abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91337809
Hoi Fokkers! :W

Ik heb even jullie mening nodig over het volgende gebeuren wat er op mijn werk gaande is.

Uiteraard eerst even een kleine inleiding:
Ik werk momenteel voor een korte periode bij een supermarktketen. Op het moment dat ik nog aan het studeren was had ik daar een 12 uur contract en werkte daar op zaterdag en op 1 avond in de week. Altijd met plezier gedaan, en nu door afstuderen, geen werk kunnen vinden in die sector en andere plannen werk ik er nu meer als 12 uur.

Zoals jullie waarschijnlijk wel moeten werknemers die tabak en alcohol verkopen aan iedereen die onder de 20 jaar is om een legitimatiebewijs vragen. Dit is wettelijk vast gesteld en wie hier niet aan voldoet krijgt een waarschuwing. Na meerdere overtredingen komen er 3 boetes die steeds hoger worden en na nog een fout en het meegeven aan jongeren onder de 16 jaar of het niet vragen naar de id terwijl de persoon 20 jaar of jonger is het klaar en wordt de vergunning van het bedrijf ingetrokken om nog alcohol en sigaretten te verkopen.

Het probleem:
Op mijn werk hebben we pas een boete gekregen omdat 2 van mijn collega’s geen legitimatie hadden gevraagd aan personen onder de 20 jaar.
Hier op heeft het bedrijf opnieuw vanuit zich zelf een steekproef gedaan en opnieuw is er een collega gezakt op het meegeven aan alcohol/sigaretten zonder te vragen naar legitimatie terwijl de persoon in kwestie onder de 20 was.

Daarom heeft mijn werkgever een contract opgesteld waarin staat dat als een werknemer de fout begaat door alcohol/sigaretten mee te geven aan een klant onder de 16 of geen legitimatie vraagt van een klant tot en met 20 jaar, hij/zij per direct ontslag krijgt. (Mits dit geval boven water komt door steekproef of een eventuele boeten door controleurs).

Goed, nu vind ik dat ze aan de ene kant gelijk hebben. Je vergunning verliezen als goed lopend supermarkt is vervelend en kan tot grote gevolgen leiden. Echter, denk ik ook dat fouten maken menselijk is.
Hoe vaak worden mensen wel niet 22 jaar geschat terwijl ze 20 zijn? En waarom zou je iemand zijn legitimatie vragen terwijl je de klant elke dag aan je balie hebt staan en altijd hetzelfde pakje sigaretten komt halen terwijl je weet dat de klant 18 is? Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je niet meer naar de klant zijn id vraagt.

Ik peins er op dit moment niet over om dat contract te tekenen, en meer collega’s delen dit gevoel met mij, maar op dit moment loop ik er een beetje in vast.
Ik heb ook zeker het idee dat de “kader” leden ook niet naar ons antwoord zitten te luisteren.

Mijn vraag is dus eigenlijk:
Moeten we gewoon tekenen en bij de 1e fout maar accepteren dat we ontslagen worden?
Of moeten we de bond erbij gaan halen? Want naar ons wordt door de kaderleden toch niet geluisterd.

Ik hoop dat jullie mij wat inzichten kunnen geven.

Groetjes!
Er was eens....
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:15:58 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_91337917
Staat je baas wettelijk gezien wel in zijn recht?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_91338815
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:15 schreef LasTeR het volgende:
Staat je baas wettelijk gezien wel in zijn recht?
Nou, dat weet ik dus niet.

Het is vandaag allemaal gebeurd, dus heb eigenlijk nog niet veel kunnen uitzoeken.

Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat het ook meer het idee is om vaste medewerkers die niet flexibel zijn eruit te gooien en op deze manier alles sneller en gemakkelijker te laten verlopen....
Er was eens....
pi_91338960
Ik zou dit zeker zsm aankaarten bij de bond en voorlopig niets tekenen. Neem maandag contact met ze op. Zij hebben een juridische afdeling die je precies kan informeren
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_91339272
Bij de CNV Dienstenbond moet je zijn.

Iets minder relevant trouwens is het volgende mailtje dat ik vandaag kreeg. Hierin staat ook een email adres en een telefoonnummer dat je eventueel kan bellen.

quote:
Beste supermarkt medewerker,

Het afgelopen jaar heb je een reactie gegeven over het niet naleven van de supermarkt-cao in jouw winkel en in jouw situatie.

Dit najaar heb ik opnieuw een onderzoek laten doen naar de naleving van de cao supermarkten en het blijkt dat er nog steeds niet veel veranderd is.

N.a.v. het opnieuw uitgevoerde onderzoek naar naleving van de cao in de supermarkten ben ik benaderd door een Tv-programma. Dat programma wil op tv laten zien dat het soms (erg) fout gaat in supermarkten. Ik werk daar aan mee omdat ik wil laten zien dat dit gebeurd en ik zo mogelijk werkgevers onder druk kan zetten om voor jullie wel goede afspraken te maken.

Graag wil het Tv-programma medewerkers spreken die meemaken dat de cao niet nageleefd wordt en kunnen vertellen wat de realiteit van vandaag is m.b.t. werken in de supermarkt. Zij zijn op zoek naar de zaken die niet goed gaan als illustratie van mijn onderzoek. Bv. het niet betalen van het afhelpkwartiertje, geen toeslagen krijgen, eerder naar huis gestuurd worden en niet betaald worden, ADV of vakantie inleveren als je ziek bent, wel werken, niet betaald worden, etc, etc. Ook het nakomen van de veiligheidsafspraken in de cao vallen hieronder; hebben jullie wel een training gehad, wat is er gebeurd n.a.v. de week van de veiligheid, etc.

Ik zou jullie willen vragen of als jullie dergelijke ervaringen hebben dat ook op TV willen vertellen.

Dat kan je volledig in beeld doen, maar ik raad jullie dat af als je nog werkt bij de supermarkt en je, je baan wil behouden. Werk je er niet meer, maar heb je wel een verhaal, dan laat ik het aan jou over of je, je verhaal kwijt wil. Maar het Tv-programma wil erg graag jouw verhaal horen en is ook bereid dat volledig anoniem te doen; niet herkenbaar in beeld en met eventueel een vervormde stem.

Zou jij je verhaal willen doen m.b.t. het niet-naleven van de cao, eventueel in volledige anonimiteit? Of ken je mogelijk een collega die dat zou willen doen? Door dit TV-programma help je ook mee het werken in de supermarkt beter te maken.

Mocht je interesse hebben, dan hoor ik dat graag van je. Dat kan op dit e-mailadres (f.monsma@cnvdibo.nl) of per telefoon: 023 - 5670615.

Uiteraard wordt jou reactie vertrouwelijk behandeld als je dat aangeeft.

Ik hoop van je te horen!

Met vriendelijke groet,

Fedde Monsma

CAO-onderhandelaar

CNV Dienstenbond
pi_91339654
Yep, neem asap contact op met de bond en teken niks voor de bond zegt dat het kan/mag.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_91340218
Dan wordt het toch de bond.

Bedankt voor het antwoorden ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:36 schreef Dipstaart het volgende:
Bij de CNV Dienstenbond moet je zijn.

Iets minder relevant trouwens is het volgende mailtje dat ik vandaag kreeg. Hierin staat ook een email adres en een telefoonnummer dat je eventueel kan bellen.

[..]

Thnx.. maar ik werk er nog en moet tot nog onbekende datum daar werken, haha dan ga ik niet moeilijk doen met een tv progamma :P.
Er was eens....
pi_91340452
Ik kan dit wel eens bij de bond navragen. Als het een filiaal van AH is kan ik het zelfs anoniem best meenemen naar onze landelijk kadergroep bijeenkomst van a.s. maandag.

Ik begrijp overigens de gedachten wel echter is deze oplossing wat kort door de bocht, een officiele waarschuwing hiervoor geven is wel op zijn plaats. Bij 3x is het dan een andere situatie

groet
ivo
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_91340698
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:54 schreef ikbenschipper het volgende:
Ik kan dit wel eens bij de bond navragen. Als het een filiaal van AH is kan ik het zelfs anoniem best meenemen naar onze landelijk kadergroep bijeenkomst van a.s. maandag.

Ik begrijp overigens de gedachten wel echter is deze oplossing wat kort door de bocht, een officiele waarschuwing hiervoor geven is wel op zijn plaats. Bij 3x is het dan een andere situatie

groet
ivo
Je hebt even een pm
Er was eens....
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:05:28 #10
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91341286
Wat is nou eigenlijk het probleem?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_91341546
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:05 schreef eriksd het volgende:
Lees de OP, dan weet je het :')
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:13:21 #12
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91341836
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:09 schreef Gravedigger het volgende:

[..]

Lees de OP, dan weet je het :')
Heb ik gedaan, en zie wat commotie rond een ontslagbepaling en TS die zich er zorgen om maakt. Lijkt mij exact de reden dat de werkgever hem erin zet ;)
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:18:56 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_91342223
Ontslagrecht is een apart iets, en niet mijn ding. Maar ik maak me sterk dat dit een geldige ontslagsgrond is. Al zeker geen ontslagsgrond op staande voet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_91344942
Als dat contract niet wettig is, kan ie je niks maken. Ik zou het eens laten nakijken door de vakbond of een jurist.
pi_91351402
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:05 schreef eriksd het volgende:
Of dit wettelijk wel mag? Ik denk dat mijn (te) lange op dat wel duidelijk heeft gemaakt.

Ik ga contact opnemen met de bond maandag.

Bedankt voor jullie advies ;)
Er was eens....
pi_91353740
Wat is het probleem? Vraag gewoon iedereen om zijn idkaart, oud of jong. Wat kan jou het schelen?
pi_91354578
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 01:09 schreef kikoooooo het volgende:
Wat is het probleem? Vraag gewoon iedereen om zijn idkaart, oud of jong. Wat kan jou het schelen?
Ik zag ooit een vrouw van bijna 30 aan voor een jochie van 14. Dat was echt fantastisch :'). En het is niet gelogen. Een van de genantste momenten van mijn leven. Moest ze maar niet zo klein en vierkant zijn met kort haar en een piepstem :')
pi_91355785
Een contract tekenen, zodat de baas jou op staande voet kan ontslaan (want daar komt het op neer), omdat je 1 keer betrapt bent op het niet vragen van een legitimatie... Als je baas dat een reden vind om jou op staande voet te ontslaan dan heeft ie daar helemaal geen contract voor nodig ;) Hij zit gewoon z'n eigen regels voor het ontslag op staande voet te maken, terwijl deze wettelijk zijn vastgelegd :P

Of je het contract nou tekent of niet tekent, maakt eigenlijk niet uit. Deze kan door een rechter nietig worden verklaard. Wat in dit geval hoogstwaarschijnlijk ook zal gebeuren als je het aanvecht, denk ik.

Gewoon lekker de bond even bellen. Deze zullen waarschijnlijk contact op nemen met het filiaal.
Voor jouw baas ook wel zo prettig (staat ie niet voor lul met z'n vodje als hij het ooit echt wil gebruiken tegen iemand die zich niet aan de regel heeft gehouden van het legitimatie vragen).
pi_91360477
Ik twijfel ook of het geldig is maar ik begrijp die werkgever wel...want ondertussen is al 3 keer geen legitimatie gevraagd aan mensen onder de 20...en dat vind ik persoonlijk ook al veel...

Als het bedrijf een boete krijgt, dan zou ik denken dat dat wel gecommuniceerd wordt onder het personeel, als dan bij een volgende steekproef blijkt dat het vragen naar legitimatiebewijzen weer niet gebeurd dan mag je als bedrijf toch wel even op je strepen staan.
pi_91369489
Heb je nou wel of geen arbeidscontract? Zoja, wat zou dan überhaupt de reden voor jou zijn om dit contract van hem te tekenen?
Zo nee, dan wordt het tekenen en ondertussen kijken of het wel rechtsgeldig is.
..
pi_91370880
Ik zie niet in waarom je uberhaupt een aanvullend contract zou tekenen.
pi_91373153
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 01:09 schreef kikoooooo het volgende:
Omdat als ik 1 fout maak ik per direct mijn biezen kan pakken en dat geld niet alleen voor mij, maar voor al mijn collega's die achter de kassa zitten.

Fouten maken is menselijk... :{w
Er was eens....
pi_91374865
Teken maar, rechtsgeldig is het toch niet. Het ontslag op staande voet gedeelte dan :7
pi_91375062
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:35 schreef Maitje het volgende:

[..]

Fouten maken is menselijk... :{w
eens, maar jullie hebben ondertussen al 3x dezelfde fout gemaakt dat het bedrijf een manier zoekt zodat jullie die fout niet meer zullen maken.

Hoe zou je je voelen wanneer er een aantal banen sneuvelen, waaronder de jouwe, wanneer de supermarkt minder omzet draait omdat jullie dezelfde "menselijke fout" maar bleven maken.
pi_91378267
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:26 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

eens, maar jullie hebben ondertussen al 3x dezelfde fout gemaakt dat het bedrijf een manier zoekt zodat jullie die fout niet meer zullen maken.

Hoe zou je je voelen wanneer er een aantal banen sneuvelen, waaronder de jouwe, wanneer de supermarkt minder omzet draait omdat jullie dezelfde "menselijke fout" maar bleven maken.
Kanon op mug, etc.

Naar die ID's moet gewoon gevraagd worden door het personeel, punt. Geen discussie en geen excuses, helemaal mee eens. Alleen moet het niet door zo'n achterlijk vodje afgedwongen worden. Als men met zoiets draconisch aan komt zetten is dat vooral een teken van erg slecht management.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')