Wat jij zegt.quote:Op zondag 16 januari 2011 23:40 schreef ukga het volgende:
rijkste tijd ooit? me bank is anders vrij skerre vriend
Inderdaad, dit laatste verschil maakt het wat het een probleem maakt: hoe een identiteit te vormen in een wereld van ongelofelijk veel mogelijkheden? Vroeger deed je simpelweg het beroep wat de traditie je voorschreef: je was bakker omdat je vader dat was, je was huisvrouw omdat er geen andere opties waren enzovoort. Tegenwoordig is dat compleet opengebroken en dat stelt ons direct voor een probleem: wie wil ik dan zijn?quote:Op maandag 17 januari 2011 00:20 schreef EenDroom het volgende:
Daar heb je wel een punt ja. Maar volgens mij speelt bij allen het maken van de beste keus (succesvol, bekend zijn) wel een grote rol. In ieder geval bij de heren. Het is vooral een feest van herkenbaarheid ook voor mij inderdaad. Maar toch vraag ik me af in hoeverre het niet gewoon hetzelfde dilemma is zoals alle jongeren uit eerdere generaties.
Het cruciale verschil zit hem natuurlijk in de mogelijkheden die we hebben, ik doelde inderdaad op rijkdom van het land en alles wat daaruit voortvloeit. Een academisch of hbo diploma, goede gezondheid, de jeugd van nu heeft weinig om hard voor te moeten werken. Eigenlijk heb je zelfs weinig nodig om op eigen benen te staan. Dat was wel anders als je een eeuw terug het huis uit wilde. Een paar jaar sparen voor de huisraad was geen uitzondering...
Als je alleen al warm water uit je kraan hebt behoor je al tot de rijkste/welvarendste 10% van deze aardbol. Het gemiddelde welvaartsniveau op deze aardbol is een stuk lager dan die van Nederland.quote:Op zondag 16 januari 2011 23:40 schreef ukga het volgende:
rijkste tijd ooit? me bank is anders vrij skerre vriend
Ik ben het daar toch niet mee eens; het opvoeden van een kind kan nooit perfect gaan en 'de' manier waarmee alle kinderen tot succesvolle mensen opgroeien zal nooit kunnen bestaan. Al is het maar omdat we in een hiërarchische maatschappij leven waarin niet iedereen succesvol kan zijn.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 16:28 schreef eldodo het volgende:
Techniek en welvaart mag dan wel grote hoogtes hebben bereikt, de meeste opvoedingstechnieken blijven erbarmelijk achterhaald en schadelijk.
Ik heb niks gezegd over perfect opvoeden. Opvoedingen verschillen uiteraard, maar je kan prima bepaalde richtlijnen aanhouden gebaseerd op de behoeften van kinderen. En dat zal dan misschien soms verschillen. Het punt is dat ouders in staat zouden moeten zijn die behoeften te herkennen en te vervullen, wat nu maar heel weinig gebeurt als je kijkt naar de mate waarin kinderen geslagen, seksueel misbruikt worden, uitgescholden, genegeerd, fysiek of emotioneel verwaarloosd, gestuurd en gedwongen om dingen te doen die ze niet willen e.d.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 19:01 schreef EenDroom het volgende:
[..]
Ik ben het daar toch niet mee eens; het opvoeden van een kind kan nooit perfect gaan en 'de' manier waarmee alle kinderen tot succesvolle mensen opgroeien zal nooit kunnen bestaan. Al is het maar omdat we in een hiërarchische maatschappij leven waarin niet iedereen succesvol kan zijn.
Natuurlijk zullen kindermisbruik en kindermishandeling hun sporen nalaten, maar van de overige zaken is het altijd lastig om te zien of dit nu aan de ouders lag of aan de wil van het kind (neem bijv. Oprah Winfrey die ondanks slechte jeugd toch grote hoogten bereikt).
Mijn dienst bied ik aan als oplossing. Misschien krijg ik een eerste klant als ik eens wat fatsoenlijker reclame maak.quote:En sowieso is de stelling dat keuzestress niet de klacht is waar iedere jongere aan lijdt, net zomin als dat ieder kind vroeger seksueel misbruikt is of een slechte opvoeding heeft gehad. Mijn stelling is alleen dat dit voor een groeiend aantal jongeren, met name met hogere opleidingen, een probleem is.
Even schoppen;quote:Op dinsdag 25 januari 2011 11:41 schreef Macabrefuture het volgende:
Geluk zoekers zijn net junkie,s, ze zitten continu in een herhaling van ongelukkig zijn naar gelukkig zijn door een prikkel.. BIjv, iets nieuws kopen, carrière, met hypes mee gaan, idealist zijn om mensen te helpen (Medelijden), relegie etc etc etc..
De prikkel moet steeds groter zijn om dat geluk te ervaren. Dat is met drugs net zo, je moet steeds meer gebruiken om in een euforie te komen..
Oftewel het is nooit goed genoeg..
Dat is mijn mening
Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #8quote:Op zaterdag 12 maart 2011 19:36 schreef Weissman het volgende:
[..]
Even schoppen;
Heb je toevallig ook een oplossing om uit dit gedragspatroon te komen ?
Of is het gewoon kroegpraat ?
Ik ben blij met deze schopquote:
Gew, stond nog tussen mijn bookmarks, heb er veel aan gehad en ben van mening dat anderen er ook veel aan zullen hebben.quote:
Dank, ik heb toendertijd heel lang meegelurkt in die reeks. Heb er veel aan gehadquote:Op maandag 5 september 2011 06:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #8
quote:Op maandag 5 september 2011 06:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik ben blij met deze schop![]()
Het is toch goed om even bevestigd te zien dat het een goede keuze was van mijn kant om niet mee te gaan doen aan de rat race. 's Avonds snel in slaap vallen en lekker kunnen slapen is goud waard. 20.000 euro per jaar meer verdienen niet.
Het was een eerste reaktie. Ik denk wat ook speelt in de documentaire is dat het gaat om mensen die geen standaard beroepsopleiding doen, zoals accountant of kapster. Het zijn opleidingen waarbij je jezelf daarna in de markt moet zien te zetten (bijvoorbeeld door eerst een eigen stijl te ontwikkelen).quote:Op zondag 11 september 2011 01:42 schreef sneakypete het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik dat je de plank misslaat deelnemer. Je stelt dat mensen zichzelf meer intrinsieke waarde moeten toekennen. De mens moet humanistischer worden; een doel in zichzelf.
Dat is echter om twee redenen geen goed idee.
De eerste reden is dat het ertoe kan leiden dat we élk gedrag, élke manier van leven, als gelijkwaardig (want elk mens is intrinsiek waardevol) beschouwen. Daardoor wordt het leven des te leger en nihilistischer natuurlijk, bovendien is het zeer de vraag of zoiets bijdraagt aan een leefomgeving waarin mensen uiteindelijk het beste uit zichzelf halen, op welke manier dan ook en dus of zij gelukkig worden.
De tweede reden is dat ik het geen juiste analyse vindt. Het geschetste probleem is het gevolg van een mentaliteit, namelijk de onwil om beperkingen toe te laten in het leven. Het leven zit er vol mee. Hoe vrij ben je nu echt? Maar in plaats van daar iets aan te willen doen, kun je beter leren omgaan met deze beperkingen. En daarvoor is nog meer beperking nodig, door doelen te stellen. Dat moeten wel de juiste doelen zijn. Steenrijk worden is niet het hoogste doel natuurlijk. Elke dag feesten ook niet. Wat wel? Ik denk dat die antwoorden nog het beste te vinden zijn in oudere geschriften over 'het goede leven'.
De mens is een sociaal dier, dwz heeft behoefte aan contacten. Maar hij is ook (naar Schopenhauer) een stekelvarken in de koude; hij zoekt contact maar verprutst dit al snel wegens zijn egocentrische gedragingen. Ook ik ben vrienden verloren aan mijn (of hun) morele tekortkomingen. Om het stekelvarken dat mens heet, in de koude die wereld heet, te laten overleven, dienen we hem te leren zijn stekels in bedwang te krijgen.
En daarbij is het nu net geen goed idee om mensen erop te wijzen dat ze, ceteris paribus, een waardevol wezen zijn. Beter is het om de mens voor te houden dat hij waardevol kan zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |