quote:
Op zondag 11 september 2011 01:42 schreef sneakypete het volgende:Eerlijk gezegd denk ik dat je de plank misslaat deelnemer. Je stelt dat mensen zichzelf meer intrinsieke waarde moeten toekennen. De mens moet humanistischer worden; een doel in zichzelf.
Dat is echter om twee redenen geen goed idee.
De eerste reden is dat het ertoe kan leiden dat we élk gedrag, élke manier van leven, als gelijkwaardig (want elk mens is intrinsiek waardevol) beschouwen. Daardoor wordt het leven des te leger en nihilistischer natuurlijk, bovendien is het zeer de vraag of zoiets bijdraagt aan een leefomgeving waarin mensen uiteindelijk het beste uit zichzelf halen, op welke manier dan ook en dus of zij gelukkig worden.
De tweede reden is dat ik het geen juiste analyse vindt. Het geschetste probleem is het gevolg van een mentaliteit, namelijk de onwil om beperkingen toe te laten in het leven. Het leven zit er vol mee. Hoe vrij ben je nu echt? Maar in plaats van daar iets aan te willen doen, kun je beter leren omgaan met deze beperkingen. En daarvoor is nog meer beperking nodig, door doelen te stellen. Dat moeten wel de juiste doelen zijn. Steenrijk worden is niet het hoogste doel natuurlijk. Elke dag feesten ook niet. Wat wel? Ik denk dat die antwoorden nog het beste te vinden zijn in oudere geschriften over 'het goede leven'.
De mens is een sociaal dier, dwz heeft behoefte aan contacten. Maar hij is ook (naar Schopenhauer) een stekelvarken in de koude; hij zoekt contact maar verprutst dit al snel wegens zijn egocentrische gedragingen. Ook ik ben vrienden verloren aan mijn (of hun) morele tekortkomingen. Om het stekelvarken dat mens heet, in de koude die wereld heet, te laten overleven, dienen we hem te leren zijn stekels in bedwang te krijgen.
En daarbij is het nu net geen goed idee om mensen erop te wijzen dat ze, ceteris paribus, een waardevol wezen zijn. Beter is het om de mens voor te houden dat hij waardevol
kan zijn.
Het was een eerste reaktie. Ik denk wat ook speelt in de documentaire is dat het gaat om mensen die geen standaard beroepsopleiding doen, zoals accountant of kapster. Het zijn opleidingen waarbij je jezelf daarna in de markt moet zien te zetten (bijvoorbeeld door eerst een eigen stijl te ontwikkelen).
Maar mijn eerste reaktie was: wat wordt er allemaal verzwegen? Dat zie ik ook hier op het forum R&P. Veel mensen praten niet met hun ouders, leeftijdgenoten of collega's over hun onzekerheden, issues, corruptie, verwaarlozing, etc. Dat grote zwijgen irriteert me. Ik zou willen dat mensen voor de dag komen met wat hun dwars zit. Ik verwacht dat mensen dan makkelijker in een goed spoor komen en zelf ook merken dat constructief bezig zijn, leuker is dan de boel te duiken.
De keerzijde van het beste uit je zelf halen en je eisend opstellen naar anderen, is de destructiviteit van onzekerheid en verwaarlozing. Natuurlijk zijn mensen van nature ook vaak lui en ongeinteresseerd. Je moet ook leren jezelf te ontwikkelen en bij te dragen. Maar dat is vaak lonend, dus willen mensen dat ook. Kinderen willen maar al te graag meedoen en bijdragen.
Waar ligt de balans? Als teveel van mensen verwacht, dan dwing je ze zichzelf te redden dmv van leugen en bedrog. Vooral de beste mensen hebben het meeste last van slecht functionerende omgevingen. Als er corruptie heerst en je leert daarvan alleen hoe je dat spelletje effectief meespeelt, dan gaat het van kwaad tot erger. Goede mensen verzetten zich en krijgen de klappen en raken ontmoedigd of verbitterd. Als je in het diepe wordt gegooid en je mist iedere steun of structuur, dan ga je zwemmen en leer je nauwelijks om goed werk te leveren.
Ik ken zeker waarde toe aan mensen los van wat zij presteren. Dat is ook verdedigbaar. Want al ons streven heeft alleen tot doel dat mensen goed kunnen leven. Als die mensen zelf waardeloos zijn, waarvoor dan al die moeite? Ik hou er niet van dat mensen door anderen worden verziekt. Ik heb de indruk dat het verzieken van mensen, om zelf succesvol te kunnen zijn een onderschat probleem is.
[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 11-09-2011 15:01:44 ]