quote:Op zondag 16 januari 2011 15:57 schreef TronCarter het volgende:
TS; je hebt nog steeds niet aangegeven waarom je wilt dat het nu gedaan moet worden, alleen dat je een noodzaak ziet. Leg de reden van deze noodzaak nu eens uit.
Dan moet je meer uitleg geven over de situatie. Wij zijn niet helderziend en je OP komt niet al te sympathiek over zonder verdere uitleg.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:55 schreef LightBulb het volgende:
Zo ken ik Fok weer, velen hebben een mening klaar zonder enig inzicht te hebben in de situatie en de beweegredenen van een TS. Denken jullie niet dat, als het op een gemoedelijke, familiaire manier geregeld zou kunnen worden, wij dat dan niet zouden doen?
Niet iedereen krijgt direct dollartekens in de ogen. Het lijkt weer ouderwets bashen te worden, eens zien of er verder nog iets nuttigs gemeld wordt.
Dat dusquote:Op zondag 16 januari 2011 15:59 schreef trovey het volgende:
[..]
Dan moet je meer uitleg geven over de situatie. Wij zijn niet helderziend en je OP komt niet al te sympathiek over zonder verdere uitleg.
Werkelijk ? Ik heb net de site van de belastingdienst bekeken, en daar staat dat een deel van het geld van de kinderen is.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:57 schreef TronCarter het volgende:
[..]
Tenzij er een ouderlijke boedelverdeling is, is dit niet van toepassing en mag papa doen en laten met zijn geld wat hij wil.
Zijn in bold omdat het dat is; zijn geld.
Je gaat ook geen inhoudelijke reactie krijgen totdat je uitlegt waarom je het nu geregeld moet hebben.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:55 schreef LightBulb het volgende:
Zo ken ik Fok weer, velen hebben een mening klaar zonder enig inzicht te hebben in de situatie en de beweegredenen van een TS. Denken jullie niet dat, als het op een gemoedelijke, familiaire manier geregeld zou kunnen worden, wij dat dan niet zouden doen?
Niet iedereen krijgt direct dollartekens in de ogen. Het lijkt weer ouderwets bashen te worden, eens zien of er verder nog iets nuttigs gemeld wordt.
typisch FOK!? Je bedoelt, er wordt nauwelijks tot geen reden gegeven over het waarom nu, en dus kan alleen maar geconcludeerd worden dat het hier om eigen gewin gaat?quote:Op zondag 16 januari 2011 15:55 schreef LightBulb het volgende:
Afgezien van mijn persoonlijke mening: hij heeft wel enigszins gelijk. Het gebeurt heus wel vaker/regelmatig dat een TS afgekraakt wordt zonder inzicht in de situatie. En nu wordt er gereageerd met 'geef ons uitleg dan', alsof TS ook maar enige verantwoording hoeft af te leggen over het hoe en wat. TS hoeft helemaal geen reden te geven over het waarom van de situatie. Dat was toch ook helemaal de vraag ook niet uit de OP.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:01 schreef BrandX het volgende:
[..]
typisch FOK!? Je bedoelt, er wordt nauwelijks tot geen reden gegeven over het waarom nu, en dus kan alleen maar geconcludeerd worden dat het hier om eigen gewin gaat?
ik denk altijd zo: ik heb nu wat ik heb, ik ga er niet op achteruit als ik datgene wat een ander heeft niet heb (in jouw geval, je bezit en geld nu versus dat wat je van je ouders kan krijgen), dus al zou, in deze situatie, mijn pa alles verkopen, wat dan nog? Ik verlies er helemaal niets mee.
Uitgaan van/rekenen op dat wat je van een ander krijgt/erft en daar de waarde van je leven op bepalen is echt zo dom. Ik zou van alles willen, maar ik heb niets van een ander nodig. Als je ma nog had geleefd had je het ook niet gehad.
Het klopt dat vaak afgekraakt wordt, maar in dit geval klopt het niet helemaal. Afhankelijk van de redenen maakt het nogal wat uit of e.e.a. kan en zo ja via welke wegquote:Op zondag 16 januari 2011 16:05 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Afgezien van mijn persoonlijke mening: hij heeft wel enigszins gelijk. Het gebeurt heus wel vaker/regelmatig dat een TS afgekraakt wordt zonder inzicht in de situatie. En nu wordt er gereageerd met 'geef ons uitleg dan', alsof TS ook maar enige verantwoording hoeft af te leggen over het hoe en wat. TS hoeft helemaal geen reden te geven over het waarom van de situatie. Dat was toch ook helemaal de vraag ook niet uit de OP.
Er zal toch wat meer prijsgegeven moeten worden wat de reden is dat alles nu zwart op wit moet....verschillende situaties verschillende regels.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:05 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Afgezien van mijn persoonlijke mening: hij heeft wel enigszins gelijk. Het gebeurt heus wel vaker/regelmatig dat een TS afgekraakt wordt zonder inzicht in de situatie. En nu wordt er gereageerd met 'geef ons uitleg dan', alsof TS ook maar enige verantwoording hoeft af te leggen over het hoe en wat. TS hoeft helemaal geen reden te geven over het waarom van de situatie. Dat was toch ook helemaal de vraag ook niet uit de OP.
quote:Op zondag 16 januari 2011 16:07 schreef BrandX het volgende:
Afhankelijk van de redenen maakt het nogal wat uit of e.e.a. kan en zo ja via welke weg.
Hoezo verschillende situaties en redenen? TS is toch een golddigger die niet om zijn moeder rouwt en alleen maar al het bezit van zijn vader onder zijn neus vandaan wil stelen? Dat was toch inmiddels al wel bepaald?quote:Op zondag 16 januari 2011 16:09 schreef trovey het volgende:
verschillende situaties verschillende regels.
Mja, maar ik zie ook nauwelijks echte pogingen tot een antwoord, behalve 'waarom/wat een lijkenpikker.' En tbh, bijna alle vragen over het waarom lijken nou niet van een behulpzame aard, maar eerder van een 'waarom zou je dat in hemelsnaam nu willen regelen, laat je pa met rust'-aard.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:09 schreef trovey het volgende:
[..]
Er zal toch wat meer prijsgegeven moeten worden wat de reden is dat alles nu zwart op wit moet....verschillende situaties verschillende regels.
Als je alle posts leest, wordt er regelmatig wat gezegd in de zin van:quote:Op zondag 16 januari 2011 16:11 schreef broer het volgende:
[..]
[..]
Hoezo verschillende situaties en redenen? TS is toch een golddigger die niet om zijn moeder rouwt en alleen maar al het bezit van zijn vader onder zijn neus vandaan wil stelen? Dat was toch inmiddels al wel bepaald?
Ts zegt dat het anders zit dus we wachten of TS zoekt het zelf uit als hij de info niet wil geven...zo moeilijk is het niet.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:11 schreef broer het volgende:
[..]
[..]
Hoezo verschillende situaties en redenen? TS is toch een golddigger die niet om zijn moeder rouwt en alleen maar al het bezit van zijn vader onder zijn neus vandaan wil stelen? Dat was toch inmiddels al wel bepaald?
dit.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:13 schreef trovey het volgende:
[..]
Ts zegt dat het anders zit dus we wachten of TS zoekt het zelf uit als hij de info niet wil geven...zo moeilijk is het niet.
Dat vruchtgebruik wil simpelweg zeggen dat vader er vrijelijk over mag beschikken. Het is eigenlijk puur een papieren regeling.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:00 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Werkelijk ? Ik heb net de site van de belastingdienst bekeken, en daar staat dat een deel van het geld van de kinderen is.
50% van de bezittingen is sowieso van pa
50% is van de erfgenamen. Pa is ook erfgenaam.
Pa krijgt wel het vruchtgebruik, maar een deel van het geld is dus simpelweg NIET van hem.
Inderdaad. En de Fok! experts wisten ook al massaal te melden dat de wettelijke verdeling niet bestaat, de kinderen dus helemaal niets erven en er ook geen belasting over hoeven te betalen.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:11 schreef broer het volgende:
Nope. Pa heeft wettelijk een schuld bij de kinderen. En de kinderen kunnen Pa juridisch ook dwingen dat geld niet uit te geven.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:13 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat vruchtgebruik wil simpelweg zeggen dat vader er vrijelijk over mag beschikken. Het is eigenlijk puur een papieren regeling.
Bijna. Als pa een huis wil verkopen, heeft hij inderdaad de toestemming van de koters nodig. Maar als hij er gewoon wil blijven wonen, tja, dan hebben de koters dus echt pech.quote:Op zondag 16 januari 2011 16:15 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nope. Pa heeft wettelijk een schuld bij de kinderen. En de kinderen kunnen Pa juridisch ook dwingen dat geld niet uit te geven.
Natuurlijk heb je dan wel een echt f*cked up relatie met je ouders, maarja.
Is er jurisprudentie te vinden over situaties waar dit werkelijk is gebeurt?quote:Op zondag 16 januari 2011 16:15 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nope. Pa heeft wettelijk een schuld bij de kinderen. En de kinderen kunnen Pa juridisch ook dwingen dat geld niet uit te geven.
Natuurlijk heb je dan wel een echt f*cked up relatie met je ouders, maarja.
Dus als er een testament is hoeft er geen kindsdeel te zijn. Daarom is het toch wel belangrijk om wat inzicht in de situatie van TS te krijgen...quote:Heeft de overledene geen testament gemaakt? En was hij getrouwd of geregistreerd partner en zijn er kinderen? Dan geldt de wettelijke verdeling. De hele erfenis gaat naar de echtgenoot die overblijft na het overlijden van de andere echtgenoot (de langstlevende echtgenoot). De kinderen hebben recht op een deel van de erfenis, maar zij krijgen dit nog niet. Hun erfdeel wordt omgerekend in geld. Voor dit bedrag heeft de langstlevende echtgenoot een schuld aan de kinderen. De kinderen moeten in deze situatie wel aangifte doen voor de erfbelasting.
TS wekt de indruk dat Pa en Ma ook redelijk wat andere bezittingen haddenquote:Op zondag 16 januari 2011 16:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Bijna. Als pa een huis wil verkopen, heeft hij inderdaad de toestemming van de koters nodig. Maar als hij er gewoon wil blijven wonen, tja, dan hebben de koters dus echt pech.
Vraag serieus juridisch advies. Notaris, advocaat...quote:Op zondag 16 januari 2011 16:21 schreef LightBulb het volgende:
Oke, een korte situatieschets:
Ma is overleden, Pa blijft achter. Pa is van het oude stempel en vrij autoritair. Contact tussen kinderen en Pa was niet echt goed en is nu nog slechter geworden.
De erfkwestie is slechts een deel van het probleem. De noodzaak om de zaken nu te regelen is de angst dat Pa alle waardevolle zaken weg zal sluizen, zowel financiële zaken als emotioneel waardevolle zaken. Grote kans dat binnenkort de sloten van het ouderlijk huis worden vervangen en wij dus ook niet meer bij de persoonlijke spullen van mijn moeder kunnen, bovendien liggen er ook nog allemaal spullen uit onze kindertijd bij mijn ouders opgeslagen, die wij graag terug willen hebben.
Ook moeten er allerlei andere dingen voor haar geregeld worden, abonnementen opgezegd en dat soort zaken, maar die papieren zitten allemaal in de administratie van mijn ouders.
Het wordt lastig om daar mee aan de slag te gaan als mijn vader niet meewerkt. Vandaar ook mijn vraag uit de OP.
Allereerst dank voor je uitleg!quote:Op zondag 16 januari 2011 16:21 schreef LightBulb het volgende:
Oke, een korte situatieschets:
Ma is overleden, Pa blijft achter. Pa is van het oude stempel en vrij autoritair. Contact tussen kinderen en Pa was niet echt goed en is nu nog slechter geworden.
De erfkwestie is slechts een deel van het probleem. De noodzaak om de zaken nu te regelen is de angst dat Pa alle waardevolle zaken weg zal sluizen, zowel financiële zaken als emotioneel waardevolle zaken. Grote kans dat binnenkort de sloten van het ouderlijk huis worden vervangen en wij dus ook niet meer bij de persoonlijke spullen van mijn moeder kunnen, bovendien liggen er ook nog allemaal spullen uit onze kindertijd bij mijn ouders opgeslagen, die wij graag terug willen hebben.
Ook moeten er allerlei andere dingen voor haar geregeld worden, abonnementen opgezegd en dat soort zaken, maar die papieren zitten allemaal in de administratie van mijn ouders.
Het wordt lastig om daar mee aan de slag te gaan als mijn vader niet meewerkt. Vandaar ook mijn vraag uit de OP.
Het mag hier altijd als discussie-item, daar kunnen we ook met zijn allen wat van lerenquote:Op zondag 16 januari 2011 16:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
Vraag serieus juridisch advies. Notaris, advocaat...
Niet Fok!.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |