abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91535473
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:13 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Hoe ze in haar computer zijn gekomen weet ik niet, maar ik kan je verzekeren dat je met software hardware kapot kan maken. Ik heb in de jaren 90 al zulke programmaatjes geschreven. Door direct de hardware aan te sturen ipv via drivers.
Of het echt zo is... ik kijk elke dag haar weblog en nog nooit heeft het op zwart gestaan. Op haar eigen log wordt er met geen woord over gerept behalve in het gastenboek. Uitsluiten dat het zo is kan ik ook niet.
En dan? Als de hardware daarna door andere software wordt aangestuurd, werkt het toch gewoon weer?
pi_91535498
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:16 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Het hele verhaal staat wel degelijk op haar site. Bij nieuws:

http://www.lauradekker.nl/Journaal.html
}:| Tuig is het ! :(
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_91535608
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

En dan? Als de hardware daarna door andere software wordt aangestuurd, werkt het toch gewoon weer?
Volgens mij kan het tegenwoordig ook niet meer. Vroeger kon je de kop van een diskdrive over de rand laten gaan, maar tegenwoordig geeft de harddisk gewoon een foutmelding terug.
pi_91535638
Het eerste virus dat laptops besmet zonder verbinding en hardware kapot maakt moet nog gemaakt worde.
pi_91535771
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:20 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Volgens mij kan het tegenwoordig ook niet meer. Vroeger kon je de kop van een diskdrive over de rand laten gaan, maar tegenwoordig geeft de harddisk gewoon een foutmelding terug.
Ja dat kon idd :)
Ik had een floppydrive bij mijn oude C64... Die kon je op die manier mollen, als je verkeerde commando's gaf.
pi_91535811
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:19 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

}:| Tuig is het ! :(
Als het echt waar zou zijn. Maar ik betwijfel dat ten zeerste.

Als Laura haar laptop stuk zou zijn gegaan, ligt de oorzaak eerder in zout water (in combinatie met een niet spatwaterdichte laptop en een ventillatortje dat veel zout opzuigt), dan dat een hacker een laptop zonder internetverbinding keer op keer weet te hacken :D

Maar, misschien is het ding ook wel gewoon gejat. Ze is 10 dagen gaan eilandhoppen op de Stad Amsterdam, en als ze haar laptopje niet heeft meegenomen maar aan boord van Guppy heeft gelaten... Het zou me niets verbazen.
pi_91535882
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:21 schreef Scorpie het volgende:
Het eerste virus dat laptops besmet zonder verbinding en hardware kapot maakt moet nog gemaakt worde.
Zij verzint dan verhaal toch niet? Misschien op Cabo waar geen stroom is, maar verder overal ter wereld zijn er genoeg vrijwilligers die haar laptop wel weer aan de praat krijgen.
pi_91536017
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Zij verzint dan verhaal toch niet? Misschien op Cabo waar geen stroom is, maar verder overal ter wereld zijn er genoeg vrijwilligers die haar laptop wel weer aan de praat krijgen.
Ik voel meer voor de versie dat haar laptops kapot gaan door blootstelling aan zout en vocht, en onvoldoende voorzorgsmaatregelen daartegen. :6
Ze kan toch niet openlijk toegeven dat ze een dom wicht is?
pi_91536045
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

duhhhhh....nee hoor zo iets verzint lieve lieve Laura niet. Zo een lief meisje werkt toch niet in op het gevoel van de goed gelovende. En haar pappie verzint het ook niet.
Maar toch werkt het verhaal bij mensen (zoals....)
pi_91536083
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik voel meer voor de versie dat haar laptops kapot gaan door blootstelling aan zout, en onvoldoende voorzorgsmaatregelen daartegen. :6
Ja of gejat is. Het is zo makkelijk verhalen te verzinnen over hackers. Veel mensen, zeker die doneren zullen niet al te veel over computers weten.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_91536127
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik voel meer voor de versie dat haar laptops kapot gaan door blootstelling aan zout, en onvoldoende voorzorgsmaatregelen daartegen. :6
Tja, daar zit wat in. Het kan best zijn dat aerosolen schade hebben veroorzaakt. Dat kan zelfs als de laptop in de kajuit ligt. Vraag is waarom papa's computer dan ook stuk is.
pi_91536254
quote:
Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Tuurlijk is het verzonnen. Zielige verhaaltjes leveren geld op. Trust me, hackers die een laptop op afstand kunnen mollen hebben wel wat beters te doen dan Laura lastig vallen :')
pi_91536316
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:29 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Tja, daar zit wat in. Het kan best zijn dat aerosolen schade hebben veroorzaakt. Dat kan zelfs als de laptop in de kajuit ligt. Vraag is waarom papa's computer dan ook stuk is.
Het is een speculaasje :P
Maar ja, je kunt er ook weinig zinnigs over zeggen. Tenslotte weet je niet wat er waar is.
Ik zou best het PV willen zien als bewijs :)
pi_91544247
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het is een speculaasje :P
Maar ja, je kunt er ook weinig zinnigs over zeggen. Tenslotte weet je niet wat er waar is.
Ik zou best het PV willen zien als bewijs :)
Maar toch raar dat zowel haar site als die Hyves gewoon online blijven. Als je iemand wilt pesten zorg je er toch voor dat deze als eerste "down" gaan?? Maar dat gebeurt dan dus weer niet. Alles gaat gewoon door en LD heeft nu zelfs, ondanks alle moelijkheden en slechte verbindingen en hackers kans gezien een fotoweblog op haar site te plaatsen. Dit ondanks het feit dat werd gezegd dat het haar soms uren kost om 1 enkele foto te plaatsen..........

Nou, laat het kind gewoon vakantie houden. Het is zoals Paddy zei, ik zou hetzelfde hebben gedaan als anderen ervoor willen betalen. Maar noem het dan ook gewoon zo: vakantie!
En willen anderen niet meer betalen? Dan wordt het hoog tijd dat je naar huis komt!
pi_91546716
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Waaruit maak jij op dat die Kuitenbrouwer dit allemaal zelf verzonnen heeft? Er staan allerlei geldbronnen genoemd die aangeboord zouden kunnen worden na Laura's reis. Die zijn door Kuitenbrouwer erbij verzonnen?
(Overigens verwacht ik daar nu niet veel meer van. )
Wel potverdorie, jij zit hier te beweren dat pa dat rustig toegeeft in interviews en komt aan met dat verhaal van Kuitenbrouwer als 'bewijs'.
Ja, nogal wiedes dat pa Dekker 'toegeeft' dat die zijn boot wil afbouwen en daarbij een tijdsbestek voor ogen heeft, dat lijkt mij dan ook heel normaal als je met een project bezig bent.
En ja, het klopt uiteraard wel, die bronnen zouden aangeboord kunnen worden, maar waar haal je vandaan dat pa Dekker dat ooit van plan was/is, en nog toegeeft ook? Er staat geen enkel recent woord van hem in dat hele gedrocht van een artikel, alleen dat hij in 2005 zei dat hij in 2010 klaar wou zijn met zijn boot. Kuitenbrouwer spint voor de rest een web van insinuaties, de arme blutte pa die toch vast en zeker van plan is/moet zijn om het succes van zijn dochter uit te buiten om zo zijn eigen droom nieuw leven in te blazen. Hij kiest zijn woorden heel zorgvuldig, hij zegt met geen woord dat pa Dekker dat echt doet, hij suggereert alleen maar .. en sommigen trappen er nog in ook .. pa Dekker geeft het zelf toe in een interview, dat zei je toch?
pleased to meet you
pi_91546972
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:15 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Waar staat dat op haar site dan? Ik lees enkel dat ze op haar 10e naar Friesland zeilt omdat het meer niet meer groot genoeg is en dat dergelijke vakanties naar meer smaken en dat ze vindt dat ze op haar 13e er wel klaar voor is.
Er staat nergens dat ze pas op haar 12e op het idee kwam een wereldreis te gaan maken. Althans ik kon het niet vinden.
Gewoon rekenen? Als zij op haar tiende voor het eerst na Friesland zeilt, en de daarop volgende zomer nog een keer, en daarna begint te zaniken over een wereldreis is zij tegen die tijd bijna 12? Maar ja, zoals ik al zei, het zou me niet verbazen als dat over een paar jaar 6 jaar is, want waar begint een droom nou echt? In eerste instantie toch op het moment dat je het voor het eerst uitspreekt? Pas later bedenk je dat je die droom eigenlijk al langer koestert, vanaf het moment dat je X deed, en nog wat jaren later besef je dat je eigenlijk als klein kind al ervan droomde, met je imaginaire peddel in je ledikant annex bootje, midden in een storm, of zoiets
pleased to meet you
pi_91547853
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 00:42 schreef moussie het volgende:

[..]

Gewoon rekenen? Als zij op haar tiende voor het eerst na Friesland zeilt, en de daarop volgende zomer nog een keer, en daarna begint te zaniken over een wereldreis is zij tegen die tijd bijna 12? Maar ja, zoals ik al zei, het zou me niet verbazen als dat over een paar jaar 6 jaar is, want waar begint een droom nou echt? In eerste instantie toch op het moment dat je het voor het eerst uitspreekt? Pas later bedenk je dat je die droom eigenlijk al langer koestert, vanaf het moment dat je X deed, en nog wat jaren later besef je dat je eigenlijk als klein kind al ervan droomde, met je imaginaire peddel in je ledikant annex bootje, midden in een storm, of zoiets
Wat knap dat jij beter weet wanneer het startpunt van die droom (of het moment waarop ze dat heeft uitgesproken) was, dan Laura dat zelf weet, of haar eigen familie. :D

"Nee hoor, jij droomde daar helemaal niet van toen je al 10 was! Want je was 12! Je zegt wel dat dat zo is, maar ik weet het beter! " :D

Jij ligt werkelijk dwars tegen iedereen. Is het niet tegen de mensen die niet meegaan in je hersenspinsels, dan ga je wel dwars tegen de mensen in waar je het eigenlijk mee eens zou moeten zijn.

Jij ligt vast ook dikwijls met jezelf in de clinch?
pi_91551819
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 00:42 schreef moussie het volgende:

[..]

Je beweerde glashard dat op haar site stond dat ze die wereldreis vanaf haar 12e van plan was. Dat staat er gewoon niet.
Er is zelfs op geen enkele manier af te leiden dat ze op haar 12e die droom 'voor het eerst uitspreekt'.
En je zei iets over Kluitenbrouwer? Ga je schamen, zeg! :D

Ik vind het bijzonder kinderachtig dat je je er op deze manier uit probeert te lullen. Of ga je me nou vertellen dat je al die tijd aan het trollen was? Het zou een hoop verklaren omdat je een fietstocht in de stad te vergeleek met zeilen op de oceaan, enzo..

Op de site staat alleen dat vanaf haar 10e het meer niet groot genoeg meer was, dat ze naar Friesland zeilde en dat ze op haar 13e vond dat ze voldoende was toegerust om rond de wereld te zeilen. Er wordt geen uitspraak gedaan over wanneer het plan geboren was om als jongste bakvis rond de wereld te zeilen.
Waar je wél wat uit af kunt leiden is de uitspraak dat 'dat soort vakanties naar meer smaken'.

[ Bericht 1% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 19-01-2011 10:17:59 ]
pi_91556260
Op welke leeftijd ze begon te dromen over haar wereldreis maakt me helemaal niet uit. Waar ik me meer over heb verbaasd is het feit dat pa het normaal vond dat zijn 10 jarige dochter zes weken lang alleen op vakantie ging! En als een sluiswachter daarover dan misschien zijn ongerustheid of bezorgheid uitte was hij "onwillig"!
quote:
Laura Dekker wil de jongste wereldomzeiler ooit worden. Geboren op een boot in Nieuw-Zeeland, droomt ze van jongs af aan van zeilen. Laura is alleen meer een doener dan een dromer, dus die dromen duren niet lang. Op haar zesde zeilt ze dan ook al alleen in haar optimist over het meer waaraan ze woont. Dan is het meer nog groot genoeg, zo groot als de zee lijkt het, maar op haar tiende allang niet meer.

Met haar boot Guppy zeilt ze naar Friesland, waar ze zes weken vakantie viert. Niet iedereen is het daar mee eens, ze heeft meer last van onwillige sluiswachters dan van slecht weer. Zoals alle vakanties smaakt ook deze, vooral deze, naar meer. De volgende zomer gaat ze dan ook snel weer op pad. Ze belandt weer in Friesland en beleeft avonturen op het Wad.
bron

[ Bericht 1% gewijzigd door spuitje op 19-01-2011 12:50:30 ]
pi_91556479
in other news:

quote:
Computers Laura Dekker gehackt
Uitgegeven: 19 januari 2011 11:56
Laatst gewijzigd: 19 januari 2011 12:02

RIJSWIJK - De computers van zeilster Laura Dekker en haar vader worden regelmatig gehackt, waardoor ze volledig crashen. Het tweetal heeft aangifte gedaan bij de politie.

© ANPDat staat op de weblog van Laura. Zeilmeisje Laura wil de jongste solozeiler worden die een trip om de wereld maakt. Begin augustus vertrok ze voor reis vanuit Nederland.

Zeilmeisje Laura wil de jongste solozeiler worden die een trip om de wereld maakt. Begin augustus vertrok ze voor een wereldreis vanuit Nederland.

Het kraken gebeurt ondanks beveiliging van hun computers met alle gangbare beveiligingsprogramma's.

Nieuwe computer

Het hacken heeft vooral plaats tijdens vertrek en aankomst van Laura op de diverse eilanden. Soms is herstel niet meer mogelijk en moet er een nieuwe computer worden gekocht. Daar zijn flinke kosten mee gemoeid.

Ze is voor haar schoolwerk afhankelijk van een goede internetverbinding en goed e-mailverkeer. Ook heeft ze internet nodig voor de informatie die ze doorkrijgt van haar begeleidingsteam.

Op haar weblog vraagt ze dan ook de hacker met zijn ' perverse bezigheden' te stoppen. ''Want wat heeft deze vernieling voor zin? Wie schept er behagen in om de reis van Laura zo te bemoeilijken?"

hebben ze dan helemaal geen ict'er in de buurt..
pc die niet meer werkt en dan maar een nieuwe kopen? vrouwtje doet echt wat verkeerd...
pi_91558459
Da's nieuws van vandaag? Ik krijg een deja vu-gevoel.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_91561437
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Je beweerde glashard dat op haar site stond dat ze die wereldreis vanaf haar 12e van plan was. Dat staat er gewoon niet.
Er is zelfs op geen enkele manier af te leiden dat ze op haar 12e die droom 'voor het eerst uitspreekt'.
Klopt, uit de diverse interviews is af te leiden dat ze al vanaf haar tiende de wereld rond wil zeilen, maar wanneer dat verandert is in 'youngest round' is niet helemaal duidelijk. Wat wel duidelijk is is dat zij dat dus rond haar twaalfde, na de tweede vakantie in Friesland tegen haar ouders/vader gezegd. En dat kan je dus terug vinden op zowel haar site alsook in de uitspraak van de rechter, dat pa al langer wist dat ze de wereld rond wou maar niet op zo jonge leeftijd. Vanaf dat moment heeft hij dan ook barrières opgeworpen, hoe noemt ze het ook alweer op haar site 'ho, nu ga je wel erg ver, zei haar vader.'

quote:
En je zei iets over Kluitenbrouwer? Ga je schamen, zeg! :D
Want wanneer die droom om als jongste in het GBR te komen precies begon is zo verschrikkelijk belangrijk? Of moet die perse ergens rond die tijd begonnen zijn want anders slaat de suggestie dat pa dat algeheel aanstuurt om op termijn de bouw van zijn boot te kunnen bekostigen nergens meer op?

quote:
Ik vind het bijzonder kinderachtig dat je je er op deze manier uit probeert te lullen. Of ga je me nou vertellen dat je al die tijd aan het trollen was? Het zou een hoop verklaren omdat je een fietstocht in de stad te vergeleek met zeilen op de oceaan, enzo..
Onderuit lullen? Je zegt het zelf, op haar site staat dat ze op haar tiende vond dat het meer niet meer groot genoeg was, en dat ze na 2 vakanties in Friesland de wereld rond wou maar 'ho, nu ga je wel er ver' van d'r vader te horen kreeg. Nou sorry dan dat ik de uitspraak van Oma heb gemist, dat ze het al vanaf haar tiende wil als jongste ooit de wereld rond wil .. of had Oma het alleen over 'de wereld rond'? Want dat ze dat wou, ja dat was inderdaad al langer duidelijk, waar het om gaat is wanneer de droom ontstond om dat als jongste ooit te doen.

En als je de vergelijking niet snapt tussen scheepvaartroutes en wegverkeer, dat het op zee even geregeld is als op de weg, 'fiets'paden voor de kleinere schepen en brede routes voor de grote schepen en dat de enige plekken waarop het echt gevaarlijk is de kruispunten zijn, tja ..

quote:
Op de site staat alleen dat vanaf haar 10e het meer niet groot genoeg meer was, dat ze naar Friesland zeilde en dat ze op haar 13e vond dat ze voldoende was toegerust om rond de wereld te zeilen. Er wordt geen uitspraak gedaan over wanneer het plan geboren was om als jongste bakvis rond de wereld te zeilen.
Waar je wél wat uit af kunt leiden is de uitspraak dat 'dat soort vakanties naar meer smaken'.
Leg eens dit
quote:
Het was al langer duidelijk dat [kind] een solozeiltocht rond de wereld wilde maken, maar toen zij te kennen gaf de reis reeds op deze leeftijd te willen ondernemen, stond hij er aanvankelijk niet positief tegenover. Om die reden, zo stelt hij, heeft hij barrières opgeworpen, maar die heeft zij één voor één geslecht.
http://www.vkblog.nl/beri(...)de_zaak_Laura_Dekker

naast dit, van haar site, en dat is dus na die twee vakanties in Friesland
quote:
Achter het Wad ligt de zee en daar wachten haar echte dromen. Een wereldreis, als jongste ooit. “Ho”, zegt haar vader, “nu ga je wel erg ver.” Dat begrijpt Laura best, maar niet van harte.
Samenvattend, zij wil inderdaad al sinds haar tiende de wereld rond, maar dat zij dat als jongste ooit wou gaan doen is pas bekend sinds de twee vakanties op de Friese meren, zo tegen de tijd dat ze 12 was dus.
pleased to meet you
pi_91561697
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 01:13 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Wat knap dat jij beter weet wanneer het startpunt van die droom (of het moment waarop ze dat heeft uitgesproken) was, dan Laura dat zelf weet, of haar eigen familie. :D

"Nee hoor, jij droomde daar helemaal niet van toen je al 10 was! Want je was 12! Je zegt wel dat dat zo is, maar ik weet het beter! " :D

Jij ligt werkelijk dwars tegen iedereen. Is het niet tegen de mensen die niet meegaan in je hersenspinsels, dan ga je wel dwars tegen de mensen in waar je het eigenlijk mee eens zou moeten zijn.

Jij ligt vast ook dikwijls met jezelf in de clinch?
Wat knap dat je het verschil niet kan zien tussen 'ik wil de wereld rond' en 'ik wil als jongste ooit de wereld rond'. Heb jij zoveel ruzie met je man hierover dat je hier op het forum je gram moet gaan halen of zo?
pleased to meet you
pi_91561820
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 14:24 schreef moussie het volgende:

[..]

Klopt, uit de diverse interviews is af te leiden dat ze al vanaf haar tiende de wereld rond wil zeilen, maar wanneer dat verandert is in 'youngest round' is niet helemaal duidelijk. Wat wel duidelijk is is dat zij dat dus rond haar twaalfde, na de tweede vakantie in Friesland tegen haar ouders/vader gezegd. En dat kan je dus terug vinden op zowel haar site alsook in de uitspraak van de rechter, dat pa al langer wist dat ze de wereld rond wou maar niet op zo jonge leeftijd. Vanaf dat moment heeft hij dan ook barrières opgeworpen, hoe noemt ze het ook alweer op haar site 'ho, nu ga je wel erg ver, zei haar vader.'

[..]

Want wanneer die droom om als jongste in het GBR te komen precies begon is zo verschrikkelijk belangrijk? Of moet die perse ergens rond die tijd begonnen zijn want anders slaat de suggestie dat pa dat algeheel aanstuurt om op termijn de bouw van zijn boot te kunnen bekostigen nergens meer op?

[..]

Onderuit lullen? Je zegt het zelf, op haar site staat dat ze op haar tiende vond dat het meer niet meer groot genoeg was, en dat ze na 2 vakanties in Friesland de wereld rond wou maar 'ho, nu ga je wel er ver' van d'r vader te horen kreeg. Nou sorry dan dat ik de uitspraak van Oma heb gemist, dat ze het al vanaf haar tiende wil als jongste ooit de wereld rond wil .. of had Oma het alleen over 'de wereld rond'? Want dat ze dat wou, ja dat was inderdaad al langer duidelijk, waar het om gaat is wanneer de droom ontstond om dat als jongste ooit te doen.

En als je de vergelijking niet snapt tussen scheepvaartroutes en wegverkeer, dat het op zee even geregeld is als op de weg, 'fiets'paden voor de kleinere schepen en brede routes voor de grote schepen en dat de enige plekken waarop het echt gevaarlijk is de kruispunten zijn, tja ..

[..]

Leg eens dit

[..]

http://www.vkblog.nl/beri(...)de_zaak_Laura_Dekker

naast dit, van haar site, en dat is dus na die twee vakanties in Friesland

[..]

Samenvattend, zij wil inderdaad al sinds haar tiende de wereld rond, maar dat zij dat als jongste ooit wou gaan doen is pas bekend sinds de twee vakanties op de Friese meren, zo tegen de tijd dat ze 12 was dus.
Je kunt draaien wat je wilt, maar het ging erom wanneer ze voor het eerst het idee kreeg. Dat was op haar tiende.
pi_91561923
Moussie, als Laura Dekker zelf antwoord geeft op de vraag sinds wanneer ze die droom heeft, dan lijkt me daar geen discussie over te kunnen onstaan, waarbij jij het beter dan de persoon zelf denkt te weten.

quote:
Sinds wanneer droom je van een tocht rond de wereld?
Sinds mijn tiende.
http://docs.google.com/vi(...)-_xDk7UstCsu1tEJK9Qg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')