over oorlog voeren overigens;
Het Arabische woord jihad betekent letterlijk strijden of streven en is van toepassing op elke inspanning die iemand levert. In deze betekenis streeft een leerling naar een opleiding en zijn of haar examen te halen. Een zakenman streeft ernaar geld te verdienen en zijn of haar zaken te laten toenemen. Een moeder streeft ernaar haar kinderen op te voeden tot goede mensen en burgers. Anders gezegd, betekent jihad je best doen om een gewenst doel te bereiken.
In religieuze zin, verwijst het woord jihad zoals dat in de Quran gebruikt wordt, naar een spirituele strijd tegen het kwaad in onszelf en in allerlei vormen buiten onszelf. De beoefenaars ervan (mujahidin) zijn de mensen die zich aan deze strijd tegen het kwaad wijden.
In de Islam bestaat geen concept van heilige oorlog. Dit begrip wordt op geen enkele plek in de Quran genoemd, noch of in de authentieke overleveringen van de woorden van Profeet Mohammed (vzmh), noch in de vroege Islamitische literatuur. De Arabische term voor militaire oorlog is qital, nietjihad. Hoewel erkend wordt dat oorlogen soms onvermijdelijk en te verantwoorden zijn, is het volgens de leerstellingen van de Islam, onheilig aan te zetten tot een oorlog of een oorlog te beginnen.
In de woorden van Profeet Mohammed (vzmh) zijn er grotere en kleinere onderdelen van jihad. De grote jihad bestaat uit het bestrijden van bijgeloof, verkeerde overtuigingen, vleselijke verlangens en de slechte neigingen van het ego, tijdens het najagen van intellectuele en spirituele verlichting. Dit is de grote jihad, omdat deze constant is en zich in vele vormen, op onzichtbare wijze voordoet. De kleine(re) jihad bestaat uit het aanmoedigen van anderen om dit pad te volgen. Hoewel dit meestal in militaire zin wordt uitgelegd, is de kleine jihad, veel meer dan dat. Het omvat alle handelingen die een gelovige of een geloofsgemeenschap onderneemt om de zaak van de Islam, via wetmatige kanalen, te vergroten.
De Profeet (vzmh) combineerde deze twee kanten van de jihad op evenwichtige wijze. Getuigenissen van zijn ongeëvenaarde moed en oplossingen voor het verdedigen van het opkomende geloof en de moslimgemeenschap zijn in talloze geschiedenisboeken te vinden. Daarnaast zijn er vele verslagen van zijn spirituele gevechten en tijdens de nacht en het vasten. Toen zijn vrouw Aisha hem vroeg of zijn toewijding aan het bidden niet een beetje te ver ging, antwoordde hij: Dien ik dan niet een dankbare dienaar van God te zijn ? Wanneer Aisha wakker werd, vond zij hem in het holst van de nacht vaak smekend op zijn knieën.
Moslims gebruiken het woord jihad voor alle vormen van streven en voor hen heeft het in de loop der tijd verschillende specifieke betekenissen gekregen. De Quran en de Hadith (woorden) van Profeet Mohammed (vzmh), de twee belangrijkste bronnen in de Islam, gebruiken de term jihad in een groot aantal verschillende contexten, zoals hieronder te zien is:
· Het erkennen van de Schepper en deze het meest van alles liefhebben (9:23-24)
· Weerstand bieden aan de verkeerde druk van ouders, leeftijdgenoten of de maatschappij (25:52)
· Standvastig op het rechte pad van geloof en evenwicht blijven (22:78), (3:142)
· Naar rechtschapen daden streven (29:69)
· De moed en standvastigheid hebben om de boodschap van de Islam te verkondigen (41:33)
· Het verdedigen van zowel de Islam en de moslimgemeenschap, als het helpen van bondgenoten, die niet noodzakelijk moslim hoeven te zijn (22:39-40)
· Verraderlijke mensen van hun macht beroven (8:58)
· De vrijheid bevechten om de boodschap van de Islam in een open en vrije omgeving te onderwijzen en te verkondigen (2:217)
· Mensen bevrijden van tirannie en onderdrukking (4:75)
Profeet Mohammed (vzmh) adviseerde een man die zich bij zijn leger wilde aansluiten, zijn jihad(strijd) te beginnen door zijn ouders te dienen (Sahih Al-Bukhari, 597:2). Een andere keer antwoordde de Profeet (vzmh) toen een man naar een betere vorm van jihad vroeg: een woord van waarheid ten overstaan van een onderdrukkende heerser (Sunan al-Nasai).
Een militaire jihad is een laatste middel dat binnen de grenzen van de Quran (2:190) en de praktijk van Profeet Mohammed (vzmh) gegeven wordt. Vreedzame oplossingen van conflicten genieten de voorkeur boven militaire. Indien oorlog onvermijdelijk is, dient elke gelegenheid om de oorlog te beëindigen, benut te worden. Oorlog is alleen toegestaan voor het verdedigen van land en vrijheden (22:39-40), (60:8). De Quran stelt: Maar indien de vijand tot vrede neigt, dient gij ook tot vrede geneigd te zijn (8:61).
Tijdens een militaire oorlogvoering dienen bepaalde regels in acht gehouden te worden:
- Alleen naties kunnen elkaar de oorlog verklaren, individuen niet.
- De jihad kan geen offensieve actie omvatten of oorlog om persoonlijke redenen of nationalistische conflicten
- Er mag geen sprake zijn van blindelings moorden en roven
- Vrouwen, kinderen en ouderen mogen niet opzettelijk gedood worden
- Bomen en gewassen mogen niet vernield worden