abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91162514
Ik vind het echt een heel lief, onbaatzuchtig en intiem gebaar, maar ik zou het zelf nooit aandurven, Lente bv van iemand anders geven.

Zijn jullie je bewust van de risico's?

quote:
Een Facebookgroep uit de Canadese provincie Alberta helpt moeders om borstmelk uit te wisselen. De vraag van mama's is hoog, maar experts waarschuwen voor de gezondheidsrisico's.

Persoonlijke band
De organisatie 'Eats on Feets', dat filialen in verschillende provincies heeft, koppelt mama's die borstmelk nodig hebben aan vrouwen die dit kunnen missen. Dit initiatief is nog maar drie weken actief, maar vond al een oplossing voor acht moeders. "Het is een erg intieme band die deze vrouwen scheppen", aldus woordvoerster Andrea Salcedo.

Gezondheidsrisico's
Maar de gezondheidsorganisatie Health Canada waarschuwde dat het uitwisselen van borstmelk niet veilig is, het stelt baby's bloot aan hiv of hepatitis B en C of bacteriële infecties als stafylokokken of voedselvergiftiging. "Het is een nodeloos risico om borstmelk van een andere moeder te geven die niet gescreend werd of waarvan de melk niet gepasteuriseerd werd", aldus professor Evelyn Jain. "Er zijn minstens zes verschillende, bedreigende virussen die via borstmelk doorgegeven kunnen worden."

De groep moedigt vrouwen wel aan tot een bloedscreening van donoren, ze moeten ook de ontvangende mama's laten weten of ze medicatie nemen. (ep)
Bron.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:01:05 #152
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91162693
Ylana is een ICSI-baby en daarvoor moest ik (net als Tico) gescreend worden op oa al die ziektes die in dat stukje staan. Ik snap je terughoudendheid overigens wel Serpente.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_91162903
Maar de kans bestaat natuurlijk, hoe klein dan ook, dat je in de tussentijd alsnog een dergelijk virus hebt opgelopen.

En in het geval van bacteriele infecties als stafylokokken of voedselvergiftiging is die kans al een stukje groter.

Mijn terughoudendheid is geen verwijt overigens, hoor, ik snap heel goed dat je, redenerend vanuit de voordelen die borstvoeding biedt, tot een dergelijk besluit komt, maar ik zou het risico persoonlijk nooit durven nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ssserpente op 11-01-2011 19:53:54 ]
pi_91162976
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:07 schreef Ssserpente het volgende:
Maar de kans bestaan natuurlijk, hoe klein dan ook, dat je in de tussentijd alsnog een dergelijk virus hebt opgelopen.

En in het geval van bacteriele infecties als stafylokokken of voedselvergiftiging is die kans al een stukje groter.

Mijn terughoudendheid is geen verwijt overigens, hoor, ik snap heel goed dat je, redenerend vanuit de voordelen die borstvoeding biedt, tot een dergelijk besluit komt, maar ik zou het risico persoonlijk nooit durven nemen.
Maar dat risico is hetzelfde als de gescreende moedermelk van het moedermelk netwerk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_91163123
Dat zou ik ook niet aandurven.

Misschien irrationeel van me, hoor, dat geef ik toe, maar ik zou me dan van tevoren al zitten te bedenken dat ik het mezelf nooit zou vergeven als ze er toch ziek van wordt, hoe klein het risico ook is.

Nope, ik vind de voordelen van borstvoeding in dit geval niet opwegen tegen de risico's, hoe klein ook. :)
pi_91163345
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:13 schreef Ssserpente het volgende:
Dat zou ik ook niet aandurven.

Misschien irrationeel van me, hoor, dat geef ik toe, maar ik zou me dan van tevoren al zitten te bedenken dat ik het mezelf nooit zou vergeven als ze er toch ziek van wordt, hoe klein het risico ook is.

Nope, ik vind de voordelen van borstvoeding in dit geval niet opwegen tegen de risico's, hoe klein ook. :)
Als je de melk zou pasteuriseren is er in feite niets aan de hand.. Die bacterieen overleven de 60 graden natuurlijk niet. Je kan de melk zelfs koken... Er gaat dan wel voedingsstoffen verloren, maar uiteindelijk is het nog steeds waardevolle melk. Dit doen ze volgens mij bij de melkbank voor de prematuur kindjes.
pi_91163448
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:18 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Als je de melk zou pasteuriseren is er in feite niets aan de hand.. Die bacterieen overleven de 60 graden natuurlijk niet. Je kan de melk zelfs koken... Er gaat dan wel voedingsstoffen verloren, maar uiteindelijk is het nog steeds waardevolle melk. Dit doen ze volgens mij bij de melkbank voor de prematuur kindjes.
Virussen overleven de 60 graden wel, denk ik.

Maar dan is koken idd een oplossing.
pi_91163510
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:21 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Virussen overleven de 60 graden wel, denk ik.

Maar dan is koken idd een oplossing.
Daarom is het gewoon belangrijk om een gescreend donor te hebben.
pi_91163548
Zelfde geldt toch voor bloed? Dat neem je in feite ook niet van iedereen aan. Melk wordt gemaakt uit bloed, dat is goed om te onthouden.
pi_91163631
Maar bloed wordt nog een keer getest nadat het is afgenomen, borstvoeding niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ssserpente op 11-01-2011 19:54:46 ]
pi_91163636
Veiligheid van donormelk

Moedermelk wordt uit je bloed gemaakt. Hiertoe bestaat de kans dat er via donormelk bepaalde ziekten overgedragen worden aan het ontvangende kind. Om de veiligheid van donormelk te waarborgen worden de volgende stappen ondernomen;

Er vindt een uitgebreide screening plaats omtrent de leefwijze en voedingsgewoonten van de aspirant donormoeder. Verder wordt er gevraagd naar een mogelijke historie van bepaalde ziekten. Ook wordt er door middel van een aantal vragen gekeken hoe groot de kans is dat je bepaalde ziekten oploopt. Als de screening niet naar wens is dan wordt de aspirant donormoeder niet opgenomen in de databank van het Moedermelk Netwerk.

Er wordt een bloedtest afgenomen waarbij op de volgende stoffen wordt geprikt:

* Hepatitis B (Geelzucht; HBsAg)

* Hepatitis C (Geelzucht; HCV)

* HIV (Aids; HIV Antistoffen)

* CMV (Cytomegalovirus; CMV IgM en CMV IgG)

* Lues (Syfilis; TPHA)

* Transaminase screening (leverenzymen; ALAT en ASAT)

Indien het bloedonderzoek afwijkt van de reguliere normen wordt de aspirant donormoeder uit het bestand van het Moedermelk Netwerk verwijderd.

Als het bloedonderzoek goed is kan tot uitwisseling van de moedermelk worden overgegaan. Zowel de donor als de ontvanger ontvangen een protocol. Hierin wordt het kolven, bewaren en bewerken van moedermelk uiteengezet. Verder kan er een kosteloos lactatiekundig consult gepleegd worden met het Moedermelk Netwerk door donor en/of ontvanger.

Pasteuriseren:

Door middel van Pretoria Pasteurisatie wordt de melk zodanig behandeld door de gebruiker zodat ziekteverwekkers onschadelijk worden gemaakt.

Pretoria Pasteurisatie doodt pathogene en commensale bacterien (bron). Desgewenst kunt je ook een Single Bottle Pasteuriser gebruiken. Deze is te bestellen bij de Firma ACE InterMed.
pi_91163645
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:25 schreef Ssserpente het volgende:
Maar bloedt wordt nog een keer getest nadat het is afgenomen, borstvoeding niet.
Dat is helemaal waar..
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:38:04 #163
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_91164133
Ik heb niet het idee dat Davinia en Saffier een dergelijke levensstijl hebben dat ze grote kans hebben aan een van bovenstaande ziektes lijden... (de meeste zijn SOA's volgens mij).

Ik woon trouwens in Groningen.
pi_91164181
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:38 schreef pessie het volgende:
Ik heb niet het idee dat Davinia en Saffier een dergelijke levensstijl hebben dat ze grote kans hebben aan een van bovenstaande ziektes lijden... (de meeste zijn SOA's volgens mij).

Ik woon trouwens in Groningen.
Ik duik ook niet met iedereen het bed in, en toch heb ik er ooit 1 gehad... Je weet het nooit. Niet als je niet test. HIV is uiteraard ook gewoon via bloed overdraagbaar..
pi_91164369
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:39 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik duik ook niet met iedereen het bed in, en toch heb ik er ooit 1 gehad... Je weet het nooit. Niet als je niet test. HIV is uiteraard ook gewoon via bloed overdraagbaar..
Precies.

Sorry Pessie, maar dat vind ik echt heel erg naief. Helemaal als het om de gezondheid van je kind gaat.
pi_91164664
Ik ben me er veel meer bewust van geworden omdat ik antistoffen in mn bloed heb zitten, die je alleen zou moeten krijgen als je in aanraking bent geweest met bloed dat die stoffen bevat. En ik heb dus werkelijk geen idee van wie en hoe ik in aanraking ben geweest met vreemd bloed...
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:52:58 #167
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91164771
Ik snap je terughoudendheid echt Serpente. Ik zou het ook niet durven aanbieden als ik ook maar een vermoeden had iets onder de leden te hebben. Het scheelt voor mij ook dat ik gescreend ben op al die dingen anders had ik het niet eens gedaan.
Wat mij betreft zet Pessie een aantal voedingen in de vriezer, wie weet geeft haar dat net even rust om in elk geval te weten dat er iets is om op terug te vallen indien nodig en gebruikt ze het niet eens.

Dat lijkt me irritant Tico, dat je niet weet hoe je aan die anistoffen komt :{
Ylana
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:56:08 #168
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_91164934
Ik denk er nog even over na en bespreek het met manlief. Het liefst zou ik zelf een voorraadje opbouwen maar dit lukt gewoon niet.
pi_91165197
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:56 schreef pessie het volgende:
Ik denk er nog even over na en bespreek het met manlief. Het liefst zou ik zelf een voorraadje opbouwen maar dit lukt gewoon niet.
Pessie, ik heb gewoon als backup zakjes ha van nutrilon... Ik heb er standaard 2 in mn luiertas zitten, en er liggen er 2 in de kast. Puur voor mijn geruststelling. Bij Jen had ik ook altijd een pakje kant en klaar bij me, voor het geval dat... Dat heb ik na 6 maanden gewoon weggegooid. Als het alleen om je gemoedsrust gaat is dat toch ook een optie. Je gaat het waarschijnlijk toch nooit gebruiken... Nathan is al bijna 6 maanden en straks kan hij ook makkelijk iets anders drinken/eten als je er niet bent.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 16:50:48 #170
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_91167570
pessie, ik pm je ff
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_91168131
Handig
Mijn helden: Mijn dochter Eline, Oprah Winfrey, Obama, Nederlandse hockeyploeg vrouwen.
Mijn favoriete TV programma's: DWDD, ATWT, Netwerk, Show Nieuws, VI.
Mijn favoriete shops: Hema, H&M shop online, Albert Heijn, IKEA.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 17:40:33 #172
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_91170025
Ik drink makkelijk gewoon bv van mezelf. Zonde om weg te doen.

Davinia, Aviva zal toch ook wel pap gaan eten? Kun je daar je melk prima voor gebruiken...
pi_91170402
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:52 schreef Saffier het volgende:
Ik snap je terughoudendheid echt Serpente. Ik zou het ook niet durven aanbieden als ik ook maar een vermoeden had iets onder de leden te hebben. Het scheelt voor mij ook dat ik gescreend ben op al die dingen anders had ik het niet eens gedaan.
Wat mij betreft zet Pessie een aantal voedingen in de vriezer, wie weet geeft haar dat net even rust om in elk geval te weten dat er iets is om op terug te vallen indien nodig en gebruikt ze het niet eens.

Dat lijkt me irritant Tico, dat je niet weet hoe je aan die anistoffen komt :{
Oh, maar ik snap van jouw kant ook best dat je iemand anders er een plezier mee wilt doen, hoor. Het is aan de ontvanger om te bepalen of ze de risico's wil nemen, vind ik.

Ik zou alleen zelf nooit iemand op d'r digitale blauwe ogen geloven als ze zegt dat ze niets onder de leden heeft. Misschien is ze er zelf idd volledig van overtuigd, maar gaat d'r partner al maanden vreemd waardoor ze ongemerkt hepatitus heeft, ik noem maar wat.

Begrijp me niet verkeerd, ik beschuldig niemand van vreemgaan, een losbollige levensstijl of wat dan ook :D, dus vat het dan ook alsjeblieft niet persoonlijk op! Ik zou Lente zelf alleen nooit van m'n leven ongepasteuriseerde borstvoeding van een ander geven. Als iemand anders dat risico wel wil nemen, is dat wmb ook prima. En hoogswaarschijnlijk is er dan nog niets aan de hand ook. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Ssserpente op 11-01-2011 17:56:04 ]
pi_91172056
Serpente wat je zegt is gewoon heel erg waar. Je weet het gewoon niet.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 19:18:11 #175
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91174197
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:33 schreef Ticootje het volgende:
Serpente wat je zegt is gewoon heel erg waar. Je weet het gewoon niet.
Klopt.
Ylana
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')