Hoe ze het met de huidige ontwikkelingen willen aanpakken weet ik nog niet, dit is besloten voordat de langstudeerderswet er kwam. Ben het er wel mee eens dat iedereen naar 't buitenland moet, maar da's een andere discussiequote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:36 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je kunt betogen dat dit de studeerbaarheid van het programma in de weg staat. De universiteit dient in zo'n geval financiële ondersteuning te bieden bij uitloop (ter hoogte van studiefinanciering).
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom naar het buitenland gaan voor veel mensen automatisch studievertraging betekent?quote:Maar deze boetes voor zowel zittende studenten als onderwijsinstellingen die de studenten hebben aangemoedigd om bestuurswerk te doen, om naar het buitenland te gaan, etc.
Omdat dan alsnog de vakken op de opleiding uit die periode ingehaald moeten worden.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:38 schreef Sloggi het volgende:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom naar het buitenland gaan voor veel mensen automatisch studievertraging betekent?
Volgens mij valt er in zo'n gevallen wel wat te regelen hoor. Bij ons in ieder geval wel (geschiedenis, RU).quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:39 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Omdat dan alsnog de vakken op de opleiding uit die periode ingehaald moeten worden.
Heel simpel, je kan een bepaald vak maar 1x per jaar doen, zit je in het buitenland dan zul je dat het jaar daarop moeten doen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:38 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom naar het buitenland gaan voor veel mensen automatisch studievertraging betekent?
Op mijn opleiding (HR Lero Engels) in elk geval niet - ik heb het mis zien gaan met veel klasgenoten die er (op aanraden van de opleiding) voor gekozen hadden voor een jaar een buitenlandse stage te doen. Die moesten het daaropvolgende cursusjaar alle vakken die ze hadden misgelopen inhalen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:40 schreef Sloggi het volgende:
Volgens mij valt er in zo'n gevallen wel wat te regelen hoor. Bij ons in ieder geval wel (geschiedenis, RU).
Ik durf te wedden dat ze die boete dan als "studiekosten" zouden declareren en vervolgens compleet door het ministerie zouden laten betalen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:46 schreef schaamhaareter het volgende:
Kunnen ze die terugwerkende kracht ook niet invoeren voor mensen als Rutte en Verhagen?
Verhagen moet dan iets van 18000 euro gaan betalenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:46 schreef schaamhaareter het volgende:
Kunnen ze die terugwerkende kracht ook niet invoeren voor mensen als Rutte en Verhagen?
ja, toekomstige studenten wel, huidige niet meer. En dan heb ik 't nu niet over het verplichte,maar het gewenste naar het buitenland gaan voor een periode van langer dan 5 maandenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:47 schreef Sloggi het volgende:
Ok. Maar goed, dan heb je een half jaar (of als je een heel jaar in het buitenland zit) een jaar vertraging. Daar kunnen toekomstige studenten natuurlijk rekening mee houden als ze al vertraging op hebben gelopen. Naar het buitenland gaan wordt echt niet onmogelijk door deze regeling.
Bij ons kon je een verblijf in het buitenland trouwens goed combineren met de bachelorscriptie, omdat je in dat half jaar verder alleen minorvakken volgde (die je dus kunt vervangen door vakken aan een andere universiteit te volgen).
Als je derde/vierdejaars bij ons bent zit je 2 dagen fulltime op school, en sta je 3 dagen voor de klas. Als je dan nog vakken uit een eerder jaar in moet gaan halen, dan krijg je tijdsproblemen qua leerwerk en roostering (omdat vakken uit Jaar 3 soms op stagedagen gegeven worden, of op tijden dat vakken uit Jaar 4 gegeven worden). En dat gebeurt dus ook veelvuldig.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:47 schreef Sloggi het volgende:
Ok. Maar goed, dan heb je een half jaar (of als je een heel jaar in het buitenland zit) een jaar vertraging. Daar kunnen toekomstige studenten natuurlijk rekening mee houden als ze al vertraging op hebben gelopen. Naar het buitenland gaan wordt echt niet onmogelijk door deze regeling.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik hoor ook studenten klagen dat naar het buitenland gaan onmogelijk gemaakt wordt. Dat is niet waar, je moet alleen wat harder werken, en daar is niets mis mee.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:50 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ja, toekomstige studenten wel, huidige niet meer. En dan heb ik 't nu niet over het verplichte,maar het gewenste naar het buitenland gaan voor een periode van langer dan 5 maanden
Er zijn ook summer-term vakkenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Ze kunnen het natuurlijk ook wat strenger maken op de universiteiten in Nederland. Ik zit zelf op een Engelse universiteit, heb nog een half jaar te gaan en heb dan mn 3 jarige bachelor afgerond.
Ik denk dat nog geen 1% van de gehele groep op de faculteit vertraging heeft. Bij ons is het ook zo dat je niet met vertraging naar het volgende jaar mag. Je moet dus alles in je 1e jaar halen wil je naar het 2e jaar gaan. En als je meer dan 3 onvoldoendes in 1 semester haalt (2 semesters per jaar, 8 vakken per jaar) zwaait de universiteit je uit. Stel je haalt toch een onvoldoende op een belangrijk examen. Dan kun je maximaal slechts een 5.5 halen op je herkansing. Ook al haal je een 9 op je examen. Op de eindlijst komt er een miezerige 5.5 te staan. En sinds je slechts 8 vakken per jaar hebt hakt dat er direct enorm zwaar in.
Maar wat krijgen we hier voor terug?
Universiteiten in de UK beginnen pas 1e of 2e week van Oktober voor de bachelor studenten.
Je hebt 4 of 5 week kerstvakantie.
Je hebt een aantal bank holidays.
De 2 examen periodes die je hebt duren 3 week. Na examen periode 1 week vrij.
Je hebt een 2 week mei vakantie.
Dan moet je er dus voor zorgen dat je je vakken in één of twee keer haalt.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:53 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Als je derde/vierdejaars bij ons bent zit je 2 dagen fulltime op school, en sta je 3 dagen voor de klas. Als je dan nog vakken uit een eerder jaar in moet gaan halen, dan krijg je tijdsproblemen qua leerwerk en roostering (omdat vakken uit Jaar 3 soms op stagedagen gegeven worden, of op tijden dat vakken uit Jaar 4 gegeven worden). En dat gebeurt dus ook veelvuldig.
Nou, bij ons mag er een hoop verbeterd worden, aangezien ze de capaciteit niet hebben nu om enthousiaste mensen te laten gaan en star zijn in het opzetten van nieuwe verbintenissen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:54 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik hoor ook studenten klagen dat naar het buitenland gaan onmogelijk gemaakt wordt. Dat is niet waar, je moet alleen wat harder werken, en daar is niets mis mee.
Dat is dan wel weer waar idd. Gewoon hard werkenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dan moet je er dus voor zorgen dat je je vakken in één of twee keer haalt.
Dan moet je wel de lessen bij kunnen wonen hequote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:56 schreef Sloggi het volgende:
Dan moet je er dus voor zorgen dat je je vakken in één of twee keer haalt.
En als het dan nog niet lukt - extreme uitzonderingsgevallen daargelaten - moet je je afvragen of je wel goed genoeg bent.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:57 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer waar idd. Gewoon hard werkenno offence, maar als je dat soort ambities hebt, moet je gewoon extra had aanpakken.
Vertel mij eens hoe het kan dat iemand die het vak voor de eerste keer volgt een les niet bij kan wonen?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:57 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Dan moet je wel de lessen bij kunnen wonen heer is een aanwezigheidsplicht.
werkenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:58 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vertel mij eens hoe het kan dat iemand die het vak voor de eerste keer volgt een les niet bij kan wonen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |