abonnement Unibet Coolblue
pi_91754282
Ik heb vrijdag een treintje laten repareren en daar gebruikten ze wasbenzine om de wielen schoon te make. Ether kon ook ,maar was riskant ivm de verf waar het per ongeluk mee in aanraking kon komen.

Mijn treintje heeft vervolgens een half uur heel goed gereden en is nu helemaal stuk :( , maar de stroomtoevoer door de wielen is nog wel steeds prima, ik moet denk ik even wat draadjes gaan solderen omdat een verlichtingsdraadje ook al los is gegaan in die loc.
  zondag 23 januari 2011 @ 16:22:49 #27
180174 Diemux
People vs Me
pi_91754359
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 15:46 schreef DriekOplopers het volgende:
Even een vraagje:

als occasion heb ik een locomotief gekocht, die ik al lang wilde hebben maar regulier niet meer verkrijgbaar is. Jaja, plaatje volgt.

Maar deze locomotief heeft nogal vuile wielen, en neemt dus niet heel geweldig stroom op.

Wat is de beste manier om die wielen (loopvlak) weer goed schoon te maken?


Weet echter niet of die er ook in H0 zijn.

EDIT: Ja, ook in H0 (2 rail) beschikbaar:


http://www.haertle.de/mod(...)buerste+spur+h0.html
  Moderator zondag 23 januari 2011 @ 17:12:48 #28
42184 crew  DaMart
pi_91756818
Gisteren is er wat nieuw materieel geleverd aan de SteinbockBahn, vandaag werd het door loc 11128 opgehaald. Een fanatiek treinspotter legde de trein vast op camera toen deze station Waldbrunn naderde.

Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 23 januari 2011 @ 20:43:12 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91766787
quote:
6s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:12 schreef DaMart het volgende:
Gisteren is er wat nieuw materieel geleverd aan de SteinbockBahn, vandaag werd het door loc 11128 opgehaald. Een fanatiek treinspotter legde de trein vast op camera toen deze station Waldbrunn naderde.

Fraai, dank aan de spotter. LS Models heeft trouwens een heel mooie set SBB-rijtugen geleverd onlangs, heb je dat meegekregen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 23 januari 2011 @ 20:52:29 #30
42184 crew  DaMart
pi_91767507
quote:
3s.gif Op zondag 23 januari 2011 20:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Fraai, dank aan de spotter. LS Models heeft trouwens een heel mooie set SBB-rijtugen geleverd onlangs, heb je dat meegekregen?
Nee, dat was mij nog niet bekend :o.

Mijn volgende investering die ik wil gaan doen is echter vooral gericht op verbetering van het bestaande materieel. Er zijn wat klachten binnengekomen van reizigers, dat het wat donker is tijdens de avondritten, dus ik wil de wagons eens gaan verlichten dit jaar.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 23 januari 2011 @ 20:55:01 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91767697
quote:
11s.gif Op zondag 23 januari 2011 20:52 schreef DaMart het volgende:

[..]

Nee, dat was mij nog niet bekend :o.

Mijn volgende investering die ik wil gaan doen is echter vooral gericht op verbetering van het bestaande materieel. Er zijn wat klachten binnengekomen van reizigers, dat het wat donker is tijdens de avondritten, dus ik wil de wagons eens gaan verlichten dit jaar.
Verlichten is een leuke klus lijkt me. Dit zijn de LS Models rijtuigen:


Er komen nog meer varianten aan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 23 januari 2011 @ 20:58:48 #32
42184 crew  DaMart
pi_91768034
Zijn dat Swiss Express rijtuigen?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 23 januari 2011 @ 21:11:03 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91769131
quote:
11s.gif Op zondag 23 januari 2011 20:58 schreef DaMart het volgende:
Zijn dat Swiss Express rijtuigen?
Geen idee, wat houdt dat in? Jij bent toch de Zwiterland-expert? :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 23 januari 2011 @ 21:19:44 #34
42184 crew  DaMart
pi_91769838
quote:
14s.gif Op zondag 23 januari 2011 21:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Geen idee, wat houdt dat in? Jij bent toch de Zwiterland-expert? :P
Die oranje rijtuigen... maar die zijn al uitverkocht, zie ik -O-.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_91770372
Ooit..Ooit wil ik dit weer als hobby oppakken, als ik wat meer geld te besteden heb.
Ik heb op zolder nog ergens een ovaalvormige baan liggen met een tunnel erbij en voor de rest niks. 15 jaar terug als verjaardagscadeau gekregen van m'n ouders, dat was voor mij de aanzet om aan modelbouw te beginnen (die hobby is wat goedkoper dan de miniatuurtreinen).
Maar ooit wil ik eens een echte baan aan gaan leggen, nu blijft het nog bij wegdromen als ik youtube filmpjes over dit onderwerp bekijk :')
  zondag 23 januari 2011 @ 21:31:18 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91770882
quote:
11s.gif Op zondag 23 januari 2011 21:19 schreef DaMart het volgende:

[..]

Die oranje rijtuigen... maar die zijn al uitverkocht, zie ik -O-.
Bij modeltreinexpress nog te krijgen... :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_91771748
Joepie, binnenkort verhuizen...
De baan is niet echt modulair opgebouwd, maar ze is gelukkig nog maar in een beginfase.

Hoogstwaarschijnlijk zal dat opnieuw beginnen worden dus...
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 23 januari 2011 @ 21:52:28 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_91772700
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 23 januari 2011 @ 22:08:52 #39
180174 Diemux
People vs Me
pi_91773962
Hier ook een bouwer :). Ben net begonnen met een nieuwe thuisbaan. Aangezien de periode dat ik in het huidige huis blijf wonen niet eindeloos is heb ik besloten een "compacte" baan te maken met deksel, één die dus makkelijk verhuist kan worden.

Na lang rondzoeken en puzzelen heb ik onderstaand baanplan gemaakt. Het is niet veel maar geeft mij wel de mogelijkheid veel aandacht te geven aan details (iets wat in vorige banen te wensen over liet).

Schaal: N
Tijdperk: III
Formaat baan: 200 x 130 cm
Huidige status bouw: Bak gebouwd en sporen los uitgelegd voor planning ruwbouw.

Baanplan:







(Ik maak voornamelijk gebruik van flex rails, bovenstaand redelijk snel in Winrail gemaakt dus geen exacte tekening :P )
pi_91795074
Ik heb nog tig dozen H0 gebouwtjes en dergelijke van "de Hobby Academie" liggen.
Het meeste nog in plastic. Iets met een vergeten / hobby. Zijn er nog mensen die belang hebben bij een set H0 spul?
-O- Had ooit het idee om een spoorbaan op te zetten, maar tijd/geld/ruimte zullen er in de toekomst niet meer bij zitten. Ik heb nauwelijks rollend materiaal.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_91795513
ik heb altijd wel interesse in gebouwtjes als ze nog niet in elkaar gezet zijn. Wat heb je liggen en wat wil je ervoor en waar is het op te halen?
  maandag 24 januari 2011 @ 15:09:39 #42
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_91799751
quote:
15s.gif Op maandag 24 januari 2011 13:30 schreef HMaster-II het volgende:
Ik heb nog tig dozen H0 gebouwtjes en dergelijke van "de Hobby Academie" liggen.
Het meeste nog in plastic. Iets met een vergeten / hobby. Zijn er nog mensen die belang hebben bij een set H0 spul?
-O- Had ooit het idee om een spoorbaan op te zetten, maar tijd/geld/ruimte zullen er in de toekomst niet meer bij zitten. Ik heb nauwelijks rollend materiaal.
Plaats eens wat foto's of merk en nummertjes..

Vast wel interesse voor!

:)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_91801544
Ik zal vanavond even door de doosjes heen spitten. Ik weet wel dat het veel Faller pakketjes zijn.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_91809433
Leuk, ik heb het liefst wat foto's omdat ik niet al die nummers uit mij hoofd ken.
Laat je ook nog even weten waar je ongeveer woont?
pi_91918600
Ik ga ook weer beginnen met de treintjes hobby.
Ik heb een paar treintjes van Marklin.
net een tafeltje gehaald van 235cm bij 135 cm.
Wat een gewicht zeg en dat moet dan naar de zolder.......
Ik ben even aan t orienteren welke railplan software ik ga gebruiken voor de mac.
Ik heb nu railmodeller gedownload en dat werkt best redelijk.
hebben jullie nog ideeen voor eventuele andere software?
Overal hangt een prijskaartje aan, behalve aan het prijskaartje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qH1uo4UcPl4[/youtube]
pi_92046103
Wiekschoten VIII

In het vorige topic las je vanaf hier: Modelspoor, deel VII de eerste zeven deeltjes van de bouwbeschrijving van Station Wiekschoten. Drukte stond het verder bouwen een beetje in de weg, maar er is inmiddels een flinke stap voorwaarts gezet. Dus: daar gaat 'ie weerrrrr...

In de studeerkamer als een sjoemelende timmerman aan de gang gegaan. Twee oude Lundia-staanders op de gewenste hoogte afgezaagd. Ze vastgezet aan muren en vensterbank met hoekijzers. Bovenstukken erop, en steunbalken. En daar de twee baanhelften die eerder in de huiskamer in mekaar waren gezet, op gelegd. Blij dat de baan deelbaar is geconstrueerd, dat houdt het toch wat hanteerbaarder.

De volgende klus is het definitief bevestigen van de rails. Veel gaten geboord voor de pennetjes van de ondergrondse wisselmotoren en de stroomdraadjes. Van alles aan draadjes aan de rail gesoldeerd, ook aan de hartstukken van de wissels. Er ontstond wel een klein probleempje. Bij de Fleischmann-ontkoppelrails. De bedding daarvan is wat hoger dan de biels waar de rest van de rails op ligt. Aftekenen en gaten zagen dus.



Vervolgens blijken de railverbindingsschoentjes ook dieper te liggen. Dus waar nodig nog extra uitsparinkjes gebeiteld (voor de zichtbaarheid even zwart gemaakt.)



De rails neergelegd, en een laatste controle op de werking van de gesoldeerde aansluitingen. Vervolgens met behulp van punaises de rails uitgelijnd en vastgezet. De linkerkant van het emplacement nadert wat de aanleg betreft, zijn voltooiing. Volgende fase: rechterkant. Daarna de voetstukjes voor de bovenleidingmasten monteren, rails schilderen en ballasten.

Zo. Nu het baantje-in-aanbouw weer een beetje toonbaar is, is het een leuk moment om even wat aankopen en sinterklaascadeaus uit te pakken en neer te zetten. Heel blij was ik met de kans, een 1000-locomotief te kopen met vierpootpantgrafen en zonder nieuw NS-logo. En de fraaie Rivarossi-mat’46. (De koppelingen moet ik er nog even aanzetten.)



Plus de Artitec-wagon die ik van de Sint mocht krijgen.



Het is en blijft een beetje sjoemelen qua periode. Een iets te moderne 2200 met knaldemper.



Mat’46 met rode biezen, maar Mat'54 met gele snor...



En (niet afgebeeld) ook nog een complete blokkendoostrein. Dus als je héél streng kijkt, kan het niet, maar ik houd gewoon vol, dat het ongeveer 1959 is.

En vrouwlief naaide fraaie gordijntjes. Zodat het er ook nog gezellig uitziet, in plaats van als een opeenstapeling van dozen en rommel!



[ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 29-01-2011 22:07:46 ]
pi_92115689
Ik moest wel lachen om de waarschwing op je baan: hier niets op leggen, echt nooit :P

Waarom missen stommige stukken rails een aantal bielzen?
pi_92143789
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:17 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Ik moest wel lachen om de waarschwing op je baan: hier niets op leggen, echt nooit :P

Waarom missen stommige stukken rails een aantal bielzen?
De kinderen gebruiken onze studeerkamer als logeerkamer, en flikkerden echt van alles op de baan. Soms doet een lullig brieffie wonderen.

Qua ontbrekende bielzen: deels oude rails, niet meer geheel onbeschadigd. Maar wordt nog gefikst. ;)
pi_92222726
Ja, kinderen en een modelbaan... Mijn Hema Lima 1220 treintje had ik laten repareren, reed 30 minunten prima, zoon pakt hem op en doet er wat mee en nu is hij weer defect :(

Ik heb mijn idee af, ga het traject Harlingen - Harlingen Haven nabouwen. Maar zit meer op beneluxspoor nu in plaats van hier. Wat een leuke site is dat.
pi_92223439
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 14:38 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Ja, kinderen en een modelbaan... Mijn Hema Lima 1220 treintje had ik laten repareren, reed 30 minunten prima, zoon pakt hem op en doet er wat mee en nu is hij weer defect :(

Ik heb mijn idee af, ga het traject Harlingen - Harlingen Haven nabouwen. Maar zit meer op beneluxspoor nu in plaats van hier. Wat een leuke site is dat.
Is ook leuk ja. Maar hier ook erg aardige en behulpzame mede-modelbouwers. En ik vind het leuk mijn ervaringen/de vorderingen met de forumgenoten te delen. :Y

Gisteren trouwens leuk ketelwagentje gescoord. Zal hem binnenkort wel effe op een plaatje vastleggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')