Hoi Fokkers!

Ik heb even jullie mening nodig over het volgende gebeuren wat er op mijn werk gaande is.
Uiteraard eerst even een kleine inleiding:
Ik werk momenteel voor een korte periode bij een supermarktketen. Op het moment dat ik nog aan het studeren was had ik daar een 12 uur contract en werkte daar op zaterdag en op 1 avond in de week. Altijd met plezier gedaan, en nu door afstuderen, geen werk kunnen vinden in die sector en andere plannen werk ik er nu meer als 12 uur.
Zoals jullie waarschijnlijk wel moeten werknemers die tabak en alcohol verkopen aan iedereen die onder de 20 jaar is om een legitimatiebewijs vragen. Dit is wettelijk vast gesteld en wie hier niet aan voldoet krijgt een waarschuwing. Na meerdere overtredingen komen er 3 boetes die steeds hoger worden en na nog een fout en het meegeven aan jongeren onder de 16 jaar of het niet vragen naar de id terwijl de persoon 20 jaar of jonger is het klaar en wordt de vergunning van het bedrijf ingetrokken om nog alcohol en sigaretten te verkopen.
Het probleem:
Op mijn werk hebben we pas een boete gekregen omdat 2 van mijn collega’s geen legitimatie hadden gevraagd aan personen onder de 20 jaar.
Hier op heeft het bedrijf opnieuw vanuit zich zelf een steekproef gedaan en opnieuw is er een collega gezakt op het meegeven aan alcohol/sigaretten zonder te vragen naar legitimatie terwijl de persoon in kwestie onder de 20 was.
Daarom heeft mijn werkgever een contract opgesteld waarin staat dat als een werknemer de fout begaat door alcohol/sigaretten mee te geven aan een klant onder de 16 of geen legitimatie vraagt van een klant tot en met 20 jaar, hij/zij per direct ontslag krijgt. (Mits dit geval boven water komt door steekproef of een eventuele boeten door controleurs). Goed, nu vind ik dat ze aan de ene kant gelijk hebben. Je vergunning verliezen als goed lopend supermarkt is vervelend en kan tot grote gevolgen leiden. Echter, denk ik ook dat fouten maken menselijk is.
Hoe vaak worden mensen wel niet 22 jaar geschat terwijl ze 20 zijn? En waarom zou je iemand zijn legitimatie vragen terwijl je de klant elke dag aan je balie hebt staan en altijd hetzelfde pakje sigaretten komt halen terwijl je weet dat de klant 18 is? Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je niet meer naar de klant zijn id vraagt.
Ik peins er op dit moment niet over om dat contract te tekenen, en meer collega’s delen dit gevoel met mij, maar op dit moment loop ik er een beetje in vast.
Ik heb ook zeker het idee dat de “kader” leden ook niet naar ons antwoord zitten te luisteren.
Mijn vraag is dus eigenlijk:
Moeten we gewoon tekenen en bij de 1e fout maar accepteren dat we ontslagen worden?
Of moeten we de bond erbij gaan halen? Want naar ons wordt door de kaderleden toch niet geluisterd.
Ik hoop dat jullie mij wat inzichten kunnen geven.
Groetjes!