abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 januari 2011 @ 09:53:00 #102
27648 Weakling
available in strong mint
pi_91253132
Waarom zijn we steeds op zoek naar aanwijsbare, objectieve, verifieerbare redenen voor het al dan niet goed vinden van een film? Wat een film voor iemand goed maakt hoeft helemaal niet voor uitleg vatbaar te zijn. Het verliezen van jezelf zoals Aukje83 het noemt is voldoende reden.

De ene persoon kan zich gemakkelijk in een vreemde wereld verliezen waarin weinig houvast te vinden is met de "echte" wereld. Een ander persoon heeft wat meer herkenningspunten nodig om in de film te komen. Het zij zo.

Een film snappen of begrijpen bepaalt ook niet of een film goed is. Als je als kijker er in kunt berusten dat je niet alles begrijpt of hoeft te begrijpen, dan kun je een heerlijke avond beleven aan een surrealistische film van bijvoorbeeld David Lynch.

Ikzelf vind het heerlijk om na een "moeilijke" film verder te filosoferen over wat er nu precies gebeurt is en hoe bepaalde scenes geinterpreteerd kunnen worden. Maar ook "hersenloos" vermaak is geregeld prima te pruimen.

Ik kan ook niet een film terloops bekijken, maar duik er altijd voor de volle 100% in en wil dan ook absoluut niet gestoord worden met gewauwel van de één of de ander. Daardoor verlies ik me ook vrij gemakkelijk in films.

Problemen met het kijken van oude films heb ik dan ook nauwelijks. Vind oude films niet per definitie saaier dan nieuwe films, maar beoordeel ze per film ongeacht de tijd waarin ze gemaakt zijn en de techniek die gebruikt is.

Citizen Kane vind ik een goede film, Gone with the Wind een draak van een film, Inception wel aardig maar niet super etc. Maar dat ben ik en iedereen beleeft films anders.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_91257980
Het boeit me echt totaal niet uit welk jaar een film komt. Zolang ik er maar van kan genieten.
signatuurloos
  donderdag 13 januari 2011 @ 12:15:07 #104
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_91258271
quote:
7s.gif Op donderdag 13 januari 2011 12:08 schreef Captain_Maximum het volgende:
Het boeit me echt totaal niet uit welk jaar een film komt. Zolang ik er maar van kan genieten.
^O^ Zo denk ik er ook over.

Mooi stukje, Aukje83 ^O^ ^O^ Van Weakling ook trouwens
pi_91258882
quote:
2s.gif Op donderdag 13 januari 2011 08:46 schreef SaintOfKillers het volgende:
Citizen Kane gaat over een megalomane krantenmagnaat en Casablanca over een onmogelijke liefde, dat is toch niet moeilijker dan een film met hetzelfde thema uit 2010? Ja, het speelt zich in de jaren '40 af en die heb ik zelf niet meegemaakt, maar dat geldt ook voor Schindler's List of Saving Private Ryan.
citizen kane is niet moeilijk, hij is verschrikkelijk saai.
  donderdag 13 januari 2011 @ 12:40:16 #106
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91259200
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 09:53 schreef Weakling het volgende:
Waarom zijn we steeds op zoek naar aanwijsbare, objectieve, verifieerbare redenen voor het al dan niet goed vinden van een film? Wat een film voor iemand goed maakt hoeft helemaal niet voor uitleg vatbaar te zijn. Het verliezen van jezelf zoals Aukje83 het noemt is voldoende reden.
Alles is een prima reden voor jezelf, wil je echt iemand vertellen waarom hij hem zou moeten zien en deze persoon kent je niet goed, dan zul je toch echt met objectievere of iig concretere onderbouwingen moeten komen waarom je een film goed vind. Ik weet bijvoorbeeld dat als een film telkens weer geroemd wordt om haar cinematografie, dat de kans groot is dat ik die ook leuk vind.

Soms vind je een film bijvoorbeeld leuk omdat het onderwerp je toevallig veel aangaat of omdat je je erg kan identificeren met het karakter. Als dat de reden is wordt de smaak al veel persoonlijker, da's handig om te weten.

Een goed voorbeeld lijkt me 2001, een hate it or love it film. Als je weet waarom hij wordt gewaardeerd (of waarom sommige hem niet waarderen, mits goed omschreven) kun je prima weten of je die film leuk gaat vinden.

Het mooie van klassiekers is dat veel mensen hem hebben gezien en dat deze meningen mooi uitgekristalliseerd zijn. Zo kan je mooi die klassiekers er uit pikken die aan je smaak voldoen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_91259417
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 09:20 schreef Orbis het volgende:

Casablanca is ook een vrij tijdloze klassieker, als je het mij vraagt. Hoewel de film wat traag verloopt blijft het verhaal ijzersterk en is de film zeer quotable. Plus, het is leuk om te zien hoe men met de preutsheid van toen omging: de hoofdpersoon rookt een sigaret terwijl hij naar buiten staart, dús heeft hij seks gehad.

Casablanca weet gewoon heel goed een bepaalde tijdgeest te vatten, ofzo.
Ik heb hem laatst in de bioscoop gezien en was vergeten hoe goed hij eigenlijk was. En dan te bedenken dat hij ten tijde de oorlog zelf gemaakt was en toch de tijdsgeest goed weet te pakken, ondanks dat men weinig wist in die tijd wat er daadwerkelijk gebeurde.
pi_91267277
Wat mij ook opvalt bij oude films (gisteren met The Lion in Winter begonnen, wat volgens mij wel een goeie film is, ik ga hem nog afkijken), is dat er veel "onechter" geacteerd wordt. Ik heb meer het gevoel dat ik niet helemaal in de film zit, maar meer op de acteurs aan het letten ben. Dat is met modernere films (zeg vanaf begin jaren 90) minder.

Oudere films zijn vaak traag. De manier van vertellen vooral.

Ookal lijken No Country for Old Men en The Good The Bad and The Ugly natuurlijk wel op elkaar qua setting en snelheid, toch kan je je beter inleven in de eerste, is mijn ervaring.

12 Angry Men en Easy Rider vond ik daar echt uitzonderingen op.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_91268422
quote:
6s.gif Op donderdag 13 januari 2011 15:44 schreef El_Matador het volgende:
Wat mij ook opvalt bij oude films (gisteren met The Lion in Winter begonnen, wat volgens mij wel een goeie film is, ik ga hem nog afkijken), is dat er veel "onechter" geacteerd wordt. Ik heb meer het gevoel dat ik niet helemaal in de film zit, maar meer op de acteurs aan het letten ben. Dat is met modernere films (zeg vanaf begin jaren 90) minder.

Bij films uit de jaren 40/50 heb ik dat ook, misschien vanwege de theater associatie oid, dat is nl. vaak ook vrij overdreven.
  donderdag 13 januari 2011 @ 21:36:42 #110
27648 Weakling
available in strong mint
pi_91285559
quote:
19s.gif Op donderdag 13 januari 2011 12:40 schreef kingmob het volgende:
Alles is een prima reden voor jezelf, wil je echt iemand vertellen waarom hij hem zou moeten zien en deze persoon kent je niet goed, dan zul je toch echt met objectievere of iig concretere onderbouwingen moeten komen waarom je een film goed vind. Ik weet bijvoorbeeld dat als een film telkens weer geroemd wordt om haar cinematografie, dat de kans groot is dat ik die ook leuk vind.
Voor mijzelf is zo'n kwalificatie te algemeen en teveel gestoeld op de technische kwaliteiten van een film. Het zou mij in ieder geval niet naar de film krijgen.
quote:
Soms vind je een film bijvoorbeeld leuk omdat het onderwerp je toevallig veel aangaat of omdat je je erg kan identificeren met het karakter. Als dat de reden is wordt de smaak al veel persoonlijker, da's handig om te weten.
Het onderwerp, het verhaal, de acteurs, de regisseur, vergelijkbare films die ik goed vind, ook voor een deel techniek en niet inhoudelijk, zijn inderdaad wel prikkels om een film te gaan zien. Hoewel ik ook gemakkelijk films zie waar ik vrijwel niks van te voren van weet.
quote:
Een goed voorbeeld lijkt me 2001, een hate it or love it film. Als je weet waarom hij wordt gewaardeerd (of waarom sommige hem niet waarderen, mits goed omschreven) kun je prima weten of je die film leuk gaat vinden.
Ik vind die film erg goed, maar uitleggen waarom, voor iemand die de film nog niet gezien heeft? Dat zou ik niet kunnen. Het is mooi gefilmd, origineel, onconventioneel, heeft een prachtige kadans, is vervreemdend, soms claustrofobisch, zet je aan het denken, toont de mensheid van het vroege begin tot het einde der tijden. Leuke omschrijving wellicht als je de film al kent, maar een leek zegt het nog steeds helemaal niks vrees ik.
quote:
Het mooie van klassiekers is dat veel mensen hem hebben gezien en dat deze meningen mooi uitgekristalliseerd zijn. Zo kan je mooi die klassiekers er uit pikken die aan je smaak voldoen.
Dan nog blijft het moeilijk om de essentie te raken van de reden waarom de film iets voor je is of niet. Vind ik tenminste. Voor mij is dat meestal toch nog een redelijk onverklaarbare klik. Maar misschien is daarvoor mij (wan)smaak ook te breed. Tarkovsky's Stalker vind ik geweldig, maar McG's Charlies Angels ook. Ik bedoel maar ...
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 02:09:54 #111
154952 spoor4
Spoort niet
pi_91299202
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 16:09 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Bij films uit de jaren 40/50 heb ik dat ook, misschien vanwege de theater associatie oid, dat is nl. vaak ook vrij overdreven.
Die indruk heb ik ook, dat men tegenwoordig meer 'naturel' acteert.
pi_91302579
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 02:09 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Die indruk heb ik ook, dat men tegenwoordig meer 'naturel' acteert.
Het klopt wel dat de boel vroeger wat extra werd aangedikt. Maar dat kwam ook deels door het script waardoor het moeilijker ook is om het naturel te laten aanvoelen. Het is ook maar net waar je van houdt. Tegenwoordig zijn er ook juist meer personen die niet kunnen acteren en in een film geplaatst worden. En waarom zou het perse naturel moeten aanvoelen? Niet iedere film is daarvoor geschikt. Er wordt af en toe wel zoveel filler er in gestopt wat totaal niet het verhaal ondersteunt, alleen maar om het 'natuurlijk' te laten aanvoelen.
Daarbij is film per definitie niet echt en zou het je juist naar een andere wereld moeten brengen. Een wereld waar het ook mogelijk is dat de personages makkelijk er one-liners uitgooien zonder daar ooit echt moeite voor te doen in de wereld zoals wij hem kennen.
pi_91304109
Heeft het ook niet te maken dat ze tegenwoordig kortere shots in de film verwerken. Als een bepaalde scène continu met de zelfde camerapunt wordt opgenomen komt het sowieso wat 'geacteerder' over dan wanneer de camerapunt telkens verschillend is.
signatuurloos
pi_91308323
Ik heb helemaal geen problemen met oude films. Wat ik vooral merk is dat die vaak veel meer hangen op het verhaal, in plaats van special effects en mooie acteurs. De dialogen raken me vaak ook veel meer, dat vind ik ook fijn in films van Tarantino. Nouja, dat laatste is niet helemaal waar.
Wat vind jij trouwens oud? 10 jaar, 20 jaar, 50 jaar?

Limelight, Dinner for One, North by Northwest, Star Wars (original trilogy), Pulp Fiction, Dirty Harry zijn zo wat dingen die in mij opkomen die absoluut niet saai zijn. Maar dat is dan weer mijn mening.

[ Bericht 4% gewijzigd door Robophatt op 14-01-2011 11:55:22 ]
"My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre, and that I am therefore excused from saving Universes."
pi_91309030
quote:
15s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 23:54 schreef Dj_Day-V het volgende:

Ik heb vandaag Rear Window gezien, 21 op IMDB. Deze film was iets boeiender maar geen film waarvan ik zeg "Wow wat een film was dit" :o
Potverdomme zeg, hoe durf je dit in hemelsnaam te zeggen! Rear Window is een van de meest filmische films ooit gemaakt. Het hele concept van die film draait om het daadwerkelijke kijken, het voyeurisme van Jeffries en tegelijkertijd het voyeurisme van ons kijkers die met hem meekijken. Het verhaal is spannend, heeft prachtige wendingen, goede dialogen en een van de meest aparte sets ooit voor een film. Ik kan me nog herinneren dat ik deze voor het eerst zag en gewoon mee begon te zweten omdat de film zo'n claustrofobische sfeer benadrukte. Je hebt nog veel te leren TS (ik ben trouwens 23).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:08:07 #116
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_91309163
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:04 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Potverdomme zeg, hoe durf je dit in hemelsnaam te zeggen! Rear Window is een van de meest filmische films ooit gemaakt. Het hele concept van die film draait om het daadwerkelijke kijken, het voyeurisme van Jeffries en tegelijkertijd het voyeurisme van ons kijkers die met hem meekijken. Het verhaal is spannend, heeft prachtige wendingen, goede dialogen en een van de meest aparte sets ooit voor een film. Ik kan me nog herinneren dat ik deze voor het eerst zag en gewoon mee begon te zweten omdat de film zo'n claustrofobische sfeer benadrukte. Je hebt nog veel te leren TS (ik ben trouwens 23).
Jij doet dus alles fout wat je fout kan doen in een discussie over smaak. ;)
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
pi_91309246
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:08 schreef Rahl het volgende:

[..]

Jij doet dus alles fout wat je fout kan doen in een discussie over smaak. ;)
Tja sorry, maar het is sinds enkele jaren de beste film die ik ooit heb gezien dus vandaar mijn reactie. Ik snap gewoon niet dat je hiervan niet kunt inzien dat het een meesterwerk van de bovenste plank is.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:11:18 #118
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_91309289
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Tja sorry, maar het is sinds enkele jaren de beste film die ik ooit heb gezien dus vandaar mijn reactie. Ik snap gewoon niet dat je hiervan niet kunt inzien dat het een meesterwerk van de bovenste plank is.
Ja begrijpelijk hoor. Maar met zo'n reactie val je de ander natuurlijk wel heel persoonlijk aan en daarmee maak je de discussie dus meteen dood.
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
pi_91309761
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Tja sorry, maar het is sinds enkele jaren de beste film die ik ooit heb gezien dus vandaar mijn reactie. Ik snap gewoon niet dat je hiervan niet kunt inzien dat het een meesterwerk van de bovenste plank is.
En ik zie weer niet wat erg goed aan is...
pi_91310050
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:21 schreef Dj_Day-V het volgende:

[..]

En ik zie weer niet wat erg goed aan is...
Tja, het is een beetje lastig om daar een discussie over te starten als je dat niet in kunt zien. Het enige advies dat ik je kan geven is om meer en meer van dit soort films te gaan kijken, dan begin je vanzelf de kleine nuances te zien tussen een goede film en een meesterwerk (ik noem een 12 Angry Men, Mr. Smith Goes to Washington, On the Waterfront)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_91310626
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 09:44 schreef Captain_Maximum het volgende:
Heeft het ook niet te maken dat ze tegenwoordig kortere shots in de film verwerken. Als een bepaalde scène continu met de zelfde camerapunt wordt opgenomen komt het sowieso wat 'geacteerder' over dan wanneer de camerapunt telkens verschillend is.
We kunnen nu veel meer visuele hectiek verwerken dan tientallen jaren geleden, muziekvideos hebben film beinvloed, de algehele beeldcultuur ook. En tegelijk is het vertelritme ook haastiger geworden. Ik denk dat Citizen Kane destijds visueel overdonderend was.

Ik hou wel van het overdonderende, dus ook het hectische. Maar ook het trage kan juist heel overdonderend zijn, wanneer je het niet gewend bent. Alleen heb ik er ook wel eens moeite mee, zeker het eerste half uur, en zeker op tv. Wegzappen of de speler stil zetten is toch wat laagdrempeliger dan de bioscoop uit lopen en die neiging is dan soms wel sterk. De film waarbij ik daar het meeste moeite mee had was trouwens Jackie Brown, misschien juist omdat die de oude generatie films nadeed qua tempo en vaart.

Het is gewoon wennen, net als een oudere generatie heeft moeten doen maar dan andersom. Je moet er even op instellen en wat meer plaatjes kijken en wat minder meegesleurd worden, in een lang shot kun je ook meer zien. Het is dus iets meer 'kijken' en wat minder 'zien', en je hebt dus zelf een iets actievere rol. Er zijn heel veel prachtige films gemaakt dus het is wel de moeite waard om daar even aan proberen te wennen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_91310673
Als het me aanspreekt maakt het me niet uit of een film uit 1930 of 2010 is. :D Als je films voor een bepaalde tijd bij voorbaat al uitsluit omdat het i.v.m. de tijdsperiode wel niet goed zal zijn dan ga je veel missen. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_91312253
Je oog moet er ook op getraind zijn. Ik denk dat de tip van langzaam achteruit films in tijd kijken wel enorm kan helpen. Dat helpt ook met betrekking tot de filmwetten die er op dat moment waren. Een aantal films uit de jaren '40 hebben mij verrast simpelweg omdat het verhaal onvoorspelbaar was. Het verwachtingspatroon is tegenwoordig anders en kan daardoor ook saai zijn in de films van ongeveer tien jaar terug.
Laatst heb ik voor het eerst Usual Suspects gekeken en vond het niet een bijzondere film. Vooral vanwege het feit dat het voorspelbaar was. Er zijn waarschijnlijk een boel films daarna uitgekomen die hetzelfde trucje hebben uitgevoerd waardoor ik er onbewust al op getraind was.
Ik geloof wel dat als ik hem destijds gezien had deze mij zeer had overtroffen.
pi_91312293
Ik heb ook de hele IMDB top 250 gezien behalve alle films voor 1980. (Elephant man viel nog op de grens. :P)
  vrijdag 14 januari 2011 @ 13:18:22 #125
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91312378
quote:
6s.gif Op donderdag 13 januari 2011 15:44 schreef El_Matador het volgende:
Wat mij ook opvalt bij oude films (gisteren met The Lion in Winter begonnen, wat volgens mij wel een goeie film is, ik ga hem nog afkijken), is dat er veel "onechter" geacteerd wordt. Ik heb meer het gevoel dat ik niet helemaal in de film zit, maar meer op de acteurs aan het letten ben. Dat is met modernere films (zeg vanaf begin jaren 90) minder.

Oudere films zijn vaak traag. De manier van vertellen vooral.

Ookal lijken No Country for Old Men en The Good The Bad and The Ugly natuurlijk wel op elkaar qua setting en snelheid, toch kan je je beter inleven in de eerste, is mijn ervaring.

12 Angry Men en Easy Rider vond ik daar echt uitzonderingen op.
Dat is denk ik omdat het vaak theateracteurs zijn. Die zijn gewend aan overdrijving, dat moet nou eenmaal in theater om het over te brengen. Het is soms even wennen, maar echt erg vind ik het zelf niet.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_91312567
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:16 schreef algebra010 het volgende:
Ik heb ook de hele IMDB top 250 gezien behalve alle films voor 1980. (Elephant man viel nog op de grens. :P)
Probeer eens wat voor 1980 zou ik zeggen....je mist echt heel veel. :*
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  vrijdag 14 januari 2011 @ 13:24:27 #127
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91312699
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:21 schreef trovey het volgende:

[..]

Probeer eens wat voor 1980 zou ik zeggen....je mist echt heel veel. :*
heel veel. Kijk alleen al wat je dan mist in de top10 :o
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_91312745
Ja ik zou het moeten doen, maar ik kan me moeilijk enthousiast maken voor die films. :{
  vrijdag 14 januari 2011 @ 13:37:48 #129
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_91313348
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

We kunnen nu veel meer visuele hectiek verwerken dan tientallen jaren geleden, muziekvideos hebben film beinvloed, de algehele beeldcultuur ook. En tegelijk is het vertelritme ook haastiger geworden. Ik denk dat Citizen Kane destijds visueel overdonderend was.

Ik hou wel van het overdonderende, dus ook het hectische. Maar ook het trage kan juist heel overdonderend zijn, wanneer je het niet gewend bent. Alleen heb ik er ook wel eens moeite mee, zeker het eerste half uur, en zeker op tv. Wegzappen of de speler stil zetten is toch wat laagdrempeliger dan de bioscoop uit lopen en die neiging is dan soms wel sterk. De film waarbij ik daar het meeste moeite mee had was trouwens Jackie Brown, misschien juist omdat die de oude generatie films nadeed qua tempo en vaart.

Het is gewoon wennen, net als een oudere generatie heeft moeten doen maar dan andersom. Je moet er even op instellen en wat meer plaatjes kijken en wat minder meegesleurd worden, in een lang shot kun je ook meer zien. Het is dus iets meer 'kijken' en wat minder 'zien', en je hebt dus zelf een iets actievere rol. Er zijn heel veel prachtige films gemaakt dus het is wel de moeite waard om daar even aan proberen te wennen.
Daarom vind ik ook het beste om langzame trage films, zowel oude als nieuwe (The American bijv.) te kijken in de bioscoop. Omdat daar het minste afleiding is. Zeker iig niet op tv, want ook ik zal dan gaan zappen. Eigenlijk moet je bij zo'n film helemaal klaar gaan zitten en zorgen dat je geen enkele afleiding hebt, zodat je er helemaal inzit. Dus ook bijvoorbeeld niet op je horloge/klok kijken tijden het kijken. Zelfs als je in de bios zit. Dan wordt je het beste totaal in de film gezogen. Tenminste dat is mijn beleving.
pi_91313967
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:37 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Daarom vind ik ook het beste om langzame trage films, zowel oude als nieuwe (The American bijv.) te kijken in de bioscoop. Omdat daar het minste afleiding is. Zeker iig niet op tv, want ook ik zal dan gaan zappen. Eigenlijk moet je bij zo'n film helemaal klaar gaan zitten en zorgen dat je geen enkele afleiding hebt, zodat je er helemaal inzit. Dus ook bijvoorbeeld niet op je horloge/klok kijken tijden het kijken. Zelfs als je in de bios zit. Dan wordt je het beste totaal in de film gezogen. Tenminste dat is mijn beleving.
Ik denk dat je zelf moet omschakelen naar het ritme van zo'n film, en dan dus ook echt moet gaan kijken ipv passief iets te zien te krijgen. Je moet zelf iets gaan doen met de tijd die de film je geeft, en dan niet op je horloge kijken inderdaad. Dat kan soms even duren.

Thuis werkt dat voor mij vaak niet, en voor jou kennelijk ook niet, maar dat kan voor iedereen anders liggen. Ik heb bijvoorbeeld ook moeite met mp3 luisteren zonder de hele tijd te gaan kiezen, af te breken en zoeken, terwijl ik er dan eigenlijk helemaal niet van geniet, daarvoor moet ik iets opzetten en niet de hele tijd invloed kunnen uitoefenen. Hetzelfde heb ik met een afstandsbediening, als het even te lang duurt dan heb ik alweer het gevoel dat ik daar iets aan moet veranderen, omdat het kan. In de bios kan dat niet en dan heb ik ook de rust om te kijken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_91494601
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:04 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Potverdomme zeg, hoe durf je dit in hemelsnaam te zeggen! Rear Window is een van de meest filmische films ooit gemaakt. Het hele concept van die film draait om het daadwerkelijke kijken, het voyeurisme van Jeffries en tegelijkertijd het voyeurisme van ons kijkers die met hem meekijken. Het verhaal is spannend, heeft prachtige wendingen, goede dialogen en een van de meest aparte sets ooit voor een film. Ik kan me nog herinneren dat ik deze voor het eerst zag en gewoon mee begon te zweten omdat de film zo'n claustrofobische sfeer benadrukte. Je hebt nog veel te leren TS (ik ben trouwens 23).
Goed voorbeeld van hoe je een film wél moet aanprijzen.
Graag op anoniem
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:13:52 #132
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91504277
Trouwens gisteren Casablanca gekeken (eindelijk). Mag ook wel bij de aanraders :P
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_91567457
Je kan niet zeggen ''Films van voor 1975 interesseren me geen fluit'', het lijkt me sterk dat er geen een film van voor 1975 is die je tof vindt.

Er zijn zat films van voor 1975 die ik liever kijk dan 13 in een dozijn prut waarbij het enige ''goede'' de overdreven hoeveelheden special effects zijn (en dan doel ik op Avatar, Pirates, Harry Potter etc.) of de zoveelste voorspelbare plottwist (Shyamalan), rampenfilm (Emmerich) of komedies/romantische komedies waarbij 95% van de kaartverkoop te denken is aan 2-3 grote namen in de film.

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:16 schreef algebra010 het volgende:
Ik heb ook de hele IMDB top 250 gezien behalve alle films voor 1980. (Elephant man viel nog op de grens. :P)
Dat is dus écht zonde he, waarom eigenlijk? Dus wel Avatar gekeken maar niet The Good The Bad and the Ugly?

Zonde :N
  woensdag 19 januari 2011 @ 16:48:56 #134
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_91568107
Ik heb e.e.a gelezen hier, maar niet alles. Wat ikzelf in ieder geval erg belangrijk vind, is dat films in tijdsperspectief geplaatst dienen te worden. Waar bijvoorbeeld een film als Raiders of the Lost Ark tegenwoordig afgemaakt zou worden vanwege de vele foutjes in het script, is het vanwege de leeftijd juist één van de charmes van de film. Natuurlijk leunt de film ook op de humor, Ford en de fantastisch geschoten actie, maar toch.

Een film als Citizen Kane echter vond ik de eerste keer zelf ook maar gewoontjes. Destijds was het echter een film als Avatar (hoewel Avatar niet zo'n heel goed voorbeeld is, maar wel een voorbeeldje) die filmtechnieken gebruikte die nog nooit waren vertoond. Dat wordt vaak vergeten, waar dit bij Kubrick bijvoorbeeld wel door bijna iedereen aangehaald wordt. Het is natuurlijk moeilijk om jezelf in die periode te plaatsen, maar het is het zeker waard.

Citizen Kane was één van mijn eerste oldies en ik vreesde daarna dat de oude films niet aan mij besteed waren. Door me er wat meer in te verdiepen en mezelf open te stellen voor de charmes van de oude tijd (het mindere acteren, vrouwen die vooral charming waren i.p.v. goed acterend, de 'cheesyness' die eigenlijk pure romantiek is) is het helemaal goed gekomen. Denk aan Rear Window (Grace Kelly <3) en It's A Wonderful Life, die tegenwoordig nauwelijks meer van die kwaliteit gemaakt (kunnen) worden.

Dat is toch één van de belangrijkste dingen om een oude film op waarde te schatten. Ik keek pas bijvoorbeeld It's A Wonderful Life met familieleden, met Kerst. 'Bleh, saai' hoorde ik. Tsjah, dan snap je het echt niet. Of je hebt je er niet in verdiept en jezelf ervoor opengesteld. Dat doet wonderen.
pi_91568189
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 00:21 schreef Dj_Day-V het volgende:

[..]

Waarom niet? En waarom mogen die niet in mijn persoonlijke favorieten lijst :?
Nou, tekken was een flop, dragonball was een flop...
pi_91568690
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 00:20 schreef Beardy het volgende:
Naar mijn mening horen filmversies van boeken, strips of games niet in beste film lijstjes thuis.
Dat is net zo kortzichtig als ''Ik vind oude films saai'', waarom moet het per se origineel zijn?

Ik noem een Watchmen, Dark Knight, Godfather, en zo kan je nog wel doorgaan.
pi_91569155
quote:
10s.gif Op woensdag 19 januari 2011 17:00 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Dat is net zo kortzichtig als ''Ik vind oude films saai'', waarom moet het per se origineel zijn?

Ik noem een Watchmen, Dark Knight, Godfather, en zo kan je nog wel doorgaan.
Ik ben het met je eens (heb Sin City in mijn top5 staan... ;) ), maar voor Alone in the Dark gaat het zeker op. Wat een ongelooflijke kutfilm was dat zeg... _O-
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_91569255
quote:
6s.gif Op woensdag 19 januari 2011 17:11 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens (heb Sin City in mijn top5 staan... ;) ), maar voor Alone in the Dark gaat het zeker op. Wat een ongelooflijke kutfilm was dat zeg... _O-
De eerste goede gameverfilming moet ik nog zien ja, maar ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat boek- en stripverfilmingen geniaal kunnen zijn.

Uwe Boll is dan ook wel een vak apart, zijn doel is eigenlijk om slechte films te maken :P
Net als Postal.
pi_91570864
quote:
10s.gif Op woensdag 19 januari 2011 17:13 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

De eerste goede gameverfilming moet ik nog zien ja, maar ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat boek- en stripverfilmingen geniaal kunnen zijn.

Uwe Boll is dan ook wel een vak apart, zijn doel is eigenlijk om slechte films te maken :P
Net als Postal.
Maar Postal was zo slecht dat het weer grappig werd. Alone in the Dark daarentegen was gewoon dom. Als dat zijn bedoeling was geweest, is dat dan aardig gelukt.
signatuurloos
  woensdag 19 januari 2011 @ 23:34:38 #140
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_91592825
12 angry men vind ik wel een oude film die prima te pruimen is. http://www.imdb.com/title/tt0050083/

Puik verhaal. En doordat het vooral om het verhaal draait kun je je ook niet ergeren aan mislukte special effects.
pi_91593802
Een ander goed argument om oude films te bekijken is om te zien hoe men van bepalende regisseurs trucjes heeft afgekeken en deze heden ten dage gebruiken. Of het nu de verhaallijnen van Kurosawa of de camerastandpunten van Hitchcock zijn, het is gewoon mooi om te zien dat vooral de jaren 30, 40 en 50 (mijns inziens) bepalend zijn geweest voor wat we tegenwoordig krijgen voorgeschoteld qua plot en uitwerking daarvan.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_91593968
Zonder oudere films te bekijken mis je hele generaties aan acteurs en actrices waarvan velen legendarisch. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_91594363
films voor de jaren 1980 zijn gewoon anders... de 1 boeit het en de ander niet.

Mij boeit het gewoon niet ( op de westerns na )
pi_91594731


Back to the future :)
pi_91595267
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:01 schreef the_legend_killer het volgende:
films voor de jaren 1980 zijn gewoon anders... de 1 boeit het en de ander niet.

Mij boeit het gewoon niet ( op de westerns na )
Waarom die grens van 1980 dan? Ik vind het nog begrijpelijk dat je een onderscheid maakt tussen silent films uit de jaren 20 en 30 en wat daarna kwam, maar wat is nu het intrinsieke verschil tussen films van voor 1980 of daarna? Tuurlijk, het tempo ligt in veel films stukken lager en zoals hier ook al is opgemerkt zijn bepaalde method actors zoals Brando niet voor iedereen weggelegd. Het komt allemaal wat geforceerd over misschien, maar ik denk dat het wezenlijke verschil is dat de verhaallijnen van oudere films vaak net even wat simplisticher, identificeerbaarder zijn dan wat we tegenwoordig zien.
Als ik the Sopranos als (TV-serie) voorbeeld mag nemen. Het succes van die serie heeft er vooral mee te maken dat het publiek zich kon identificeren met het hoofdpersonage. Het publiek prikt tegenwoordig zo gemakkelijk door de commercialisering van bepaalde films heen. Enkel een mooi gezicht of een goddelijk lichaam hebben werkt niet meer. Men wil een mate van realiteit zien én zich kunnen identificeren met het personage. Zo'n everyman als bijvoorbeeld James Stewart heeft tientallen films gemaakt waarin hij keer op keer de show stal zonder al te veel op te vallen. Dat soort acteurs hebben we nog maar een weinig tegenwoordig.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_91595442
James Stewart, Cary Grant, Henry Fonda en nog veel meer. _O_

Laten we Errol Flynn ook niet vergeten met zijn avonturenfilms uit de jaren 30. *O*
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_91595782
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Waarom die grens van 1980 dan? Ik vind het nog begrijpelijk dat je een onderscheid maakt tussen silent films uit de jaren 20 en 30 en wat daarna kwam, maar wat is nu het intrinsieke verschil tussen films van voor 1980 of daarna? Tuurlijk, het tempo ligt in veel films stukken lager en zoals hier ook al is opgemerkt zijn bepaalde method actors zoals Brando niet voor iedereen weggelegd. Het komt allemaal wat geforceerd over misschien, maar ik denk dat het wezenlijke verschil is dat de verhaallijnen van oudere films vaak net even wat simplisticher, identificeerbaarder zijn dan wat we tegenwoordig zien.
Als ik the Sopranos als (TV-serie) voorbeeld mag nemen. Het succes van die serie heeft er vooral mee te maken dat het publiek zich kon identificeren met het hoofdpersonage. Het publiek prikt tegenwoordig zo gemakkelijk door de commercialisering van bepaalde films heen. Enkel een mooi gezicht of een goddelijk lichaam hebben werkt niet meer. Men wil een mate van realiteit zien én zich kunnen identificeren met het personage. Zo'n everyman als bijvoorbeeld James Stewart heeft tientallen films gemaakt waarin hij keer op keer de show stal zonder al te veel op te vallen. Dat soort acteurs hebben we nog maar een weinig tegenwoordig.
Het trekt mij op 1 of andere manier niet.. de acteurs en de films. Brando heb ik nooit wat aan gevonden. En dan heb ik al heel veel films gezien.

Doe mij maar acteurs zoals Lewis,Bale,Hardy en Fassbender. Ook al is de film middelmatig dan weten deze acteurs het alsnog wel naar een hoger niveau te tillen.
pi_91601210
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 16:50 schreef shintek het volgende:

[..]

Nou, tekken was een flop, dragonball was een flop...
Huh? Die staan niet in mijn lijstje hoor?
  donderdag 20 januari 2011 @ 09:32:27 #149
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_91601345
Ik wil even dit topic en zijn bewoners complimenteren. Het had gemakkelijk in een bashfestijn kunnen ontaarden, maar het is een mooi topic geworden waarin mensen respectvol hun mening geven en soms ook eerlijk hun eigen kijkgedrag beschouwen.

Niet dat ik er zelf veel aan toe te voegen heb, maar ik lees vol belangstelling mee.
  donderdag 20 januari 2011 @ 09:36:29 #150
326209 Prof.Farnsworth
Good news everyone!
pi_91601423
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 02:09 schreef DrDentz het volgende:
Remakes van oude films halen wel vaak slechte cijfers.

http://www.imdb.com/title/tt0155975/
http://www.imdb.com/title/tt0166322/

Je zou toch denken: zelfde verhaal, maar dan betere technieken etc levert een beter cijfer op. Maar tegen nostalgie boks je niet op.
Dit soort remakes zijn dan ook de kanker van de filmindustrie. Volledig terecht dat het een laag cijfer krijgt.
Scissors cuts paper. Paper covers rock. Rock crushes lizard. Lizard poisons Spock. Spock smashes scissors. Scissors decapitates lizard. Lizard eats paper. Paper disproves Spock. Spock vaporizes rock. And as it always has, rock crushes scissors.
pi_91606606
Pas nog North by Northwest gekeken, zeer de moeite waard ook.
pi_91614805
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 00:01 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Cijfers op IMDB zijn sowieso nutteloos. Het eindcijfer is het gemiddelde van het aantal tienen en enen. :').
gelukkig houdt imdb daar rekening mee in hun algoritmes....
  donderdag 20 januari 2011 @ 17:17:24 #153
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_91619714
Goed topic. Ik kijk zelf veel oude films, en ik moet zeggen met wisselend succes. Sommige films vind ik werkelijk fantastisch:
12 Angry men, East of Eden, On the Waterfront, veel westerns als My Darling Clementine, verder The Sting en eigenlijk alle films met Paul Newman / Henry Fonda en komedies met Cary Grant.

Aan de andere kant vallen er ook veel films tegen. Veel Hitchcocks zijn aan mij niet echt besteed bij de eerste keer kijken. Het tempo ligt laag, de grapjes zijn vaak oubollig en de toespelingen gedateerd. Sterker nog, kreeg een afkeer van Jimmy Steward dat pas later herstelde. Citizen Kane - kon mij ook al niet bekoren.
Overal verstand van.
  donderdag 20 januari 2011 @ 17:57:48 #154
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_91621358
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 17:17 schreef macondo het volgende:
Goed topic. Ik kijk zelf veel oude films, en ik moet zeggen met wisselend succes. Sommige films vind ik werkelijk fantastisch:

Maar dat geldt neem ik aan ook voor nieuwe films? ;)
pi_91623041
1980's
- Altered States (1980) 8.4
- Blade Runner (1982) 8.2
- Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (1981) 7.8
- Drugstore Cowboy (1989) 6.5
- Fame (1980) 7.5

1970's
- La planète sauvage (1973) 8.0
- Soylent Green (1973) 7.8

1960's
- 2001: A Space Odyssey (1968) 4.5
- Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) 7.8
- It's a Mad Mad Mad Mad World (1963) 7.3
- Psycho (1960) 6.6

1950's
- 12 Angry Men (1957) 8.4
- Sunset Blvd. (1950) 6.0
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_91623465
Ik heb ook deze box:



Dit zijn stuk voor stuk magistrale films. Experimenteel en baanbrekend. Met name de Frankenstein films en the Invisible Man (met fantastische special effects) zijn super! Aanrader voor mensen die hier voor open staan!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 20 januari 2011 @ 19:59:11 #157
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_91627346
quote:
12s.gif Op donderdag 20 januari 2011 17:57 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Maar dat geldt neem ik aan ook voor nieuwe films? ;)
Uiteraard, maar sommige oude films (Rear Window, Citizen Kane, North by Northwest, Rope, Vertigo, African Queen) kunnen mij niet zo boeien terwijl ze als absolute klassiekers bekend staan.
Overal verstand van.
  donderdag 20 januari 2011 @ 20:32:41 #158
27648 Weakling
available in strong mint
pi_91629399
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 19:59 schreef macondo het volgende:
Uiteraard, maar sommige oude films (Rear Window, Citizen Kane, North by Northwest, Rope, Vertigo, African Queen) kunnen mij niet zo boeien terwijl ze als absolute klassiekers bekend staan.
Vind je dat erg of raar? Ik neem toch aan van niet.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 20 januari 2011 @ 21:21:45 #159
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_91632004
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 19:59 schreef macondo het volgende:

[..]

Uiteraard, maar sommige oude films (Rear Window, Citizen Kane, North by Northwest, Rope, Vertigo, African Queen) kunnen mij niet zo boeien terwijl ze als absolute klassiekers bekend staan.
Rope is geniaal.
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_91632432
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 18:53 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb ook deze box:

[ afbeelding ]

Dit zijn stuk voor stuk magistrale films. Experimenteel en baanbrekend. Met name de Frankenstein films en the Invisible Man (met fantastische special effects) zijn super! Aanrader voor mensen die hier voor open staan!
Oh, die box lijkt mij wel heel gaaf. Waar heb je die vandaan?
signatuurloos
pi_91633273
Heel lang geleden via via gekocht. Met een beetje goed zoeken is die nog wel te vinden :)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_91640346
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:39 schreef Jor_Dii het volgende:
Heel lang geleden via via gekocht. Met een beetje goed zoeken is die nog wel te vinden :)
http://www.amazon.com/Uni(...)eature/dp/0783242379
valt toch wel mee? eerste hit, heb je alleen geen NL subs, maar geen idee of jouw box dat wel heeft :P
pi_91640516
Mijne heeft wel NL subs ja, iig een aanschaf waard!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 21 januari 2011 @ 09:45:29 #164
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_91648586
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 20:32 schreef Weakling het volgende:

[..]

Vind je dat erg of raar? Ik neem toch aan van niet.
Niet raar of erg, maar wel vermeldingswaardig in dit topic dat ik als filmliefhebber en vooral van oude klassiekers tóch weinig leuks vind aan de Hitchcock's en Citizen Kane. Had ik niet verwacht.

Moraal van het verhaal : als je sommige films niet zo boeiend vind, probeer eens een andere en schrijf het niet allemaal af.
Overal verstand van.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 19:47:34 #165
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_91673188
quote:
12s.gif Op donderdag 20 januari 2011 18:43 schreef El_Matador het volgende:
1980's
- Altered States (1980) 8.4
- Blade Runner (1982) 8.2
- Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (1981) 7.8
- Drugstore Cowboy (1989) 6.5
- Fame (1980) 7.5

1970's
- La planète sauvage (1973) 8.0
- Soylent Green (1973) 7.8

1960's
- 2001: A Space Odyssey (1968) 4.5
- Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) 7.8
- It's a Mad Mad Mad Mad World (1963) 7.3
- Psycho (1960) 6.6

1950's
- 12 Angry Men (1957) 8.4
- Sunset Blvd. (1950) 6.0
Zijn dit jouw waarderingen over de films, die erachter staan? De lage cijfers voor Psycho en Sunset Blvd. zal ik je nog vergeven, maar potverdulleme een 4.5 voor 2001? :'(
pi_91694031
Oude films die ik erg goed vind tot 1995:

Dial M for Murder (1954) Een aanrader
Shining, The (1980)
Léon (1994)
What's Eating Gilbert Grape (1993)
One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
Evil Dead II (1987)
Papillon (1973)
Carrie (1976)
It (1990)
Cape Fear (1991) niet super maar toch ijzersterk geacteerd door de Nero
Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (1994)
Léon (1994)
Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966) mijn absolute favoriet
Escape from Alcatraz (1979)
Man Who Knew Too Much, The (1956)
Don't Look Now (1973)
Wait until Dark (1967) aanrader

[ Bericht 0% gewijzigd door richard_prf op 22-01-2011 04:12:02 ]
pi_91694994
Ik ben erg fan van films uit de jaren 50/60/70. Denk aan filmmakers als Antonioni, Godard, Hitchcock, Wilder, Powell/Pressburger, Buñuel. Niets mis mee. M, Metropolis etc. moet ik nog een keer zien.
pi_91696454
M van Fritz Lang (1931) moet gewoon iedereen zien! Zelden zo'n cinematografisch kunstwerk gezien en het is daarnaast ook nog eens een steengoede film!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_91697144
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2011 12:23 schreef Rucebo het volgende:
zeer de moeite waard ook.
Precies, moeite. Soms moet je ergens een beetje moeite voor doen om er veel voor terug te krijgen. Er even voor gaan zitten, overschakelen naar een ander tempo en vaart, een andere manier van kijken en een andere verteltrant. Dat geldt vaak ook voor Italiaanse, Spaanse, Franse en Aziatische films.

De dingen (in het algemeen, niet alleen films) die er het makkelijkst ingaan zijn zelden de dingen waar je het meeste lol uit haalt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 12:34:52 #170
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_91700889
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 02:17 schreef richard_prf het volgende:
Oude films die ik erg goed vind tot 1995:
Haha, die is goed. Oude films van vóór 1995 :D

Kom op man, een film uit 1994 is niet oud.
Overal verstand van.
pi_91700915
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:34 schreef macondo het volgende:

[..]

Haha, die is goed. Oude films van vóór 1995 :D

Kom op man, een film uit 1994 is niet oud.
Wel als je in 1992 geboren bent... ;)
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 22 januari 2011 @ 12:36:10 #172
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_91700933
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wel als je in 1992 geboren bent... ;)
Ik vind dat niet oud, en ben in 1993 geboren. :')
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_91700996
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:36 schreef Haarklip het volgende:

[..]

Ik vind dat niet oud, en ben in 1993 geboren. :')
Ik vind een auto uit 1993 oud. Anderen rijden er met plezier in. :*
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 22 januari 2011 @ 12:52:01 #174
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_91701476
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:38 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik vind een auto uit 1993 oud. Anderen rijden er met plezier in. :*
Films met auto's vergelijken. :')
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_91701610
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:52 schreef Haarklip het volgende:

[..]

Films met auto's vergelijken. :')
Ik had ook vrouwen kunnen nemen, maar dan nog had je het niet begrepen. :* :W

SMAAK, onnozele. o|O
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 22 januari 2011 @ 15:07:19 #176
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_91706895
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:55 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik had ook vrouwen kunnen nemen, maar dan nog had je het niet begrepen. :* :W

SMAAK, onnozele. o|O
Hoe oud een film is heeft toch niets te maken met de kwaliteit ervan?
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 15:16:24 #177
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_91707169
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:55 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik had ook vrouwen kunnen nemen, maar dan nog had je het niet begrepen. :* :W

SMAAK, onnozele. o|O
Films beoordelen op hun jaartal heeft niks te maken met smaak, beste vriend.
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_91708707
Inderdaad zeg :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_91713390
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:34 schreef macondo het volgende:

[..]

Haha, die is goed. Oude films van vóór 1995 :D

Kom op man, een film uit 1994 is niet oud.
Ik moest gewoon even mijn favoriete film Léon vermelden :D
pi_91716045
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 12:55 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik had ook vrouwen kunnen nemen, maar dan nog had je het niet begrepen. :* :W

SMAAK, onnozele. o|O
Bedankt hè }:| :+
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_91741123
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:16 schreef Haarklip het volgende:

[..]

Films beoordelen op hun jaartal heeft niks te maken met smaak, beste vriend.
Natuurlijk wel. Net als met auto's. Een klassieker rijdt anders dan een bak met stuurbekrachtiging, ABS, etc. Zo ook met films. Een oude film is over het grote algemeen trager, minder effects en meer nadruk op de acteurs en hun ontwikkeling.

Dat soort films heb je nu ook, maar als dat je smaak minder is, dan zul je oude films minder waarderen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_91741129
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 19:04 schreef trovey het volgende:

[..]

Bedankt hè }:| :+
Ik houd wel van vrouwen met ervaring :*
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_91741156
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 15:07 schreef DrDurden het volgende:

[..]

Hoe oud een film is heeft toch niets te maken met de kwaliteit ervan?
Waar heb ik het over kwaliteit? :o
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 23 januari 2011 @ 11:58:57 #184
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_91741344
quote:
6s.gif Op zondag 23 januari 2011 11:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Net als met auto's. Een klassieker rijdt anders dan een bak met stuurbekrachtiging, ABS, etc. Zo ook met films. Een oude film is over het grote algemeen trager, minder effects en meer nadruk op de acteurs en hun ontwikkeling.

Dat soort films heb je nu ook, maar als dat je smaak minder is, dan zul je oude films minder waarderen.
Dan kan je hem nog wel mooi vinden. ;)
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_91741597
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 11:58 schreef Haarklip het volgende:

[..]

Dan kan je hem nog wel mooi vinden. ;)
Precies. Maar dat is dus smaak. De TT luidt "Ik vind oude films saai!". De argumenten voor die saaiheid van degenen die het daarmee eens zijn, zijn gewoon sterker dan de verstokte cinefielen die tegensputteren.

Of je die "saaiheid" leuk vindt, dat is nou een kwestie van smaak.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 23 januari 2011 @ 12:46:14 #186
27648 Weakling
available in strong mint
pi_91743387
quote:
6s.gif Op zondag 23 januari 2011 12:04 schreef El_Matador het volgende:
Of je die "saaiheid" leuk vindt, dat is nou een kwestie van smaak.
Het is dat je saaiheid al zelf tussen quotjes zet, want saai betekent natuurlijk gewoon niet leuk. Dat de redenen waarom de ene persoon een film saai vindt geen belemmering zijn voor een ander is een heel ander verhaal. Zo heb ik gister in de bios de nieuwe Tron gezien en vond die erg saai, maar het is verre van een langzame film etc.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_91743472
12 Angry Men gezien, weer niet :'(
  zondag 23 januari 2011 @ 12:57:14 #188
27648 Weakling
available in strong mint
pi_91743900
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 12:48 schreef Dj_Day-V het volgende:
12 Angry Men gezien, weer niet :'(
Als in: "Alweer een oude film gezien die ik saai vond" ? Tsja, je moet zoiets ook niet gaan lopen forceren.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zondag 23 januari 2011 @ 13:09:56 #189
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_91744568
quote:
6s.gif Op zondag 23 januari 2011 12:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Precies. Maar dat is dus smaak. De TT luidt "Ik vind oude films saai!". De argumenten voor die saaiheid van degenen die het daarmee eens zijn, zijn gewoon sterker dan de verstokte cinefielen die tegensputteren.

Of je die "saaiheid" leuk vindt, dat is nou een kwestie van smaak.
Alsof er geen enkele oude auto is die iemand mooi vind. :')
En wat is de definitie van 'oud'?
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_91745116
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 12:48 schreef Dj_Day-V het volgende:
12 Angry Men gezien, weer niet :'(
Sorry, maar dan kun je beter stoppen inderdaad.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_91746220
Denk het ook. Vind het wel grappig om te zien hoe mensen waren in die tijd :P
  zondag 23 januari 2011 @ 14:27:26 #192
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_91748318
Een groot verschil met tegenwoordige films vind ik de acteurs en actrices.

De acteurs waren gewoon cool en fijn om naar te kijken. Ik noem een Paul Newman, Marlon Brando, James Dean, Henry Fonda, Cary Grant..

Maar dan de actrices (en ik ben toch echt geen homo), die maken meestal maar heel weinig indruk op mij. Doet mij meestal niets, vind ze noch sympathiek noch aantrekkelijk. En dat is wel eens lastig als je je in probeert te leven...

En als je 12 angry men niets vind, dan kun je maar beter ophouden.
Overal verstand van.
  zondag 23 januari 2011 @ 14:30:47 #193
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_91748474
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:27 schreef macondo het volgende:
Een groot verschil met tegenwoordige films vind ik de acteurs en actrices.

De acteurs waren gewoon cool en fijn om naar te kijken. Ik noem een Paul Newman, Marlon Brando, James Dean, Henry Fonda, Cary Grant..

Maar dan de actrices (en ik ben toch echt geen homo), die maken meestal maar heel weinig indruk op mij. Doet mij meestal niets, vind ze noch sympathiek noch aantrekkelijk. En dat is wel eens lastig als je je in probeert te leven...
Qua acteurs ben ik het helemaal met je eens, qua actrices niet. Ik mag aannemen dat je Rear Window ook hebt gezien, aangezien dit een klassieker is die je zeker gezien moet hebben als je je richt op de 'oude films'. Werd jij dan echt niet ook maar een klein beetje verliefd op Grace Kelly? Niemand heeft mijn hart ooit zo gestolen tijdens een film als zij. Niet omdat ze nu 's werelds beste actrice was, maar omdat zij met haar charme en klasse die hele kleine ruimte wist te betoveren, waardoor je vergat dat ze geen topactrice was.
  zondag 23 januari 2011 @ 14:41:25 #194
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_91748951
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:27 schreef macondo het volgende:
Maar dan de actrices (en ik ben toch echt geen homo), die maken meestal maar heel weinig indruk op mij. Doet mij meestal niets, vind ze noch sympathiek noch aantrekkelijk. En dat is wel eens lastig als je je in probeert te leven...
Er waren toen ook nauwelijks sterke rollen voor actrices, er wordt nu nog steeds over geklaagd en toen was 't nog veel erger.

Alle rollen voor vrouwen vielen dan ook onder 3 of 4 steeds terugkerende voorgekauwde types: het onschuldig maagdelijke meisje, de icequeen/femme fatale, de venijnige bitch en tot slot de "liberated woman", verbaal sterk, maar al bij al ook een braaf huisvrouwtje (want ze mochten natuurlijk niet te sterk worden).
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_91749637
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:27 schreef macondo het volgende:
Een groot verschil met tegenwoordige films vind ik de acteurs en actrices.

De acteurs waren gewoon cool en fijn om naar te kijken. Ik noem een Paul Newman, Marlon Brando, James Dean, Henry Fonda, Cary Grant..

Maar dan de actrices (en ik ben toch echt geen homo), die maken meestal maar heel weinig indruk op mij. Doet mij meestal niets, vind ze noch sympathiek noch aantrekkelijk. En dat is wel eens lastig als je je in probeert te leven...
Niet? Ik mis juist die paar actrices die met een lach of een zucht een hele film zouden kunnen dragen, omdat ze zowel mooi als bijzonder zijn. En dan heb ik het over Sophia Loren, Faye Dunaway, Brigitte Bardot, Claudia Cardinale.

Die hebben allemaal wel iets heel eigens. Ik heb juist het idee dat actrices van nu nauwelijks mogen afwijken van een schoonheidsideaal, waardoor ze op een wat fletse en weinig uitgesproken manier mooi zijn. Wéér een even fraai als nietszeggend koppie. Ze zijn minder markant, bij de mannen zie je dat ook. Je kunt van Brando, Kirk Douglas, James Stewart en Cary Grant zeggen wat je wilt, maar je zult ze niet snel door elkaar halen met andere acteurs van hun generatie. Dat zou ik van de huidige generatie veertigers niet durven zeggen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_91776972
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 13:45 schreef Dj_Day-V het volgende:
Denk het ook. Vind het wel grappig om te zien hoe mensen waren in die tijd :P
Dat vond ik ook zo mooi aan die film. Heel erg mannelijk, wat je nu veel minder ziet. Ik vond het een sterke film, ook omdat het verhaal tijdloos is. Maar de eigenschappen "saai", "traag" en "meer gericht op acteurs en karakters dan op special effects" heeft het zeer zeker. ;)

Ik weet niet van wat voor genres je houdt, maar probeer Easy Rider (1969) en Altered States (1980) eens. En A Clockwork Orange (1971) is ook een meesterwerk.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_91928332
Jeugd sentiment! Lost Boys, The (1987)
pi_91966322
Hmmm, ja, ik kan het me een beetje voorstellen - ik vind het tempo ook veel trager in oude films en ik vónd dat wel storend. Inmiddels niet meer!
Groot fan van 12 angry men (briljant briljant!) en 'singing in the rain' (zo niet saai! - tegenwoordig maken ze de mannen niet meer zo ;-) )
Dromen zijn voorgevoelens van dingen die je in staat bent daadwerkelijk te verwerkelijken
pi_91967132
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:54 schreef single_queen het volgende:
Hmmm, ja, ik kan het me een beetje voorstellen - ik vind het tempo ook veel trager in oude films en ik vónd dat wel storend. Inmiddels niet meer!
Groot fan van 12 angry men (briljant briljant!) en 'singing in the rain' (zo niet saai! - tegenwoordig maken ze de mannen niet meer zo ;-) )
Ik houd totaal niet van musicals maar singin in the rain vond ik toch wel aardig. De nummers waren leuk, het verhaal was natuurlijk tergend. Maar dat heeft in dit geval niks met die tijd te maken.

De 'snelheid' van vroeger vind je ook nog best wel terug in films van tegenwoordig alleen worden er andere shots genomen waardoor je denkt dat de verhaallijn gaat.
pi_91968223
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet? Ik mis juist die paar actrices die met een lach of een zucht een hele film zouden kunnen dragen, omdat ze zowel mooi als bijzonder zijn. En dan heb ik het over Sophia Loren, Faye Dunaway, Brigitte Bardot, Claudia Cardinale.

Die hebben allemaal wel iets heel eigens. Ik heb juist het idee dat actrices van nu nauwelijks mogen afwijken van een schoonheidsideaal, waardoor ze op een wat fletse en weinig uitgesproken manier mooi zijn. Wéér een even fraai als nietszeggend koppie. Ze zijn minder markant, bij de mannen zie je dat ook. Je kunt van Brando, Kirk Douglas, James Stewart en Cary Grant zeggen wat je wilt, maar je zult ze niet snel door elkaar halen met andere acteurs van hun generatie. Dat zou ik van de huidige generatie veertigers niet durven zeggen.
Om nog maar niet te spreken over de huidige twintigers.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
  donderdag 27 januari 2011 @ 23:33:52 #201
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_91968979
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:54 schreef single_queen het volgende:
Hmmm, ja, ik kan het me een beetje voorstellen - ik vind het tempo ook veel trager in oude films en ik vónd dat wel storend. Inmiddels niet meer!
Groot fan van 12 angry men (briljant briljant!) en 'singing in the rain' (zo niet saai! - tegenwoordig maken ze de mannen niet meer zo ;-) )
Singin' in the rain - dat is een soort Will & Grace maar dan met liedjes. Toch wel de grootste homo film die ik ooit heb gezien, volgens mij moet toch iedereen zien dat de mannen in de film een relatie met elkaar hebben. :D
Overal verstand van.
  donderdag 27 januari 2011 @ 23:45:03 #202
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_91969758
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 23:33 schreef macondo het volgende:

[..]

Singin' in the rain - dat is een soort Will & Grace maar dan met liedjes. Toch wel de grootste homo film die ik ooit heb gezien, volgens mij moet toch iedereen zien dat de mannen in de film een relatie met elkaar hebben. :D
Wat is dat nou weer voor onzin?
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')