Klopt, dat is de reden dat de Joden er zo veel over discussieerden. Echter denkt de verlichte westerse mens dat zij de eerste is die opmerkt dat de bijbel zichzelf tegenspreekt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:26 schreef nostradama het volgende:
[..]
Oh ja natuurlijk dan gaan we ineens dat onfeilbaar wezen maar een beetje vermenselijken. Dan is het geen God meer he?
We kunnen dus concluderen dat de Bijbel :
1. zichzelf tegen spreekt
Dat was ze dus niet. De schepping blijkt een zekere autonomie te bezitten. Ze is in staat zichzelf te corrumperen.quote:2. God 's creatie , de evolutieleer ontkracht vermits ze voltooid en perfect (ander woord voor en hij zag dat alles heel goed was) was
Hier heb je geheel gelijk in. Deze verhalen zijn geschreven tijdens de Babylonische ballingschap.quote:3. dat mensenhanden nadien die God toch probeerden in te passen in hun denken door een paradijsverhaal in te lassen
Klopt, het is proza, geschreven door mensen.quote:4. dat de Bijbel dus geen woord van God is.
Ik zie niet hoe het een het ander uit sluit, daar we net geconcludeerd hebben dat dit een menselijk werk is en dus feilbaar en geschreven met inzichten van die tijd.quote:5. dat die God van creatie niet bestaat vermits evolutie werd aangetoond
Er is geen sprake van vooruitgang, enkel van gang. (Midas Dekkers)quote:6. dat evolutie inhoudt dat alles steeds voortgaat.
Hier scheiden onze wegen. De schepping, en vooral de mens is in staat zijn eigen lot te bepalen. Voorbeelden hiervan in de bijbel: Het plukken van de appel en het verlies van het eeuwig leven. De Exodus, de verschillende profeten die onheil weten af te wenden van het volk Israël.quote:7. dat creatie een einde kent en dus dood loopt.
Ik denk dat ze andere motieven hadden. Maar hiervoor zijn er andere topicsquote:Heb je je al eens afgevraagd waarom de kerken zo tegen Darwin waren? Gewoon omdat die lui de consequenties van evolutie al inzagen op voorhand. Het zou uiteindelijk de dood van hun God tot gevolg hebben.
Uiteindelijk zullen de resten van de aardbewoners mede verbranden/ontploffen met de zon. Althans volgens deze theorie. Dan zal alles `tot stof` reduceren. En wat dan stof is is vervolgens een nieuwe vraag maar die is voor dit verhaal onbelangrijk.quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:52 schreef tarantism het volgende:
[..]
Dit is een vergissing. Een mens zal nooit tot stof vergaan, simpelweg omdat andere organismen zoals schimmels en dieren de delen van het menselijk lichaam al hebben opgenomen voordat het stof is. Alleen als je gevriesdroogd wordt na je dood verga je dus tot stof.
'Uit stof zijt gij voortgekomen en tot gistende bottensoep zult gij wederkeren' lijkt me dus beter
Beter lezen! Er staat niks over een appel. En eeuwig leven staat er ook al niet in de grondtekst.quote:Voorbeelden hiervan in de bijbel: Het plukken van de appel en het verlies van het eeuwig leven.
Welke profeet heeft ooit één onheil weten af te wenden ?quote:De Exodus, de verschillende profeten die onheil weten af te wenden van het volk Israël.
Dat kan je aan Mendeljev vragen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Uiteindelijk zullen de resten van de aardbewoners mede verbranden/ontploffen met de zon. Althans volgens deze theorie. Dan zal alles `tot stof` reduceren. En wat dan stof is is vervolgens een nieuwe vraag maar die is voor dit verhaal onbelangrijk.
Volgens mij luisteren mensen niet graag naar profeten. Kijk maar naar Stalin tijdens WO2: hij kreeg enorm veel aanwijzingen binnen dat Hitler aan aanval plande, maar negeerde ze, met alle gevolgen van dien. De profeten werden opgesloten of doodgeschoten wegens "disinformatie" en "provocatie"... Maar als mensen luisteren, kan een heleboel onheil voorkomen of ingeperkt worden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Beter lezen! Er staat niks over een appel. En eeuwig leven staat er ook al niet in de grondtekst.
[..]
Welke profeet heeft ooit één onheil weten af te wenden ?
Klopt, vrucht, sorry my bad.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Beter lezen! Er staat niks over een appel. En eeuwig leven staat er ook al niet in de grondtekst.
[..]
Uhm, vind ik lastig om zo te reproduceren. Zo even twee from the top of my head.quote:Welke profeet heeft ooit één onheil weten af te wenden ?
quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:05 schreef nostradama het volgende:
Ik merk dat we het grotendeels eens zijn Sattyagraha. Mijn excusses dus voor het doorbomen. Ik meen ook te merken dat we ergens oneens zijn ivm creatie en schepping. Eigenlijk gebruikte ik voor de Bijbel het verkeerde woord creatie. In de Bijbel spreekt men over schepping. Er is een groot verschil in creatie en schepping. Ik ging hiervoor eens kijken op wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Creatie. Misschien dat je nu beter kunt begrijpen wat ik eigenlijk bedoelde.
Een schepping veronderstelt een schepper die uit het niets, iets produceert. Creatie heeft geen schepper nodig
Nu ben je aan het cirkeldenken. Mozes is een fictief personage en joodse slaven bestonden al evenmin. Sterker nog; er bestonden toen nog geen joden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:09 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Klopt, vrucht, sorry my bad.
[..]
Uhm, vind ik lastig om zo te reproduceren. Zo even twee from the top of my head.
Mozes --> onheil: een slaven bestaan.
Nathan --> onheil: een onrechtvaardige koning.
Mozes telt eigenlijk niet want die had ik al genoemd.
Verschillende profeten komen in opstand tegen het idee om samen te heulen met een andere grootmacht van die tijd wat geleid zou hebben tot assimilatie van het joodse volk. Ze hebben hun autonomie behoudende en de tand des tijds weten te overleven dmv de profeten.
Prachtig verhaal ? Moet je het originele dan maar eens lezen. Dát is pas prachtig.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:18 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]![]()
Toch zie ik de notie van creatie ook wel terug in het genesis verhaal. God schept daar door te scheiden. Hij scheidt hemel en aarde, licht en duister, water en land, man en vrouw, mens en dier etc.
Hij schept ze niet echt uit het niets. Het blijft een prachtig verhaal genesis.
Sorry? Welke originele?quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Prachtig verhaal ? Moet je het originele dan maar eens lezen. Dát is pas prachtig.
Leuk om hier bij op te merken is dat in veel vertalingen je leestquote:Op donderdag 20 januari 2011 14:18 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]![]()
Toch zie ik de notie van creatie ook wel terug in het genesis verhaal. God schept daar door te scheiden. Hij scheidt hemel en aarde, licht en duister, water en land, man en vrouw, mens en dier etc.
Hij schept ze niet echt uit het niets. Het blijft een prachtig verhaal genesis.
Echter, in het Hebreeuws staat erquote:Het werd avond en het werd morgen, de eerste dag.
"Het werd avond, het werd ochtend, dag één".quote:- -,
"Enige" is hier ook weer "echad". Het drukt een eenheid uit. "Jom echad" zou je dan ook kunnen lezen als "de dag van de eenheid", waarop er gescheiden werd.quote:Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige/één!
Mooi Haushofer. En dat laatste benaderd al heel wat dichter de Veda's. Waarin de "leegte" in beroering komt/de éénheid verstoord wordt en alles stilaan tot aanschijn/uitvouwing/evolutie komt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Leuk om hier bij op te merken is dat in veel vertalingen je leest
[..]
Echter, in het Hebreeuws staat er
[..]
"Het werd avond, het werd ochtend, dag één".
Er staat dus niet "de eerste dag", wat "jom rieshon" zou zijn. Voor alle andere dagen worden er echter wel ordinalen gebruikt.
Het woord voor "één", "echad", wordt bv ook gebruikt in het shema (Deut.6),
[..]
"Enige" is hier ook weer "echad". Het drukt een eenheid uit. "Jom echad" zou je dan ook kunnen lezen als "de dag van de eenheid", waarop er gescheiden werd.
http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/index.html Wat reeds hierboven reeds had opgegeven.quote:
Ja natuurlijk. Nu nog.quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:25 schreef Sattyagraha het volgende:
En de joodse dag begint dus ook bij het donker worden.![]()
Tx voor de aanvulling
En dat is zeker zo voor de joodse Genesis-versie, maar het O.T. wijkt ( door vertaling ??) hier en daar wat af. Op zijn beurt wijkt de joodse Genesis dan weer sterk af van het Mesopotamische scheppingsverhaal. Logisch dat het begint te rammelen langs alle zijden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Leuk om hier bij op te merken is dat in veel vertalingen je leest
[..]
Echter, in het Hebreeuws staat er
[..]
"Het werd avond, het werd ochtend, dag één".
Er staat dus niet "de eerste dag", wat "jom rieshon" zou zijn. Voor alle andere dagen worden er echter wel ordinalen gebruikt.
Het woord voor "één", "echad", wordt bv ook gebruikt in het shema (Deut.6),
[..]
"Enige" is hier ook weer "echad". Het drukt een eenheid uit. "Jom echad" zou je dan ook kunnen lezen als "de dag van de eenheid", waarop er gescheiden werd.
Nee, dat weet zijn Zoon beter dan de anonieme auteur van Genesis.quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:44 schreef nostradama het volgende:
De Bijbel begint met genesis en niet met Jezus. En Jezus spreekt dus genesis tegen. Zijn vader ging slapen ipv van verder te werken.
God schiep de eeuwige universele bewegingswet en toen was het af.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:11 schreef nostradama het volgende:
en alles wat er nadien staat over het paradijs spreekt die voltooing tegen. Dus de Bijbel spreekt zichzelf al van in het begin tegen. Als zijn werk af was op de zevende dag moet hij nadien niet nog regen brengen en wilde planten, want alles was er reeds. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen? Neen he. Maar wel bijzonder moeilijk om die feiten te aanvaarden blijkbaar
Hoezo "rammelen"? Het is gedeeltelijk een herschrijving. Wat "rammelt" er volgens jou dan?quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:44 schreef ATON het volgende:
[..]
En dat is zeker zo voor de joodse Genesis-versie, maar het O.T. wijkt ( door vertaling ??) hier en daar wat af. Op zijn beurt wijkt de joodse Genesis dan weer sterk af van het Mesopotamische scheppingsverhaal. Logisch dat het begint te rammelen langs alle zijden.
Nou moe, het hele verhaal. Het Mesopotamische spreekt van meerdere goden, om te beginnen.En dan heeft men het over de mens ( Adapa ) en niet Adam en Eva. En dat dit niet in een twee drie verlopen is, maar met vallen en opstaan om die ideale " Lulu " te maken. De joden kennen deze misfit als Golem. En de rest is kwestie van twee boeken naast elkaar leggen. Ik heb reeds bronmateriaal gegeven.quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoezo "rammelen"? Het is gedeeltelijk een herschrijving. Wat "rammelt" er volgens jou dan?
Doet mij denken aan Simone Weil http://en.wikipedia.org/wiki/Simone_weil#Absencequote:Op donderdag 20 januari 2011 14:18 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]![]()
Toch zie ik de notie van creatie ook wel terug in het genesis verhaal. God schept daar door te scheiden. Hij scheidt hemel en aarde, licht en duister, water en land, man en vrouw, mens en dier etc.
Hij schept ze niet echt uit het niets. Het blijft een prachtig verhaal genesis.
quote:Absence is the key image for her metaphysics, cosmology, cosmogeny, and theodicy. She believed that God created by an act of self-delimitationin other words, because God is conceived as a kind of utter fullness, a perfect being, no creature could exist except where God was not. Thus creation occurred only when God withdrew in part.
Misschien toch niet als je ook eens de voorafgaande verzen leest:quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Wel kleinduimpje, moest Jezus dit werkelijk gezegt hebben moesten de joden hem niet proberen te doden, dan hadden zijn eigen volgelingen dat al instant gedaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |