Lezen. Probeer het. Je kan het wel.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:07 schreef Id_do_her het volgende:
Dat is ooit verplicht geweest en dat werkte niet, daarom dat het nu niet verplicht is.
Ik heb het gelezen, smartass.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:08 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Lezen. Probeer het. Je kan het wel.
Inderdaad. Laten we ook de vrijheid van meningsuiting afschaffen, als we dan toch bezig zijn.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:11 schreef RaymondK het volgende:
Het verkopen van je geloof zou verboden moeten zijn.
Nee, deze stelling is even absurd. Je kunt geloof niet verbieden en je kunt het ook niet verplichten.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:05 schreef Eclaire84 het volgende:
In navolging op Geloof moet worden afgeschaft.
Nee, maar serieus. Is deze stelling absurder dan de stelling van sommige atheisten dat geloof zou moeten worden verboden?
Niet helemaal waar. We hebben nog geen radicaal extremistische atheïsten aanslagen gehad, toch?quote:Deze anti-religie atheisten lijken minstens zo radicaal als extremistische gelovigen in hun opvattingen omtrent wat je wel en wat je niet zou mogen geloven of denken.
Heel. Ik zou dan ook niet voor een verbod zijn, maar voor een verbreding en een waarschuwing. Geloven moet je lekker zelf weten, maar verbied het wel om kinderen te leren dat je meer/ minder bent als je wel/ niet gelooft en zorg dat het hele plaatje duidelijk is.quote:Zij betichten religieuzen van intolerantie jegens andersdenkenden en geven mede deze grond aan als reden voor een verbod op geloof. Hoe paradoxaal is dat?
Dat is ook al gevaarlijk. Mogen gelovigen zich niet politiek organiseren/manifesteren?quote:Op maandag 10 januari 2011 09:09 schreef Spooky4u het volgende:
Geloven moet kunnen, het mag alleen niet een rode lijn zijn voor iedereen.
Dus verbied elke geloofsovertuiging uit de politiek, dat zou voor mij al meer dan voldoende zijn.
Geloof hoort in een gebedshuis of bij jezelf thuis. En niet bij iemand die er niets mee heeft.
Dus religieuze partijen verbieden dan maar?quote:Op maandag 10 januari 2011 09:17 schreef draaijer het volgende:
Ik denk dat geloof in ieder geval niet in de politiek past!
Ik vind dus van niet. Geloof moet binnen 4 muren gehouden worden. Je kunt geen land regeren dmv regels die een ander groot deel van de bevolking niet wil hebben.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:15 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Dat is ook al gevaarlijk. Mogen gelovigen zich niet politiek organiseren/manifesteren?
Zolang een partij leden heeft en op voldoende draagkracht kan rekenen voor een zetel, zou er toch geen reden mogen zijn om deze alleen vanwege het feit dat ze vanuit religieuze normen denken uit te sluiten?
Jaquote:Op maandag 10 januari 2011 09:21 schreef IceBeach het volgende:
[..]
Dus religieuze partijen verbieden dan maar?
Ik geloof dat de meeste oorlogen uit hebzucht en xenophobie geboren worden waarna er religie als geloofwaardig sausje overheen gedrappeerd wordt.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:17 schreef draaijer het volgende:
Ik begrijp dat TT niet letterlijk is en ik ben geen atheïst, maar ik denk wel dat de meeste oorlogen geboren worden door geloof.
Ik geloof dat religie de basis is voor onze set normen en waarden. Ik geloof dat religie de enige manier is waarop die normen en waarden relatief universeel gemaakt worden. Hoe zou je dat uit de politiek willen weren? Wil je dat de politiek zich voortaan helemaal niets meer van normen en waarden aantrekt?quote:Ik denk dat geloof in ieder geval niet in de politiek past!
Een land wordt altijd geregeerd door regels te maken die een ander groot deel van de bevolking niet wil hebben. Een groot deel van de bevolking is voor uitstel van de aanschaf van de JSF, toch gaat het gewoon door. Een groot deel van de bevolking is tegen de verhoging van BTW voor concerten, toch gaat het gewoon door.......quote:Op maandag 10 januari 2011 09:25 schreef Spooky4u het volgende:
Ik vind dus van niet. Geloof moet binnen 4 muren gehouden worden. Je kunt geen land regeren dmv regels die een ander groot deel van de bevolking niet wil hebben.
Zolang het deel van de bevolking dat voor invoering van die regels is, groter is dan het deel dat ertegen is...kan dat prima.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:25 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Ik vind dus van niet. Geloof moet binnen 4 muren gehouden worden. Je kunt geen land regeren dmv regels die een ander groot deel van de bevolking niet wil hebben.
Nadeel van MultiCulti zullen we maar zeggen.
Ik hoor atheisten weleens zeggen; "Ze moeten branden die Gristenhonden!" en dan denk ik dat ze inderdaad net zo erg of erger zijn.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:35 schreef Fuzzysham het volgende:
De groep atheisten die zo hard afgeven op gelovigen, die hebben toch een enorme plaat voor hun kop! Geloof is niet de oorzaak van oorlogen, maar slechts een middel!
Nee conflicten en oorlog ontstaan uit het jezelf beter voelen dan een ander. "Ik voel mij beter, ik weet het beter"
Zo voelde christenen zich beter dan moslims
Duitsers voelde zich beter dan joden en niet-duitsers.
Kees voelt zich beter dan het nerdje van de klas.
En atheisten zien zichzelf beter dan gelovigen.
Zien atheisten dan niet in dat ze met die instelling geen haar beter zijn?! Je doet precies hetzelfde.
Nee het heet toch vrijheid van godsdienst en niet verbod van godsdienst?quote:Op maandag 10 januari 2011 09:21 schreef IceBeach het volgende:
[..]
Dus religieuze partijen verbieden dan maar?
In principe niet, ware het niet dat religieuzen per definitie geen rechten van de minderheid wensen te respecteren omdat hun geloof nu eenmaal boven al het andere wereldse staat.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:15 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Dat is ook al gevaarlijk. Mogen gelovigen zich niet politiek organiseren/manifesteren?
Zolang een partij leden heeft en op voldoende draagkracht kan rekenen voor een zetel, zou er toch geen reden mogen zijn om deze alleen vanwege het feit dat ze vanuit religieuze normen denken uit te sluiten?
Dictatuur van de meerderheid dus.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:29 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Zolang het deel van de bevolking dat voor invoering van die regels is, groter is dan het deel dat ertegen is...kan dat prima.
Voordeel van DemoCratie zullen we maar zeggen.
En ik denk dat religie het monopolie op normen en waarden claimt terwijl deze toch redelijk unverseel zijn. En juist die religieuze claim heeft een groep onaantastbaren gekweekt, die wegkomen met kindermisbruik, zich verschuilend achter hun masker van heiligheid. Om het maar niet te hebben over het dogmatische karakter van religie die iedere discussie uitsluit, iets wat we (ik iig) niet willen in de politiek.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:28 schreef Kumerian het volgende:
Ik geloof dat religie de basis is voor onze set normen en waarden. Ik geloof dat religie de enige manier is waarop die normen en waarden relatief universeel gemaakt worden. Hoe zou je dat uit de politiek willen weren? Wil je dat de politiek zich voortaan helemaal niets meer van normen en waarden aantrekt?
Volgens mij hoort bij de moderne democratie ook het gegeven dat de meerderheid niet zondermeer de minderheid kan dwingen te leven zoals de meerderheid dat wenst.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:29 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Zolang het deel van de bevolking dat voor invoering van die regels is, groter is dan het deel dat ertegen is...kan dat prima.
Voordeel van DemoCratie zullen we maar zeggen.
En daarom maar verbieden? Omdat jij het niet met ze eens bent?quote:Op maandag 10 januari 2011 09:42 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Om het maar niet te hebben over het dogmatische karakter van religie die iedere discussie uitsluit, iets wat we (ik iig) niet willen in de politiek.
Oh nee hoor, niet zo lang ze de vrijheden van andersdenkenden respecteren... oh wachtquote:Op maandag 10 januari 2011 09:48 schreef Fuzzysham het volgende:
[..]
En daarom maar verbieden? Omdat jij het niet met ze eens bent?
Nee ook partijen die elk inhoudelijke discussie uit de weg gaan hebben bestaansrecht in Nederland.
Als je het met de idealen van een partij eens bent, dan stem je op een ander of blanco. Zo verliezen ze vanzelf hun bestaansrecht en hoeven we niet onze vrijheden te beperken in de wet!
En ik denk dat atheïsme de enige manier is waarop normen en waarden relatief universeel kunnen worden gemaakt. Dus hoe zou je dat uit de politiek kunnen weren? Wil je dat de politiek zich voortaan helemaal niets meer van normen en waarden aantrekt?quote:Op maandag 10 januari 2011 09:28 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Ik geloof dat religie de basis is voor onze set normen en waarden. Ik geloof dat religie de enige manier is waarop die normen en waarden relatief universeel gemaakt worden. Hoe zou je dat uit de politiek willen weren? Wil je dat de politiek zich voortaan helemaal niets meer van normen en waarden aantrekt?
Daarnaast is juist politiek de enige manier waarop de regels in onze samenleving naar die normen en waarden gericht kunnen worden. Als een partij wiens basis in een religie ligt voldoende stemmers krijgt wil dat zeggen dat de maatschappij graag wil dat de normen en waarden die die religie uitdraagt een onderdeel van onze regels worden. En dús moeten we religie niet willen weren uit de politiek.
Mijn ouders hebben me niet gedoopt bij mijn geboorte omdat ze wilden dat ik de vrijheid had om zelf een religie te kiezen, dat zouden meer ouders moeten doen dan als een stel schapen altijd maar meteen te dopen zonder dat het kind er zelf iets over te zeggen heeft.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:51 schreef Meierij het volgende:
[..]
En ik denk dat atheïsme de enige manier is waarop normen en waarden relatief universeel kunnen worden gemaakt. Dus hoe zou je dat uit de politiek kunnen weren? Wil je dat de politiek zich voortaan helemaal niets meer van normen en waarden aantrekt?
Maar even wat betreft dit topic. Waar ik me wel heel erg aan 'stoor' is het feit dat je al bij een geloof 'hoort' zodra je bent geboren en dat je hier geen keuze over hebt. Dat het veel moeite kost om je uit te schrijven bij een 'geloof' en dat het 'geloof' door jou 'lidmaatschap' kan claimen een grote groep te vertegenwoordigen. Dus wat dat betreft hoeft geloof van mijn niet te worden afgeschaft en/of verplicht. Maar het moet wel aangepast worden dat je pas echt bij een geloof kan horen als je 16 of 18 bent of zo.
Ik vind dat je de boel wel iets te zwart/wit neerzet. Het geloof is namelijk niet altijd de oorzaak van de oorlogen, maar wordt naar het volk toe wel als legitimering gebruikt. Vaak gaat het gewoon om ordinair landjepik of een ordinaire geldruzie. Naar het volk toe worden de ongelovigen dan veroordeeld, waardoor de massa veel makkelijker mee doet.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:09 schreef Daniel1976 het volgende:
De meeste ellende die mensen elkaar aan doen, komt door geloven.
Zelfs vreedzame boeddhisten, die ik hoog had staan, blijken in de praktijk een stuk minder vreedzaam dan gedacht. (Neem bijvoorbeeld de zen boeddistische kamikaze piloten, als die niet zen waren geweest hadden ze nooit zelfmoord gepleegd voor de keizer).
Je kunt mensen niet verplichten iets wel of niet te geloven. Wel zou ik graag zien dat de mensen eens wat meer gingen twijfelen.
Hele delen van Afrika die geen stuiver waard waren werden gekoloniseerd door Europese naties, puur voor de 'status' die er aan verbonden was zoveel mogelijk kolonies te hebben.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:22 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik vind dat je de boel wel iets te zwart/wit neerzet. Het geloof is namelijk niet altijd de oorzaak van de oorlogen, maar wordt naar het volk toe wel als legitimering gebruikt. Vaak gaat het gewoon om ordinair landjepik of een ordinaire geldruzie. Naar het volk toe worden de ongelovigen dan veroordeeld, waardoor de massa veel makkelijker mee doet.
Als alle grondstoffen en rijkdom gelijkelijk over de wereld verspreid zouden zijn en we zouden overal hetzelfde klimaat hebben, dan zouden er geen conflicten zijn op basis van geloof, Dat is althans mijn overtuiging.
Tuurlijk zouden er minder oorlogen zijn, er zou sowieso veel minder geweld zijn en dus ook oorlog. Hoe naief ben jij..quote:Op maandag 10 januari 2011 10:41 schreef Dolichologofobie het volgende:
Hoe naïef ben je, als je denkt dat als er geen geloof zou zijn er minder oorlogen zouden zijn?
Dan heb je het naar mijn mening niet helemaal begrepen.
Geef es een lijst van de conflicten/oorlogen van de vorige eeuw waarbij de meeste doden zijn gevallen, en geef daarvan es aan welke van die conflicten een duidelijke religieuze basis hadden?quote:Op maandag 10 januari 2011 10:46 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Tuurlijk zouden er minder oorlogen zijn, er zou sowieso veel minder geweld zijn en dus ook oorlog. Hoe naief ben jij..
atheisten geloven niet dat er niets is, ze geloven niet dat er iets is. wezenlijk verschil.quote:Geloven dat er niets is is ook een vorm van geloof.
Ja daar ga ik nog niet eens tegen in. Atheïsme als vorm van geloof is een puur religieus argument.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:53 schreef punchdrunk het volgende:
atheisten geloven niet dat er niets is, ze geloven niet dat er iets is. wezenlijk verschil.
Als atheisme een geloof is, dan is kaal een haarkleur.
Haha, ik ga dat niet opzoeken, maar natuurlijk is dat zo, kijk maar naar de oorlog in Bosnië, de conflicten (waarbij duizenden mensen om het leven komen) tussen moslims en christenen in bijv. Afrika [en in véél meer andere landen], de oorlog tussen noord en zuid ierland, de conflicten/oorlog tussen Israel en Palestina (heeft ook wel IETS met geloof te maken), de tachtig jarige oorlog, vroeger in Europa had je ook veel oorlogen, de protestanten tegen de katholieken (bijv.) en zo heb je véél meer oorlogen.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geef es een lijst van de conflicten/oorlogen van de vorige eeuw waarbij de meeste doden zijn gevallen, en geef daarvan es aan welke van die conflicten een duidelijke religieuze basis hadden?
Precies. Ik vind het ook supervervelend als ik in de stad sta en er komt 1 of andere grefo naar me toe om over zijn/haar geloof te vertellen. Of dat er weer eens wordt aangebeld door Jehova's die gaan prediken over hun geloof om vervolgens een halfuur lang door te gaan (want ik kan nou eenmaal geen nee, ga weg zeggen). Allemaal prima; maar houd het voor jezelf denk ik dan.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:11 schreef RaymondK het volgende:
Het verkopen van je geloof zou verboden moeten zijn.
Niemand zit te wachten op geleur aan de deur, op een verjaardag of midden opstraat.
Krijg ik altijd een beetje van die wegtrekkertjes van, van dat soort mensen.
Als er een dag komt dat ik in sprookjes geloof, ga ik wel naar de Efteling.
De bijbel geeft daar een geweldige oplossing voor. Ik ken het versnummer niet precies uit mijn hoofd maar het staat in Numerie. Hij die eens bekeerd is geweest en daarna afvallig is geworden kan onmogelijk opnieuw bekeerd worden. Erg handige tekst om grefo's en jahova's binnen 5 seconden een andere kant op te sturenquote:Op maandag 10 januari 2011 11:13 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Precies. Ik vind het ook supervervelend als ik in de stad sta en er komt 1 of andere grefo naar me toe om over zijn/haar geloof te vertellen. Of dat er weer eens wordt aangebeld door Jehova's die gaan prediken over hun geloof om vervolgens een halfuur lang door te gaan (want ik kan nou eenmaal geen nee, ga weg zeggen). Allemaal prima; maar houd het voor jezelf denk ik dan.
Zie je een moslim niet doen trouwens
Ik heb daar 1 woord voor: Musselmannen.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:13 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Precies. Ik vind het ook supervervelend als ik in de stad sta en er komt 1 of andere grefo naar me toe om over zijn/haar geloof te vertellen. Of dat er weer eens wordt aangebeld door Jehova's die gaan prediken over hun geloof om vervolgens een halfuur lang door te gaan (want ik kan nou eenmaal geen nee, ga weg zeggen). Allemaal prima; maar houd het voor jezelf denk ik dan.
Zie je een moslim niet doen trouwens
Jij bent niet vies van een potje drogredenatie, lijkt het.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:10 schreef iwannabehigh het volgende:
Haha, ik ga dat niet opzoeken, maar natuurlijk is dat zo...
Ik zal je even helpen. Als ik de 20e eeuw beschouw, kom ik op de volgende conflicten uit:quote:kijk maar naar de oorlog in Bosnië, de conflicten (waarbij duizenden mensen om het leven komen) tussen moslims en christenen in bijv. Afrika [en in véél meer andere landen], de oorlog tussen noord en zuid ierland, de conflicten/oorlog tussen Israel en Palestina (heeft ook wel IETS met geloof te maken), de tachtig jarige oorlog, vroeger in Europa had je ook veel oorlogen, de protestanten tegen de katholieken (bijv.) en zo heb je véél meer oorlogen.
Interessant. Als algemeen gegeven zou een atheist dit toch anders zien, omdat het feitelijker open staat voor verandering in denkwijze. Maar op persoonlijk niveau is jouw eigen kijk op zaken evenzo gelijk als dat van een Christen, Moslim of Boedhist.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:05 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja daar ga ik nog niet eens tegen in. Atheïsme als vorm van geloof is een puur religieus argument.
Waarbij en passant beweerd wordt dat atheïsme op een zelfde hoogte staat als religie.
Ik kan hier natuurlijk Richard Dawkins oplepelen, maar daar heb ik nu geen zin in en dat zou een herhaling van zetten worden uit andere F&L topics.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:21 schreef Integrity het volgende:
[..]
Interessant. Als algemeen gegeven zou een atheist dit toch anders zien, omdat het feitelijker open staat voor verandering in denkwijze. Maar op persoonlijk niveau is jouw eigen kijk op zaken evenzo gelijk als dat van een Christen, Moslim of Boedhist.
Nee, ik heb er geen zin meer in. Jij lijkt niet vies te zijn van eindeloos lang door discussieren. Als je gelijk wilt hebben, geef ik je uiteraard gelijk.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij bent niet vies van een potje drogredenatie, lijkt het.
[..]
Ik zal je even helpen. Als ik de 20e eeuw beschouw, kom ik op de volgende conflicten uit:
• 2e wereldoorlog (ca 60 miljoen slachtoffers)
• 1e wereldoorlog (ca 20 miljoen slachtoffers)
• 2e Chinees-Japanse oorlog (ca 20 miljoen slachtoffers)
• Russische burgeroorlog (orde van miljoenen)
• Congolese burgeroorlog/"Afrikaanse wereldoorlog" (orde van miljoenen)
• Koreaanse oorlog (ca 3 miljoen)
• Vietnam oorlog (2-3 miljoen) (eerste Indochinese oorlog, Vietnamese burgeroorlog en de oorlog tussen de VS en vietnam)
Voor een indicatie, zie hier.;
Kun je me aanwijzen welke oorlogen uit dit lijstje een duidelijke religieuze basis hadden?
Dan zou er geen sprake meer zijn van creationisten, toch?quote:Op maandag 10 januari 2011 11:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik kan hier natuurlijk Richard Dawkins oplepelen, maar daar heb ik nu geen zin in en dat zou een herhaling van zetten worden uit andere F&L topics.
Maar er zijn een stuk meer argumenten te verzinnen tegen dan voor religie.
En scheppende god, zoals de abrahamistische god, kunnen we wetenschappelijk vrijwel uitsluiten.
Precies, geen religieuze basis. Maar deels wel vanuit religie naar de burger/massa toe verdedigd vanuit religieuze oogpunten. Religie (of in ieder geval geloof) heeft in een aantal van deze conflicten wel degelijk als legitimering gegolden. Denk aan de tweede wereldoorlog, de denkbeelden van Hitler waren wel degelijk ingegeven door een vorm van religie. De gespannen situatie in Rusland wordt ook nog steeds verdedigd vanuit religieus oogpunt, om over Afrika nog maar niet te spreken.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij bent niet vies van een potje drogredenatie, lijkt het.
[..]
Ik zal je even helpen. Als ik de 20e eeuw beschouw, kom ik op de volgende conflicten uit:
• 2e wereldoorlog (ca 60 miljoen slachtoffers)
• 1e wereldoorlog (ca 20 miljoen slachtoffers)
• 2e Chinees-Japanse oorlog (ca 20 miljoen slachtoffers)
• Russische burgeroorlog (orde van miljoenen)
• Congolese burgeroorlog/"Afrikaanse wereldoorlog" (orde van miljoenen)
• Koreaanse oorlog (ca 3 miljoen)
• Vietnam oorlog (2-3 miljoen) (eerste Indochinese oorlog, Vietnamese burgeroorlog en de oorlog tussen de VS en vietnam)
Voor een indicatie, zie hier.;
Kun je me aanwijzen welke oorlogen uit dit lijstje een duidelijke religieuze basis hadden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |