Klopt, dat is de reden dat de Joden er zo veel over discussieerden. Echter denkt de verlichte westerse mens dat zij de eerste is die opmerkt dat de bijbel zichzelf tegenspreekt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:26 schreef nostradama het volgende:
[..]
Oh ja natuurlijk dan gaan we ineens dat onfeilbaar wezen maar een beetje vermenselijken. Dan is het geen God meer he?
We kunnen dus concluderen dat de Bijbel :
1. zichzelf tegen spreekt
Dat was ze dus niet. De schepping blijkt een zekere autonomie te bezitten. Ze is in staat zichzelf te corrumperen.quote:2. God 's creatie , de evolutieleer ontkracht vermits ze voltooid en perfect (ander woord voor en hij zag dat alles heel goed was) was
Hier heb je geheel gelijk in. Deze verhalen zijn geschreven tijdens de Babylonische ballingschap.quote:3. dat mensenhanden nadien die God toch probeerden in te passen in hun denken door een paradijsverhaal in te lassen
Klopt, het is proza, geschreven door mensen.quote:4. dat de Bijbel dus geen woord van God is.
Ik zie niet hoe het een het ander uit sluit, daar we net geconcludeerd hebben dat dit een menselijk werk is en dus feilbaar en geschreven met inzichten van die tijd.quote:5. dat die God van creatie niet bestaat vermits evolutie werd aangetoond
Er is geen sprake van vooruitgang, enkel van gang. (Midas Dekkers)quote:6. dat evolutie inhoudt dat alles steeds voortgaat.
Hier scheiden onze wegen. De schepping, en vooral de mens is in staat zijn eigen lot te bepalen. Voorbeelden hiervan in de bijbel: Het plukken van de appel en het verlies van het eeuwig leven. De Exodus, de verschillende profeten die onheil weten af te wenden van het volk Israël.quote:7. dat creatie een einde kent en dus dood loopt.
Ik denk dat ze andere motieven hadden. Maar hiervoor zijn er andere topicsquote:Heb je je al eens afgevraagd waarom de kerken zo tegen Darwin waren? Gewoon omdat die lui de consequenties van evolutie al inzagen op voorhand. Het zou uiteindelijk de dood van hun God tot gevolg hebben.
Uiteindelijk zullen de resten van de aardbewoners mede verbranden/ontploffen met de zon. Althans volgens deze theorie. Dan zal alles `tot stof` reduceren. En wat dan stof is is vervolgens een nieuwe vraag maar die is voor dit verhaal onbelangrijk.quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:52 schreef tarantism het volgende:
[..]
Dit is een vergissing. Een mens zal nooit tot stof vergaan, simpelweg omdat andere organismen zoals schimmels en dieren de delen van het menselijk lichaam al hebben opgenomen voordat het stof is. Alleen als je gevriesdroogd wordt na je dood verga je dus tot stof.
'Uit stof zijt gij voortgekomen en tot gistende bottensoep zult gij wederkeren' lijkt me dus beter
Beter lezen! Er staat niks over een appel. En eeuwig leven staat er ook al niet in de grondtekst.quote:Voorbeelden hiervan in de bijbel: Het plukken van de appel en het verlies van het eeuwig leven.
Welke profeet heeft ooit één onheil weten af te wenden ?quote:De Exodus, de verschillende profeten die onheil weten af te wenden van het volk Israël.
Dat kan je aan Mendeljev vragen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Uiteindelijk zullen de resten van de aardbewoners mede verbranden/ontploffen met de zon. Althans volgens deze theorie. Dan zal alles `tot stof` reduceren. En wat dan stof is is vervolgens een nieuwe vraag maar die is voor dit verhaal onbelangrijk.
Volgens mij luisteren mensen niet graag naar profeten. Kijk maar naar Stalin tijdens WO2: hij kreeg enorm veel aanwijzingen binnen dat Hitler aan aanval plande, maar negeerde ze, met alle gevolgen van dien. De profeten werden opgesloten of doodgeschoten wegens "disinformatie" en "provocatie"... Maar als mensen luisteren, kan een heleboel onheil voorkomen of ingeperkt worden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Beter lezen! Er staat niks over een appel. En eeuwig leven staat er ook al niet in de grondtekst.
[..]
Welke profeet heeft ooit één onheil weten af te wenden ?
Klopt, vrucht, sorry my bad.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Beter lezen! Er staat niks over een appel. En eeuwig leven staat er ook al niet in de grondtekst.
[..]
Uhm, vind ik lastig om zo te reproduceren. Zo even twee from the top of my head.quote:Welke profeet heeft ooit één onheil weten af te wenden ?
quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:05 schreef nostradama het volgende:
Ik merk dat we het grotendeels eens zijn Sattyagraha. Mijn excusses dus voor het doorbomen. Ik meen ook te merken dat we ergens oneens zijn ivm creatie en schepping. Eigenlijk gebruikte ik voor de Bijbel het verkeerde woord creatie. In de Bijbel spreekt men over schepping. Er is een groot verschil in creatie en schepping. Ik ging hiervoor eens kijken op wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Creatie. Misschien dat je nu beter kunt begrijpen wat ik eigenlijk bedoelde.
Een schepping veronderstelt een schepper die uit het niets, iets produceert. Creatie heeft geen schepper nodig
Nu ben je aan het cirkeldenken. Mozes is een fictief personage en joodse slaven bestonden al evenmin. Sterker nog; er bestonden toen nog geen joden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:09 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Klopt, vrucht, sorry my bad.
[..]
Uhm, vind ik lastig om zo te reproduceren. Zo even twee from the top of my head.
Mozes --> onheil: een slaven bestaan.
Nathan --> onheil: een onrechtvaardige koning.
Mozes telt eigenlijk niet want die had ik al genoemd.
Verschillende profeten komen in opstand tegen het idee om samen te heulen met een andere grootmacht van die tijd wat geleid zou hebben tot assimilatie van het joodse volk. Ze hebben hun autonomie behoudende en de tand des tijds weten te overleven dmv de profeten.
Prachtig verhaal ? Moet je het originele dan maar eens lezen. Dát is pas prachtig.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:18 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]![]()
Toch zie ik de notie van creatie ook wel terug in het genesis verhaal. God schept daar door te scheiden. Hij scheidt hemel en aarde, licht en duister, water en land, man en vrouw, mens en dier etc.
Hij schept ze niet echt uit het niets. Het blijft een prachtig verhaal genesis.
Sorry? Welke originele?quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Prachtig verhaal ? Moet je het originele dan maar eens lezen. Dát is pas prachtig.
Leuk om hier bij op te merken is dat in veel vertalingen je leestquote:Op donderdag 20 januari 2011 14:18 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]![]()
Toch zie ik de notie van creatie ook wel terug in het genesis verhaal. God schept daar door te scheiden. Hij scheidt hemel en aarde, licht en duister, water en land, man en vrouw, mens en dier etc.
Echter, in het Hebreeuws staat erquote:Het werd avond en het werd morgen, de eerste dag.
"Het werd avond, het werd ochtend, dag één".quote:- -,
"Enige" is hier ook weer "echad". Het drukt een eenheid uit. "Jom echad" zou je dan ook kunnen lezen als "de dag van de eenheid", waarop er gescheiden werd.quote:Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige/één!
Mooi Haushofer. En dat laatste benaderd al heel wat dichter de Veda's. Waarin de "leegte" in beroering komt/de éénheid verstoord wordt en alles stilaan tot aanschijn/uitvouwing/evolutie komt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Leuk om hier bij op te merken is dat in veel vertalingen je leest
[..]
Echter, in het Hebreeuws staat er
[..]
"Het werd avond, het werd ochtend, dag één".
Er staat dus niet "de eerste dag", wat "jom rieshon" zou zijn. Voor alle andere dagen worden er echter wel ordinalen gebruikt.
Het woord voor "één", "echad", wordt bv ook gebruikt in het shema (Deut.6),
[..]
"Enige" is hier ook weer "echad". Het drukt een eenheid uit. "Jom echad" zou je dan ook kunnen lezen als "de dag van de eenheid", waarop er gescheiden werd.
http://www.ancienttexts.org/library/mesopotamian/index.html Wat reeds hierboven reeds had opgegeven.quote:
Ja natuurlijk. Nu nog.quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:25 schreef Sattyagraha het volgende:
En de joodse dag begint dus ook bij het donker worden.![]()
Tx voor de aanvulling
En dat is zeker zo voor de joodse Genesis-versie, maar het O.T. wijkt ( door vertaling ??) hier en daar wat af. Op zijn beurt wijkt de joodse Genesis dan weer sterk af van het Mesopotamische scheppingsverhaal. Logisch dat het begint te rammelen langs alle zijden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Leuk om hier bij op te merken is dat in veel vertalingen je leest
[..]
Echter, in het Hebreeuws staat er
[..]
"Het werd avond, het werd ochtend, dag één".
Er staat dus niet "de eerste dag", wat "jom rieshon" zou zijn. Voor alle andere dagen worden er echter wel ordinalen gebruikt.
Het woord voor "één", "echad", wordt bv ook gebruikt in het shema (Deut.6),
[..]
"Enige" is hier ook weer "echad". Het drukt een eenheid uit. "Jom echad" zou je dan ook kunnen lezen als "de dag van de eenheid", waarop er gescheiden werd.
Nee, dat weet zijn Zoon beter dan de anonieme auteur van Genesis.quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:44 schreef nostradama het volgende:
De Bijbel begint met genesis en niet met Jezus. En Jezus spreekt dus genesis tegen. Zijn vader ging slapen ipv van verder te werken.
God schiep de eeuwige universele bewegingswet en toen was het af.quote:Op donderdag 20 januari 2011 13:11 schreef nostradama het volgende:
en alles wat er nadien staat over het paradijs spreekt die voltooing tegen. Dus de Bijbel spreekt zichzelf al van in het begin tegen. Als zijn werk af was op de zevende dag moet hij nadien niet nog regen brengen en wilde planten, want alles was er reeds. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen? Neen he. Maar wel bijzonder moeilijk om die feiten te aanvaarden blijkbaar
Hoezo "rammelen"? Het is gedeeltelijk een herschrijving. Wat "rammelt" er volgens jou dan?quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:44 schreef ATON het volgende:
[..]
En dat is zeker zo voor de joodse Genesis-versie, maar het O.T. wijkt ( door vertaling ??) hier en daar wat af. Op zijn beurt wijkt de joodse Genesis dan weer sterk af van het Mesopotamische scheppingsverhaal. Logisch dat het begint te rammelen langs alle zijden.
Nou moe, het hele verhaal. Het Mesopotamische spreekt van meerdere goden, om te beginnen.En dan heeft men het over de mens ( Adapa ) en niet Adam en Eva. En dat dit niet in een twee drie verlopen is, maar met vallen en opstaan om die ideale " Lulu " te maken. De joden kennen deze misfit als Golem. En de rest is kwestie van twee boeken naast elkaar leggen. Ik heb reeds bronmateriaal gegeven.quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoezo "rammelen"? Het is gedeeltelijk een herschrijving. Wat "rammelt" er volgens jou dan?
Doet mij denken aan Simone Weil http://en.wikipedia.org/wiki/Simone_weil#Absencequote:Op donderdag 20 januari 2011 14:18 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]![]()
quote:Absence is the key image for her metaphysics, cosmology, cosmogeny, and theodicy. She believed that God created by an act of self-delimitationin other words, because God is conceived as a kind of utter fullness, a perfect being, no creature could exist except where God was not. Thus creation occurred only when God withdrew in part.
Misschien toch niet als je ook eens de voorafgaande verzen leest:quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Wel kleinduimpje, moest Jezus dit werkelijk gezegt hebben moesten de joden hem niet proberen te doden, dan hadden zijn eigen volgelingen dat al instant gedaan.
Ach, zonder een waarnemer beginnen die bewegingswetten ook niet veel, zullen we maar zeggen....quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
God schiep de eeuwige universele bewegingswet en toen was het af.
Ik ga me niet verder bezig houden met personen die enkel en alleen de evangeliên letterlijk nemen als was het of dit allemaal historisch juist is. Johannes is de pseudo van een auteur uit de 2de eeuw. Deze uitspraak staat haaks op het joods denken uit die tijd. Ik heb dat al meer als duidelijk uit de doeken gedaan.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:02 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Misschien toch niet als je ook eens de voorafgaande verzen leest:
http://www.biblija.net/bi(...)=1&pos=0&l=nl&set=10
Is dat zo? Dus als jij er niet meer bent stopt de wereld met draaien?quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ach, zonder een waarnemer beginnen die bewegingswetten ook niet veel, zullen we maar zeggen....
Ik zie verschillen, maar ik zie niet wat er "rammelt". "Rammelen" betekent dat het niet goed werkt of klopt, en heeft een negatieve connotatie. Bedoel je dat?quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Nou moe, het hele verhaal. Het Mesopotamische spreekt van meerdere goden, om te beginnen.En dan heeft men het over de mens ( Adapa ) en niet Adam en Eva. En dat dit niet in een twee drie verlopen is, maar met vallen en opstaan om die ideale " Lulu " te maken. De joden kennen deze misfit als Golem. En de rest is kwestie van twee boeken naast elkaar leggen. Ik heb reeds bronmateriaal gegeven.
Er bestaat inderdaad in de quantummechanica geen op zichzelf staande, objectieve werkelijkheid, los van de waarnemer.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:19 schreef nostradama het volgende:
[..]
Is dat zo? Dus als jij er niet meer bent stopt de wereld met draaien?
Op kwantumniveau, maar waarom zou dat moeten gelden op macroscopisch niveau? Je kunt toch niet lukraak conclusies uit de QM naar macroscopische fysica slepen? Schrödingers' kat laat zien dat je dan nogal es vreemde situaties krijgt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:24 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Er bestaat inderdaad in de quantummechanica geen op zichzelf staande, objectieve werkelijkheid, los van de waarnemer.
Het is de waarnemer die de mogelijkheden, zoals die gegeven worden door de bewegingsvergelijkingen, concreet maakt, zonder waarnemer blijven die zuiver abstract.
Ja, waarom dacht je dat de joden hem probeerden te doden, als die uitspraak niet haaks op het joods denken uit die tijd had gestaan?quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Deze uitspraak staat haaks op het joods denken uit die tijd. Ik heb dat al meer als duidelijk uit de doeken gedaan.
Dat argument van jou met betrekking tot de kat van Schrödinger vind ik niet overtuigend.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op kwantumniveau, maar waarom zou dat moeten gelden op macroscopisch niveau? Je kunt toch niet lukraak conclusies uit de QM naar macroscopische fysica slepen? Schrödingers' kat laat zien dat je dan nogal es vreemde situaties krijgt.
Hoe stel jij je de historie van het universum voor voordat er leven was? Of bestaat alles omdat God het waarneemt?quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ach, zonder een waarnemer beginnen die bewegingswetten ook niet veel, zullen we maar zeggen....
Dat maakt niet uit. Vervang de kat maar door een glazen pot of iets dergelijks, en laat het mechanisme de pot kapot maken. Bevindt de pot zich in een superpositie?quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat argument van jou met betrekking tot de kat van Schrödinger vind ik niet overtuigend.
De kat is namelijk zelf een waarnemer en geen object.
