abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95957575
Ik gebruik voor de achterkant altijd goede katoenen stof uit de quiltwinkel. Het is zo zonde als je, na al het werk dat je eraan hebt gehad, tot de conclusie moet komen dat de achterkantstof gekrompen is tijdens de eerste wasbeurt.
Bij quiltwinkels, ook online, is ook flanelen stof te koop die ook lekker warm is als achterkant, en net zo kleurecht en krimpvrij als de katoenen voorkantstof.
  maandag 25 april 2011 @ 22:42:38 #122
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_95974512
Mooi zeg taartje! Knap dat je 'm zo snel hebt gemaakt!!!

Yvonnetje ik zou bij fleece bang zijn dat het snel gaat "pillen" en dat zou ik wel heel erg zonde vinden als je er zoveel werk aan hebt gehad :)

Voor de volgende quilt wil ik zoiets als dit quiltblokje gebruiken
pi_95987936
Wat een leuk blok stiemie, zo heb je een hartje zonder de moeilijke ronde lijnen, ga je het dan weer doen met sashings (stroken) ertussen?, Dan worden de hartjes nog meer benadukt denk ik.
Ik ben benieuwd
pi_96111822
Hmm ik kom er niet helemaal uit met het hartje. Ik vind de streepjes erin niet zo leuk :@ Maar kan ook geen ander hartje vinden dat ik leuk genoeg vind... Misschien nog maar even verder zoeken dan...
pi_96117443
Oh dit blijft toch wel erg leuk O+

Ik heb al een paar leuke stofjes bij elkaar gezocht voor mijn kleine stoere. Wel met roze, maar ook meer blauw en rood O+
  zaterdag 30 april 2011 @ 16:49:08 #126
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_96177790
Verida, bedankt voor de tip!
Ja Stiemie, als je eenmaal gaat zoeken kom je steeds meer leuke dingen tegen, he? En zie dan nog maar eens te kiezen.....

Ik ben nu op zoek naar batikstofjes, ik heb eens een quilt pakketje gekregen met prachtige stoffen van Bali Watercolors. Online heb ik al wat verkooppunten gevonden, hebben jullie daar ervaring mee? Of kopen jullie je stoffen toch in het 'echt' waar je ze toch wat beter kan beoordelen op kwaliteit en kleur?
Geluk is een richting, geen punt
  zaterdag 30 april 2011 @ 20:30:58 #127
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_96183546
Ik koop eigenlijk het hele jaar door stofjes op de markt enzo. En als ik dan iets wil maken check ik eerst mijn voorraad :D

Ik ben niet gaan zoeken hoor. ;) Voor het quiltblock met het hartje dacht ik al aan een zigzag-quilt, maar een hartje leek me toch leuker. Ik kom er met het hartje alleen niet uit. Alles wat ik bedenk is het net niet, er is niets dat me echt 'raakt' en dat blijft de zigzag-quilt wel doen O+

Al zie ik wel dat de voorbeelden allemaal met driehoeken gemaakt zijn en ik maak 'm liever met rechthoeken. Dan komen er minder reepjes stof samen in de hoeken en dan wordt het minder snel rommelig :@

[ Bericht 12% gewijzigd door Stiemie op 30-04-2011 20:38:09 ]
pi_96206236
@Stiemie, dat 'rommelig' bij de puntjes van een driehoek kun je voorkomen door van puntje naar puntje te werken en bij het aan elkaar zetten je draad door de puntjes heen te laten lopen.
Iets duidelijker misshien: je tekent met potlood op de achterkant van de stof je patroondeel. Op de hoeken zet je met potlood een puntje. Als je nu de patroondelen aan elkaar zet, stik je van puntje naar puntje. De naad blijft dus ongestikt als het ware. Als er dan twee rijen aan elkaar worden gezet, steek je ook je naarld weer door de naad heen tot hij bij het volgende puntje weer bij elkaar komt, Voor de zekerheid kun je je draad ook weer even boven laten komen in het puntje van de driehoek van de andere rij. Zo krijg je mooi alle patroondelen goed boven elkaar en loop je niet het risico dat de hele boel een beetje verschuift.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
pi_96695238
Stiemie, ben je er al uit wat het gaat worden?

Een vriendin wees me op de winkel Deelen Stoffen in Weert en Helmond: http://www.deelen-stoffen.nl/. En oh, wat jeuken mijn handen nu! Ik geloof dat ik binnenkort een dagje Weert ga plannen (1,5 uur reistijd met de trein). Kent er iemand toevallig ook nog gróte stoffenzaken in de omgeving van Arnhem? Ik kan alleen zaakjes vinden met een vrij klein aanbod, al ben ik misschien verwend doordat ik vroeger vlakbij De Greef in Veldhoven woonde. :D
A balanced diet is a cookie in each hand
pi_97160096
Eens even een postje hier, nog niet begonnen, maar wel veel stukjes en lapjes en dingetjes en ik heb er al eens aan zitten denken om wat te gaan doen daarmee, maar ik heb er op het moment geen geduld voor...
Fake it till you make it...
  zondag 22 mei 2011 @ 17:14:38 #131
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_97160707
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:37 schreef Taartje het volgende:
Stiemie, ben je er al uit wat het gaat worden?

Een vriendin wees me op de winkel Deelen Stoffen in Weert en Helmond: http://www.deelen-stoffen.nl/. En oh, wat jeuken mijn handen nu! Ik geloof dat ik binnenkort een dagje Weert ga plannen (1,5 uur reistijd met de trein). Kent er iemand toevallig ook nog gróte stoffenzaken in de omgeving van Arnhem? Ik kan alleen zaakjes vinden met een vrij klein aanbod, al ben ik misschien verwend doordat ik vroeger vlakbij De Greef in Veldhoven woonde. :D
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een kijkje ga nemen in Helmond ;)
Ik ben inmiddels uitgeknipt (wat een werk!).

Nu blokken maken, het wordt een blokhut-quilt.
Geluk is een richting, geen punt
  zondag 22 mei 2011 @ 21:18:00 #132
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_97173427
Nijna welkom en kijk uit voor het quiltvirus *O* Ik moet zeggen dat ik quilten juist heel ontspannend vind als ik (te)veel aan mijn hoofd heb. Je hebt steeds maar een lapje als doel en daarna zie je wel weer verder. Piekeren ukt me trouwens niet tijdens het quilten want dan prik je nonstop in je vinger ;)

Yvonnetje leuk zeg die kleuren zo. Mooi quiltblok ook. Veel succes en laat je de voortgang zien?
pi_97175665
Oh kijk... ik kan op het moment toch al niet meer dan 1 ding tegelijk doen, want anders loopt t in de soep zeg maar (ik vermoed bijwerking van mn medicatie ;)). Ik weet niet of ik dat kan, het per lapje zien. Maar wie weet.
Eerst moet ik het kraamcadeautje voor mn schoonzus afmaken, want over een klein maandje kan de kleine komen... daarna ga ik toch eens kijken naar dat quilten...
  donderdag 2 juni 2011 @ 20:58:35 #134
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_97633094
Ben je al begonnen Nijna?

Ik ben begonnen aan de quilt voor de jongste. En ik vind 'm al zo leuk worden. Wel ingewikkeld met wat nou waaraan moet. Dan was die nine-patch wel wat eenvoudiger. Maar heel leuk om te doen!

Zover ben ik tot nu toe

En een close-up
pi_97633578
Ziet er erg leuk uit, Stiemie! Zijn het steeds halve blokjes aan elkaar genaaid, en dan die blokken weer aan elkaar?
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:18:11 #136
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_97633852
Ja je naait steeds twee strookjes tot een blokje. Is alleen even goed opletten welke kleuren steeds aan elkaar moeten :)
pi_98605455
Hmmm, even een vraagje aan de kenners/experts voor ik me in dit naaigeweld ga storten... Ik wil van manliefs oude t-shirts ook een quilt maken... (als dat lukt natuurlijk, maar dan hebben die dingen tenmisnte nog een leuk doel ipv zak van max/grofvuil) Maar nou zat ik te denken, stel ik wil vlakjes van 5x5 cm... hoeveel moet ik dat afknippen? Volstaat 6x6 of eerder 7x7 of worden de randen dat weer te groot zodat het lelijk wordt of zo? Geen idee, maar kan me voorstellen dat je ook niet te veel moet doen omdat het dan dik opgekruld komt te zitten of zo....

Dit is het idee (twijfel nog over een rood of zwart randje, maar dat wordt denk ik afhankelijk van hoeveel en welke kleur t-shirts er zijn. Zwart in elk geval wel veel denk ik):

Oh en het gaat om ongeveer 4 verhuisdozen vol t-shirts, dus best wat keuze/materiaal...
pi_98609761
geweldig idee!!! Ik ben nog niet begonnen aan mn quilt (misschien iets teveel andere hobbies) maar volgens mij is 1,5 cm de norm.. maar correct me if I'm wrong!
pi_98614426
Ik heb in de Quit en zo een soort poppenhuisachtige quilt gezien.
Vier kamertjes, zag er erg leuk uit.

Lijnloos, leuk idee!
  vrijdag 24 juni 2011 @ 22:54:03 #140
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_98628129
Lijnloos ik knip uit stevig karton een malletje van 5 x5 en dat trek ik steeds over op de stof. Zo zijn alle blokjes zeker even groot :)
pi_98631971
Ah, handige tip stiemie! Bedankt en dan knip ik wel op gevoel een stuk eromheen, zal dan tussen de 1 en 2 cm worden denk ik... Nu manlief nog vertellen dat ik zijn t-shirts ga verknippen :+
pi_98640107
Lijnloos leuk idee! Maar ... t-shirt stof is rekbaar wat gauw bubbels en scheve naden geeft en dat wil je niet.

Als ik jou was, zou ik eerst aan de achterkant met heel dunne vlieseline verstevigen, anders wordt het een drama. Dan is het een kwestie van alle rijen aan elkaar zetten, naden steeds naar één kant strijken zodat je geen proppen krijgt waar de naden elkaar raken. Als je dan goed speldt is het in elkaar zetten veel gemakkelijker :)

Alternatief is steeds 1/4 van je quilt te maken en op het laatst die vier vierkanten aan elkaar zetten want al maak je ze van 5x5 cm dan worden het nog hele lange slierten. Als je hem in kwarten maakt eerst, is het ook wat makkelijker hanteerbaar.

(edit) voor het tekenen van de vierkantjes op de stof: maak een klein (ongeveer A5 formaat) dun plankje en plak daar aan één kant fijn schuurpapier op. Op je kartonnen malletje plak je ook schuurpapier. Daartussen de stof, je tekent dan op de achterkant het vierkantje hoe het moet worden en knipt daarom heen naad bij. Verschuift eigenlijk nooit meer :)

Ben benieuwd naar het resultaat!
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
pi_98640139
Ik heb een rolmes *O* Dus nu kan ik ook aan de slag, aangezien ik absoluut niet recht knip :X
  zaterdag 25 juni 2011 @ 17:57:00 #144
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_98651745
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 11:20 schreef Aiko_ het volgende:
(edit) voor het tekenen van de vierkantjes op de stof: maak een klein (ongeveer A5 formaat) dun plankje en plak daar aan één kant fijn schuurpapier op. Op je kartonnen malletje plak je ook schuurpapier. Daartussen de stof, je tekent dan op de achterkant het vierkantje hoe het moet worden en knipt daarom heen naad bij. Verschuift eigenlijk nooit meer :)
Ja zo'n schuurpapierplankje is ideaal! Echt een aanrader. :)
pi_98697402
Ha, hier was het topic gebleven. Hoe gaat het met iedereens projecten? Sinds ik een naaimachine heb gaat het bij mij heel snel! Heb vorige week deze afgemaakt, de achterkant is van fleece en er zit geen vulling tussen. Een dunnetje dus :) Wel moet ik nog leren wat netter af te werken, de biaisband is niet helemaal mooi gelukt.

pi_100052845
Hallo allemaal!

Ik ben al een paar dagen jullie forum aan het aflezen. Ik heb mijn eerste stofjes gekocht en hoop ook zo een mooie quilt te kunnen maken als die van jullie. Hoewel ik nul ervaring heb en alleen al heel wat dagen bezig ben geweest om alle termen er op na te lezen, hahaha.....

Maar wat ik me nu toch afvraag, ik heb in de quiltwinkel een aantal quiltstofjes gekocht. Moet ik deze eerst wassen voordat ik er mee aan de slag ga? In verband met krimp..... Of doen jullie dat eigenlijk nooit? En hoe groot maken jullie je blokken? Ik schat 15 centimeter.

Alvast bedankt....

Groetjes, Nicole
pi_100095755
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2011 22:21 schreef EllaN het volgende:
Heeft iemand ervaring met het maken van een quilt van t-shirts? Ik ben echt een quilt noobie en wilde een quilt maken van allemaal souvenirsshirtjes zoals deze:

[ afbeelding ]

Of is dat te lastig voor een beginner?
daar ben ik ook aan gestart :D Heb zoveel shirts die herhinneringen dragen :D
ben benieuwd hoe dat bij jou gaat. Bij mij tot nu toe vierkantjes geknipt van een10-tal en toen raakte ik afgeleid :D
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_100096068
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 13:10 schreef Taartje het volgende:
Tadaa!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
wat is deze vreselijk leuk!
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_100108646
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 18:21 schreef Dottey het volgende:

[..]

wat is deze vreselijk leuk!
Dank je wel! Quilt je zelf ook?
pi_100204529
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 23:21 schreef Taartje het volgende:

[..]

Dank je wel! Quilt je zelf ook?
Bij mij is het probleem dat ik altijd teveel door elkaar doe. Mijn quilt projecten zijn een bedquilt een T-shirtquilt (quilt van oude shirts) en weet ik het wat.. maar niets af.. Ben momenteel een naaihoek aan het bouwen dus soon kan ik ook eens gaan updaten denk ^^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')