abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91206288
Stel dat kinderen hun ouders financiëel willen steunen door een maandelijkse toelage. Hoe zit dit dan fiscaal? Wat ik uit de informatie die de belastingdienst opgeeft opmaak is dat het als een schenking wordt gezien en dat de ouders in dat geval dus voor het deel dat boven een bepaalde drempel komt (Ergens rond de 2000 euro lag die) belasting moeten gaan betalen hierover. Ik vind dit erg vreemd, want er is ook een wettelijke onderhoudsplicht van kinderen jegens hun ouders.

Is er iemand die hier iets van afweet en kan vertellen of dit klopt en indien dit klopt of er eventueel andere constructies zijn om er voor te zorgen dat het fiscaal niet onaantrekkelijk is en bovenal dat niemand er gedonder mee krijgt of veel meer belasting moet betalen?
  woensdag 12 januari 2011 @ 12:39:42 #2
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91206438
Bedoel je kostgeld?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_91206599
Nee, ik heb het over de situatie dat de ouders alleen wonen (zonder kinderen) en dat de kinderen hun ouders willen steunen met een financiële (maandelijkse) bijdrage. Er is dus geen directe tegenprestatie van de kant van de ouders.
pi_91207126
Geef het handje contantje?
pi_91207218
Dat maakt het nog niet wettelijk in orde. Bovendien levert dat een hoop gedoe op.
pi_91207232
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:43 schreef Alicey het volgende:
Nee, ik heb het over de situatie dat de ouders alleen wonen (zonder kinderen) en dat de kinderen hun ouders willen steunen met een financiële (maandelijkse) bijdrage. Er is dus geen directe tegenprestatie van de kant van de ouders.
Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen. Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
  woensdag 12 januari 2011 @ 12:59:59 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91207290
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef Alicey het volgende:
Dat maakt het nog niet wettelijk in orde. Bovendien levert dat een hoop gedoe op.
Rekeningen kunenn gecontroleerd worden. Maar met contant geld, hoe zie je wanneer iemand dat heeft ontvangen en van wie?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_91207359
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:

Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen.
Omdat het hier gaat om levensonderhoud, hetgeen een wettelijke plicht is. Zaken als alimentatie vallen ook niet onder schenkbelasting, maar onder IB. Ik vraag me af waarom het onderscheid wordt gemaakt..

quote:
Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
Op wat voor manier zou zo'n constructie precies lopen? Levert dat bij een eventueel overlijden overigens geen problemen op m.b.t. de afwikkeling van de nalatenschap?
pi_91207500
Maargoed, laat ik maar eens vertellen wat ik nu eigenlijk precies wil. Met het overlijden van mijn vader is er een behoorlijk gat geslagen in de inkomsten van mijn moeder, daar zij pas op latere leeftijd met mijn vader is getrouwd, wat tot gevolg heeft dat zij nu een flink deel van zijn pensioen mist. Natuurlijk worden de kosten ook minder, maar het weegt niet echt tegen elkaar op.

Afhankelijk van hoe e.e.a. precies uitpakt (dat is nu nog niet helemaal duidelijk) wil ik haar maandelijks een vast bedrag gaan overmaken. Wat ik hierbij echter wel belangrijk vind is dat zij geen gedoe krijgt dat zij daar later belasting over moet gaan betalen.
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:06:15 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91207552
Hoe zit dat met leeftijd van trouwen en pensioenhoogte/lengte?
Een gedicht over Maanvis
pi_91207617
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:06 schreef Maanvis het volgende:
Hoe zit dat met leeftijd van trouwen en pensioenhoogte/lengte?
Leeftijd van trouwen is 40+. Pensioenhoogte/lengte heb ik geen inzicht in.
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:11:38 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91207766
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Leeftijd van trouwen is 40+. Pensioenhoogte/lengte heb ik geen inzicht in.
Dus als je na je 40ste trouwt krijgt je partner na overlijden minder pensioen dan als je na je 30ste trouwt, bijw ijze van?
Een gedicht over Maanvis
pi_91207802
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:11 schreef Maanvis het volgende:

Dus als je na je 40ste trouwt krijgt je partner na overlijden minder pensioen dan als je na je 30ste trouwt, bijw ijze van?
Ik dacht dat de partner sowieso opbouwt vanaf het moment van bijschrijven, maar dat weet ik niet zeker. Los daarvan is er echter sprake van werkgevers die hij had toen hij niet met haar getrouwd was. Zij deelt dus niet mee in die pensioenen.
pi_91207851
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Omdat het hier gaat om levensonderhoud, hetgeen een wettelijke plicht is. Zaken als alimentatie vallen ook niet onder schenkbelasting, maar onder IB. Ik vraag me af waarom het onderscheid wordt gemaakt..

[..]

Op wat voor manier zou zo'n constructie precies lopen? Levert dat bij een eventueel overlijden overigens geen problemen op m.b.t. de afwikkeling van de nalatenschap?
Gewoon een bedrag uitlenen en laat je moeder daadwerkelijk de rente betalen. Als je dan de rente (+ eventueel een deel van het geschonken) bedrag zodanig gaat schenken dat je onder de vrijstelling valt, dan zit je goed.

En nee, die schuld levert niet echt 'problemen' op bij de afwikkeling van de nalatenschap. Jij hebt gewoon een normale vordering op je moeder die bij het afwikkelen van de boedel afgelost zal moeten worden.
pi_91207938
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:14 schreef Maharbal het volgende:

Gewoon een bedrag uitlenen en laat je moeder daadwerkelijk de rente betalen. Als je dan de rente (+ eventueel een deel van het geschonken) bedrag zodanig gaat schenken dat je onder de vrijstelling valt, dan zit je goed.
Slikt de belastingdienst het als ik maandelijks bedragen zou overmaken, een deel onder de noemer schenking en een deel onder de noemer lening en de rente alleen op papier (of bij de overboeking) laat meetellen? Hoe zit dit wanneer mijn moeder overlijdt en de nalatenschap moet worden afgewikkeld, er rekening mee houdende dat er meer kinderen zijn?
pi_91208198
Bij de belastingdienst lees ik net het volgende:

quote:
Vrij van recht
Normaal gesproken betaalt degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting. Maar de schenker kan regelen dat de schenking 'vrij van recht' is. Dat houdt in dat niet degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting betaalt, maar de schenker.
Bij een schenking die 'vrij van recht' is, bestaat de schenking eigenlijk uit 2 delen:
de waarde van de schenking
de schenkbelasting die over de schenking moet worden betaald
De schenker betaalt schenkbelasting over dit totale bedrag (de waarde van de schenking plus de schenkbelasting).
Dit zou mijn probleem op zich wel oplossen. Het is alleen jammer dat het wel weer nog meer kost. Maarja, leuker kunnen ze het niet maken. |:(
pi_91208247
Zijn er babyboomers die hun kinderen nóg gekker hebben gekregen?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_91208282
edit: doe normaal

[ Bericht 58% gewijzigd door Five_Horizons op 12-01-2011 13:26:44 ]
pi_91208462
-fb-
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:36:05 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_91208817
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen. Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
Dit dus :) En bij overlijden erf je dan een vordering op jezelf :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_91208869
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:36 schreef sanger het volgende:

Dit dus :) En bij overlijden erf je dan een vordering op jezelf :)
Maar gaan mijn broers/zussen daar geen last van krijgen tegen die tijd?
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:39:07 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_91208951
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar gaan mijn broers/zussen daar geen last van krijgen tegen die tijd?
Uit de totale nalatenschap wordt dan eerst de lening aan jou betaald (overigens volgens mij vrij van successierechten). Daarna wordt de rest pas verdeeld over de erfgenamen.

Ja dus :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_91209125
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:39 schreef sanger het volgende:

Uit de totale nalatenschap wordt dan eerst de lening aan jou betaald (overigens volgens mij vrij van successierechten). Daarna wordt de rest pas verdeeld over de erfgenamen.

Ja dus :)
Hmm, ok.. Dat vind ik dan ook weer een wat minder sjieke oplossing. Het is echter wel een mogelijkheid. :)

Ruwweg zijn er dus eigenlijk de opties van een deel als lening doen, of een schenking vrij van recht doen. Misschien dat er iemand nog meer weet, maar anders weet ik dat ik het hiermee moet doen. :)

Iedereen die on-topic heeft gereageerd bedankt! :*
pi_91209503
Ik heb begrepen dat het ook een mogelijkheid is dat de kinderen het huis van moeder kopen en verhuren aan moeder. Met de vrijgekomen som geld zou moeder dan in haar onderhoud kunnen voorzien.
Nou heb ik geen idee of er sprake is van een eigen woning?

Mocht je overgaan tot lenen aan je moeder, bespreek dat goed met je eventuele broers en zussen en leg het vast. Dat bespaart een hoop narigheid bij het verdelen van de erfenis als je moeder er onverhoopt niet meer is.
pi_91209961
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:51 schreef lezzer het volgende:
Ik heb begrepen dat het ook een mogelijkheid is dat de kinderen het huis van moeder kopen en verhuren aan moeder. Met de vrijgekomen som geld zou moeder dan in haar onderhoud kunnen voorzien.
Nou heb ik geen idee of er sprake is van een eigen woning?
Nee, mijn ouders hebben nooit een eigen woning gehad. Het is een huurwoning.

quote:
Mocht je overgaan tot lenen aan je moeder, bespreek dat goed met je eventuele broers en zussen en leg het vast. Dat bespaart een hoop narigheid bij het verdelen van de erfenis als je moeder er onverhoopt niet meer is.
Waar ik dus ook een beetje mee zit is dat ik niet iedereen er bij betrekken wil. Mijn broers en zussen hoeven wat mij betreft helemaal niets te weten over zo'n bijdrage. Al is dat bij de constructie met lenen wellicht wel weer handig om verrassingen voor hen te voorkomen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')