Even een wat uitgebreidere (cross)post over gister

Een en ander een beetje dubbel maar dat maakt niet uit
Nou het Whiskyfestival dus. Wij hadden de sessie van 13 tot 17 uur, niet echt een natuurlijke tijd om aan de drank te gaan, maar eenmaal binnen (naar binnen geloodst door een doedelzakspeler) went het snel. Locatie was de Grote Kerk in Alkmaar, dit kwam de sfeer wel ten goede moet ik zeggen:
![12022011214.jpg]()
![12022011209.jpg]()
![12022011205.jpg]()
![12022011204.jpg]()
Het was niet enorm groot, maar wel super knus opgezet en doordat er met drie sessies werd gewerkt (vrijdagavond, zaterdagmiddag en zaterdagavond) en wij volgens mij de enige sessie hadden die niet stijf uitverkocht was was het gezellig druk maar rustig genoeg om wel een praatje te kunnen maken en fatsoenlijk te kunnen proeven bij de stands. De standaard flessen waren gratis te proeven (zat bij de 35 euro entree in), de exclusievere na bijbetaling van een of meer "drams" (bonnen twv een euro). Uiteraard leuk om juist de exclusieve te proeven die je normaal niet zo snel zou aanschaffen.
Naast de proefstands stonden er ook een paar standjes met andere Schotse souvenirs en lekkernijen en deed Wullie vn Hielander zelf de catering (met Schotse gerechten).
Onze favoriete stands: de stand van slijterij het Hekeltje (de tent die je op de tweede foto hierboven in de verte op de foto ziet) waar je heel veel verschillende standaardflessen en een redelijk aantal bijzondere kon proeven en de stand van een paar liefhebbers die tjokvol stond met redelijk tot (vooral) zeer exclusieve (tot duizenden euro's aan toe0 en niet meer uitgegeven Whisky's waar je dus tegen bijbetaling echt hele mooie flessen kon proeven. Stukje van hun assortiment:
![12022011215.jpg]()
Mooie manier voor die gasten om wat geld terug te verdienen op flessen die ze zelf al geproefd hebben.
Uiteraard veel geproefd, met name gefocused op de Islays omdat dat nu eenmaal onze favoriete streek is.
Paar die we gehad hebben:
![12022011201.jpg]()
Twee Coal Ila's, zelfde jaar gedestilleerd, alleen de ene is gerijpt in Sherry vaten en de andere in Bourbon vaten, vandaar het kleurverschil. Gaaf om te proeven hoe groot het verschil tussen deze twee toch was!
![12022011217.jpg]()
Deze botteling van Ardbeg stond in die liefhebbersstand. Mooie rijke Whisky
![12022011212.jpg]()
Deze Ileach kende ik nog helemaal niet. Typische Islay Whisky, niet heel heftig, maar wel flinke rook en turftonen als ik me goede herinner.
![12022011202.jpg]()
Ook een onbekende Islay voor mij, wel een om te onthouden
![12022011211.jpg]()
Deze heb ik bij het Hekeltje gratis mogen proeven

, waarschijnlijk omdat er niet zo heel veel leuke jonge dames rondliepen.

Gezellig staan beppen met die mannen daar
Daar hebben we ook nog de Octmore geproefd. Als je niet van turf houdt moet je die vooral links laten liggen. Echt heel heftig vol, was ook de laatste die ik geproefd heb, daarna proefde ik toch geen onderscheid meer

Overigens vonden we die fles geen 100 euro waard, daarvoor vinden we hem niet bijzonder genoeg (hoewel de fles er erg mooi uitziet

).
Naast deze wel meer geprobeerd overigens, maar TAV vergat steeds vaker foto's te maken
Ik heb ook nog een Ier geprobeerd: Connemara Peat, maar ik vond hem vrij vlak en te zoetig..
Geen Whisky besteld verder, wel wat souvenirs meegenomen, waaronder 2 boekjes, fudge, marmelade (met Whisky) en scones spullen.
Al met al erg leuk opgezet en vooral heel gaaf om een meer exclusieve Wkisky te kunnen proeven zonder direct arm te worden...
[ Bericht 10% gewijzigd door Sunnythesun op 13-02-2011 15:55:54 ]