7 minuten is niet echt snelquote:
Lukt dit niet met 2x partiëel en daarna een vergelijking oplossen?quote:Op zondag 9 januari 2011 19:53 schreef BasementDweller het volgende:
Ik wil de Fourierreeks van cos(x)^n bepalen. Voor de coëfficiënten c_k geldt
[ afbeelding ]
Maar hoe integreer je dit, voor een algemene n?![]()
Hoe bepaal je ze dan?quote:Op zondag 9 januari 2011 20:54 schreef thabit het volgende:
Ik zou cos(x) gewoon als (e^(ix) + e^(-ix)) / 2 schrijven. Dan hoef je niet eens te integreren om de Fouriercoëfficiënten te bepalen.
je linkt werkt niet bij mensen die geen 182 posts op één pagina hebben; [Bèta wiskunde] Huiswerk-en-vragentopic werkt wel.quote:Op maandag 10 januari 2011 01:50 schreef keesjeislief het volgende:
Thabit, hoe zit het hiermee: [Bèta wiskunde] Huiswerk-en-vragentopic ?
Sjongejonge, slecht ontwerp.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:25 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
je linkt werkt niet bij mensen die geen 182 posts op één pagina hebben; [Bèta wiskunde] Huiswerk-en-vragentopic werkt wel.
Denk niet dat het (veel) beter is dan wolframalpha.comquote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:48 schreef Alex.Krycek het volgende:
Misschien iets voor in de OP: http://wims.unice.fr/wims/en_home.html
Ik zie niet zo gauw hoe dat zonder goniometrie kan. Moet ongetwijfeld wel mogelijk zijn.quote:Op maandag 10 januari 2011 01:50 schreef keesjeislief het volgende:
Thabit, hoe zit het hiermee: [Bèta wiskunde] Huiswerk-en-vragentopic ?
quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:21 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik zie niet zo gauw hoe dat zonder goniometrie kan. Moet ongetwijfeld wel mogelijk zijn.
Ah, zo, ik keek naar de post eronder.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:24 schreef GlowMouse het volgende:
[..]het ging om post #182: [Bèta wiskunde] Huiswerk-en-vragentopic
Pardon?quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:17 schreef thabit het volgende:
Tja, analyse, da's ook meer natuurkunde dan wiskunde.
exp(t)quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:45 schreef Burakius het volgende:
Wat krijg je van:
e2t * e-t
Ben even roestig weer. Thx
Ik kom er zelfs met wat je zegt niet uit (heb totaal geen wiskundig inzichtquote:Op woensdag 12 januari 2011 18:41 schreef GlowMouse het volgende:
gebruik dat (a+b)/c = a/c + b/c en schrijf 3p² = 2p² + p² en schrijf p³+p = p(p²+1)
Je kijkt er nog geen 10 minuten naar. Heb je al pen en papier gepakt, alles opgeschreven, en geprobeerd wat ik zei?quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:49 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Ik kom er zelfs met wat je zegt niet uit (heb totaal geen wiskundig inzicht), kan je het wat uitgebreider uitleggen en ook uitleggen hoe je weet dat je dat moet doen?
Heb al 2 kantjes van een kladblok vol met probeersels en geen enkele komt uit op de goede vereenvoudiging...quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:57 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je kijkt er nog geen 10 minuten naar. Heb je al pen en papier gepakt, alles opgeschreven, en geprobeerd wat ik zei?
Zoiets weet je door ervaring.
Hoe kom je hierop? Misschien is dat al fout...quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:39 schreef BigSmurf het volgende:
Nou kom ik uit op de breuk 3p³+p / p³+p.
Elasticiteit = deltaQ/deltaP * P/Q. y (p) = p³+pquote:Op woensdag 12 januari 2011 19:08 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Hoe kom je hierop? Misschien is dat al fout...
Daar kom ik ook niet op uit, maar weer even verder puzzelen..quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:06 schreef GlowMouse het volgende:
Misschien klopt het antwoord wel niet. Ik kom op 1 + ( 2p² / (p²+1) )
Dan klopt het antwoord inderdaad gewoon niet. Bedankt jongens, dit maakt een hoop duidelijk.quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:28 schreef BasementDweller het volgende:
Dus eigenlijk bedoel je met y(p), q(p). Afgeleide klopt, alleen je vergeet wat haakjes:
Elasticiteit = (3p²+1) * p/q = p(3p²+1)/(p³+p) = (3p³+p)/(p³+p) = (p³+p)/(p³+p) + 2p³/(p³+p) = 1 + 2p²/(p²+1) . Zelfde als GM...
Het antwoord dat je eerst zelf gaf (uit het antwoordenboekje) klopt wel als vereenvoudiging van de breuk die je zelf geeft, dus je trekt de verkeerde conclusie. Heb je wel eens iets aan breuken gedaan op de lagere school?quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:40 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dan klopt het antwoord inderdaad gewoon niet. Bedankt jongens, dit maakt een hoop duidelijk.
Grappig.quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:46 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het antwoord dat je eerst zelf gaf (uit het antwoordenboekje) klopt wel, dus je trekt de verkeerde conclusie. Heb je wel eens iets aan breuken gedaan op de lagere school?
Waar wij op uitkomen kun je herschrijven naar het antwoord. Als je aan het antwoord twijfelt, kun je een paar p's invullen en vergelijken met jouw antwoord.quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:49 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Grappig.
Leg eens uit dan waarom het wel klopt en waarom GM en BD daar ook niet op uitkomen?
Je wilde weten waarom (3p³+p)/(p³+p) gelijk is aan 3 - 2/(p²+1).quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:49 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Grappig.
Leg eens uit dan waarom het wel klopt en waarom GM en BD daar ook niet op uitkomen?
Als ik het nu hierboven zie lijkt het heel logisch, maar als ik dat zelf moet bedenken kom ik daar echt nooit op..quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:55 schreef BasementDweller het volgende:
Zo kan je het ook vereenvoudigen idd:
(3p³+p)/(p³+p) = (3(p³+p) - 2p) / (p³+p) = 3 - 2p/(p³+p) = 3 - 2/(p²+1).
Als je haakjes plaatst dan klopt het antwoord wel, dus ik hoop dat ze in je antwoordenboekje wel haakjes gebruiken.
quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als je aan het antwoord twijfelt, kun je een paar p's invullen en vergelijken met jouw antwoord.
Als je gestopt was bij (3p³+p)/(p³+p) dan zou je (wat mij betreft) alle punten moeten krijgen, alleen omdat teller en noemer nogal op elkaar lijken ligt vereenvoudigen nog wel voor de hand hier.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:01 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Als ik het nu hierboven zie lijkt het heel logisch, maar als ik dat zelf moet bedenken kom ik daar echt nooit op..![]()
Blij dat het tentamen gewoon open vragen zijn, dan krijg je tenminste punten als je de berekening grotendeels goed doet, de tussentoetsen waren MC.
Had ik even gemist, maar dat gebruik ik inderdaad ook wel. Ik kon er alleen niet over uit dat ik de verdere vereenvoudiging niet snapte.quote:Op woensdag 12 januari 2011 19:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als je aan het antwoord twijfelt, kun je een paar p's invullen en vergelijken met jouw antwoord.
Ja, en dan bij antwoord E neerzetten "Geen van bovenstaande antwoorden is correct.".quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:08 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Als je gestopt was bij (3p³+p)/(p³+p) dan zou je (wat mij betreft) alle punten moeten krijgen, alleen omdat teller en noemer nogal op elkaar lijken ligt vereenvoudigen nog wel voor de hand hier.
MC vragen bij berekeningen is wel erg triest trouwens. Doe dan: laat zien dat de elasticiteit =... , of doe gewoon "bereken de elasticiteit".
En dan stuk voor stuk na moeten gaan of jou antwoord omgeschreven kan worden naar A,B,C of Dquote:Op woensdag 12 januari 2011 20:13 schreef BigSmurf het volgende:
Ja, en dan bij antwoord E neerzetten "Geen van bovenstaande antwoorden is correct.".
Jup.quote:Op woensdag 12 januari 2011 20:17 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
En dan stuk voor stuk na moeten gaan of jou antwoord omgeschreven kan worden naar A,B,C of D
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |