Inderdaad..quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:34 schreef Koepert het volgende:
[..]
Maar dát is nog eens een zinvolle post!
Leg dan op zn minst ff uit waarom...
Wat bedoel je met setje in deur en dashboard? En dan nog bijpassend boxje + tweeter?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:22 schreef Koepert het volgende:
Gezien het formaat zou ik dus een setje in deur + dashboard doen.. Bijpassend boxje + tweeter, en achterin wat hierboven ook gezegd word: afhankelijk van wat je wil qua ruimte, en grote kist of een kleintje..
Ikzelf heb dus mijn versterker links tegen de zijwand, en mijn filters voor tweeter/boxen rechts tegen de zijwand weggewerkt, en de subkist met kabel in het midden staan, zodat ik maar 2 kabels hoef af te koppelen van de kist om hem eruit te pakken.
[ afbeelding ]
(in dat 'cirkeltje' rechts alleen 2 stekkers eruit, en dit is niet mijn kist, maar vergelijkbaar qua formaat ed)
, maar nogmaals, dat is wat je zelf prefereert..
Omdat het gedrag van het laag in de auto afhangt van de akoestiek in de auto (met andere woorden: de plaatsing en de grootte van de auto), en het woofersysteem in zijn geheel.quote:
En dan kan je daarbovenop nog een elektronisch gaan filteren.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:15 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Omdat het gedrag van het laag in de auto afhangt van de akoestiek in de auto (met andere woorden: de plaatsing en de grootte van de auto), en het woofersysteem in zijn geheel.
Dit laatste is dus een systeem waarbij een magneet voor een grote fluxdichtheid zorgt die haaks op een stroomvoerende geleider staat. Door hier een stroom doorheen te jagen oefen je kracht uit op de spreekspoelhouder (met F = B×i maal l) en zo krijg je een speaker in beweging. Merk op dat hier de BL-factor dus ook vandaan komt in de T/S-parameters!
Dit geheel wordt tegengehouden door een spider en een ophanging en natuurlijk het gewicht van de conus die voortbewogen moet worden.
Om akoestische kortsluiting te voorkomen en geen echte oneindig grote baffle te maken kun je een speaker in een dichte kast bouwen. Omdat hierin samendrukbare lucht zit zal het massa-veersysteem van de speaker samenwerken hiermee en zo wordt een tweede-orde afval gemaakt (van 12 dB/oct dus). Het fasegedrag en de overdracht wordt dus bepaald door beide veersystemen die uiteraard allemaal in elektrische equivalenten uit te drukken zijn.
Als je nu een pijp gaat toevoegen wordt het gedrag opeens heel anders. Onder de afstemfrequentie zal de kist akoestisch als "lek" worden gezien waardoor je maximale uitdoving krijgt van de geluidsgolven. Omdat je een orde (een BR-poort is wederom een massa-veersysteem) hebt toegevoegd zal er een afval komen van 18 dB/octaaf, al is daar bij derde-ordesystemen nogal wat aan te sleutelen voordat het zover komt. Boven de tuningsfrequentie van de pijp krijgt de woofer te maken met veel meer tegendruk. De interne demping van de magneetstructuur zal dus vrij goed moeten zijn (lage Qts) en in combinatie met andere - reeds bekende - factoren is het gedrag van de woofer in de kist alweer heel goed te voorspellen.
Maar een sub in een dichte kast zo kant en klaar is dus prima in mijn Polo?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:15 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Omdat het gedrag van het laag in de auto afhangt van de akoestiek in de auto (met andere woorden: de plaatsing en de grootte van de auto), en het woofersysteem in zijn geheel.
Dit laatste is dus een systeem waarbij een magneet voor een grote fluxdichtheid zorgt die haaks op een stroomvoerende geleider staat. Door hier een stroom doorheen te jagen oefen je kracht uit op de spreekspoelhouder (met F = B×i maal l) en zo krijg je een speaker in beweging. Merk op dat hier de BL-factor dus ook vandaan komt in de T/S-parameters!
Dit geheel wordt tegengehouden door een spider en een ophanging en natuurlijk het gewicht van de conus die voortbewogen moet worden.
Om akoestische kortsluiting te voorkomen en geen echte oneindig grote baffle te maken kun je een speaker in een dichte kast bouwen. Omdat hierin samendrukbare lucht zit zal het massa-veersysteem van de speaker samenwerken hiermee en zo wordt een tweede-orde afval gemaakt (van 12 dB/oct dus). Het fasegedrag en de overdracht wordt dus bepaald door beide veersystemen die uiteraard allemaal in elektrische equivalenten uit te drukken zijn.
Als je nu een pijp gaat toevoegen wordt het gedrag opeens heel anders. Onder de afstemfrequentie zal de kist akoestisch als "lek" worden gezien waardoor je maximale uitdoving krijgt van de geluidsgolven. Omdat je een orde (een BR-poort is wederom een massa-veersysteem) hebt toegevoegd zal er een afval komen van 18 dB/octaaf, al is daar bij derde-ordesystemen nogal wat aan te sleutelen voordat het zover komt. Boven de tuningsfrequentie van de pijp krijgt de woofer te maken met veel meer tegendruk. De interne demping van de magneetstructuur zal dus vrij goed moeten zijn (lage Qts) en in combinatie met andere - reeds bekende - factoren is het gedrag van de woofer in de kist alweer heel goed te voorspellen.
Kortom, de grootte van de conus heeft niets te maken met of een BR-poort danwel gesloten poort geschikt is voor in een willekeurige auto.
Uiteraard. Maar je auto is sowieso al een moederneukend groot akoestisch filter. Dit is de reden waarom veel autowoofers niet zo diep komen maar kleine kastjes nodig hebben. De auto zorgt voor een verschrikkelijke boost waardoor diep komen niet direct zo nodig is. Dit kun je dan beter sparen voor rendement (of voor beter gedrag in kleineren kisten om ruimte te besparen dus).quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En dan kan je daarbovenop nog een elektronisch gaan filteren.
Dat ligt dus aan je smaak, aan je inrichting van je auto in samenhang met het gedrag van een bepaalde woofer in een kast.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Maar een sub in een dichte kast zo kant en klaar is dus prima in mijn Polo?
Ach joh valt toch wel mee...quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:24 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Dat ligt dus aan je smaak, aan je inrichting van je auto in samenhang met het gedrag van een bepaalde woofer in een kast.
Kun je niet kant-en-klaar op een dienblad geven.
Daarom zei ik ook: "Wat een onzin".
Check de OP, zoveel ruimte heb ik. Ik weet niet zoveel af van deze wereld en zou elke hulp kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:24 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Dat ligt dus aan je smaak, aan je inrichting van je auto in samenhang met het gedrag van een bepaalde woofer in een kast.
Kun je niet kant-en-klaar op een dienblad geven.
Daarom zei ik ook: "Wat een onzin".
Ja, en dat is dus onzin.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:25 schreef haw het volgende:
[..]
Ach joh valt toch wel mee...
Ik had het een beetje over het algemeen..
Als je een echte bazenwoofer wilt voor weinig geld moet je deze kopen:quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:26 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Check de OP, zoveel ruimte heb ik. Ik weet niet zoveel af van deze wereld en zou elke hulp kunnen gebruiken.
Het eerste wat ik ga doen is denk ik een CD-speler halen met USB omdat dat de kwaliteit van de speakers ook verhoogt als ik zie welke speakers er inzitten.
Zo technisch ben ik niet en ik denk ook niet dat het gaat passen, er moet namelijk ruimte overblijven en ik wil makkelijk de sub eruit kunnen halen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:30 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Als je een echte bazenwoofer wilt voor weinig geld moet je deze kopen:
http://speakertrade.com/e(...)oc&artikel=AWX%20184
In een ~120 liter kast pleuren en tunen op iets van 20~30 Hz (afhankelijk van smaak). Dan heb je een échte 18"-woofer die niet zoveel versterkervermogen nodig heeft en loeistrak speelt en niet overdreven zompig laag geeft. Kan wel echt strak en punch geven.
Maar ik weet niet wat je zoekt in je geluid.
Hoeveel ruimte heb je dan beschikbaar? Want 120 liter kun je makkelijk kwijt in de maten die je in de OP hebt weergegeven.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:58 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Zo technisch ben ik niet en ik denk ook niet dat het gaat passen, er moet namelijk ruimte overblijven en ik wil makkelijk de sub eruit kunnen halen.
Het is voornamelijk voor hiphop dus zware bassen horen erbij, zoals bij dit liedje:
Ik moet goed geluid hebben, zuiver en een dikke bass.
Laten we zeggen de helft van de kofferbak overhouden voor boodschappen en eventueel zo dat ik de sub simpel ontkoppel als me ouders de ruimte nodig hebben.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:04 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Hoeveel ruimte heb je dan beschikbaar? Want 120 liter kun je makkelijk kwijt in de maten die je in de OP hebt weergegeven.
Tevens: hoeveel wil je eraan uitgeven? Als je geen 46 cm wil laten wapperen kun je eens naar JL kijken, ook erg leuk spul. Of Fi-Audio. Of Ascendant Audio. Afijn, de wereld ligt voor je open.
Ik bedoel daarmee, dat als je dat wil vervangen (niet nodig als t nog goed klinkt) ik beide in 1x zou doen door op je dashboard een tweeter en in je deur de box van 1set te monteren.. niet 2 losse van 2merken bijv. (snappu?: http://www.snijders-qcs.nl/gfx/shop/ts-q131c-13cm-composet_l.jpg van dit, de grote in de deur, de kleine in het dashboard.. )quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:54 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Inderdaad..
[..]
Wat bedoel je met setje in deur en dashboard? En dan nog bijpassend boxje + tweeter?
Filters zitten dus bij zo'n setje van 1box+1 tweeter (x2) bijvoorbeeld, om het geluid te splitsen in hoge tonen --> naar tweeter en lage tonen--> naar box..quote:En wat zijn filters voor speakers?
Ik zou het persoonlijk net andersom doen, eerst de deuren en HU en dan pas een subwoofer.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 00:30 schreef Koepert het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee, dat als je dat wil vervangen (niet nodig als t nog goed klinkt) ik beide in 1x zou doen door op je dashboard een tweeter en in je deur de box van 1set te monteren.. niet 2 losse van 2merken bijv. (snappu?: http://www.snijders-qcs.nl/gfx/shop/ts-q131c-13cm-composet_l.jpg van dit, de grote in de deur, de kleine in het dashboard.. )
[..]
Filters zitten dus bij zo'n setje van 1box+1 tweeter (x2) bijvoorbeeld, om het geluid te splitsen in hoge tonen --> naar tweeter en lage tonen--> naar box..
Maar als ik je zo lees; Koop een versterker, sub, HU, hou geld over, en kijk met dat spul of je deur/dashboardspeakers nog klinken... ben je daar ontevreden over, koop dan pas nieuw.. Don't fix if it aint broke..
Die sub ziet er best wel netjes uit eigenlijk, behalve dan dat de kist in mijn ogen wat aan de kleine kant voor de woofer is. (en de woofer ziet er echt graflelijk uitquote:Op zaterdag 15 januari 2011 04:33 schreef Yuri_Boyka het volgende:
En dan kwam ik deze sub nog tegen:
http://www.hifidump.nl/v2(...)295&products_id=6770
Waarbij ik deze versterker er bij wil nemen:
http://www.hifidump.nl/v2/product_info.php?products_id=6772
Ik weet niet, is dit goed? Er zijn zoveel subs daar dat ik tussen de bomen de weg niet meer zie, wat is beter meer RMS?
Het gaat er naar uit zien dat ik het allemaal zelf ga installeren waar ik best wel zin in heb, hoe sneller ik alles uitgezocht heb en kan bestellen hoe sneller ik het kan inbouwen dus als ik me rijbewijs over 3 weken haal gelijk van me geluid kan genieten.
Alvast bedankt voor jullie hulp!![]()
Thnx voor jullie reacties, ja ik weet niet deze versterker is speciaal gemaakt voor die sub dus ik dacht dat is een mooi setje.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 11:15 schreef Sounddragon het volgende:
Versterker is ook nogal een beetje te licht voor die sub, beter speel je een 250 WRMS sub met 350 watt, zodat je nog een beetje controle houdt.. deze setup kan 2 dingen : clippen en kapot
't Is maar net wat je zelf mooi vindt. Interieurverlichting is toch groen bij zo'n Polo?quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:48 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Blauwe radiokleur is toch ook wel mooi in een rode polo? Of kan ik beter voor rood gaan want ben deze tegengekomen en spreekt me erg aan:
http://shop.conrad.nl/aut(...)3-usb-sd/372947.html
Jup nu zit er oranje kleur radio in:quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
't Is maar net wat je zelf mooi vindt. Interieurverlichting is toch groen bij zo'n Polo?
Bij sommige radio's kan je de kleur instellen. En persoonlijk vind ik rood beter passen dan dat harde felle blauw. Ik heb ook groene dashboardverlichting.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 15:48 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Blauwe radiokleur is toch ook wel mooi in een rode polo? Of kan ik beter voor rood gaan want ben deze tegengekomen en spreekt me erg aan:
http://shop.conrad.nl/aut(...)3-usb-sd/372947.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |