abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 januari 2011 @ 16:28:34 #51
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_91416158
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 16:21 schreef LightBulb het volgende:
Oke, een korte situatieschets:
Ma is overleden, Pa blijft achter. Pa is van het oude stempel en vrij autoritair. Contact tussen kinderen en Pa was niet echt goed en is nu nog slechter geworden.

De erfkwestie is slechts een deel van het probleem. De noodzaak om de zaken nu te regelen is de angst dat Pa alle waardevolle zaken weg zal sluizen, zowel financiële zaken als emotioneel waardevolle zaken. Grote kans dat binnenkort de sloten van het ouderlijk huis worden vervangen en wij dus ook niet meer bij de persoonlijke spullen van mijn moeder kunnen, bovendien liggen er ook nog allemaal spullen uit onze kindertijd bij mijn ouders opgeslagen, die wij graag terug willen hebben.
Ook moeten er allerlei andere dingen voor haar geregeld worden, abonnementen opgezegd en dat soort zaken, maar die papieren zitten allemaal in de administratie van mijn ouders.

Het wordt lastig om daar mee aan de slag te gaan als mijn vader niet meewerkt. Vandaar ook mijn vraag uit de OP.
Dat klinkt als een behoorlijke klote situatie... Ik zou inderdaad doen wat MisterSqueaky zegt, serieus advies inwinnen..
En excuses voor de verkeerde aannames. Het lijkt me echt kut om hiermee geconfronteerd te worden na het overlijden van je moeder. Jullie zouden het zelf vast ook anders willen zien... Heel veel succes en sterkte in elk geval.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_91416223
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 16:21 schreef LightBulb het volgende:
Oke, een korte situatieschets:
Ma is overleden, Pa blijft achter. Pa is van het oude stempel en vrij autoritair. Contact tussen kinderen en Pa was niet echt goed en is nu nog slechter geworden.

De erfkwestie is slechts een deel van het probleem. De noodzaak om de zaken nu te regelen is de angst dat Pa alle waardevolle zaken weg zal sluizen, zowel financiële zaken als emotioneel waardevolle zaken. Grote kans dat binnenkort de sloten van het ouderlijk huis worden vervangen en wij dus ook niet meer bij de persoonlijke spullen van mijn moeder kunnen, bovendien liggen er ook nog allemaal spullen uit onze kindertijd bij mijn ouders opgeslagen, die wij graag terug willen hebben.
Ook moeten er allerlei andere dingen voor haar geregeld worden, abonnementen opgezegd en dat soort zaken, maar die papieren zitten allemaal in de administratie van mijn ouders.

Het wordt lastig om daar mee aan de slag te gaan als mijn vader niet meewerkt. Vandaar ook mijn vraag uit de OP.
Wat betreft dingen abonnementen etc....daar is je vader voor verantwoordelijk als weduwnaar. Hij krijgt ook de rekeningen dus als hij ze niet opzegt heeft hij alleen zichzelf daarmee. ;) Wat betreft je kindertijd- en persoonlijke dingen van je moeder: daar zou ik toch proberen om het met een gesprek aan te kaarten maar meer in de trend van "alvast wat rommel wegdoen". Financiele zaken ligt een stuk moeilijker omdat je vader daar dus als langst levende gewoon gebruik van kan maken. Jammer dat de verhouding tussen jullie en je vader zo slecht is maar ik zou het allemaal niet teveel op de spits gaan drijven want hoe meer druk hoe sneller je vader op ideeën gebracht gaat worden als hij werkelijk zo is als je beschrijft.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zondag 16 januari 2011 @ 16:32:00 #53
332026 LightBulb
May U live 2 see the Dawn
pi_91416344
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 16:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
Vraag serieus juridisch advies. Notaris, advocaat...
Niet Fok!.
Dat zit ook zeker in de pijp, maar wilde hier op Fok ook even peilen.
Mother is the Name for God on the lips and hearts of all children
  zondag 16 januari 2011 @ 16:37:10 #54
332026 LightBulb
pi_91416597
Wat betreft het afhandelen van de lopende zaken van mijn moeder. We weten dat mijn vader daarvoor verantwoordelijk is, maar hij is al in de 70 en wij achten hem daar niet toe in staat.
We proberen zo goed en zo veel mogelijk met hem te communiceren en dingen te bespreken, maar het draait steeds uit op ruzie.
pi_91416662
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 16:37 schreef LightBulb het volgende:
Wat betreft het afhandelen van de lopende zaken van mijn moeder. We weten dat mijn vader daarvoor verantwoordelijk is, maar hij is al in de 70 en wij achten hem daar niet toe in staat.
We proberen zo goed en zo veel mogelijk met hem te communiceren en dingen te bespreken, maar het draait steeds uit op ruzie.
Toch moet hij opzeggingen doen, snapt hij niet dat het hem geld kost terwijl het dingen zijn die hij niet gebruikt of interesseert het hem niet?
Even a broken clock is right twice a day.
pi_91416830
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 16:37 schreef LightBulb het volgende:
Maakt dan toch niet uit als hij het niet wil doen, kost jullie verder niets dat er een abbo van iets blijft lopen of je vader moet dement aan het worden dat hij zoiets niet meer kan maar dan praten we over hele andere dingen.
Optimist tot in de kist
  Boks-Chick zondag 16 januari 2011 @ 16:55:28 #57
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_91417349
moeilijke situatie in ieder geval. Zal lastig worden maar afgaande van je uitleg laat je alleen maar het topje van de ijsberg weten. Een autoritaire vader lijkt mij niet de enige reden dat je dit soort dingen nu wil regelen. Ga ik dan maar even van uit.

jammer dat je e.e.a. niet hebt kunnen regelen voordat je moeder overleed, met haar hulp dus.
lolwut
  zondag 16 januari 2011 @ 16:58:36 #58
332026 LightBulb
pi_91417488
Jep, het is een klote situatie, voor iedereen. Verder uitweiden is niet nodig. Deskundig advies is het devies, morgen wordt een rondbeldag, kijken wat daaruit komt.
pi_91417596
Ik hoop dat jullie tot een, voor beide partijen, goede oplossing komen.
Optimist tot in de kist
  zondag 16 januari 2011 @ 17:02:11 #60
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_91417652
Bizar verhaal, hopen dat het goed afloopt voor TS
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  zondag 16 januari 2011 @ 17:27:52 #61
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_91418900
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 15:50 schreef Isabeau het volgende:
Wat een lijkenpikkers :')

Laat je vader nu eerst maar eens even rouwen. Dan kan dat gedoe toch later wel eens worden besproken? Of ben je bang dat pa nu ook vlot de pijn uitgaat.

Echt bah.
Leuke reactie, vooral voor een mod. Over bah gesproken. :{
  zondag 16 januari 2011 @ 17:42:36 #62
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_91419634
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij erfen de kinderen ieder hun deel van de moeder.
Dus alle bezittingen zijn voor 50% eigendom van vader en 50% eigendom van moeder.
Moeder is overleden en kinderen erven (op papier) 50% van alle bezittingen.
Over deze erfenis moeten de kinderen vervolgens sucessierechten betalen.

Je kan deze sucessierechten laten doorlopen tot na overlijden van de vader geloof ik.

Maar om de sucessierechten te laten berekenen heb je toch een overzicht nodig van hetgeen dat ge-orven is.
pi_91420982
Het is sowieso niet verstandig om die successierechten nu te regelen. Als pa in de tussentijd alles opmaakt, dan heb je immers rechten betaald over een erfenis die je niet ontvangt. Die kun je dus beter aanhouden tot de gehele erfenis vrijkomt. Hier heb je pa niet bij nodig.

De dagelijkse zaken zoals abonnementen zul je aan je vader over moeten laten, dat is nu zijn zorg.

De persoonlijke dingen moet je wel zo snel mogelijk regelen. Dat gaat een stuk gemakkelijker als je NIET eerst over de rest van de erfenis begint. Als je jezelf begripvol opstelt en bij pa duidelijk maakt dat je die zaken graag wilt hebben en dat je ze "dan en dan" komt ophalen (voor zover het je eigen spullen betreft), of dat je graag wilt weten wanneer hij toe is aan het afstand doen ervan (voor zover het je moeders spullen zijn)... dan heb je een veel grotere kans van slagen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')