abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 maart 2011 @ 11:41:55 #226
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_93633719
Ik ben net bij de huisarts geweest voor de maandelijkse check-up. En nu moet ik bloedprikken op Vitamine D. Blijkt dat een chronisch tekort aan vitamine D o.a. ook depressies, vermoeidheid en angstaanvallen kan vermeerderen!

Van wat ik gelezen heb, was de ADH eerst minimaal 20 nmol, maar nu wordt zelfs 50 of 80 nmol aangeraden als minimale ADH.....

Misschien iets voor de mensen hier om aan te kaarten bij de HA... ik ben iig benieuwd wat de uitslag is van mijn bloedprikken!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_93640434
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:41 schreef Lotusss het volgende:
Ik ben net bij de huisarts geweest voor de maandelijkse check-up. En nu moet ik bloedprikken op Vitamine D. Blijkt dat een chronisch tekort aan vitamine D o.a. ook depressies, vermoeidheid en angstaanvallen kan vermeerderen!

Van wat ik gelezen heb, was de ADH eerst minimaal 20 nmol, maar nu wordt zelfs 50 of 80 nmol aangeraden als minimale ADH.....

Misschien iets voor de mensen hier om aan te kaarten bij de HA... ik ben iig benieuwd wat de uitslag is van mijn bloedprikken!
dat soort dingen kunnen zeker veel invloed hebben. Ik heb het zelf namelijk gehad dat een groot ijzertekort mijn depressie erger maakte, doordat ik door het ijzertekort zowieso veel sneller moe was en een depressie maakt je ook moe.
Hier loopt het nog niet echt lekker met mij, ik heb zeer veel moeite om mijn draai te vinden, en loop nog een beetje met een vestoord ritme rond. Ik slaap rond een uur of 2 tot 1 's middags. Wat daar in chili dus gemiddeld de tijd was waarop ik wakker werdt. En verder tja, ik voel me nog raar hier, het is alsof ik bij een bekende op bezoek ben. En ik loop toch constant te piekeren en denken wat te doen wel te gaan of toch maar te blijven.
EN ondertussen is het de bedoeling vanuit het sozawe om iets te gaan doen kwa werk, maar ik heb er niet veel zin in, en ik zou contact opzoeken met een oud werkgever maar ik heb er niet veel zin in. Maar aan de andere kant als ik via het sozawe aan de slag ga, behoudt ik het bedrag van mijn uitkering en als ik wil vertrekken kan ik best wat meer centen gebruiken...
dus tja, heb een hoop uit te zoeken :{
  vrijdag 4 maart 2011 @ 15:15:10 #228
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_93642871
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 14:20 schreef cafpow het volgende:

[..]

dat soort dingen kunnen zeker veel invloed hebben. Ik heb het zelf namelijk gehad dat een groot ijzertekort mijn depressie erger maakte, doordat ik door het ijzertekort zowieso veel sneller moe was en een depressie maakt je ook moe.
Hier loopt het nog niet echt lekker met mij, ik heb zeer veel moeite om mijn draai te vinden, en loop nog een beetje met een vestoord ritme rond. Ik slaap rond een uur of 2 tot 1 's middags. Wat daar in chili dus gemiddeld de tijd was waarop ik wakker werdt. En verder tja, ik voel me nog raar hier, het is alsof ik bij een bekende op bezoek ben. En ik loop toch constant te piekeren en denken wat te doen wel te gaan of toch maar te blijven.
EN ondertussen is het de bedoeling vanuit het sozawe om iets te gaan doen kwa werk, maar ik heb er niet veel zin in, en ik zou contact opzoeken met een oud werkgever maar ik heb er niet veel zin in. Maar aan de andere kant als ik via het sozawe aan de slag ga, behoudt ik het bedrag van mijn uitkering en als ik wil vertrekken kan ik best wat meer centen gebruiken...
dus tja, heb een hoop uit te zoeken :{
Mja veel gepieker voor je allemaal. En zeker zo'n grote beslissing... maar sowieso al stoer dat je dat overweegt!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_93647313
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:07 schreef GimmeGore het volgende:
Bij de gemeente zelf, ik doe een opleiding juridisch medewerker, richting openbaar bestuur.

Volgende week laatste gesprek bij de psych verpleegkundige, dan gaat ze meteen een afspraak maken voor een screenend onderzoek ipv voor een intake bij de mediant.
Grote verschil is de snelheid waarmee ik dan aan de beurt ben. Kans bestaat dat ik zelfs de dag erna al dat onderzoek kan doen.
Leuk, ik studeer Bestuurskunde op Saxion in Enschede en woon in Almelo :)

Cafpow, werken is sowieso goed om een ritme te krijgen en dat extra geld kun je dan idd mooi sparen voor als je echt wilt vertrekken.
pi_93651487
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 16:48 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Leuk, ik studeer Bestuurskunde op Saxion in Enschede en woon in Almelo :)

Cafpow, werken is sowieso goed om een ritme te krijgen en dat extra geld kun je dan idd mooi sparen voor als je echt wilt vertrekken.
precies, werken is altijd goed. Ook al is het maar een paar uurtjes...maar op dit moment kom ik dus wat ik ook doe niet af van het om 2 uur slapen en dan tot 12 a 13 uur...mischien ook deel van een jetlag ofzo. Maar ik ben dus gewoon de hele dag moe.
EN heb op dit moment tot volgende week zowieso geen verplichtingen..dus doe ik gewoon rustig aan.
Maar ik moet mezelf ook emotioneel de hele dag schoppen onder mijn kont verkopen omdat ik dus echt helemaal omlaag neig te vallen.
Vandaag mezelf bezig gehouden met het bekijken van de fotos...en dan krijg ik zo'n heimwee, daarna wat meubeltjes enzo geordend.
En nu even de financieen aan het bekijken, en de komende maanden mag ik van mezelf maximaal 25 euro per maand uitgeven...want ik wil gewoon zo veel mogelijk sparen en ik ga ervanuit dat ik gewoon in de bijstand blijf omdat de financieen de komende maanden alleen kunnen meevallen ..
Maar goed, ik ga maandag dus een mailtje sturen naar een oude werkgever kijken of ze tijdelijk wat hulp kunnen gebruiken. En het is zo dubbel want ik wil dolgraag maar tegelijkertijd neig ik toch totaal weg te zakken :')
  zaterdag 5 maart 2011 @ 08:04:56 #231
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_93676588
Hoihoi iedereen,

Ik weet niet waarom ik hier kom, en waarom ik dit schrijf, maar ik heb een uitlaatklep nodig, ik post hier normaal nooit maar kom hier wel al jaren. Ik zit met wat persoonlijke problemen en kom er maar niet vanaf.

Ik heb een moeilijke jeugd gehad, en ben daardoor ontzettend introvert geworden, hierdoor ben ik chronisch depressief geworden en heb het zelfvertrouwen van een schaap gekweekt, ik ben inmiddels 24 jaar en heb spijt over hoe mijn jeugd is gegaan.

Een groot gedeelte van mijn leven is inmiddels al voorbij en ik heb nog steeds geen relatie gehad, omdat ik dus zo introvert ben en nooit weet wat ik moet zeggen, dat terwijl mijn vrienden met volle stoom doorgaan(werk, verhuizen, vriendin)

Ik studeer nog steeds en ook al zit ik in het laatste jaar van mijn HBO, ik heb het gevoel alsof mijn leven maar niet opschiet of erop vooruitgaat, en ik heb niet veel zin om nog meer van mijn leven te verspillen.

Ik mis intimiteit en vrouwelijk contact in mijn leven.

Ik verwacht geen wonderen te gebeuren nadat ik deze post gemaakt heb, maar het is fijn om er een beetje over te kunnen vertellen.
pi_93690036
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 08:04 schreef Lollertrolle het volgende:
Hoihoi iedereen,

Ik weet niet waarom ik hier kom, en waarom ik dit schrijf, maar ik heb een uitlaatklep nodig, ik post hier normaal nooit maar kom hier wel al jaren. Ik zit met wat persoonlijke problemen en kom er maar niet vanaf.

Ik heb een moeilijke jeugd gehad, en ben daardoor ontzettend introvert geworden, hierdoor ben ik chronisch depressief geworden en heb het zelfvertrouwen van een schaap gekweekt, ik ben inmiddels 24 jaar en heb spijt over hoe mijn jeugd is gegaan.

Een groot gedeelte van mijn leven is inmiddels al voorbij en ik heb nog steeds geen relatie gehad, omdat ik dus zo introvert ben en nooit weet wat ik moet zeggen, dat terwijl mijn vrienden met volle stoom doorgaan(werk, verhuizen, vriendin)

Ik studeer nog steeds en ook al zit ik in het laatste jaar van mijn HBO, ik heb het gevoel alsof mijn leven maar niet opschiet of erop vooruitgaat, en ik heb niet veel zin om nog meer van mijn leven te verspillen.

Ik mis intimiteit en vrouwelijk contact in mijn leven.

Ik verwacht geen wonderen te gebeuren nadat ik deze post gemaakt heb, maar het is fijn om er een beetje over te kunnen vertellen.
ach, ik hoop dat je in ieder geval eventjes wat rust hebt door het van je af te schrijven.
Tja,het eerste waar je aan zou moeten werken is denk ik toch wel je verlegenheid..want zoals ik het lees is dat hetgene waar je het meest mee zit.
En verder nog een vraag, heb je momenteel hulp van een begeleider,psycholoog,psychiater wat dan ook?

Hier en redelijk dagje, vandaag voor het eerst sinds terugkeer kort richting centrum gefietst...omdat ik bij de bank moest wezen om te storten...en wat voelde ik me raar...de omgeving daar miste iets aan..en ik voelde me niet op mijn gemak..en toen ik bij de bank aan kwam, weet ik neit wat er gebeurd..maar opeens voelde ik me zo gigantisch raar..ik kwam aan bij de automaat en moest even ertegen leunen met mijn armen omdat ik echt voelde dat ik zo kon instorten en ik was opeens super duizelig enzo. Dus daarna maar even rustig aan gedaan en de boeken naar de bieb wezen brengen en maar gelijk terug naar huis. Heb toch geen geld om uit te geven ;)
  zaterdag 5 maart 2011 @ 17:35:04 #233
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_93691825
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:41 schreef cafpow het volgende:

[..]

ach, ik hoop dat je in ieder geval eventjes wat rust hebt door het van je af te schrijven.
Tja,het eerste waar je aan zou moeten werken is denk ik toch wel je verlegenheid..want zoals ik het lees is dat hetgene waar je het meest mee zit.
En verder nog een vraag, heb je momenteel hulp van een begeleider,psycholoog,psychiater wat dan ook?

Hier en redelijk dagje, vandaag voor het eerst sinds terugkeer kort richting centrum gefietst...omdat ik bij de bank moest wezen om te storten...en wat voelde ik me raar...de omgeving daar miste iets aan..en ik voelde me niet op mijn gemak..en toen ik bij de bank aan kwam, weet ik neit wat er gebeurd..maar opeens voelde ik me zo gigantisch raar..ik kwam aan bij de automaat en moest even ertegen leunen met mijn armen omdat ik echt voelde dat ik zo kon instorten en ik was opeens super duizelig enzo. Dus daarna maar even rustig aan gedaan en de boeken naar de bieb wezen brengen en maar gelijk terug naar huis. Heb toch geen geld om uit te geven ;)
Ben in mijn middagpauze van t werk even snel in een koude douche gaan staan, dat hielp wel wat, ook t schrijven hielp, even mijn gedachtegang op een rijtje zetten. Een psycholoog oid heb ik niet, ik verwacht ook niet dat die kunnen helpen bij een zelfvertrouwen probleem.

Maar voelde je je de hele dag dan al niet zo goed caf?
pi_93692861
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 17:35 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Ben in mijn middagpauze van t werk even snel in een koude douche gaan staan, dat hielp wel wat, ook t schrijven hielp, even mijn gedachtegang op een rijtje zetten. Een psycholoog oid heb ik niet, ik verwacht ook niet dat die kunnen helpen bij een zelfvertrouwen probleem.

Maar voelde je je de hele dag dan al niet zo goed caf?
een psycholoog zelf kan mischien niet zo super veel helpen, maar die kan je wel op weg helpen om er wat aan te doen en technieken en vaardigheden aanleren die je door alle omstandigheden mischien minder hebt ontwikkeld. En je kan er je ei kwijt.

Zelf voel ik me redelijk moe de laatste dagen, maar dat is de nasleep van de vakantie. En verder is het dus echt gewoon het weer moeten zoeken van mijn plek en gewoon het heel erg missen van daar :'(
Maar die duiziligheid enzo heb ik nooit eerder gehad, mishien lag aan het moment van kalmte want ik was echt te hyper en mezelf niet onderweg..ik was er binnen een paar minuten terwijl ik meestal toch op bepaald moment buiten adem ben en dit keer niet...in 1x keer keihard doorgefietst..dus mischien iets te ver gegaan..maar nu gaat het wat beter :)
  zaterdag 5 maart 2011 @ 18:38:41 #235
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_93694229
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 18:04 schreef cafpow het volgende:

[..]

een psycholoog zelf kan mischien niet zo super veel helpen, maar die kan je wel op weg helpen om er wat aan te doen en technieken en vaardigheden aanleren die je door alle omstandigheden mischien minder hebt ontwikkeld. En je kan er je ei kwijt.

Zelf voel ik me redelijk moe de laatste dagen, maar dat is de nasleep van de vakantie. En verder is het dus echt gewoon het weer moeten zoeken van mijn plek en gewoon het heel erg missen van daar :'(
Maar die duiziligheid enzo heb ik nooit eerder gehad, mishien lag aan het moment van kalmte want ik was echt te hyper en mezelf niet onderweg..ik was er binnen een paar minuten terwijl ik meestal toch op bepaald moment buiten adem ben en dit keer niet...in 1x keer keihard doorgefietst..dus mischien iets te ver gegaan..maar nu gaat het wat beter :)
Klinkt alsof het tijd is voor een auto :)
pi_93697348
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 18:38 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Klinkt alsof het tijd is voor een auto :)
nee, voorlopig geen auto..in ieder geval niet tot het duidelijk of ik vertrek of blijf..en de economische situatie iets beter is.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 20:54:44 #237
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_93700985
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 19:39 schreef cafpow het volgende:

[..]

nee, voorlopig geen auto..in ieder geval niet tot het duidelijk of ik vertrek of blijf..en de economische situatie iets beter is.
Waar ga je heen dan?( was te lui om alle 10 pagina's te lezen :@ )
pi_93708299
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 20:54 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Waar ga je heen dan?( was te lui om alle 10 pagina's te lezen :@ )
hmmm...het is maar de vraag of ik ga of niet. En als ik zou gaan is het Chili.
  zondag 6 maart 2011 @ 00:33:10 #239
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_93712087
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 23:16 schreef cafpow het volgende:

[..]

hmmm...het is maar de vraag of ik ga of niet. En als ik zou gaan is het Chili.
Dat is wel erg ver weg, mag ik vragen waarom je helemaal daarheen wilt gaan?
pi_93723708
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 00:33 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Dat is wel erg ver weg, mag ik vragen waarom je helemaal daarheen wilt gaan?
Om het kort te houden het is deel van mijn afkomst, van mijn ouders kant dan.
  zondag 6 maart 2011 @ 15:31:12 #241
337805 MRichards
The richest man alive
pi_93728101
dag mensen,

ik kwam dit topic tegen en schrik best wel van de problemen waar sommige mensen mee zitten, ik ben zelf iemand die 'depressies' en diverse 'stoornissen' heeft gehad maar ben er ook weer zo van genezen.

Ik ben namelijk zelf psycholoog en weet vrijwel alles van stemmingsstoornissen en hoe deze ontstaan en hoe je er vanaf komt.

Als iemand bepaalde vragen heeft hoor ik ze graag want ik denk dat ik veel inzichten kan bieden
The richest man alive
pi_93728186
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 15:31 schreef MRichards het volgende:
dag mensen,

ik kwam dit topic tegen en schrik best wel van de problemen waar sommige mensen mee zitten, ik ben zelf iemand die 'depressies' en diverse 'stoornissen' heeft gehad maar ben er ook weer zo van genezen.

Ik ben namelijk zelf psycholoog en weet vrijwel alles van stemmingsstoornissen en hoe deze ontstaan en hoe je er vanaf komt.

Als iemand bepaalde vragen heeft hoor ik ze graag want ik denk dat ik veel inzichten kan bieden
hier zit ik dan toch met een vraag, want ze zeggen dat de meeste stoornissen niet genezen kunnen worden?
  zondag 6 maart 2011 @ 15:56:46 #243
337805 MRichards
The richest man alive
pi_93729001
dat ligt eraan over wat voor 'stoornissen' je het hebt, psychotische zoals schizofrenie zijn inderdaad nog een raadsel en deze hebben een zeer sterke biologische basis.

Maar 'stemmingsstoornissen' als 'depressie' en 'angststoornissen' zijn wel degelijk te behandelen, deze zie ik ook niet als ziektes zoals ze nu worden afgebeeld in de huidige wetenschap.
The richest man alive
pi_93736116
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 15:56 schreef MRichards het volgende:
dat ligt eraan over wat voor 'stoornissen' je het hebt, psychotische zoals schizofrenie zijn inderdaad nog een raadsel en deze hebben een zeer sterke biologische basis.

Maar 'stemmingsstoornissen' als 'depressie' en 'angststoornissen' zijn wel degelijk te behandelen, deze zie ik ook niet als ziektes zoals ze nu worden afgebeeld in de huidige wetenschap.
Precies, het hangt ervanaf. Want stoornissen zijn er zoveel, en al die stoornissen zijn weer in te delen in meerdere categorieėn.
Bij mij is de oorzaak van de meeste problemen redelijk bekend, want heeft onder andere te maken met factoren vanaf geboorte zoals de familie/gezinssituatie, en dus wat pas 1 jaar ofzo bekend is namelijk PDD-NOS en dat is niet te genezen, maar er is wel mee te leven.
pi_93741672
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 15:56 schreef MRichards het volgende:

Depressies en angststoornissen zijn idd wel te behandelen, maar hoe vaker je een depressie hebt gehad, hoe groter de kans is dat je er weer 1 krijgt. Na de eerste depressie is de kans 50% dat je er weer 1 krijgt en als je er 2 hebt gehad is de kans 75% dat je er nog 1 krijgt. Na 3 keer moet je er rekening mee houden dat je regelmatig in je leven last zult hebben van depressies. Dit is iig wat mijn psycholoog tegen mij zei. Ik heb inmiddels 3 depressies gehad en ben nu bijna klaar met de behandeling van de derde depressie. Maar de kans is groot dat ik er dus nog meer krijg in de toekomst. En dan kan die wel weer behandeld worden, maar het zal waarschijnlijk altijd een rol blijven spelen in mijn leven. Vandaar dat ik toch chronisch depressief wordt genoemd.
pi_93748981
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:57 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Depressies en angststoornissen zijn idd wel te behandelen, maar hoe vaker je een depressie hebt gehad, hoe groter de kans is dat je er weer 1 krijgt. Na de eerste depressie is de kans 50% dat je er weer 1 krijgt en als je er 2 hebt gehad is de kans 75% dat je er nog 1 krijgt. Na 3 keer moet je er rekening mee houden dat je regelmatig in je leven last zult hebben van depressies. Dit is iig wat mijn psycholoog tegen mij zei. Ik heb inmiddels 3 depressies gehad en ben nu bijna klaar met de behandeling van de derde depressie. Maar de kans is groot dat ik er dus nog meer krijg in de toekomst. En dan kan die wel weer behandeld worden, maar het zal waarschijnlijk altijd een rol blijven spelen in mijn leven. Vandaar dat ik toch chronisch depressief wordt genoemd.
Ik zit nu in mijn 2e officiele depressie of ben er deels alweer uit. Maar ik weet gewoon dat ik veel vaker depressies heb gehad, zelfs als tiener...alleen door mijn toen nog onbekende PDD-NOS ging ik wel in behandeling, en had de behandeling wel wat effect. Maar zat de oorzaak van mijn depressie vooral in het sociale aspect, dat ik heel geisoleerd leef(de) en ik kon er zelf niks aan doen.

Maar tja, ik ga er ook vanuit dat ik mischien wel meer depressies zal tegenkomen in het leven, zoals je zegt. Maar meestal gaan depressies ook vooraf aan veranderingen, en na een depressies ga je ervanuit dat de veranderingen die je ondergaat juist voor beter zijn, en veranderingen brengen weer onzekerheid, problemen en stress mee, en die factoren spelen weer een rol bij depressies.
  maandag 7 maart 2011 @ 00:40:35 #247
337805 MRichards
The richest man alive
pi_93754440
PDD-NOS zit in het autismespectrum en dit is inderdaad een ander verhaal.

Wat betreft depressies, dit is een heel ander verhaal. Het staat niet vast wat een depressie is, je moet het woord depressie ook zeker niet te serieus nemen.

Een depressie is geen ziekte, het komt voort uit je cognities (gedachten), cognitieve processen vinden plaats in de buitenste kwabben van onze hersenen. Het is eigenlijk onze hogere intelligentie (denken/leren), een 'depressie' is in feite een probleem dat voorkomt uit onze hogere intelligentie.

Je hersenen geloven alles wat je ze wijsmaakt, als jij gelooft dat je de koning van de wereld bent dan voel je je ook als een koning (let op: geloof! en niet denk!).
Als jij gelooft dat je niks waard bent, dan geloven je hersenen dit ook (let op: geloof komt voort uit denken).

Doordat je te lang en te vaak negatieve conclusies trekt wordt de bril waar je door kijkt steeds zwarter, totdat je altijd neerslachtig bent (dit wordt een klinische depressie genoemd).

Dit is waar cognitieve therapie op gebaseerd is, het veranderen van je interne schema en mindstate puur door dingen positief te interpreteren.

Iedereen wil bepaalde dingen in het leven, iemand met een depressie wil dolgraag z'n doelen bereiken maar heeft er geen zin/energie in. Maar doordat je bevestigt dat je geen energie/zin hebt geef je alleen maar nog meer negatieve informatie richting je hersenen (de bekende vicieuze cirkel).

De oplossing is om je 'negatieve' hersenen te laten geloven dat alles 'positief' is, dit is heel raar en geeft in het begin heel veel hoofdpijn en moeite. Maar door de dingen te doen die je wil en die beetje bij beetje te bereiken ga je je beter voelen.
Het allerbelangrijkste is om te 'activeren', wij mensen zijn gemaakt om bezig te zijn en dingen te bereiken. Als we stilzitten en we hebben een zogeheten 'depressie' dan is er de kans dat je deze gaat voeden.
Visualiseer je hoe je wil dat je leven is, denk na over wat je wil bereiken, zoek geen makkelijke weg maar werk ervoor en leef ernaar en laat je niet tegenhouden.
The richest man alive
pi_93777630
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 00:40 schreef MRichards het volgende:
PDD-NOS zit in het autismespectrum en dit is inderdaad een ander verhaal.

Wat betreft depressies, dit is een heel ander verhaal. Het staat niet vast wat een depressie is, je moet het woord depressie ook zeker niet te serieus nemen.

Een depressie is geen ziekte, het komt voort uit je cognities (gedachten), cognitieve processen vinden plaats in de buitenste kwabben van onze hersenen. Het is eigenlijk onze hogere intelligentie (denken/leren), een 'depressie' is in feite een probleem dat voorkomt uit onze hogere intelligentie.

Je hersenen geloven alles wat je ze wijsmaakt, als jij gelooft dat je de koning van de wereld bent dan voel je je ook als een koning (let op: geloof! en niet denk!).
Als jij gelooft dat je niks waard bent, dan geloven je hersenen dit ook (let op: geloof komt voort uit denken).

Doordat je te lang en te vaak negatieve conclusies trekt wordt de bril waar je door kijkt steeds zwarter, totdat je altijd neerslachtig bent (dit wordt een klinische depressie genoemd).

Dit is waar cognitieve therapie op gebaseerd is, het veranderen van je interne schema en mindstate puur door dingen positief te interpreteren.

Iedereen wil bepaalde dingen in het leven, iemand met een depressie wil dolgraag z'n doelen bereiken maar heeft er geen zin/energie in. Maar doordat je bevestigt dat je geen energie/zin hebt geef je alleen maar nog meer negatieve informatie richting je hersenen (de bekende vicieuze cirkel).

De oplossing is om je 'negatieve' hersenen te laten geloven dat alles 'positief' is, dit is heel raar en geeft in het begin heel veel hoofdpijn en moeite. Maar door de dingen te doen die je wil en die beetje bij beetje te bereiken ga je je beter voelen.
Het allerbelangrijkste is om te 'activeren', wij mensen zijn gemaakt om bezig te zijn en dingen te bereiken. Als we stilzitten en we hebben een zogeheten 'depressie' dan is er de kans dat je deze gaat voeden.
Visualiseer je hoe je wil dat je leven is, denk na over wat je wil bereiken, zoek geen makkelijke weg maar werk ervoor en leef ernaar en laat je niet tegenhouden.
ja, tja je hebt hier helemaal gelijk, maar goed je hebt er ook voor geleerd. Het lastige is alleen meestal om grip te krijgen op die negativiteit die je door je heen laat stromen..
het is vaak lastig om er grip op te krijgen omdat veel mensen funccioneren zoals ze zich voelen en negatieve gedachten en denkbeelden en negatief voelen gaan meestal samen en je moet de 1 aan pakken wil je de ander aan kunnen pakken.
En soms is het beginnen bij de gedachten en denkwijze niet genoeg..want in mijn ogen draait bijna alles uiteindelijk om een balans te hebben.
pi_93789546
Ik sluit me aan bij cafpow. Je kunt het idd heel goed weten wat de oorzaak van een depressie is en hoe je er weer uit moet komen, maar het ook echt doen is een heel ander verhaal. Ik ben gelukkig weer aan het opkrabbelen en heb nu weer een redelijk dagritme. Maar een paar maanden geleden lukte me dat echt nog niet, om op tijd uit bed te gaan, op vaste tijden te eten en weer naar bed te gaan. Dat kostte toen echt nog teveel moeite, terwijl het nu een stuk makkelijker gaat. Net zoals met dingen ondernemen, een paar maanden geleden voerde ik echt de hele dag een strijd in mijn hoofd als ik iets moest doen. Dan zag ik er enorm tegenop, had ik geen zin, stelde ik het alleen maar uit, voelde ik me er slecht over, wilde ik het niet, omdat het toch geen zin had enzovoort. Terwijl die strijd nu veel minder is en ik weer veel meer dingen gewoon doe zonder er verder bij na te denken. Mijn anti-depressiva heeft hierbij echt enorm veel geholpen, maar nu ben ik er ook gewoon meer toe bereid om de dingen te veranderen, weer een goede dagstructuur te hebben, weer te sporten en dingen te ondernemen enzo. Dus als psycholoog kun je het heel mooi vertellen hoe het moet, maar het ook echt doen is echt een heel ander verhaal.
pi_93794541
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 21:30 schreef Sylvana het volgende:
Ik sluit me aan bij cafpow. Je kunt het idd heel goed weten wat de oorzaak van een depressie is en hoe je er weer uit moet komen, maar het ook echt doen is een heel ander verhaal. Ik ben gelukkig weer aan het opkrabbelen en heb nu weer een redelijk dagritme. Maar een paar maanden geleden lukte me dat echt nog niet, om op tijd uit bed te gaan, op vaste tijden te eten en weer naar bed te gaan. Dat kostte toen echt nog teveel moeite, terwijl het nu een stuk makkelijker gaat. Net zoals met dingen ondernemen, een paar maanden geleden voerde ik echt de hele dag een strijd in mijn hoofd als ik iets moest doen. Dan zag ik er enorm tegenop, had ik geen zin, stelde ik het alleen maar uit, voelde ik me er slecht over, wilde ik het niet, omdat het toch geen zin had enzovoort. Terwijl die strijd nu veel minder is en ik weer veel meer dingen gewoon doe zonder er verder bij na te denken. Mijn anti-depressiva heeft hierbij echt enorm veel geholpen, maar nu ben ik er ook gewoon meer toe bereid om de dingen te veranderen, weer een goede dagstructuur te hebben, weer te sporten en dingen te ondernemen enzo. Dus als psycholoog kun je het heel mooi vertellen hoe het moet, maar het ook echt doen is echt een heel ander verhaal.
Hier ben ik het totaal mee eens.
Het probleem van een depressie is ook dat het je energie vreet...en je motivatie. Vooral wat je zegt dat het een tijdje terug een hele strijd was om wat te doen, dat herken ik helemaal.
Ik had weken en maanden waar ik echt niks wilde, en net zoals je zegt het vinden van een structuur is dan zeer lastig.

Zelf heb ik deze een structuur, maar lang geen prettige structuur. Ook deels doordat mijn daginvullingen leeg zijn. Want ik slaap gemiddeld van een uur of 1/2/3 's nachts tot bijna 12 į 1 uur 's middags. En die tijd slaap ik ook, niet eens dat ik wakker lig te piekeren. Tuurlijk ik lig wel wat wakker te piekeren.
En schrik me iedere avond op bepaald moment als ik even geslapen heb ook te pletter doordat ik dan gedesorienteerd wakker wordt, bijna zeker ervan dat ik nog in Chili ben.
En krijg mezelf gewoon niet gewend aan de omgeving, ik ben thuis en voel me deels thuis maar tegelijk niet. Het is zo raar....en ik loop de hele dag met chili in mijn hoofd..mede oook doordat ik weet dat ik dat besluit moet nemen, en het liefst zsm.

Maar ik durf eigenlijk die stap niet te nemen. En tegelijk brengt het nemen van die stap zoveel veranderingen met zich mee, waar ik ook niet echt de grootste fan van ben.
Maar goed, ik ga gewoon door. En heb woensdag een soort gesprek met het sociale zaken van hier, om te kijken wat ik kan gaan doen de komende tijd.
En ik zou contact opnemen met een ex-werkgever, maar ik heb daar eigenlijk geen zin in, want ik wil gewoon in mijn woonplaats blijven en heb geen zin om op en neer te reizen momenteel, en weet ook niet of ik dat wel aankan.
Aangezien ik momenten heb waarop het wel redelijk gaat, maar ook momenten waarop ik zowat verzuip in het verdriet. Want aan de ene kant ben ik dolblij maar tegelijk ook zo triest dat het geen nut heeft, en dat is heel lastig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')