Ach, zonder een waarnemer beginnen die bewegingswetten ook niet veel, zullen we maar zeggen....quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
God schiep de eeuwige universele bewegingswet en toen was het af.
Ik ga me niet verder bezig houden met personen die enkel en alleen de evangelięn letterlijk nemen als was het of dit allemaal historisch juist is. Johannes is de pseudo van een auteur uit de 2de eeuw. Deze uitspraak staat haaks op het joods denken uit die tijd. Ik heb dat al meer als duidelijk uit de doeken gedaan.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:02 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Misschien toch niet als je ook eens de voorafgaande verzen leest:
http://www.biblija.net/bi(...)=1&pos=0&l=nl&set=10
Is dat zo? Dus als jij er niet meer bent stopt de wereld met draaien?quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ach, zonder een waarnemer beginnen die bewegingswetten ook niet veel, zullen we maar zeggen....
Ik zie verschillen, maar ik zie niet wat er "rammelt". "Rammelen" betekent dat het niet goed werkt of klopt, en heeft een negatieve connotatie. Bedoel je dat?quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Nou moe, het hele verhaal. Het Mesopotamische spreekt van meerdere goden, om te beginnen.En dan heeft men het over de mens ( Adapa ) en niet Adam en Eva. En dat dit niet in een twee drie verlopen is, maar met vallen en opstaan om die ideale " Lulu " te maken. De joden kennen deze misfit als Golem. En de rest is kwestie van twee boeken naast elkaar leggen. Ik heb reeds bronmateriaal gegeven.
Er bestaat inderdaad in de quantummechanica geen op zichzelf staande, objectieve werkelijkheid, los van de waarnemer.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:19 schreef nostradama het volgende:
[..]
Is dat zo? Dus als jij er niet meer bent stopt de wereld met draaien?
Op kwantumniveau, maar waarom zou dat moeten gelden op macroscopisch niveau? Je kunt toch niet lukraak conclusies uit de QM naar macroscopische fysica slepen? Schrödingers' kat laat zien dat je dan nogal es vreemde situaties krijgt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:24 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Er bestaat inderdaad in de quantummechanica geen op zichzelf staande, objectieve werkelijkheid, los van de waarnemer.
Het is de waarnemer die de mogelijkheden, zoals die gegeven worden door de bewegingsvergelijkingen, concreet maakt, zonder waarnemer blijven die zuiver abstract.
Ja, waarom dacht je dat de joden hem probeerden te doden, als die uitspraak niet haaks op het joods denken uit die tijd had gestaan?quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Deze uitspraak staat haaks op het joods denken uit die tijd. Ik heb dat al meer als duidelijk uit de doeken gedaan.
Dat argument van jou met betrekking tot de kat van Schrödinger vind ik niet overtuigend.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op kwantumniveau, maar waarom zou dat moeten gelden op macroscopisch niveau? Je kunt toch niet lukraak conclusies uit de QM naar macroscopische fysica slepen? Schrödingers' kat laat zien dat je dan nogal es vreemde situaties krijgt.
Hoe stel jij je de historie van het universum voor voordat er leven was? Of bestaat alles omdat God het waarneemt?quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ach, zonder een waarnemer beginnen die bewegingswetten ook niet veel, zullen we maar zeggen....
Dat maakt niet uit. Vervang de kat maar door een glazen pot of iets dergelijks, en laat het mechanisme de pot kapot maken. Bevindt de pot zich in een superpositie?quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat argument van jou met betrekking tot de kat van Schrödinger vind ik niet overtuigend.
De kat is namelijk zelf een waarnemer en geen object.
Nee, niet zomaar, net zoals je niet zomaar jouw conclusie kunt trekken.quote:En het hele bouwwerk van de fysica rust op de QM, dus dan kun je volgens mij niet zomaar zeggen: ja, op micro-niveau is dat wel waar, maar waarom zou dat op macro-niveau ook zo moeten zijn?
Ja hoor. Het zit zo, als mijn tante zich heeft laten ombouwen spreken we van mijn oom.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie verschillen, maar ik zie niet wat er "rammelt". "Rammelen" betekent dat het niet goed werkt of klopt, en heeft een negatieve connotatie. Bedoel je dat?
Dat heb ik, in tegenstelling tot u, zeker gedaan!quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, waarom dacht je dat de joden hem probeerden te doden, als die uitspraak niet haaks op het joods denken uit die tijd had gestaan?
Ook eens even nadenken, he?
TX. Hier ga ik meer over lezen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Doet mij denken aan Simone Weil http://en.wikipedia.org/wiki/Simone_weil#Absence
[..]
Hoe bedoel je, "niet compatibel"? De schrijvers van (het scheppingsverhaal in) Genesis hebben waarschijnlijk inspiratie bij de Enuma Elish en de Gilgamesh epos opgedaan. Dat het niet altijd even "logisch" is, of dat er zelfs interne inconsistenties zijn, verbaast toch niet? Het is vooral een mythe.quote:Op donderdag 20 januari 2011 18:08 schreef ATON het volgende:
Het basisverhaal van de schepping en de creatie van de mens, te vinden in een Babylonisch epos, en als je daar dan nog een ander verhaal door verwerkt, wat eigenlijk niet compatibel is, mag ik spreken van ' rammelen '.
Exact.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, "niet compatibel"? De schrijvers van (het scheppingsverhaal in) Genesis hebben waarschijnlijk inspiratie bij de Enuma Elish en de Gilgamesh epos opgedaan. Dat het niet altijd even "logisch" is, of dat er zelfs interne inconsistenties zijn, verbaast toch niet? Het is vooral een mythe.
Het is onlogisch geworden omdat beide verhalen niet compatibel zijn. Sterfelijke " goden " vervangen door de God is niet compatibel, en dát is wat het zo rommelig maakt. Duidelijk dat de kopiīsten het orriginele niet begrepen hebben of het moedwillig hebben aangepast.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, "niet compatibel"? De schrijvers van (het scheppingsverhaal in) Genesis hebben waarschijnlijk inspiratie bij de Enuma Elish en de Gilgamesh epos opgedaan. Dat het niet altijd even "logisch" is, of dat er zelfs interne inconsistenties zijn, verbaast toch niet? Het is vooral een mythe.
Ja, dacht je dat de Hebreeërs het exacte, originele gedachtengoed van de Babyloniërs wouden overnemen? Het lijkt me aannemelijker dat de Babylonische mythes bepaalde vragen hebben aangewakkerd bij de Hebreeërs, en dat deze inspiratie hebben gevonden bij de Babylonische mythes.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Het is onlogisch geworden omdat beide verhalen niet compatibel zijn. Sterfelijke " goden " vervangen door de God is niet compatibel, en dát is wat het zo rommelig maakt. Duidelijk dat de kopiīsten het orriginele niet begrepen hebben of het moedwillig hebben aangepast.
Het is ook met die bedoeling geschreven, maar het wordt wel wat moeilijk als er een handleiding voor een magnetron en een handleiding voor een grill door elkaar verweven zitten en de tolk het verschil niet kent tussen beide toestellen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:55 schreef Haushofer het volgende:
Kijk, als er in mijn handleiding van m'n magnetron dingen staan die niet kloppen, of die mijn magnetron laten roken, dan zeg ik "dat de handleiding rammelt", of dat de informatie "niet compatibel is" (wat er bv op de website wordt vermeld).
Maar dit soort terminologie gebruiken voor mythes, dat verbaast me een beetje. Dan lees je de bijbel als een handleiding, lijkt me.
Dat is al wat ik niet begrijp, dat je een mythe met een handleiding vergelijkt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Het is ook met die bedoeling geschreven, maar het wordt wel wat moeilijk als er een handleiding voor een magnetron en een handleiding voor een grill door elkaar verweven zitten en de tolk het verschil niet kent tussen beide toestellen.
In vetjes is er sprake van twee to-taal verschillende begrippen. In het Sumerische epos is er sprake van verschillende 'goddelijke' personen, mannen, vrouwen, zonen, dochters, een leider en ondergeschikten. Je zou haast gaan denken dat het de bemanning van Star-Trek is. In de Genesis-versie is er slechts over één God sprake; JHWH. En toch spreekt Hij in meervoud, wat dan weer uit de Sumerische versie afkomstig is. Hoeveel weet je eigenlijk te vertellen aangaande dit Sumerisch epos ? Wat heb je daar eigenlijk al over gelezen ? Nu kan ik nog een tijdje doorgaan met mijn 'vreemde kijk op mythes', maar dit is zinloos als je niet weet waar ik het over heb.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dacht je dat de Hebreeërs het exacte, originele gedachtengoed van de Babyloniërs wouden overnemen? Het lijkt me aannemelijker dat de Babylonische mythes bepaalde vragen hebben aangewakkerd bij de Hebreeërs, en dat deze inspiratie hebben gevonden bij de Babylonische mythes.
Wat bedoel je met dikgedrukte? Dat is niet "compatibel"? Met wat niet?
Als ik de mythe van Icarus neem, en ik vervang Icarus door een pinguin en zijn vader door de verzorger, dan is de mythe niet meer "compatibel"? "Onlogisch" geworden? Was de mythe eerst wel logisch dan?
Nogmaals, ik vind dit een vreemde kijk op mythes
Niet de orriginele versie. Wel de Bijbel.quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is al wat ik niet begrijp, dat je een mythe met een handleiding vergelijkt.
Dat weten we helemaal niet zo zeker zoals jij wilt doen laten geloven. Zoals ik al es eerder heb gezegd, wordt er op meerdere plaatsen in het OT (Genesis en Jesajah) in een meervoud gesproken. Dat kan JHWH met Zijn goddelijke garde uitdrukken.quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:10 schreef ATON het volgende:
In de Genesis-versie is er slechts over één God sprake; JHWH. En toch spreekt Hij in meervoud, wat dan weer uit de Sumerische versie afkomstig is.
Dat staat daar los vanquote:Hoeveel weet je eigenlijk te vertellen aangaande dit Sumerisch epos ? Wat heb je daar eigenlijk al over gelezen ? Nu kan ik nog een tijdje doorgaan met mijn 'vreemde kijk op mythes', maar dit is zinloos als je niet weet waar ik het over heb.
Waarom?quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet de orriginele versie. Wel de Bijbel.
Wat het spreken in meervoud betreft komt uit de Sumerische hoek. In de tijd van Jesajah had onze JHWH nog een hele rits concurrenten in hetzelfde huis. Maar geen nood, onze Josia heeft alles op een speler gezet.quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weten we helemaal niet zo zeker zoals jij wilt doen laten geloven. Zoals ik al es eerder heb gezegd, wordt er op meerdere plaatsen in het OT (Genesis en Jesajah) in een meervoud gesproken. Dat kan JHWH met Zijn goddelijke garde uitdrukken.
Wat precies de oorsprong van het spreken van God in meervoud is, weten we volgens mij niet zo zeker
[..]
Dat staat daar los vanIk weet genoeg over mythen als de Gilgamesh en de Enuma Elish, en ik ken de parallellen met Genesis. Het gaat me er om hoe jij tegen mythes aankijkt, niet om de exacte inhoud er van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |