quote:
Op dinsdag 21 juni 2011 20:21 schreef Inconcordia het volgende:Net als Tyr80 ben ik ook op zoek naar compacte zonnepanelen om een laptop, lampen, radio of wat dan ook draaiende te houden. Maar het is best lastig te vinden. Het is vooral heel erg onduidelijk hoeveel stroom dit soort panelen opwekken.
Waarschijnlijk ook omdat ik niet veel begrijp van hoe elektriciteit werkt... 
De hoeveelheid vermogen dat een apparaat kan leveren is de hoeveelheid watt. Dit is een vermenigvuldiging van voltage en amperage (hoeveelheid stroom)
Stel een zonnepaneel levert 12 watt bij 12 volt dan is dat 1 ampere. Hang je hier een accu aan van bv 10 ampere bij 12 volt (=120 watt) dan heb je dus onder ideale omstandigheden 10 uur nodig om deze op te laden met een 12 watt zonnepaneel. en bv 5 uur voor een 24 watt zonnepaneel.
Dan heb je nog de verbruikers: als je aan die 120 watt accu een apparaat hangt van 120 watt dan is de accu na een uur leeg en een 60 watt apparaat doet het er 2 uur op.
Dit is in de praktijk niet helemaal waar (zeker bij een kleine accu niet) omdat bij het gebruik van de accu de klemspanning (volts) van de accu daalt .Bij een apparaat wat heel veel ampere trekt daalt het voltage snel onder de 12 volt terwijl de accu eigenlijk nog niet leeg is.
Zo heb ik bv mijn netbook die een accu heeft van 47Watt. Ik heb een 80 watt deepcycle loodaccu aan een zonnepaneel hangen. Je zou zeggen dat als de 80w accu vol is ik met gemak de accu vd netbook zou moeten kunnen opladen. Maar omdat de lader van de netbook vrij veel amperes vreet (4a bij 19v DC - DC adapter) zakt de klemspanning binnen een half uur onder de 12 volt en stopt de adapter ermee

Haal ik de adapter eraf dan klimt de klemspenning weer boven de 12,5 v ofwel -> nog lang niet leeg maar opladen lukt er gewoon niet goed mee. Ermee werken met een opgeladen netbookaccu of zonder accu in de netbook gaat dan wel weer goed, haal ongeveer 3 uur netbooken op de loodaccu voor de adapter te weinig voltage krijgt en ermee kapt.
Met een grotere accu zal je dat probleem veel minder hebben maar dat vereist óf veel langer laden óf een groter zonnepaneel om de grotere accu op te laden.
En dan tot slot de laadregelaar: even kort gezegd zorgt zo'n apparaat ervoor dat het voltage wat aan de loodaccu gegeven wordt constant blijft en afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte zonneenergie krijgt de loodaccu meer of minder amperes maar altijd bij hetzelfde voltage.
Ook stopt een laadregelaar als de loodaccu vol is. (voltage is dan gelijk aan wat de accu krijgt toegediend, meestal zo rond de 13,5 volt)
Zonder loodaccu zal het voltage van een zonnepaneel enorm schommelen (tussen de 5 en 20 volt). Dat zorgt ervoor dat de looadaccu vroegtijdig overlijdt en ook kan de accu overladen worden waardoor er gassen kunnen vrijkomen of de accu kan in het ergste geval ontploffen / in brand vliegen.
En dan tot slot een omvormer. Zonnepanelen en accu's zijn DC (direct current), ofwel een vaste plus en min. Apparaten in huis zijn meestal AC (alternating current), geen vaste plus en min. Ook zijn huishoudelijke apparaten vaak 220 volt en geeft een accu 12 volt af. Een omvormer zorgt ervoor dat er van DC stroom 12volt AC stroom @ 220volt gemaakt wordt.
Nu is het zo dat veel apparaten van AC / 220volt weer DC maken bij 12 volt dus als je efficient wilt blijven probeer je zoveel mogelijk bij DC bij 12 volt te blijven. Ofwel 12 volt auto accessoires zijn je vriend
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'