abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 april 2011 @ 19:46:13 #126
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_95927492
En dat klinkt heel rationeel, bij vlagen denk ik alleen best wel eens: help! Maar het is stug doorgaan...
pi_95949466
Hoi iedereen,

Vorige week heb ik gesolliciteerd voor een aio-plek (cognitieve psychologie). Wat was dat een pittig gesprek. Ik had me inhoudelijk zeer goed voorbereid, maar toch. Zo kreeg ik de vraag: "wat als je experimenten niet het gewenste resultaat geven, wat doe je dan en wanneer moet je beginnen panikeren? Want je moet je vijf publicaties op het einde van de rit binnen hebben." Hoe reageer je daar het beste op? Door de zenuwen denk ik dat ik daar in de mist ben gegaan.

Binnenkort is de tweede ronde. Er is dan ook een gesprek en schrijfopdracht. Wat kan ik verwachten van beide? Wil iemand mij concrete vragen geven, hoe meer hoe liever! En die schrijfopdracht, is dat ter plaatse of heb je een aantal dagen?

Ik kan alle hulp gebruiken!
  maandag 25 april 2011 @ 12:11:21 #128
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_95950523
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 11:41 schreef Muchachas het volgende:
Binnenkort is de tweede ronde. Er is dan ook een gesprek en schrijfopdracht. Wat kan ik verwachten van beide? Wil iemand mij concrete vragen geven, hoe meer hoe liever! En die schrijfopdracht, is dat ter plaatse of heb je een aantal dagen?

Ik kan alle hulp gebruiken!
Awel, volgens mij panikeert u een beetje :)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  donderdag 28 april 2011 @ 22:47:41 #129
229513 Blurred86
Live Positive
pi_96115308
kan iemand hier mij misschien vertellen wat een 'bench fee' is? google maakt me niet veel wijzer..
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
pi_96122165
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:47 schreef Blurred86 het volgende:
kan iemand hier mij misschien vertellen wat een 'bench fee' is? google maakt me niet veel wijzer..
Een 'bench fee' is het gedeelte van het onderzoeksbudget dat gebruikt (zou moeten) worden voor de middelen die nodig zijn om het onderzoek te faciliteren. Dus een vergoeding voor computer, software, buitenlandse reizen, etcetera. Lab-artikelen en onderzoeksinstrumenten vallen er geloof ik niet onder.

Bij 'standaard' Nederlandse PhD-posities is dat altijd al opgenomen in het budget. Het komt echter voor (vooral als je zelf budget moet regelen, of naar het buitenland gaat) dat je zelf verantwoordelijk wordt gemaakt voor een (deel van) de 'bench fee', en dat kan een behoorlijk prijzige bedoeling worden. In Nederland wordt voor een bench fee al gauw ¤ 5000 per maand gerekend.
pi_96122197
Zijn hier overigens ook mensen die op latere leeftijd zijn gaan promoveren? Dus niet direct na het behalen van de MSc of Drs-titel, maar die daarna eerst een poos gewerkt hebben? Ik werk nu al een poos, en denk regelmatig over promoveren, maar zou wel willen weten hoe anderen dat hebben aangepakt. Iemand?
  Moderator vrijdag 29 april 2011 @ 07:36:36 #132
45833 crew  Fogel
pi_96124495
Ik ben 6 jaar na het behalen van mijn MSc begonnen. Wat mij betreft een groot voordeel tov meteen na de MSc beginnen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_96125836
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 11:41 schreef Muchachas het volgende:
Wil iemand mij concrete vragen geven, hoe meer hoe liever!
Leg je afstudeeronderzoek eens uit?
Waarom vind je dat zo interessant?
Waarom vind het het onderwerp van dit project zo interessant?
Wat vind je eigenlijk van theorie X?
Wat verwacht jij van je promotor/begeleider?
Hoe denk je proefpersonen te gaan motiveren voor een experiment van 4 uur (of andere praktische vragen)?
Hoe zou je dit experiment <insert korte schets van design> verbeteren? Waarom is dat beter?

Kortom, als je je op het gesprek voorbereidt alsof je de baan al hebt, kom je er wel :)
Een schrijfopdracht heb ik nooit gehad, dus geen idee. Rustig blijven en je best doen lijkt me het verstandigste.
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
  vrijdag 29 april 2011 @ 09:46:27 #134
124676 RobertoCarlos
pi_96126593
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 07:36 schreef Fogel het volgende:
Ik ben 6 jaar na het behalen van mijn MSc begonnen. Wat mij betreft een groot voordeel tov meteen na de MSc beginnen.
O? Want?
  Moderator vrijdag 29 april 2011 @ 09:49:18 #135
45833 crew  Fogel
pi_96126690
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2011 09:46 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

O? Want?
In het algemeen: Meer ervaring.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  vrijdag 29 april 2011 @ 12:27:24 #136
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_96133446
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 01:25 schreef vive_la_france het volgende:
Zijn hier overigens ook mensen die op latere leeftijd zijn gaan promoveren? Dus niet direct na het behalen van de MSc of Drs-titel, maar die daarna eerst een poos gewerkt hebben? Ik werk nu al een poos, en denk regelmatig over promoveren, maar zou wel willen weten hoe anderen dat hebben aangepakt. Iemand?
Bij ons op de afdeling lopen er aardig wat van rond. Het is vooral het bedenken van een goed onderzoek wat aansluit bij je werk en bij het werk van een professor, en dat je hem dan vraagt als je promotor. Samen werk je dan een voorstel uit en ga je financiering bewerkstelligen.
pi_96144286
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 09:49 schreef Fogel het volgende:

[..]

In het algemeen: Meer ervaring.
Ik had graag eerst een aantal jaar 'in het veld' gewerkt. Maar, in mijn vakgebied, in deze tijd kom je daar echt niet tussen. Het is zo moeilijk gelijk een baan op niveau te vinden, en ik kreeg deze kans en was dus gek om het niet te doen. Maar ik denk inderdaad dat wat werkervaring handig kan zijn in de promotie zelf, maar ook in de kansen die je na de promotie krijgt.
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:49:45 #138
229513 Blurred86
Live Positive
pi_96145474
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 01:24 schreef vive_la_france het volgende:

[..]

Een 'bench fee' is het gedeelte van het onderzoeksbudget dat gebruikt (zou moeten) worden voor de middelen die nodig zijn om het onderzoek te faciliteren. Dus een vergoeding voor computer, software, buitenlandse reizen, etcetera. Lab-artikelen en onderzoeksinstrumenten vallen er geloof ik niet onder.

Bij 'standaard' Nederlandse PhD-posities is dat altijd al opgenomen in het budget. Het komt echter voor (vooral als je zelf budget moet regelen, of naar het buitenland gaat) dat je zelf verantwoordelijk wordt gemaakt voor een (deel van) de 'bench fee', en dat kan een behoorlijk prijzige bedoeling worden. In Nederland wordt voor een bench fee al gauw ¤ 5000 per maand gerekend.
bedankt! het wordt in mijn geval inderdaad voor mij geregeld, maar ik was benieuwd wat het nou eigenlijk inhoudt.
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:50:20 #139
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_96145502
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:27 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Bij ons op de afdeling lopen er aardig wat van rond. Het is vooral het bedenken van een goed onderzoek wat aansluit bij je werk en bij het werk van een professor, en dat je hem dan vraagt als je promotor. Samen werk je dan een voorstel uit en ga je financiering bewerkstelligen.
Kun je na zo'n promotie ook de stap naar werken in de wetenschap maken of is dat niet gebruikelijk?
pi_96157101
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 07:36 schreef Fogel het volgende:
Dat het op bepaalde punten een groot voordeel kan zijn, kan ik me voorstellen. Ik denk vooral dat ik, als ik nu zou beginnen, veel sterker zou zijn in het aangeven welke kant ik zelf het onderzoek op zou willen sturen dan net na mijn MSc. Je bent waarschijnlijk veel sneller onafhankelijk onderzoeker.

Waar ik wel nog in geinteresseerd ben, is hoe dit in de praktijk uitpakt! Hoe ga je om met je 'normale' collega's, hoe gaat het contact met de begeleiders en (ook niet onbelangrijk) heb je veel salaris ingeleverd om te kunnen beginnen aan een PhD?
  vrijdag 29 april 2011 @ 22:34:56 #141
124676 RobertoCarlos
pi_96160418
En ben je na 6 jaar werken (in mogelijk totaal ander vakgebied) niet vervreemd van het geleerde op de studie? En dat men denkt dat je 'eruit' bent?
  Moderator zaterdag 30 april 2011 @ 00:37:17 #142
45833 crew  Fogel
pi_96165532
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 21:26 schreef vive_la_france het volgende:

[..]

Dat het op bepaalde punten een groot voordeel kan zijn, kan ik me voorstellen. Ik denk vooral dat ik, als ik nu zou beginnen, veel sterker zou zijn in het aangeven welke kant ik zelf het onderzoek op zou willen sturen dan net na mijn MSc. Je bent waarschijnlijk veel sneller onafhankelijk onderzoeker.

Waar ik wel nog in geinteresseerd ben, is hoe dit in de praktijk uitpakt! Hoe ga je om met je 'normale' collega's, hoe gaat het contact met de begeleiders en (ook niet onbelangrijk) heb je veel salaris ingeleverd om te kunnen beginnen aan een PhD?
Dat dus, je weet beter wat je wil en wat je kan. Dat scheelt heel veel.
Ik kan alleen voor mezelf spreken hier: mijn werkgever (een onderzoeksinstituut) betaalt mijn normale salaris door terwijl ik met mijn PhD bezig ben. Ik werk gemiddeld over 4 jaar 25 % daar en 75% bij de uni. Heeft weinig impact op de omgang met collegas. OK, momenteel heb ik een paar maanden vrij genomen van de ene werkgever om te kunnen concentreren, maar verder zie ik ze nog regelmatig.
Ik denk dat er een groot verschil is tussen het "normale bedrijfsleven" en het werken bij een (non-profit non-governmental) onderzoeksinstituut wat dat betreft, een instituut ligt natuurlijk een stuk dichter bij academia.

quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2011 22:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
En ben je na 6 jaar werken (in mogelijk totaal ander vakgebied) niet vervreemd van het geleerde op de studie? En dat men denkt dat je 'eruit' bent?
Ligt er natuurlijk aan wat je tussendoor doet. In mijn geval niet.
pi_96166665
Ik studeer Elektrotechniek aan de TU.

Ik vraag mij werkelijk af waarom ik 4/5 jaar zou moeten promoveren als ik in het bedrijfsleven veel meer kan verdienen met 5 jaar werkervaring.

Promoveren lijkt mij dus nutteloos behalve als ik ECHT enkel geïnteresseerd ben om als professor te werken en papers te schrijven en/of onderzoek, denk ik.
pi_96168010
Klopt.
Jesus saves but death prevails.
  Moderator zaterdag 30 april 2011 @ 08:46:19 #145
45833 crew  Fogel
pi_96168660
Voor mij is een PhD op zak hebben een vereiste om senior researcher te kunnen worden en daarnaast kan je vrijwel uitsluitend met een PhD projectleider worden voor EU-IST projecten (een enkele uitzondering daargelaten). En laten we nu net vooral ons geld verdienen met dat soort projecten. Het voor mij dus de enige manier om verder te komen.
Ik heb de nodige jaren als consultant gewerkt. Loon is misschien leuk, maar doen wat je zelf wil (waar ik werk mag iedereen zelf projectvoorstellen schrijven - maar dus geen PL zijn zonder PhD) en jezelf continu echt verderontwikkelen dmv research is veel leuker. Ik heb liever deze vrijheid en dit type werk dan een hoger loon (uitgaande van loonstatisktieken uit mijn vakgebied zou ik er hooguit 15k¤ per jaar op vooruit gaan en dat is wat mij betreft absoluut niet voldoende om er over na te denken om dat te gaan doen).
  zaterdag 30 april 2011 @ 19:27:28 #146
124676 RobertoCarlos
pi_96181624
Welke citation style gebruiken jullie eigenlijk bij jullie articles etc?
  Moderator zaterdag 30 april 2011 @ 19:29:27 #147
45833 crew  Fogel
pi_96181677
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 april 2011 19:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Welke citation style gebruiken jullie eigenlijk bij jullie articles etc?
Ligt er maar net aan wie het publiceert. Voor ACM de ACM stijl, voor LNCS de LNCS style, etc. Staat gewoon bij author instructions.
  zaterdag 30 april 2011 @ 19:34:38 #148
124676 RobertoCarlos
pi_96181831
Laat ik het zo zeggen: welke wordt het meest gebruikt? cq. gebruiken jullie het meest?
  Moderator zaterdag 30 april 2011 @ 20:00:50 #149
45833 crew  Fogel
pi_96182662
Ik gebruik voornamelijk ACM en LNCS, maar dat ligt aan mijn vakgebied.
En je eigen voorkeur maakt hierin niks uit, je hebt je aan de stijl te houden van de publisher.
  zaterdag 30 april 2011 @ 20:25:53 #150
124676 RobertoCarlos
pi_96183395
Dat snap ik. Aangezien ik vaak papers schrijf kan ik op dit moment zelf kiezen welke citation style ik gebruik. Alleen zijn er meerder stijlen toegestaan (APA, Chicago, Harvard, APSA, etc), vandaar dat ik zocht naar in de praktijk een algemeen gebruikte stijl die ik dan standaard zelf kan gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')