;)
pi_91838287
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:00 schreef xenobinol het volgende:
Dat de markt dit niet doet heeft te maken met de prijs van het product.... zo'n duurzaam product kost natuurlijk een veelvoud i.v.m de duurzamere materialen en het feit dat er maar eenmalig aan verdient kan worden.
Ik heb bij at&t stage gelopen en daar zat een electroman die vertelde mij dat wanneer philips toendertijd ongeveer voor 10 gulden duurdere componenten zou gebruiken de levensduur van een tv een factor 4 omhoog zou gaan. Dus hoe je bij je veelvoud uitkomt is voor mij een grote vraag.

quote:
Ok.... mijn fout... toch zou je ook net zo goed kunnen investeren in een wasmachine die een leven lang meegaat? Kost wat extra's maar dan zit je voor de rest van je leven zonder kosten aan je wasmachine.
Zolang ergens bewegende onderdelen in zitten ben jij een goed constructeur die dit dan zo kan ontwerpen dat er toch geen slijgtage aan zal optreden. Hoeveel aan slijtage onderhevige onderdelen zitten er eigenlijk in een huis. Dat zijn de kozijnen die regelmatig een lik verf nodig hebben. Ach en laten we naar teveel pimp my house programmas kijken en om de 20 jaar keuken en badkamer vervangen.
pi_91838587
quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 10:10 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Oh, Xeno heeft weer eens ergens verstand van :')
De échte kleine autobouwers zijn juist de meest stabiele uit het geheel. Die zijn onafhankelijk, opereren in een niche markt die niet of nauwelijks conjunctuurgevoelig is. Donkervoort, Pagani, etc. Fabrikanten die hele dure auto's maken zijn 9/10 keer een onderdeel van een concern dat in élke markt opereert en op die manier de risico's spreidt.

Zie het als een aannemer die alleen luxe villa's bouwt van 5 miljoen en duurder. Die niche markt is er altijd, ook in tijden van crisis, maar het is vaak een kleiner bedrijf.
De grote jongens bouwen wat dure villa's, maar ook goedkope flats, rijtjeshuizen, enz.

[..]

:') Xenoduimpje aan het werk hoor...

Ferrari's worden gewoon op bestelling gebouwd. Net als elke normale auto. Een fabrikant maakt een aantal modellen op voorraad (standaard "busniness-line" modellen in veel verkochte kleuren met de normale opties) om bij de dealer te kunnen zetten en de rest wordt op bestelling gebouwd.
Gaat bij Ferrari net zo, alleen zijn er minder bestellingen. Maar niets schaarste. Als jij hem besteld, wordt ie gebouwd.
Er zijn maar een paar exclusieve modellen die in "limited serie" gebouwd worden. Die zijn inderdaad "kunstmatig schaars". (maar goed, wat is daar kunstmatig aan... schaars is schaars)

[..]

Een huis is wél een speculatief object in de long run, net zoals een exclusieve ferrari dat is. Waarom? Omdat het schaars is. In tijden van crisis is er naar bijna alles minder vraag. Naar ferrari's, naar huizen, naar olie... Dan zakt de prijs tijdje om als er weer meer vraag is op te krabbelen.
Een exclusieve ferrari uit 1950 is nu vele malen meer waard dan 20 jaar geleden (mits goed onderhouden). Als er een zware crisis is, wordt ie misschien tijdelijk minder waard omdat er minder vraag is, maar over 10 jaar is dat ding echt weer meer waard dan vandaag.
Dat geld uiteraard niet voor een opel astra. Die worden met hoonderduizenden gebouwd en gaan na 15 jaar gewoon naar de sloop ;)
Een rijtjeshuis is gewoon een Opel Astra. Dat ze hem tunen met spoilers maakt het nog niet meer waard.
pi_91838594
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 10:10 schreef Whuzz het volgende:
Spyker? Iemand? Om over de Britse automarkt nog maar te zwijgen. Ferrari is geen onafhankelijk merk, word gesponsord door de grote jongens, als hun R&D niet kan meevreten uit de ruif van de grote jongens dan is het snel gebeurt voor de kleine jongens. Of dacht je dat Donkervoort zijn eigen motors ontwikkeld? Zijn eigen componenten ontwikkeld? Dit soort bedrijven bestaan bij de gratie van de grote jongens en dat was dan ook de strekking van mijn verhaal.

quote:

Maar de nichemarkt kan bestaan door de volume productie, anders zou de nichemarkt er heel anders uit zien.

quote:

Dat zeg ik dus... die andere Ferrari's zijn voor standaard rijke jongens.... daar wil je als oliesjeik niet in dood gevonden worden.

quote:
Een huis is in eerste instantie gewoon een consumptiegoed.... slechts enkele huizen zijn in the long run een speculatief object.
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')