Nee, niet zomaar, net zoals je niet zomaar jouw conclusie kunt trekken.quote:En het hele bouwwerk van de fysica rust op de QM, dus dan kun je volgens mij niet zomaar zeggen: ja, op micro-niveau is dat wel waar, maar waarom zou dat op macro-niveau ook zo moeten zijn?
Ja hoor. Het zit zo, als mijn tante zich heeft laten ombouwen spreken we van mijn oom.quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie verschillen, maar ik zie niet wat er "rammelt". "Rammelen" betekent dat het niet goed werkt of klopt, en heeft een negatieve connotatie. Bedoel je dat?
Dat heb ik, in tegenstelling tot u, zeker gedaan!quote:Op donderdag 20 januari 2011 17:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, waarom dacht je dat de joden hem probeerden te doden, als die uitspraak niet haaks op het joods denken uit die tijd had gestaan?
Ook eens even nadenken, he?
TX. Hier ga ik meer over lezen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 16:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Doet mij denken aan Simone Weil http://en.wikipedia.org/wiki/Simone_weil#Absence
[..]
Hoe bedoel je, "niet compatibel"? De schrijvers van (het scheppingsverhaal in) Genesis hebben waarschijnlijk inspiratie bij de Enuma Elish en de Gilgamesh epos opgedaan. Dat het niet altijd even "logisch" is, of dat er zelfs interne inconsistenties zijn, verbaast toch niet? Het is vooral een mythe.quote:Op donderdag 20 januari 2011 18:08 schreef ATON het volgende:
Het basisverhaal van de schepping en de creatie van de mens, te vinden in een Babylonisch epos, en als je daar dan nog een ander verhaal door verwerkt, wat eigenlijk niet compatibel is, mag ik spreken van ' rammelen '.
Exact.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, "niet compatibel"? De schrijvers van (het scheppingsverhaal in) Genesis hebben waarschijnlijk inspiratie bij de Enuma Elish en de Gilgamesh epos opgedaan. Dat het niet altijd even "logisch" is, of dat er zelfs interne inconsistenties zijn, verbaast toch niet? Het is vooral een mythe.
Het is onlogisch geworden omdat beide verhalen niet compatibel zijn. Sterfelijke " goden " vervangen door de God is niet compatibel, en dát is wat het zo rommelig maakt. Duidelijk dat de kopiïsten het orriginele niet begrepen hebben of het moedwillig hebben aangepast.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, "niet compatibel"? De schrijvers van (het scheppingsverhaal in) Genesis hebben waarschijnlijk inspiratie bij de Enuma Elish en de Gilgamesh epos opgedaan. Dat het niet altijd even "logisch" is, of dat er zelfs interne inconsistenties zijn, verbaast toch niet? Het is vooral een mythe.
Ja, dacht je dat de Hebreeërs het exacte, originele gedachtengoed van de Babyloniërs wouden overnemen? Het lijkt me aannemelijker dat de Babylonische mythes bepaalde vragen hebben aangewakkerd bij de Hebreeërs, en dat deze inspiratie hebben gevonden bij de Babylonische mythes.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Het is onlogisch geworden omdat beide verhalen niet compatibel zijn. Sterfelijke " goden " vervangen door de God is niet compatibel, en dát is wat het zo rommelig maakt. Duidelijk dat de kopiïsten het orriginele niet begrepen hebben of het moedwillig hebben aangepast.
Het is ook met die bedoeling geschreven, maar het wordt wel wat moeilijk als er een handleiding voor een magnetron en een handleiding voor een grill door elkaar verweven zitten en de tolk het verschil niet kent tussen beide toestellen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:55 schreef Haushofer het volgende:
Kijk, als er in mijn handleiding van m'n magnetron dingen staan die niet kloppen, of die mijn magnetron laten roken, dan zeg ik "dat de handleiding rammelt", of dat de informatie "niet compatibel is" (wat er bv op de website wordt vermeld).
Maar dit soort terminologie gebruiken voor mythes, dat verbaast me een beetje. Dan lees je de bijbel als een handleiding, lijkt me.
Dat is al wat ik niet begrijp, dat je een mythe met een handleiding vergelijkt.quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Het is ook met die bedoeling geschreven, maar het wordt wel wat moeilijk als er een handleiding voor een magnetron en een handleiding voor een grill door elkaar verweven zitten en de tolk het verschil niet kent tussen beide toestellen.
In vetjes is er sprake van twee to-taal verschillende begrippen. In het Sumerische epos is er sprake van verschillende 'goddelijke' personen, mannen, vrouwen, zonen, dochters, een leider en ondergeschikten. Je zou haast gaan denken dat het de bemanning van Star-Trek is. In de Genesis-versie is er slechts over één God sprake; JHWH. En toch spreekt Hij in meervoud, wat dan weer uit de Sumerische versie afkomstig is. Hoeveel weet je eigenlijk te vertellen aangaande dit Sumerisch epos ? Wat heb je daar eigenlijk al over gelezen ? Nu kan ik nog een tijdje doorgaan met mijn 'vreemde kijk op mythes', maar dit is zinloos als je niet weet waar ik het over heb.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dacht je dat de Hebreeërs het exacte, originele gedachtengoed van de Babyloniërs wouden overnemen? Het lijkt me aannemelijker dat de Babylonische mythes bepaalde vragen hebben aangewakkerd bij de Hebreeërs, en dat deze inspiratie hebben gevonden bij de Babylonische mythes.
Wat bedoel je met dikgedrukte? Dat is niet "compatibel"? Met wat niet?
Als ik de mythe van Icarus neem, en ik vervang Icarus door een pinguin en zijn vader door de verzorger, dan is de mythe niet meer "compatibel"? "Onlogisch" geworden? Was de mythe eerst wel logisch dan?
Nogmaals, ik vind dit een vreemde kijk op mythes
Niet de orriginele versie. Wel de Bijbel.quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is al wat ik niet begrijp, dat je een mythe met een handleiding vergelijkt.
Dat weten we helemaal niet zo zeker zoals jij wilt doen laten geloven. Zoals ik al es eerder heb gezegd, wordt er op meerdere plaatsen in het OT (Genesis en Jesajah) in een meervoud gesproken. Dat kan JHWH met Zijn goddelijke garde uitdrukken.quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:10 schreef ATON het volgende:
In de Genesis-versie is er slechts over één God sprake; JHWH. En toch spreekt Hij in meervoud, wat dan weer uit de Sumerische versie afkomstig is.
Dat staat daar los vanquote:Hoeveel weet je eigenlijk te vertellen aangaande dit Sumerisch epos ? Wat heb je daar eigenlijk al over gelezen ? Nu kan ik nog een tijdje doorgaan met mijn 'vreemde kijk op mythes', maar dit is zinloos als je niet weet waar ik het over heb.
Waarom?quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet de orriginele versie. Wel de Bijbel.
Wat het spreken in meervoud betreft komt uit de Sumerische hoek. In de tijd van Jesajah had onze JHWH nog een hele rits concurrenten in hetzelfde huis. Maar geen nood, onze Josia heeft alles op een speler gezet.quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weten we helemaal niet zo zeker zoals jij wilt doen laten geloven. Zoals ik al es eerder heb gezegd, wordt er op meerdere plaatsen in het OT (Genesis en Jesajah) in een meervoud gesproken. Dat kan JHWH met Zijn goddelijke garde uitdrukken.
Wat precies de oorsprong van het spreken van God in meervoud is, weten we volgens mij niet zo zeker
[..]
Dat staat daar los vanIk weet genoeg over mythen als de Gilgamesh en de Enuma Elish, en ik ken de parallellen met Genesis. Het gaat me er om hoe jij tegen mythes aankijkt, niet om de exacte inhoud er van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |