Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen. Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:43 schreef Alicey het volgende:
Nee, ik heb het over de situatie dat de ouders alleen wonen (zonder kinderen) en dat de kinderen hun ouders willen steunen met een financiële (maandelijkse) bijdrage. Er is dus geen directe tegenprestatie van de kant van de ouders.
Rekeningen kunenn gecontroleerd worden. Maar met contant geld, hoe zie je wanneer iemand dat heeft ontvangen en van wie?quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef Alicey het volgende:
Dat maakt het nog niet wettelijk in orde. Bovendien levert dat een hoop gedoe op.
Omdat het hier gaat om levensonderhoud, hetgeen een wettelijke plicht is. Zaken als alimentatie vallen ook niet onder schenkbelasting, maar onder IB. Ik vraag me af waarom het onderscheid wordt gemaakt..quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:
Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen.
Op wat voor manier zou zo'n constructie precies lopen? Levert dat bij een eventueel overlijden overigens geen problemen op m.b.t. de afwikkeling van de nalatenschap?quote:Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
Leeftijd van trouwen is 40+. Pensioenhoogte/lengte heb ik geen inzicht in.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:06 schreef Maanvis het volgende:
Hoe zit dat met leeftijd van trouwen en pensioenhoogte/lengte?
Dus als je na je 40ste trouwt krijgt je partner na overlijden minder pensioen dan als je na je 30ste trouwt, bijw ijze van?quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Leeftijd van trouwen is 40+. Pensioenhoogte/lengte heb ik geen inzicht in.
Ik dacht dat de partner sowieso opbouwt vanaf het moment van bijschrijven, maar dat weet ik niet zeker. Los daarvan is er echter sprake van werkgevers die hij had toen hij niet met haar getrouwd was. Zij deelt dus niet mee in die pensioenen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:11 schreef Maanvis het volgende:
Dus als je na je 40ste trouwt krijgt je partner na overlijden minder pensioen dan als je na je 30ste trouwt, bijw ijze van?
Gewoon een bedrag uitlenen en laat je moeder daadwerkelijk de rente betalen. Als je dan de rente (+ eventueel een deel van het geschonken) bedrag zodanig gaat schenken dat je onder de vrijstelling valt, dan zit je goed.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Omdat het hier gaat om levensonderhoud, hetgeen een wettelijke plicht is. Zaken als alimentatie vallen ook niet onder schenkbelasting, maar onder IB. Ik vraag me af waarom het onderscheid wordt gemaakt..
[..]
Op wat voor manier zou zo'n constructie precies lopen? Levert dat bij een eventueel overlijden overigens geen problemen op m.b.t. de afwikkeling van de nalatenschap?
Slikt de belastingdienst het als ik maandelijks bedragen zou overmaken, een deel onder de noemer schenking en een deel onder de noemer lening en de rente alleen op papier (of bij de overboeking) laat meetellen? Hoe zit dit wanneer mijn moeder overlijdt en de nalatenschap moet worden afgewikkeld, er rekening mee houdende dat er meer kinderen zijn?quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:14 schreef Maharbal het volgende:
Gewoon een bedrag uitlenen en laat je moeder daadwerkelijk de rente betalen. Als je dan de rente (+ eventueel een deel van het geschonken) bedrag zodanig gaat schenken dat je onder de vrijstelling valt, dan zit je goed.
Dit zou mijn probleem op zich wel oplossen. Het is alleen jammer dat het wel weer nog meer kost. Maarja, leuker kunnen ze het niet maken.quote:Vrij van recht
Normaal gesproken betaalt degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting. Maar de schenker kan regelen dat de schenking 'vrij van recht' is. Dat houdt in dat niet degene die de schenking krijgt, de schenkbelasting betaalt, maar de schenker.
Bij een schenking die 'vrij van recht' is, bestaat de schenking eigenlijk uit 2 delen:
de waarde van de schenking
de schenkbelasting die over de schenking moet worden betaald
De schenker betaalt schenkbelasting over dit totale bedrag (de waarde van de schenking plus de schenkbelasting).
Dit dusquote:Op woensdag 12 januari 2011 12:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan is het inderdaad een schenking, ik zou ook niet weten waarom je daarover geen schenkbelasting zou moeten betalen. Wat je natuurlijk wel kan doen is het als lening vormgeven.
Maar gaan mijn broers/zussen daar geen last van krijgen tegen die tijd?quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:36 schreef sanger het volgende:
Dit dusEn bij overlijden erf je dan een vordering op jezelf
Uit de totale nalatenschap wordt dan eerst de lening aan jou betaald (overigens volgens mij vrij van successierechten). Daarna wordt de rest pas verdeeld over de erfgenamen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar gaan mijn broers/zussen daar geen last van krijgen tegen die tijd?
Hmm, ok.. Dat vind ik dan ook weer een wat minder sjieke oplossing. Het is echter wel een mogelijkheid.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:39 schreef sanger het volgende:
Uit de totale nalatenschap wordt dan eerst de lening aan jou betaald (overigens volgens mij vrij van successierechten). Daarna wordt de rest pas verdeeld over de erfgenamen.
Ja dus
Nee, mijn ouders hebben nooit een eigen woning gehad. Het is een huurwoning.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:51 schreef lezzer het volgende:
Ik heb begrepen dat het ook een mogelijkheid is dat de kinderen het huis van moeder kopen en verhuren aan moeder. Met de vrijgekomen som geld zou moeder dan in haar onderhoud kunnen voorzien.
Nou heb ik geen idee of er sprake is van een eigen woning?
Waar ik dus ook een beetje mee zit is dat ik niet iedereen er bij betrekken wil. Mijn broers en zussen hoeven wat mij betreft helemaal niets te weten over zo'n bijdrage. Al is dat bij de constructie met lenen wellicht wel weer handig om verrassingen voor hen te voorkomen..quote:Mocht je overgaan tot lenen aan je moeder, bespreek dat goed met je eventuele broers en zussen en leg het vast. Dat bespaart een hoop narigheid bij het verdelen van de erfenis als je moeder er onverhoopt niet meer is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |